۴۵۱۹۲۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بزرگداشت حسین دهلوی برگزار می شود

موسسه هنرمندان پیشکسوت و فرهنگسرای ارسباران پنجشنبه ۱۶ دی ماه مراسم بزرگداشت استاد حسین دهلوی آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان را برگزار می‌کنند.

خبرگزاری مهر: موسسه هنرمندان پیشکسوت و فرهنگسرای ارسباران پنجشنبه ۱۶ دی ماه مراسم بزرگداشت استاد حسین دهلوی آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان را برگزار می‌کنند.

مراسم یادبودی به پاس سال ها تلاش استاد حسین دهلوی در عرصه آهنگسازی موسیقی ایرانی شامگاه روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه با مشارکت موسسه هنرمندان پیشکسوت و فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار خواهد شد.
بزرگداشت حسین دهلوی برگزار می شود

در این مراسم که با تجلیل از مقام هنری استاد حسین دهلوی همراه خواهد بود گروه موسیقی به سرپرستی و آهنگسازی سوسن اصلانی همسر استاد دهلوی، ضمن رونمایی از تصنیف «صدای آشنا» با شعر اسماعیل خلج بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما، قطعاتی را برای اولین بار در مایه شور و متعلقات آن اجرا خواهند کرد. در این گروه موسیقایی سوسن اصلانی سرپرست، آهنگساز و نوازنده سنتور، محمود باقری خواننده، بابک بقایی تار، علی شهیدی عود، حسن مکانیکی نی، مهناز کاشانی قیچک، فاطمه سید محمود تمبک و عطیه طباطبایی دف به عنوان اعضای گروه اجرایی حضور دارند.

حسین دهلوی هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان که طی سال های اخیر به بیماری آلزایمر مبتلاست چندی است با صلاحدید و تحت نظر خانواده در آسایشگاه بستری شده است.

استاد دهلوی آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش معزالدین دهلوی از شاگردان مرحوم علی اکبرخان شهنازی نوازنده و ردیفدان نامدار تار و فرزند میرزا حسینقلی آغاز کرد. وی بعد از رها کردن این ساز در ۹ سالگی و به تشویق مادرش به سمت ساز ویولن و آموزش آن نزد پدرش رفت. این هنرمند دوره اول ویلن را نزد پدر فراگرفت و سپس دوره دوم (ردیف راست کوک) را نزد ابوالحسن صبا گذرانید و وارد هنرستان موسیقی شد و از آن پس به فراگیری علمی موسیقی گرایش پیدا کرد. مدتی بعد روبیک گریگوریان رئیس وقت هنرستان، وی را به حسین ناصحی معرفی می‌کند تا هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را از او فرا بگیرد. پس مدتی دیگر که پروفسور توماس کریستین داوید (استاد اتریشی) به دعوت دانشگاه تهران به ایران می آید دهلوی آموزش آهنگسازی را نزد او ادامه می‌دهد.

دهلوی به سال ۳۹ با مدرک آهنگسازی از هنرستان عالی موسیقی فارغ التحصیل می شود. او در دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه اندازی و در همین دوره چند اثر از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد. پس از درگذشت صبا رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نامیده شد به دهلوی واگذار و در همین دوره شاخه های ۲، ۳ و ۴ نیز به آن افزوده شد. این ارکسترها از زمان افتتاح تلویزیون ایران به صورت هفتگی به اجرای برنامه پرداختند. در سال ۴۱ حسین دهلوی به ریاست هنرستان موسیقی ملی برگزیده شد و تا فروردین ۵۰ در این مقام باقی بود. دهلوی در مدت۱۰ سال تصدی هنرستان به خوبی این سازمان آموزشی را اداره کرد و نظم، تحول و جهشی در هنرستان پدید آورد. کما اینکه او خود در دوره دوم هنرستان رشته های تئوری موسیقی ایران، تلفیق شعر و موسیقی، فرم موسیقی ایران، هارمونی و ارکستر را شخصاً تدریس می کرد.

وی از سال ۷۶ تصنیف اپرای مانا و مانی را به مناسبت سال جهانی کودک آغاز کرد. ساخت این اثر سه سال به طول انجامید که تا به حال به اجرا درنیامده و فقط موسیقی سازی آن در خرداد ۷۹ با همت و رهبری علی رهبری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی در شهر براتیسلاو اجرا و ضبط شده است.این هنرمند صاحب نام موسیقی ایرانی همواره به نوآوری در زمینه های مختلف اندیشیده است که تدوین متد تمبک به وسیله او و جمعی دیگر شامل حسین تهرانی، مصطفی کمال پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای ارتقای جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و تسهیل آموزش این ساز، توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران نقیصه کوک این ساز برای استفاده در ارکستر از جمله این مواردند.

«سبک بال»، براساس موتیف کوتاهی ملهم از قطعه قاسم آبادی ساخته ابوالحسن صبا، «کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» با همکاری مشترک فرامرز پایور، «گفت وگوی دل»، «فروغ عشق»، «به یاد صبا» برگرفته از قطعه «به یاد گذشته»، «چهارمضراب برای ویولن و ارکستر»، «نغمه ترک»، اجرای ۱۵ قسمت از اپرای ۲۶ قسمتی «بیژن و منیژه»، «دوئو سنتور در سه گاه»، «شورآفرین در شور برای ارکستر»، «چهارنوازی مضرابی در اصفهان»، «سوئیت بیژن و منیژه برای ارکستر زهی»، «بیژن و منیژه برای ارکستر سمفونیک»، «سرباز برای آواز گروهی و ارکستر» از جمله آثار شنیداری و تالیفی این هنرمند در عرصه موسیقی است که هر کدام از آنها با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

دهلوی در سال ۷۱ ارکستر مضرابی را تشکیل داد که صرفاً شامل سازهای مضرابی سنتور، تار، قانون، عود و بم تار (تارباس) بود. یکی از مهمترین آثار حسین دهلوی کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی» است که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در بخش هنر را به خود اختصاص داد. این کتاب حاصل بیش از ۴۰ سال تجربه دهلوی در تلفیق موسیقی با شعر ایرانی است که به شیوه ای علمی و متدیک فرایند کار را توضیح می‌دهد.

استاد دهلوی در سال ۸۲ نیز به عنوان چهره‌ ماندگار مورد تجلیل قرار گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج