جاباما
۴۵۲۶۲۶
۵۰۶۱
۵۰۶۱
پ

کشف فسیل پرنده ۹۰ میلیون ساله

دانشمندان، فسیل نوعی پرنده بزرگ جثه ماقبل تاریخ را در منطقه قطب شمال کانادا و از زیر زمین کشف کردند.

خبرگزاری آنا - ندا اظهری: گروهی از باستان‌شناسان دانشگاه روچستر گونه جدیدی از پرندگان را در قطب شمال کانادا کشف کرده‌اند که به طور تقریبی متعلق به ۹۰ میلیون سال پیش است. این کشف، پرنده یافت‌شده را جزء بزرگ‌ترین مرغانی قرار می‌دهد که در نیمکره شمالی قرار زندگی می‌کردند.
کشف فسیل پرنده 90 میلیون ساله

استخوان‌های پرنده موسوم به Tingmiatornis arctica نشان می‌دهد که شباهت آن چیزی مابین یک مرغ دریایی بزرگ و «باکلان» (نوعی مرغ ماهی‌خوار) بوده و اندازه بال‌های او بیش از یک متر بوده است. این پرنده دارای دندان‌های تیز و پرهایی بود که به آن امکان شیرجه زدن در آب می‌داد.

در کنار فسیل‌هایی که در اکتشافات پیشین پیدا شده بودند، کشف فسیل‌های این پرنده جدید تصویر روشنی از اکوسیستمی را در اختیار محققان قرار می‌دهد که این پرنده بین ۹۳/۹ تا ۸۹/۸ میلیون سال پیش در قطب شمال زندگی می‌کرده است.
کشف فسیل پرنده 90 میلیون ساله

محققان همچنین شواهدی از گرمایش شدید جهانی پیدا کردند که تصور می‌کنند ممکن است در زمان حیات این پرنده وجود داشته است و حتی به ایجاد تشکیل تصور واضح‌تری از آینده تغییرات آب و هوایی کره زمین کمک می‌کند.

به دست آوردن رکوردهای تاریخی آب و هوایی به دانشمندان کمک می‌کند تا مشخص کنند که گونه‌های مختلف جانوری چگونه تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند. نوع پراکندگی گونه‌های مختلف در طول قرن اثرات این تغییرات را نیز پیش‌بینی می‌کند.

به اعتقاد محققان، این پرنده در دوره‌ای بسیار گرم زندگی می‌کرده است زیرا منابع غذایی این پرنده و تمام اکوسیستم آن دوره قادر به حیات در یخبندان نبوده‌اند. این گروه تحقیقاتی با بررسی آثار به جا مانده از فسیل‌ها و رسوبات نشان دادند که پرنده Tingmiatornis arctica در محیطی آتش‌فشانی می‌زیسته است که مملو از لاک‌پشت وخزنده‌های کروکودیل مانند بوده است. آب و هوایی که دانشمندان با توجه به مدارک پیدا شده برای قطب شمال در آن زمان مشخص کرده‌اند، با آب و هوای آن نقطه در زمان حال متفاوت است.
کشف فسیل پرنده 90 میلیون ساله

فسیل‌هایی که پیدا شده‌اند مبین این مطلب هستند که جهان در حدود ۹۰ میلیون سال پیش مانند جهان بدون یخ در منطقه قطب شمال بوده است. دانشمندان فسیل‌های پرنده Tingmiatornis arctica را در بالای زمین‌های لاوا پیدا کردند که از مجموعه‌ای از فوران‌های آتشفشانی تشکیل شده‌اند.

زمانی که این آتش‌فشان‌ها دی‌اکسید کربن به جو زمین می‌فرستند، ایجاد گازهای گلخانه‌ای می‌کنند که باعث رشد بیشتر پرندگان Tingmiatornis arctica شده است. نشانه‌های آب و هوایی بزرگ‌ترین شاخص‌هایی هستند که این گروه تحقیقاتی برای توضیح علت پیدا شدن فسیل‌های این پرنده در آن منطقه آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌دهند.

به گفته محققان، فسیل‌های این پرنده در قطب شمال پیدا شدند زیرا منابع غذایی در آنجا به وفور یافت می‌شد و محیطی دارای آب پاک بوده است و آب و هوا در آن منطقه آنقدر گرم شده بود که تمام عوامل زیستی زمینه‌ای آنجا را به منطقه‌ای مساعد برای حیات این پرندگان تبدیل کرده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج