۴۵۱۹۵
۱۴ نظر
۵۰۴۴
۱۴ نظر
۵۰۴۴
پ

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

هوگو چاوز رهبر ۱۴ سال اخیر ونزوئلا پس از ۲۱ ماه نبرد با بیماری سرطان، درگذشت...

خبرگزاری مهر: هوگو چاوز رهبر ۱۴ سال اخیر ونزوئلا پس از ۲۱ ماه نبرد با بیماری سرطان، درگذشت. به دنبال آن، فرماندهان نظامی وفاداری خود را به نیکولاس مادورو -معاون وی- اعلام کردند.

نیکولاس مادورو (معاون رئیس جمهور) خبر درگذشت هوگو رافائل چاوز فریاس ملقب به "سوسیالیست قرن بیست و یکم"، را رسماً اعلام کرد.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

وی گفت:"ما سخت‎ترین و دردآورترین خبر را دریافت کردیم... فرمانده رئیس جمهور هوگو چاوز ساعت ۴:۲۵ بعد از ظهر از دنیا رفت."

مادورو که تلاش می کرد گریه نکند، گفت که دولت نیروهای پلیس و مسلح را برای "همراهی و محافظت ملت‏مان و تضمین ثبات" به حالت آماده باش در آورده است.

روز گذشته، دولت ونزوئلا با صدور اطلاعیه ای که در تلویزیون این کشور قرائت شد اعلام کرده بود که "هوگو چاوز" که در تلاش برای بازیابی سلامت خود بود به یک عفونت تنفسی دیگر مبتلا شده است و حال وی وخیم است.

چاوز ماه اکتبر گذشته توانسته بود در انتخابات ریاست جمهوری بر رقیب سر سختی به نام هنریکه کاپریلس فائق آید. اما به دلیل چهارمین عمل جراحی در کوبا، نتوانست برای مراسم تحلیف به کشور بازگردد.

وی دو هفته قبل به ونزوئلا بازگشته بود و در یک بیمارستان نظامی در کاراکاس بستری شده بود. سربازان پس از درگذشت چاوز، پرچم مقابل بیمارستان را به حالت نیمه افراشته درآوردند.

رسانه های خبری گزارش دادند، با انتشار خبر، مردم ادارات و مغازه ها را بسته اند و هزاران نفر با چشمان گریان در خیابان ها تجمع کرده اند و شعارهایی همچون "درود بر چاوز" و "درود بر چاویسم" سر دادند.

چاوز در دوران ریاست جمهوری خود توانست با طرح‎های بلند پروازانه‎ای با عنوان انقلاب بولیواری، تغییرات بزرگی را در ونزوئلا ایجاد کند و بسیاری از صنایع را ملی کند.

به همراه کوبا، اکوادور، بولیوی، نیکاراگوئه و برخی از کشورهای حوزه کارائیب، وی "اتحاد بولیواری ملل آمریکای‎ما" (ALBA) را تشکیل داد که هدف اصلی خود را بر مقابله با نفوذ استعماری آمریکا در منطقه متمرکز کرده بود. وی در یکی از سخنرانی‎های معروفش، از دولت آمریکا خواسته بود که به "قتل عام بی گناهان پایان دهد" و افزوده بود: "نمی توان از راه تروریسم، با تروریسم مقابله کرد."

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

اعلام وفاداری نظامیان به مادورو

خبرگزاری رویترز در خبر فوری ساعت ۲:۳۰ بامداد به وقت تهران اعلام کرد که فرماندهان نظامی ونزوئلا به دنبال درگذشت چاوز با حضور در تلویزیون دولتی، وفاداری خود را به نیکولاس مادورو (معاون رئیس جمهور) اعلام کردند.

چاوز پیش از این مادورو را به عنوان بهترین جانشین برای خود معرفی کرده بود. رئیس جمهور فقید در سخنرانی‎ که سه ماه پیش ایراد کرده بود، آخرین آرزوی خود را آن بیان کرده بود که بعد از وی، مادورو اداره امور را به دست بگیرد و از مردم ونزوئلا خواسته بود در دور بعدی ریاست جمهوری، به وی رای دهند.

وی تصریح کرده بود: "شما مادورو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا انتخاب می کنید. با تمام وجود، این را از شما می خواهم."

بر اساس قانون اساسی، انتخابات باید حداکثر ۳۰ روز بعد برگزار شود و تا آن زمان دیوسدادو کابِلو -رئیس مجلس ملی- به طور موقت مسئولیت اداره کشور را برعهده می گیرد.

واکنش ها

اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی که دوست و متحد نزدیک وی محسوب شد با چشمان گریان و به همراه کابینه خود در تلویزیون ظاهر شد و تسلیت خود را به خانواده وی و مردم ونزوئلا بیان کرد. در حالی که وی به زحمت قادر به تکلم بود، این خبر را "ویرانگر" دانست.

خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا نیز در بیانیه‎ای بر روی توئیتر خود، ضمن تسلیت، درگذشت چاوز را مصیبت بزرگ برای ونزوئلا و کل منطقه دانست.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در پیامی، مرگ چاوز را زمان چالش برانگیزی برای ونزوئلا دانست و خواستار آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور شد.

جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در بیانیه‎ای بلند، نوشت: "مردی را می شناختیم که در نگرش خود به دنبال ایجاد تغییرات عمیق در کشورش بود تا به خصوص مردمی که مورد توجه نبودند و به حاشیه رانده شده بودند، سود ببرند."

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز نسبت به خبر درگذشت چاوز ابراز "تاسف" کرد.

هنریکه کاپریلس، کاندیدا مغلوب آخرین انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا ضمن تسلیت به بازماندگان، خواستار اتحاد مردم ونزوئلا در شرایط کنونی شد.


پیکر «هوگو چاوز» جمعه به خاک سپرده می‌شود

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه ونزوئلا ضمن اعلام ۷ روز عزای عمومی اعلام کرد که پیکر «هوگو چاوز» روز جمعه در یک مراسم عمومی به خاک سپرده می‌شود.

وی به علت مرگ رئیس‌جمهوری ونزوئلا، ۷ روز اعلام عزای عمومی کرد و گفت که پیکر او، امروز، چهارشنبه از بیمارستان به یک آکادمی نظامی منتقل می‌شود.

بر اساس اعلام رسانه‌های ونزوئلا چاوز ۵۸ ساله در ساعت ۱۶:۲۵ روز سه شنبه به وقت محلی در بیمارستانی در کارکاس درگذشته است.

«نیکلاس مادورو»، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا، بعد از ظهر روز سه شنبه (پنجم مارس - ۱۵ اسفند) به وقت محلی، از طریق تلویزیون ملی این کشور، مرگ چاوز را اعلام کرد.


جانشین موقت چاوز انتخاب شد

خبرگزاری ایسنا: وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد، با درگذشت هوگو چاوز، نیکلاس مادورو، معاون وی به عنوان رییس‌جمهوری موقت این کشور منصوب شده است.

وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری برای انتخاب رهبر جدید «طی ۳۰ روز آینده» برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه ونزوئلا همچنین اعلام کرد که مادورو کاندیداتوری حزب حاکم سوسیالیت را در انتخابات پیش رو عهده‌دار خواهد بود.

دولت ونزوئلا همچنین از مقام‌های خارجی دعوت کرده است، در مراسم یادبود چاوز که جمعه در این کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند.

ارتش ونزوئلا با اعلام وفاداری به مادورو اعلام کرد که برای حفظ نظم و آرامش نیروهای امنیتی در سراسر کشور مستقر می‌شوند.


واکنش بازیگر مشهور هالیوود به مرگ چاوز

خبرآنلاین: شان پن هنرپیشه معروف آمریکایی و برنده جایزه اسکار ضمن اعلام تاثر و تالم خود از شنیدن خبر مرگ چاوز او را دوست ملت آمریکا خواند که حتی از داشتنش بی خبر بودند.

شان پن که از دوستان صمیمی آقای چاوز بود، ساعاتی پس از انتشار خبر مرگ او در بیانیه ای کوتاه گفت: "ونزوئلا و انقلاب این کشور تحت رهبری نیکلاس مادورو به حیات خود ادامه خواهد داد.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مردم آمریکا یک دوست بزرگ را از دست دادند؛ دوستی که حتی از داشتن‌اش بی خبر بودند. اما فقرای جهان یک قهرمان را از دست دادند.

من مراتب ثاثر و تالم خود را از مرگ رئیس جمهور چاوز اعلام می کنم و با خانواده او و مردم ونزوئلا ابراز همدردی می کنم."


آخرین عکس هوگو چاوز قبل از مرگ

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور ونزوئلا پس از ماه‌ها مبارزه با سرطان در سن ۵۸ سالگی درگذشت.

«نیکلاس مادورو» معاون رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد «هوگو چاوز» که در چند روز اخیر وضعیت جسمانی وی به دلیل مشکلات تنفسی رو به وخامت گذاشته بود، فوت کرده است.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

آخرین عکس چاوز با دخترانش در بیمارستان قبل از مرگ


احمدی‌ نژاد: تردید ندارم چاوز بازخواهد گشت

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری: رئیس جمهوری اسلامی ایران،در پیام تسلیتی درگذشت هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا را تسلیت گفت.

رییس جمهوری اسلامی ایران، در پیامی درگذشت هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد به کفیل ریاست جمهوری بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

دوست گرامی جناب آقای نیکولاس مادورو

کفیل محترم ریاست جمهوری ونزوئلا

روح بلند مردمی بزرگ از تبار عدالت طلبان و آزادی‌خواهان به آسمان پر کشید و جهان را در سوگ فرو برد. ونزوئلا فرزندی برومند و شجاع و جهان، رهبری خردمند و انقلابی را از دست داد.

در نهایت تأثر این حادثه غم‌انگیز را به همه ملت‌ها و ملت بزرگ ونزوئلا و خانواده محترم ایشان و جنابعالی تسلیت عرض می‌نمایم.

هوگو چاوز نامی آشنا برای همه ملت‌هاست. نام او یادآور زلال پاکی و مهربانی، شجاعت، پایمردی، عشق به مردم و فداکاری و تلاش بی‌وقفه برای خدمت به مردم به ویژه محرومین و زخم خوردگان از استعمار و استکبار است.

او انسانی عمیقاً موحد و مؤمن و پایبند به ارزش‌های انسانی و آسمانی و باورمند به راه انبیاء الهی و حاکمیت جهانی عدالت و عشق به رهبری صالحان بود.

او همزمان که با رشادت تمام در برابر زیاده‌خواهی‌های مستکبران می‌ایستاد و فشار سنگین تبلیغاتی و اقتصادی و تهمت‌ها و حتی کودتاها را در هم می‌شکست، قامت بلندش در برابر کودکی خردسال فرو می‌افتاد و با دست‌های مهربانش او را نوازش و سرود آزادی و سرافرازی را در گوش او زمزمه و زلال عشق را در اندیشه و جان او جاری می‌کرد.

هوگو چاوز نماد و میراث دار همه شجاعان و مبارزان و انقلابیون در تاریخ پرافتخار و البته غم بار آمریکای لاتین و تجلی روح آزادگی مردم مظلوم این دیار و همه ملت های تحت ستم و پرچم برافراشته مبارزات ضد استعماری و عدالت طلبانه و طلایه دار دوستی بین ملت ها است.

او نقطه اتکاء روحی و پشتیبان همه انقلابیون و آزادی خواهان منطقه و جهان بود.

او حقیقتا جلوه روشنی از یک ونزوئلایی پرشور و آرمانی و دوست داشتنی است و مردم بزرگ ونزوئلا با آگاهی و هوشمندی بارها و بارها او را به مسند ریاست جمهوری رساندند و در فراز و نشیب و سختی ها یاریش کردند و او نیز همه فرصت‌ها و قدرت را برای خدمت به مردم و سربلندی کشورش و آزادی ملت ها به کار گرفت.

او سرانجام در پی یک بیماری مشکوک همه وجود و جان خود را نیز در این راه پرافتخار تقدیم کرد.

او در حقیقت شهید راه خدمت به ملت ونزوئلا و پاسداری از ارزش های انسانی و انقلابی است گرچه امروز و به ظاهر هوگو چاوز، دوست صمیمی و مهربان مردم، در بین ما نیست اما اطمینان دارم که روح آسمانی و اندیشه پاک او هر روز و در افقی بالاتر در دل و جان تک تک مردم آمریکای لاتین و ونزوئلا و همه ملت های عالم و با درخششی بیشتر طلوع می کند و راه عزت و سربلندی را فرا روی همگان قرار خواهد داد.

هوگو چاوز زنده است تا عدالت و عشق و آزادی زنده است. او زنده است تا ایمان و پاکی و انسانیت زنده است. او زنده است تا ملت ها زنده اند و برای استقرار استقلال و مهربانی و عدالت تلاش می کنند.

تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح (ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.

یک بار دیگر این ضایعه سنگین را تسلیت گفته و از خداوند منان برای جنابعالی و ملت ونزوئلا و همه ملت ها سعادت و سلامت و رفاه و عزت آرزو می‌کنم.

دوست و برادر شما احمدی نژاد

رییس جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۱.۱۲.۱۶

نهم مارس ۲۰۱۳


اعلام عزای عمومی در كشور به احترام چاوز

خبرگزاری مهر: با تصويب هيات وزيران و به احترام درگذشت رييس جمهور فقيد ونزوئلا امروز در كشور عزاي عمومي اعلام شد.

در جلسه امروز هيات دولت كه به رياست دكتر محمود احمدي نژاد تشكيل شد به پاس قدرشناسي از هوگو چاوز رئيس جمهور فقيد ونزوئلا و به احترام ملت اين كشور مصوب شد امروز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه در كشور عزاي عمومي اعلام شود.


گزارش تصویری: وقتی چاوز به ایران آمد

مجله مهر:


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


انتشار یک عکس درباره چاوز خبرساز شد

باشگاه خبرنگاران جوان: روز گذشته برخي از رسانه‌هاي غربي با انتشار "عكس" زير مدعي شدند كه چاوز درگذشته و براي اين ادعاي خود عكسي را منتشر كردند كه از سوي هيچ منبع رسمي كشور "ونزوئلا" تاكنون تائيد نشده است.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


هوگو چاوز مذهبی بود؟!

مجله مهر: مرگ هوگو چاوز که نیمه شب گذشته اتفاق افتاد، واکنش های زیادی را در دنیا به همراه داشت. واکنش هایی که شاید سخنان امروز رئیس جمهوری ایران متفاوت‌تر و داغدارانه‌تر از تمام آنها بود.

احمدی نژاد که صمیمیتش با چاوز در هیچ یک از روابط دیپلماتیک دیگرش نمونه نداشت امروز به جز پیام تسلیت رسمی، در جلسه هیات دولت هم درباره چاوز و شخصیت فردی و سیاسی او صحبت کرد. «بسیجی»، «مخلص» و «حزب الهی» صفت هایی بودند که رئیس جمهور در این جلسه برای توصیف شخصیت و منش چاوز به کار برد و گفت که «او صراحتاً اعتقاد خود به پیامبران الهی را اعلام می کرد و با روحیه یک بسیجی مخلص تمام عیار و حزب الهی و عاشق مردم بود.»

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

بر اساس همین تعریف هم بود که احمدی نژاد در پیام تسلیتی که صبح بعد از مرگ چاوز فرستاد، نوشت: «او به همراه همه صالحان و حضرت مسیح (ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.»

هوگو چاوز اگرچه در دنیا به عنوان یک چپ گرای سوسیالیست شناخته می شد اما به سیاق دیگر چپ ها، روی ماتریالیست بودن و بی اعتقادی اش به خدا تاکید چندانی نداشت. مذهب او در مجامع رسمی مسیحی کاتولیک رومی معرفی شده بود و هر جا در روابط دیپلماتیک پای مذهب به میان می آمد، چاوز با مقامات کشورها از در همراهی وارد می شد.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

طبق همین رویکرد هم بود که در سال 88 وقتی به ایران سفر کرده بود، همراه با احمدی نژاد و تیم همراهش به مشهد مقدس رفت و از حرم حضرت امام رضا(ع) بازدید کرد. سفری که اگرچه احمدی نژاد آن را نشان دهنده عمق اعتقادات مشترک و برادرانه دو ملت و دو دولت دانسته بود اما حاشیه های زیادی به همراه داشت؛ از حرمت مکانی که غیرمسلمان نباید وارد آن شود گرفته تا اظهار نظرهای مذهبی هوگو چاوز درباره ظهور امام زمان که گفته بود «حضرت مسيح(ع) به همراه حضرت مهدی(عج) دوباره ظهور خواهند کرد و يک روز با هم قدرت را به دست خواهند گرفت.»

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

چاوز حتی در این سفر همراه با محمود احمدي نژاد سر سفره افطار نشست تا عده ای به کنایه هم که شده بگویند اسلام آورده و رسانه ها موشکافانه تر رفتارهای بعدی چاوز را پیگیری کنند. انتشار عکس های او در قرارهای غیر دیپلماتیک و تعاملاتی که با ستاره های دنیای هنر و مردم کوچه و خیابان داشت نتیجه همین موشکافی رسانه های داخلی نسبت به رفتارهای مذهبی رئیس جمهور چپ‌گرای ونزوئلا بود.


تابوت هوگو چاوز کجاست؟ +عکس

خبرگزاری فارس: تابوت رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا وارد آکادمی نظامی «کاراکاس» شد و تا فردا در آنجا نگهداری می‌شود تا مردم این کشور بتوانند به آن ادای احترام کنند.

تابوت حامل پیکر «هوگو چاوز» وارد آکادمی نظامی «کاراکاس» شد و قرار است تا فردا، جمعه در آنجا نگهداری شود تا علاقمندانش بتوانند به او ادای احترام کنند.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

گزارش‌ها از ونزوئلا حاکی از آن است که مراسم تشییع جنازه و تدفین چاوز قرار است روز جمعه برگزار شود.

بی بی سی گزارش داد که هزاران نفر در شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، تابوت حامل پیکر هوگو چاوز را در خیابان‌ها همراهی کردند.

عزاداران چاوز که بسیاری از آنها پیراهن‌های قرمز بر تن داشتند، تابوت وی را که در پرچم ونزوئلا پیچیده شده بود گل باران کردند.

چاوز سه‌شنبه شب در اثر بیماری سرطان در سن 58 سالگی درگذشت.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

«ماریا الکساندرا» مادر 46 ساله 6 فرزند به خبرگزاری فرانسه گفت: اول عیسی مسیح بعد هوگو چاوز.

مراسم عشاء ربانی برای چاوز با حضور خانواده وی و رهبران آمریکای لاتین در نمازخانه دانشکده افسری برگزار شد.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

طبق قانون اساسی ونزوئلا، انتخابات تازه‌ای باید ظرف 30 روز آینده برگزار شود و دولت گفته کار را بر اساس همین برنامه زمانی پیش خواهد برد.

گمانه‌ها بر این اساس است که احتمالاً «نیکلاس مادورو» معاون ریاست جمهوری ونزوئلا، در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شود.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

بر اساس این گزارش، بسیاری از حامیان چاوز خواستار دفن رئیس‌جمهور خود در کنار «سیمون بولیوار» رهبر آزادیبخش ونزوئلا شده‌اند.

رؤسای جمهور تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی از جمله «آرژانتین»، «بولیوی» و «اوروگوئه» برای ادای احترام به کاراکاس رفته‌اند.

بسیاری از کشورها از جمله آرژانتین و اکوادور اعلام سه روز عزای عمومی کردند و در ایران نیز یک روز عزای عمومی اعلام شد.


بسیاری از کشورهای غربی همچون آمریکا با مرگ چاوز تلاش می‌کنند، بتوانند سیاست‌های این کشور آمریکای لاتین را دستخوش تغییرات کنند اما نیکولاس مادورو هنگام اعلام درگذشت چاوز از مردم ونزوئلا خواست که اتحاد خود را حفظ کنند.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

او از مردم خواست که ضعف نشان ندهند، به خشونت متوسل نشوند و کینه و نفرت به دل‌های خود راه ندهند و ارتش هم گفته است که به پارلمان ونزوئلا و معاون رئیس جمهور وفادار خواهد بود.

ارتش در سال 2002 در یک کودتای ناموفق علیه چاوز برای مدتی کوتاه قدرت را در آن کشور در دست گرفت، اما کودتا با حمایت مردم از چاوز شکست خورد.

پس از فوت چاوز، دو وابسته نظامی آمریکایی مستقر در ونزوئلا به اتهام تجسس از واحدهای ارتشی از این کشور اخراج شدند.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن

بر اساس این گزارش، مرگ چاوز غم و اندوه فراوانی را برای مردم ونزوئلا از جمله فقرا به همراه داشت زیرا چاوز در طول 13 سال حکومت خود طرح‌های متعددی را برای کمک به فقرا ونزوئلا اجرا کرد.

مراکز بهداشتی و درمانی در برخی از فقیرترین محلات شهرها ساخته شد و ده‌ها هزار هکتار زمین ملی شده، که پیش‌تر این زمین‌ها در اختیار شرکت‌های چند ملیتی بود را به کشاورزان واگذار کرد.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


عکس: چاوز و همسر دومش

عصر ایران: این تصویر مربوط به هوگو چاوز رئیس جمهور وقت ونزوئلا به همراه همسر دومش ( ماریسابل رودریگوئز ) در فوریه ۱۹۹۹ میلادی است.

چاوز در سال ۱۹۹۷ با او ازدواج کرد و در سال ۲۰۰۴ وی را طلاق داد.

"روزینز" دختر کوچکتر چاوز حاصل ازدواج دوم اوست.

همسر نخست چاوز نیز "نانسی کولمنارس" نام داشت که آنها نیز از یکدیگر طلاق گرفتند.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


تصاویر: بازتاب مرگ چاوز در روزنامه های ایران

عصر ایران: بازتاب مرگ چاوز در صفحه نخست روزنامه های ایران.

مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


مرگ هوگو چاوز و همه حواشی آن


دلیل مرگ هوگو چاوز

خبرگزاری فارس: رئیس گارد ریاست جمهوری ونزوئلا که هنگام مرگ چاوز در کنارش حضور داشته گفت که چاوز بر اثر حملات قلبی پی در پی درگذشت.

رئیس گارد ریاست جمهوری ونزوئلا گفت؛ هوگو چاوز بر اثر حملات قلبی گسترده ناشی از بیماری مزمن خود درگذشته است.

رئیس گارد ریاست جمهوری ونزوئلا هنگام مرگ چاوز بر بالین وی حضور داشته است.

ژنرال «خوزه اورنلا» گفت؛ در لحظات آخر چاوز نمی‌توانست بلند حرف بزند اما خیلی آهسته گفت: «من نمی‌خواهم بمیرم، لطفا نگذارید من بمیرم».

اورنلا طی ۲ سال گذشته همواره در کنار هوگو چاوز حضور داشت. وی افزود: در لحظه مرگ، سرطان چاوز به شدت گسترده شده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • babak

      و اینست عاقبت کارآدمی... همه به سوی خالق خواهیم رفت روزی

    • Kaveh

      خدا همه رفتگان رو رحمت کنه ولی ببین مردم کوبا چقدر خوشبخت هستند که رهبرشون چندین دهه با اقتدار رهبری شون کرد و حالا هم که پسرش رهبرشون شده هنوز در قید حیات تشریف دارن!

    • Kaveh

      «نيـــــك و بـد چون همي ببايد مـرد خنك - آنكس كه گوي نيكي بـــــــرد» (فردوسی)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این شعر از سعدیست گویا...مقدمه گلستان

    • سارا

      چه عجب! بالاخره دلشان آمد اعلامش كنن!

    • بدون نام

      چه ريس جمهور باشي چه يه آدم معمولي بايد به سوي حق رفت پس چه خوب كه قدرت طلب نبا شيم و با صلح آرامش زندگي كنيم

    • بدون نام

      حيف شد

    • مسلم

      چه خوب است که همه مرگ با عزت داشته باشند
      و چه خوب است در آینده به خوبی از ما یاد کنند

    • بدون نام

      " تردید ندارم که او بازخواهد گشت "

      ببینید من کاملآ بی طرفانه میخوام یه نظر بدم :

      بعضی ها از این جمله که در اول نظرم کپی کردم خوششون نمیاد اما یه نکته توش هست که باید در نظر گرفت :

      " تردید ندارم " یعنی " به نظر من " و معنی کل جمله اینه که :
      " به نظر من او حتمآ بازخواهد گشت "

      امیدوارم متوجه شده باشید که این جمله حرف منطقی و درستی بوده و هیچ ایرادی ندارد .

      اما اگر اینطوری بود : تردیدی نیست که او بازخواهد گشت اون موقع نادرست بود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین چه مغلطه ای. تردید ندارم یعنی من تردید ندارم. کسی که این حرف رو زده نباید یک دلیلی چیزی برای عدم تردید خودش ارائه بده؟ من تردیدد ندارم یعنی من مطمئن هستم. بسیار خوب شما تردید ندارید. اما با چه مستنداتی؟ بگید ما هم از جهالت در بیاییم تردید نداشته باشیم

      • بدون نام

        مگه برگشتن انسانها از طریق انسانهای عادی سنجیده میشه؟؟؟!!!!

      • بدون نام

        نظر شخصی رو در مورد مسائل سابژکتیو (ذهنی) میشه ارائه داد(مانند بیان نظر یا سلیقه شخصی در مورد برتری این یا ان رنگ از نظر گوینده)، نه در مورد مسائل ابژکتیو (عینی، مانند قوانین ریاضی و فیزیک). و کلمه ای مانند "تردید ندارم" اصولا برای بیان نظرات شخصی به کار نمیره.

    • مرتضي

      حيف شد واقعا من واقعادوسش داشتم بخاطرش گريه كردم

    • بدون نام

      مجله جان غیرمسلمانها فقط درمسجدالحرام نباید وارد بشن اینو تو قران هم نوشته خیلی از غیر مسلمانها برای امام رضا حتی نذری هم میارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج