جاباما
۴۵۲۴۷
۴ نظر
۵۳۷۰
۴ نظر
۵۳۷۰
پ

خانم‌ها هم كچل می‌شوند؟!

گروهی می‌گویند موی خانم‌ها اصلا نمی‌ریزد و این آقایان هستند كه باید به فكر باشند؛ غافل از این‌كه مشكلات و بیماری‌های متعددی وجود دارد كه می‌تواند خانم‌ها را هم درگیر كند.

جام جم آنلا ین : فكر كنید یك روز صبح كه از خواب بیدار می‌شوید بالش‌تان پر از مو باشد، چه حالی می‌شوید؟ چه كار می‌كنید؟ مسلما دیدن چنین صحنه‌ای برای هیچ‌كس و در هیچ سنی خوشایند نیست، اما مساله اینجاست كه موهای ما به این حالت و یكشبه نمی‌ریزد و گاهی ممكن است طی مدت زمانی به نسبت طولانی موهای‌مان را از دست بدهیم كه این شرایط هم ترسناك و نگران‌كننده است.

البته با این‌كه ریزش مو برای خانم‌ها و آقایان فرقی ندارد و همه از آن می‌ترسند، اما معمولا خانم‌ها بیشتر نگران این موضوع هستند و به پیشگیری از آن فكر می‌كنند. گروهی هم می‌گویند موی خانم‌ها اصلا نمی‌ریزد و این آقایان هستند كه باید به فكر باشند؛ غافل از این‌كه مشكلات و بیماری‌های متعددی وجود دارد كه می‌تواند خانم‌ها را هم درگیر كند.

خانم‌ها هم كچل می‌شوند؟!

موی خانم‌ها بیشتر می‌ریزد یا آقایان؟

متخصصان می‌گویند ریزش مو میان خانم‌ها و آقایان درجه‌های مختلفی دارد و تا حدی با هم متفاوت است، اما در بیشتر مواقع، موارد مشابهی از ریزش مو میان آنها مشاهده می‌شود و نمی‌توان تقسیم‌بندی خاص و مجزایی در این مورد ارائه كرد.

اما طبیعی است خانم‌ها بیشتر از آقایان نگران این موضوع باشند. در ضمن، خوب است بدانید براساس نظر متخصصان، ریزش مو تا حدود صد عدد تار مو در روز طبیعی است، ولی زمانی كه تعداد موهای ریخته شده حتی اگر كمتر از این مقدار باشد، تغییر می‌كند و افزایش می‌‌یابد (چه برای خانم‌ها و چه آقایان)، حتما باید برای بررسی دلایل تغییر الگوی ریزش مو به پزشك مراجعه كنید تا به موقع از كم شدن موها پیشگیری شود.


دلایل متفاوت برای ریزش موها

متخصصان پوست و مو اعتقاد دارند موها به دلایل متفاوتی می‌ریزد و بر همین اساس تاكید می‌كنند حتما قبل از شروع هر نوع روش درمانی، دلیل اصلی ریزش مو را تشخیص دهید.

دكتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو نیز در گفت‌وگو با جام‌جم در این‌باره توضیح می‌دهد: ریزش مو می‌تواند به دلایل متفاوتی بروز كند؛ از مسائل ارثی و ژنتیكی و كمبودهای تغذیه‌ای گرفته تا مشكلات و بیماری‌های داخلی.

به گفته این متخصص پوست، كمبودهای تغذیه‌ای شامل كم‌خونی‌، مشكلات و اختلالات تیروئید و كمبود عناصری مانند بیوتین، روی، آهن، فولیك اسید و پروتئین‌ می‌شود كه باید به آنها نیز توجه داشت. علاوه بر این، بعضی از بیماری‌ها و مشكلات داخلی مانند گروهی از بیماری‌های روماتولوژی و بیماری‌های كبدی و كلیوی نیز می‌تواند سبب ریزش مو شود.

گاهی هم ریزش موها به صورت تكه‌ای نمایان می‌شود كه به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، فرد در چنین مواردی مانند ریزش موی سكه‌ای به صورت ناگهانی متوجه خالی شدن بخشی از موهایش می‌شود.

وی می‌افزاید: ریزش مو می‌تواند ناشی از قارچ‌های سر هم باشد كه این مورد بیشتر در بچه‌ها شایع است. در بعضی از بیماری‌ها نیز ریزش مو موجب تخریب دائم موها می‌شود كه در این شرایط متأسفانه ممكن است موها دیگر رشد نكند.


اول علت را پیدا كنید

وقتی موها شروع به ریزش می‌كند، معمولا نسخه‌های متفاوتی از طرف اطرافیان پیچیده می‌شود؛ یكی می‌گوید به سرت تخم‌مرغ بزن، شخصی دیگر از فواید سیر و پیاز می‌گوید و یكی هم در مورد انتخاب شامپوی مناسب توصیه می‌كند، اما متخصصان پوست تاكید می‌كنند ابتدا باید علت اصلی ریزش مو تشخیص داده شود و پس از آن باید روش درمانی مناسب را انتخاب كنید.

دكتر احسانی نیز ضمن تائید این مطلب می‌گوید: در مورد افرادی كه دچار ریزش مو هستند، حتما ابتدا باید شرح حال كاملی از بیمار گرفته شود تا بتوانیم علت را بدرستی تشخیص دهیم.

مثلا در مورد خانم‌ها باید بدانیم بتازگی زایمان داشته‌اند یا نه؛ چراكه به گفته این پزشك متخصص، پنج تا شش ماه پس از زایمان ممكن است مادر دچار ریزش مو شود كه در اغلب موارد هم این مشكل برگشت‌پذیر است، اما چنانچه ادامه پیدا كند، حتما باید بررسی‌های لازم را انجام داد.

قطع ناگهانی قرص‌های ضدبارداری هم می‌تواند موجب ریزش موی خانم‌ها شود. علاوه بر این، بعضی از بیماری‌های خانم‌ها نیز عاملی است برای ریزش موها. مثلا وجود كیست‌های تخمدان با ترشح بیش از حد هورمون‌های مردانه، از یك طرف موجب پرمویی و رشد موهای زائد در خانم‌ها شده و از طرف دیگر ریزش موهای سر را دربرخواهد داشت.

آن‌طور كه این عضو هیات علمی دانشگاه می‌گوید، داروهایی كه خانم‌ها مصرف می‌كنند نیز مهم است و باید به آنها توجه داشت. مثلا مصرف بعضی از داروها مانند داروهای قلبی می‌تواند عاملی باشد برای ریزش مو. پس در شرح حالی كه از بیمار گرفته می‌شود و همچنین هنگام معاینه باید به این موضوع هم دقت كرد بنابراین نباید فراموش كنیم درمان ریزش مو براساس نوع و دلیل آن كاملا متفاوت است.

این متخصص پوست و مو نیز در این‌باره هشدار می‌دهد: درمان ریزش موهای ارثی با درمان ریزش موهای سكه‌ای متفاوت است یا در مورد ریزش مویی كه ناشی از كم‌خونی است باید درمان خاص آن را انتخاب كنیم كه تمام این موارد نشان می‌دهد حتما ابتدا باید نوع ریزش مو را بدرستی تشخیص داد.


آرایش موها برای زیبایی یا كم‌مویی؟

آرایش موها و تغییر ظاهر آنها، همیشه برای خانم‌ها جذاب و دوست‌داشتنی است، اما اگر این اقدامات موجب كم‌مویی و ریزش موها شود، چطور؟ آیا باز هم ارزشش را دارد كه برای زیبایی بیشتر، موهای‌تان را از دست بدهید؟

دكتر احسانی در این‌باره می‌گوید: بستن سفت و محكم موها و فشار وارد‌كردن به آنها، شانه‌كردن وسواسی، بافته بودن دائم موها و اكستنشن از جمله عواملی است كه می‌تواند موجب تشدید ریزش موها شود و به موهایی كه تحت فشار است، آسیب وارد كند.

البته بسیاری از افراد تصور می‌كنند رنگ‌كردن مو هم موجب افزایش ریزش موها می‌شود، در حالی كه این پزشك متخصص توضیح می‌دهد: رنگ مو به‌تنهایی موجب ریزش مو نمی‌شود، مگر این‌كه تعداد دفعات رنگ‌كردن موها بسیار زیاد باشد. علاوه بر این، استفاده بیش از حد و افراطی از ژل و كتیرا نیز می‌تواند موجب آسیب‌دیدن موها شود. به طوری كه ابتدا تغییرات فیزیكی ایجاد شده و جنس موها خراب می‌شود و پس از آن می‌تواند منجر به ریزش موها هم بشود.

وی با اشاره به این‌كه شامپوها نمی‌تواند ریزش مو را درمان كند، خاطرنشان می‌كند: مدت زمانی كه شامپو روی سر باقی می‌ماند بسیار كوتاه است و در نتیجه اتفاق خاصی هم با استفاده از شامپو نخواهد افتاد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سحر

      هر روش رو امتحان کردم هیچ نتی جه نگرفتم

    • asal

      سلام من 14 سال دارم و از پارسال موهام شروع به ریزش کرده والان پوست سرم در جلو وعقب دیده میشه توی خانواده پدری ارث ندارم اما مادری پدربزرگ ودایی هام کچل هستن ازمایشم رو دکتر دید گفت سالم سالم هستم و علتی بزای ریزش مو وجود نداره قرص زینک اسفاده میکنم اما نتیجه ای ندیدم به نظر شما چیکار کنم فعلا همه فکرو ذکرم موهام شده خیلی میترسم وگریه میکنم

    • بدون نام

      سلام من دختری 20 ساله هستم کم خونی و مشکل تجریدی ندارم ولی علایم سندروم تخمدان دارم سه سال ریزش دارم چه کار کنم

    • محمدرضا

      سلام محمدرضا هستم ۲۳ سه سالم است که موهای سرم کم شده چیکار کنم مچکرم ازتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج