۴۵۱۴۶
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

نامزد های جایزه ای که بوی باروت می دهد!

ملاله یوسف زی، دانش آموز پاکستانی که به خاطر دفاع از تحصیل دختران هدف گلوله طالبان قرار گرفته و از ناحیه سر مجروح شده بود، در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل امسال قرار دارد و رقیبان او افرادی مانند رهبران کلمبیا و میانمار هستند.

نامزد های جایزه ای که بوی باروت می دهد!
برترین ها: ملاله یوسف زی، دانش آموز پاکستانی که به خاطر دفاع از تحصیل دختران هدف گلوله طالبان قرار گرفته و از ناحیه سر مجروح شده بود، در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل امسال قرار دارد و رقیبان او افرادی مانند رهبران کلمبیا و میانمار هستند.

به گزارش برترین ها، افرادی که با ملاحظات کمیته نوبل آشنا هستند، می گویند که خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا، به خاطر تلاش هایش جهت پایان دادن به مبارزات پنجاه ساله چریک های FARC و همچنین تین سین، رئیس جمهور میانمار (برمه سابق)، که باعث شد ده ها سال دیکتاتوری پایان یابد، نامزدهای دیگر و رقبای ملاله هستند.

بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق ایالات متحده هم بار دیگر به خاطر کارهای نیکوکارانه اش نامزد احتمالی این جایزه می شود.

گروه پانک راک روسی Pussy Riot، پس از آنکه سه نفر از اعضایش به خاطر اجرای "دعای پانک" بر ضد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در کلیسای جامع مسکو، شهرت بین المللی کسب کردند، برندگان احتمالی محسوب نشدند.

نامزد های جایزه ای که بوی باروت می دهد!

کمیته نوبل که تصمیم خود را در ۱۲ اکتبر اعلام می کند، امسال رکورد تعداد نامزدها را شکست.

گیر لوندستاد، رئیس این کمیته، گفت: «این جایزه همچنان اهمیت بالایی دارد، رؤسای جمهور، نخست وزیرها، برندگان پیشین و غیره افراد زیادی را به عنوان نامزد اعلام کرده اند... و نام های جدیدی هم در این فهرست به چشم می خورد.»

ملاله یوسف زی، دختر ۱۵ ساله پاکستانی به عنوان نماد مقاومت نسبت به تلاش های طالبان برای انکار حق تحصیل و حقوق دیگر زنان، شهرت جهانی کسب کرده است.

کریستیان برگ هارپ ویکن، رئیس مؤسسه پژوهشی صلح اسلو که کارهای کمیته نوبل را پیگیری می کند، می گوید: «جوانترین نامزدها حدود سی سال دارند و نامزدی یک دختر ۱۵ ساله می تواند برای آنها چالش ایجاد کند.»

توکل کرمان، فعال صلح و حقوق زنان در یمن، جوانترین برنده این جایزه است که در سال ۲۰۱۱ در سن ۳۲ سالگی جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

این کمیته که توسط توربیورن یاگلاند، نخست وزیر سابق نروژ، هدایت می شود، در سالهای اخیر با اهدای این جایزه به اتحادیه اروپا و رئیس جمهور باراک اوباما، اعتراضات و تبلیغات فراوانی را به خود جلب کرده است.

هارپ ویکن گفت که این کمیته نامزد متعارف تری مانند فعال صلح یا دمکراسی را فقط به خاطر اینکه تصمیمات قبلی اش زیر سوال رفته است انتخاب نمی کند.

نامزد های جایزه ای که بوی باروت می دهد!

او که ملاله یوسف زی را یکی از نامزدهای محبوب خود معرفی می کند، خاطرنشان کرد: «کمیته نامزدی را انتخاب می کند که کمال اخلاقی بالاتر، شهرت بیشتر و دسترسی جهانی تری داشته باشد. این انتخاب ها اعتبار جایزه را کم کرده اند، زیرا هماهنگی ضعیف تری با گرایشات و احساسات کنونی دارند... ولی یاگلند به جنجال ها اهمیتی نمی دهد.»

نامزدهای دیگر احتمالاً شامل معترضین روسی همچون لیودمیلا الکسیوا، مؤسس گروه هلسینکی مسکو، اسوِتلانا گانوشکینا، فعال حقوق بشر و لیلیا شیبانووا، رئیس نگهبان مستقل انتخابات روسیه است.

این کمیته هرگز فهرست نامزدهای خود را فاش نمی کند، ولی بسیاری از مقامات و نهادهای دنیا حق پیشنهاد کردن نامزدهایی را دارند و بسیاری از آنها انتخاب های خود را علناً اعلام می کنند.

نامزد های جایزه ای که بوی باروت می دهد!

جایزه صلح یکی از پنج جایزه ای است که آلفرد نوبل، مخترع و کارخانه دار فقید سوئدی، بنیان نهاد و به افرادی اهدا می شود که بیشترین و بهترین تلاش ها را برای ایجاد برادری بین ملت ها و برچیدن یا کاهش نیروهای نظامی و حفظ و ارتقای نشست های صلح انجام می دهند.

این جایزه اولین بار در سال ۱۹۰۱ اهدا شد و وجه نقدی آن ۸ میلیون کرون سوئدی (۱.۲۴ میلیون دلار) است. هر سال در سالروز مرگ آلفرد نوبل، یعنی ۱۰ دسامبر، این جایزه به برنده آن اهدا می شود.

کمیته نوبل تا آخر هفته گذشته ۲۵۹ نامزد دریافت کرد که شامل ۵۰ نهاد و سازمان می شود و رکورد سال ۲۰۱۱ با ۲۴۱ نامزد را شکسته است.

(۱ دلار = ۶.۴۵۸۷ کرون سوئد)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج