۴۵۰۸۸۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تحلیل «استراتفور» از پیروز انتخابات ۹۶ ایران

موسسه استراتفور که تحلیل‌های مبتنی بر ژئوپولتیک ارایه می‌کند، در پیش‌بینی ‌سالانه‌‌اش از تحولات جهان در‌ سال ٢٠١٧، به روابط ایران و آمریکا نیز پرداخته است.

روزنامه شهروند: موسسه استراتفور که تحلیل‌های مبتنی بر ژئوپولتیک ارایه می‌کند، در پیش‌بینی ‌سالانه‌‌اش از تحولات جهان در‌ سال ٢٠١٧، به روابط ایران و آمریکا نیز پرداخته است.
این موسسه معتبر آمریکایی اکثر تحلیل‌هایش را تنها برای فروش ارایه می‌کند و بزرگترین شرکت‌های اقتصادی جهان، همچنین دولت‌های برخی کشورها و نهادهای نظامی و امنیتی کشورها از مشتریان آن به شمار می‌روند. استراتفور در پیش‌بینی‌اش در خصوص روابط ایران و آمریکا در ‌سال ٢٠١٧ نوشته است:
سال ٢٠١٧ ‌سال آزمایش آستانه تحمل ایران و آمریکا در قبال یکدیگر است. انتظار می‌رود که دولت جدید آمریکا در قبال برخی مسائل تحمل خود را در قبال ایران از دست بدهد. رخدادهایی که در طی‌ سال گذشته در خلیج‌فارس رخ داد و یا آزمایش‌های موشکی ایران در ‌سال ٢٠١٧ با واکنش شدیدتری از سوی آمریکا مواجه خواهند شد. البته تمامی این رخدادها نمی‌توانند به‌طور مستقیم خطری برای توافق هسته‌ای باشند. البته مسلماً ایران، هر واکنش شدیدی از سوی واشنگتن به اقدامات را به‌عنوان بهانه‌ای برای نقض برجام در نظر خواهد گرفت. اما پیش‌بینی‌ها این است که ایران تنها در صورتی برجام را کنار خواهد گذاشت که آمریکا نخست آن را نقض کند. در این میان روسیه در بالا‌گرفتن تنش میان ایران و آمریکا سود خواهد برد. روسیه برای به دست‌آوردن اهرم فشار جدیدی علیه آمریکا، روابط اقتصادی و نظامی‌اش را با ایران، در قالب قراردادهایی، بیشتر خواهد کرد. روسیه با اطلاع از این‌که ایران‌ تمایل دارد تا از روسیه به‌عنوان عاملی برای برقراری بالانس علیه واشنگتن استفاده کند، بیش از پیش به ایران نزدیک خواهد شد.
برجام در‌ سال ٢٠١٧، با خطری جدی و بنیادی مواجه نخواهد شد حتی اگر آمریکا بارها تهدید به کنار گذاشتن برجام کند. به‌رغم این‌که روابط ایران و آمریکا در ‌هاله‌ای از موضع‌گیری‌های تند و تیز قرار گرفته است، اما واشنگتن منافعی در نقض برجام نخواهد داشت. در‌ سال ٢٠١٧ آمریکا همچنان تمایلی به ورود و دخالت مستقیم نظامی در خاورمیانه از خود نشان نخواهد داد که این مسأله به نفع ایران نیز خواهد بود. مشابه آن، ایران نیز در‌ سال ٢٠١٧ نیازمند افزایش بهره‌وری در اقتصاد خود خواهد بود و این مهم ممکن نخواهد شد مگر اینکه ایران تجارت را با کشورهای خارجی تقویت کرده و از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بهره ببرد و برای دستیابی به این هدف، کاهش تنش میان ایران و آمریکا از ملزومات است.
در‌ سال آینده ایران انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش خواهد داشت و عامل اقتصاد، مهم‌ترین موضوع مورد بحث در این انتخابات خواهد بود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری میانه‌روی ایران سعی خواهد کرد با تکیه بر موضوعاتی نظیر برداشته‌شدن برخی از تحریم‌ها و ثبات در نرخ تورم، رأی طبقه متوسط جامعه را به دست آورد. در مقابل، رقیبان اصولگرای روحانی، او را به سازشکاری در مقابل آمریکا و کوتاه‌آمدن بیش از حد در مقابل خواسته‌های کشورهای غربی برای رسیدن به مواهب و فرصت‌های اقتصادی از سوی غرب، متهم خواهند کرد.

فارغ از اینکه پیروز این انتخابات چه کسی خواهد، «استراتفور» بر این باور است که سیاستمداران محافظه‌کار در ایران همچنان در مسند قدرت دستگاه اجرایی قرار خواهند داشت. این دسته از سیاستمداران به‌رغم به رسمیت شناختن نگرانی‌های رهبری ایران در خصوص غیر قابل اعتماد‌بودن غرب و آمریکا، همچنان پروژه استفاده از فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در غرب را دنبال خواهند کرد. افزایش تدریجی قیمت نفت در‌ سال ٢٠١٧ کمکی برای دولت ایران در ‌سال آینده خواهد بود؛ اما تردید‌های شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ اروپایی در قبال ثبات توافق هسته‌ای، مانع از این خواهد شد که اقتصاد ایران در‌ سال ٢٠١٧، به جهش فوق‌العاده‌ای برسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج