۴۵۱۳۵
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

سقوط سريالی سكه و دلار

سقوط سکه و ارز در بازار تبدیل به یک سریال دنباله‌دار شده است. از چهارشنبه هفته گذشته و پس از شکل‌گیری تصور خوشبینانه به فرجام مذاکرت ایران و غرب قیمت‌ها در بازار مسیر نزولی در پیش گرفت. روند کاهش در روز گذشته به رکوردهای تازه‌ای رسید.

روزنامه دنیای اقتصاد: سقوط سکه و ارز در بازار تبدیل به یک سریال دنباله‌دار شده است. از چهارشنبه هفته گذشته و پس از شکل‌گیری تصور خوشبینانه به فرجام مذاکرت ایران و غرب قیمت‌ها در بازار مسیر نزولی در پیش گرفت. روند کاهش در روز گذشته به رکوردهای تازه‌ای رسید.

بهای دلار نسبت به روز چهارشنبه ۱۲ درصد کاهش یافت كه از سقوطي بي‌سابقه حكايت داشت. بهای سکه نیز به سطح یک میلیون و۳۰۰ هزار تومان رسید؛ قیمتی که در حال حاضر از قیمت نهایی سکه‌های پیش‌فروش شده برای شش ماه بعد پایین‌تر است.

کاهش قیمت‌ها سریال شد

گروه بازار پول- با تداوم فضای روانی حاصل از اخبار مثبت نتیجه مذاکرات دیپلماتیک ایران و غرب، نرخ ارز و سکه در بازار آزاد ارز دیروز هم نزول کرد. کاهش قیمت‌ها که از روز چهارشنبه گذشته در بازار آزاد آغاز شده است؛ دیروز نیز ادامه یافت.

روز یکشنبه بازار آزاد ارز با نرخ۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار به کار خود خاتمه داد و پیش از ظهر دیروز قیمت دلار تا سطح ۳ هزار و ۳۰۰ تومان نیز پایین رفت. در ساعات میانه روز گذشته، قیمت‌ها اندکی نوسان داشت؛ اما تا ساعت ۱۶ قیمت دلار در سطح ۳ هزار و ۳۵۰ تومان تثبیت شد تا نسبت به روز سه شنبه هفته گذشته، بیش از ۱۲ درصد کاهش قیمت را تجربه کند.

البته برخی از خبرگزاری‌ها نظیر خبرگزاری «فارس» و «مهر» نیز از ارقام پایین تری برای نرخ دلار تا ساعت ۱۵ خبر دادند. خبرگزاری «فارس» از سقوط قیمت دلار به ۳ هزار و ۲۹۰ تومان خبر داد و خبرگزاری «مهر» از مرکز ارزفروشان تهران ( میدان فردوسی تا چهارراه استانبول) گزارش داد که قیمت دلار به ۳ هزار و ۳۵۰ تومان رسیده است.

همزمان با این تحولات قیمتی، تغییر شکل بازار نیز در جای خود جالب توجه است. برخی فعالان بازار، از تقاضای بالا برای فروش دلار و سکه می‌گویند که از نظر آنها، شرایط جدید به تشکیل «صف فروش» بیشتر کمک کرده است. هر چند خبرگزاری مهر به نقل از «فعالان بازار ارز و سکه» در مورد دلایل کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار به «تزریق گسترده ارز و فضای مثبت مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی» تاکید کرده و نوشته است که برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم روند کاهش قیمت‌ها در بازار است.

همزمان با این تحولات در قیمت دلار، قیمت هر سکه بهار آزادی نیز تحت تاثیر منحنی نزولی قیمت‌ها، کاهشی شد. در حالی که تا ساعت ۱۶ روز گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران تا ۱۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان نیز بالا رفت؛ هر سکه بهار آزادی طرح جدید نیز با ۶۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز یکشنبه به يك ميليون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

هر چند احمد وفادار، رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره، سکه و صراف استان تهران قیمت سکه طرح جدید را يك ميليون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۰ هزار تومان و ربع سکه ۴۱۵ هزار تومان اعلام کرد. البته به نوشته خبرگزاری «فارس» قیمت سکه‌ها مخدوش و با نوسان است به همین دلیل اغلب صرافی‌ها خرید و فروش نمی‌کنند و نرخ مشخصی برای انواع سکه در بازار مشخص نشده است.

این خبرگزاری به نقل از یک صراف گزارش داد: نوسان و ریزش قیمت به گونه‌ای است که اغلب صرافی‌ها خرید و فروش ارز و سکه را متوقف کرده‌اند تا قیمت به تعادل و آرامش برسد، زیرا در شرایط فعلی امکان پیش‌بینی نرخ‌ها تا یک ساعت آینده هم وجود ندارد.

تزریق منابع بیشتر به مرکز مبادلات

همزمان با این تغییرات تازه در بازار غیر رسمی ارز و سکه، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی نیز از تزریق منابع بیشتر به این مرکز خبر داد. به گفته صمد کریمی «مرکز مبادلات ارزی یکشنبه سیزدهم اسفندماه شاهد بیشترین تعداد ثبت سفارش‌های پذیرفته شده بود، ضمن اینکه ۱۸۲ میلیون دلار ارز تخصیص یافته نشان دهنده رشد ۵/۴ برابری متوسط تخصیص روزانه ارز طی ماه‌های مهر تا بهمن بوده است.»

صمد کریمی که با روابط عمومی بانک مرکزی گفت‌و‌گو کرده، افزوده است: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر تقویت جانب عرضه ارز، حجم چشمگیری از منابع و درآمدهای ارزی قابل دسترس تا پایان سال از طریق مرکز جهت واردات گروه‌های کالایی ۳ تا ۹ و اولویت‌های مصارف خدماتی ۲۰ گانه اختصاص می‌یابد.

خرید فیزیکی طلا بهای این فلز را گران کرد

اما در بازارهای جهانی، در حالی که گمانه زنی‌ها نسبت به رشد و بهبود اقتصاد جهان ادامه دارد خرید فیزیکی طلا در آسیا دیروز موجب رشد اندک بهای این فلز گرانبها شد. روز گذشته در آغاز فعالیت بازارهای جهانی، قیمت فلز زرد تا سطح هزار و ۵۸۱ دلار نیز افزایش پیدا کرد، اما در ادامه نوسانات قیمتی تا ساعت ۱۶ دیروز به وقت تهران، بار دیگر به قیمت‌های پیش از یکشنبه هفته جاری بازگشت.

خبرگزاری «رویترز» در مورد دلایل صعودی شدن دوباره قیمت در ساعات ابتدایی معاملات گزارش داده است که سرمایه‌گذاران در حال حاضر در انتظار تاثیر کاهش هزینه‌های بودجه آمریکا بر بازار جهانی طلا هستند. گرچه ۸۵ میلیارد دلار کاهش هزینه‌ها بخشی از کل هزینه ۷/۳ تریلیون دلاری آمریکا به شمار می‌رود؛ اما این امر ضربه شدیدی به اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد. کاهش هزینه‌های بودجه آمریکا روز جمعه موجب کاهش۶ دهم درصدی بهای اونس جهانی طلا شد.

«رویترز» در ادامه می‌نویسد: ضعف در بازارهای جهانی اخیرا خرید فیزیکی طلا درکشورهای آسیایی به‌ویژه چین را افزایش داده است. طلا دیروز با رشد ۲ دهم درصدی در محدوده ۱۵۷۸ دلار و ۱۰ سنت و هر اونس طلای آمریکا با افزایش ۳ دهم درصدی در دامنه ۱۵۷۷ دلار و ۶۰ سنت داد و ستد شده است. ونگ تائو تحلیلگر اقتصادی «رویترز» اعلام کرده است قیمت جهانی طلا پس از یک تثبیت جزئی به قیمت ۱۲ فوریه یعنی ۱۵۵۴ دلار و ۴۹ سنت کاهش خواهد یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مجله میشه راجب کاهش قیمت ها نظر ندی چون هروقت نظر دادی قیمت ها 100 برابر شد الانم که 50 تومن قیمت سکه دوباره افزایش پیدا کرد بیخیال شو

    • بدون نام

      انشالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج