۴۵۰۱۸۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

جبهه نوظهور اصولگرايي در برابر شوراي ائتلاف

یحیی آل‌اسحاق، عضو هیئت ‌مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به تسنيم گفته است: «پیش‌بینی ما این است که همه گروه‌ها و نیروهای انقلاب اسلامی برای دفاع از حقوق مردم و مقابله با وضعیت کنونی دعوت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را بپذیرند؛ چراکه ما منتقد وضع موجود بوده و هستیم».

شرق: یحیی آل‌اسحاق، عضو هیئت ‌مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به تسنيم گفته است: «پیش‌بینی ما این است که همه گروه‌ها و نیروهای انقلاب اسلامی برای دفاع از حقوق مردم و مقابله با وضعیت کنونی دعوت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را بپذیرند؛ چراکه ما منتقد وضع موجود بوده و هستیم».
مرندي، وزير سابق بهداشت و عضو ديگر اين جبهه هم پيش از اين در رابطه با اینکه آیا به شورای ائتلاف اصولگرایان کاندیدا معرفی می‌کنید، گفته بود: «تازه اول کار هستیم و هنوز سازوکار مشخصی تعیین نشده است، اما در آینده ممکن است معرفی کاندیدای مجلس شورای شهر و ریاست‌جمهوری جزء وظایفمان باشد». فحواي سخن آل‌اسحاق و مرندي اين است كه احتمالا جبهه موسوم به «مردمي نيروهاي انقلاب» قرار است بدل به بديل سازوكار ائتلافي اصولگرايان در انتخابات آتي شود. در شرايطي كه همه جريان‌هاي اصولگرايي در ظاهر اعلام كرده‌اند در انتخابات آتي زير چتر جامعتين (جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم) عمل خواهند كرد و نامزدها و گزينه‌هاي نهايي خود را به شوراي مركزي ائتلاف اعلام خواهند كرد و تن به گزينه نهايي شورا خواهند داد، اما جبهه نوظهور موسوم به «جبهه مردمي انقلاب اسلامي» كه يكباره چند ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر از درون جريان اصولگرايي سربرآورد، بيش و پيش از اينكه نويد هم‌گرايي بدهد مي‌تواند بدل به زنگ خطري براي جريان چندپاره اصولگرايي شود. حالا سؤال اصلي اين است كه از ميان نامزدهاي احتمالي اصولگرايان، اين جبهه از چه كسي حمايت خواهد كرد؟ درحال‌حاضر محمدباقر قاليباف و سعيد جليلي دو گزينه مطرح اصولگرايان‌اند كه اقبال به آنها بيش از ديگران است.
سعيد جليلي كه سخنران امروز مراسمي به مناسبت ٩ دي در مسجد امام علی ابن الحسین(ع) خیابان پیروزی تهران است، رقيب انتخاباتي روحاني در سال ٩٢ بود. انتخاب او براي چنين مراسمي بي‌دليل نيست، آن هم در شرايطي كه او اين ماه‌ها فعال‌ترين سخنران اصولگرايان به‌ويژه در دانشگاه‌هاست. در اين يك سال مانده به انتخابات، روزي نيست كه «سعيد جليلي» جايي سخنراني نكند و براي چندمين بار رسانه‌ها تيتر نزنند «كنايه‌هاي جليلي به روحاني» یا «كنايه‌هاي مرد هسته‌اي احمدي‌نژاد، به روحاني». گزينه اصلح آيت‌الله مصباح‌يزدي در انتخابات ٩٢، سه سال نخست دولت روحاني را به سكوت گذراند و اصرار داشت در زمينه هسته‌اي اظهارنظري از او رسانه‌اي نشود. رقيب انتخاباتي رئيس‌جمهوري فعلي، اما در يك سال گذشته سكوت را شكسته و وارد عرصه رويارويي كامل با دولت شده است و به هر بهانه‌اي به دولت حمله مي‌كند. «سعيد جليلي» در حالي منتقد سياست‌هاي دولت به‌وي‍ژه برجام است كه تحليلگران سياسي معتقدند رأي چهارميليوني او در انتخابات گذشته، در حقيقت «نه» به گفتمان سياسي او به‌وي‍ژه در سكان‌داري پرونده هسته‌اي بود. كنايه‌هاي ولايتي به او در مناظره‌ها كه نحوه مذاكره جليلي را به كلاس فلسفه تشبيه كرده بود، حاكي از اين بود كه در سطوح بالاي حاكميت هم بسياري منتقد روش و منش جليلي بوده‌اند. نكته جالب اين است كه نام ولايتي، منتقد شيوه هسته‌اي جليلي، در ميان حاميان جبهه مردمي نيروهاي انقلاب به چشم نمي‌خورد. به جز او، نام ديگر اصولگرايان معتدل نزديك به دولت يا حتي چهره‌هاي سياسي شاخصي چون محمدرضا باهنر كه موضع اعتدالي نسبت به دولت دارند، در ميان اين همراهان جبهه نوظهور به چشم نمي‌خورد. همه اينها گمانه‌ها را به اين سمت مي‌برد كه سعيد جليلي، احتمالا يكي از گزينه‌هاي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب است.
نگاهي به تركيب اعضا و حاميان جبهه مردمي نيروهاي انقلاب هم حاكي از اين است كه احتمال بدل‌شدن جليلي به گزينه نهايي اين جريان بيش از گزينه‌اي مانند قاليباف يا برخي ديگر است. یحیی آل‌اسحاق، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمود خسروی‌وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی، نادر طالب‌زاده و مرضیه وحیددستجردی ازجمله اعضاي هيئت ‌مؤسس اين جبهه‌اند. به جز اينها جمعي ديگر از چهره‌هاي اصولگرا، به‌ويژه وزرا و نزديكان دولت احمدي‌نژاد هم از اين جبهه حمايت كرده‌اند. افرادي مانند اسدالله عباسی، وزیر وزارت تعاون، نامجو وزیر نیرو، محمود فرشیدی وزیر آموزش‌و‌پرورش و عضو پايداري، لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، فرهاد رهبر، ریاست سازمان مدیریت مدیریت برنامه‌ریزی، رستم قاسمی وزیر نفت، مسعود زریبافیان رئیس بنیاد شهید و مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان. وزرايي كه چهره‌هاي نزديك به جريان فكري سعيد جليلي‌اند و همگي، از جمله اصولگرايان منتقدين دولت فعلي‌اند.
جبهه پايداري كه در انتخابات سال ٩٢ با اصرار بر گزينه اصلح، چهار ميليون از آراي اصولگرايان را به سبد سعيد جليلي ريخت و از نگاه حاميان قاليباف و برخي اصولگرايان مانع وحدت شد، تاكنون نشانه‌اي از اينكه تمايلي به تمكين به آرا و نظرات جريان اصولگرايي داشته باشد از خود نشان نداده است. آنها در انتخابات مجلس گذشته هم فهرست تهران اصولگرايان را گروگان خود گرفتند و سهم خوبي به دست آوردند، اما نتيجه آن به قيمت ناكامي كل جريان اصولگرايي در تهران تمام شد. به نظر مي‌رسد اين بار سعيد جليلی فقط گزينه جبهه پايداري نيست و جمعي فراتر در ميان اصولگرايان، به سوي اين منتقد روحاني در حال حركت‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج