۴۵۲۶۸۹
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

حواشي و شايعات درباره رد يا قبول فيلم‌هاي سينمايي قوت مي‌گيرد

نفوذ در دل هيات انتخاب جشنواره فجر

هنوز يك ماه تا شروع سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر زمان باقي است اما از آنجايي كه هيات انتخاب كار بازبيني فيلم‌ها را از مدت‌ها پيش آغاز كرده، حواشي و حرف و حديث رسانه‌ها درباره حضور فيلم‌هاي متقاضي در جشنواره سي‌و‌پنجم، روز به روز بيشتر مي‌شود.

روزنامه اعتماد -الهام نداف: هنوز يك ماه تا شروع سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر زمان باقي است اما از آنجايي كه هيات انتخاب كار بازبيني فيلم‌ها را از مدت‌ها پيش آغاز كرده، حواشي و حرف و حديث رسانه‌ها درباره حضور فيلم‌هاي متقاضي در جشنواره سي‌و‌پنجم، روز به روز بيشتر مي‌شود.

در اين ميان به نظر مي‌رسد روزنه‌اي براي درز اخبار جشنواره به بيرون ايجاد شده است؛ روزنه‌اي كه ظاهرا در دل هيات انتخاب است و بعد از نمايش هر فيلم، نظرات اعضاي هيات انتخاب را منعكس مي‌كند. به همين خاطر تا اينجاي كار برخي رسانه‌ها بر اساس حدس و گمان فيلم‌هاي حاضر در جشنواره سي و پنجم را ليست كرده‌اند. در اين ميان همچنان نيمي از آثار متقاضي براي اعضاي هيات انتخاب به نمايش درنيامده‌اند. اما سوال اساسي اينجاست كه نظر هيات انتخاب درباره فيلم‌هاي جشنواره سي‌و‌پنجم از چه كانالي به بيرون مي‌رسد؟ شايعات رد يا حضور فيلم در جشنواره سي و پنجم، اين روزها گريبان «كاناپه» كيانوش عياري را نيز گرفته است. براساس اين شايعات تازه‌ترين ساخته عياري به دليل تعدد مشكلات مميزي، از حضور در جشنواره سي و پنجم بازمانده است.

اين در حالي است كه آخرين فيلم عياري با عنوان «خانه پدري» بعد از گذشت سه سال همچنان امكان اكران روي پرده سينماها را پيدا نكرده و بعيد به نظر مي‌رسد عياري «كاناپه» را نيز اسير مشكلات مميزي آن هم از نوع پيش پا افتاده كند. براي اطمينان از صحت اين خبر، ترجيح داديم نظر هيات انتخاب درباره «كاناپه» را از زبان عياري بشنويم. او در گفت‌وگو با «اعتماد» در توضيح اين مساله گفت: «فيلم كاناپه تا چند روز آينده به هيات انتخاب داده مي‌شود و اعضا هنوز فيلم را نديده‌اند.» عياري در ادامه با بيان اينكه خبر مميزي‌ها و مشكلاتي كه مطرح شده از اساس دروغ است، تاكيد كرد: «فيلم «كاناپه» را سه شنبه هفته آينده در اختيار هيات انتخاب قرار مي‌دهيم.»
عياري در پاسخ به وضعيت «خانه پدري» و پيگيري اكران آن در سينماها، گفت: «از «خانه پدري» واقعا بي‌خبرم و ديگر رغبتي براي پيگيري اكران فيلم ندارم.»ممكن است ديگر اخبار واكنش هيات انتخاب به فيلم‌هاي به نمايش درآمده، از اساس دروغ باشد، اما با وجود شك و شبهه‌هاي موجود، نمي‌توان از كنار آنها به راحتي گذشت. طبق اين اخبار غيررسمي در روزهاي اخير، فيلم‌هاي «زرد» مصطفي تقي زاده، «ويلايي ها» منير قيدي، «انزوا» مرتضي علي عباس ميرزايي و «تابستان داغ» ابراهيم ايرج زاد، از جمله فيلم‌هاي اولي هستند كه مورد توجه هيات انتخاب قرار گرفته‌اند. «فراري» عليرضا داوودنژاد و
«بي نامي» عليرضا صمدي و «يك روز بخصوص» همايون اسعديان نيز به نمايش درآمده‌اند اما واكنش هيات انتخاب به اين فيلم‌ها، در رسانه‌اي منعكس نشده است. اين در حالي است كه «رگ خواب» حميد نعمت‌الله به همراه «ماجراي نيمروز» محمدحسين مهدويان تنها فيلم‌هايي است كه تا امروز توجه تمامي اعضاي هيات انتخاب جشنواره فجر را به خود جلب كرده‌اند.
اما هيات انتخاب در تمام جشنواره‌هاي دولتي سينمايي در ايران، بعد از معرفي آثار منتخب معرفي مي‌شوند؛ روالي كه سال‌ها براي جلوگيري از لابي‌هاي احتمالي فيلمسازان و صاحبان آثار با اعضاي هيات انتخاب مرسوم است. با اين همه تعداد قابل‌توجهي از فيلمسازان و تهيه‌كنندگان به راحتي به اسامي اين اعضا دسترسي پيدا مي‌كنند و سياست‌گذاران جشنواره فجر نيز تدبيري براي برون رفت از اين وضعيت اتخاذ نكرده‌اند. سياوش حقيقي، تهيه‌كننده سينما كه فيلم «مادري» را به جشنواره سي و پنجم ارايه كرده است، چندي پيش به همين مساله اشاره كرد. او كه بعد از ارايه فيلمش به جشنواره گرفتار همين حواشي شده و بارها اخبار ضد و نقيضي از سوي هيات انتخاب شنيده، معتقد است: «تنها نكته‌اي كه به ذهن بنده آن هم با تجربه حضور در برگزاري سه دوره جشنواره فيلم فجر به عنوان مدير مستند‌سازي كه تمام لحظات اين رويداد را اعم از هيات‌هاي انتخاب و حتي داوري ضبط و مستند‌سازي كرده مي‌رسد و به چشم ديده‌ام اكثر اين خبرسازي‌ها فقط به خاطر فشار رواني روي تيم انتخاب بوده تا اگر و احيانا اين فيلم‌ها به هر دليلي به جشنواره راه نيافت بتوانند از آن به‌صورت اهرم فشار استفاده كنند.»

بنا به اعلام روابط عمومي جشنواره فيلم فجر، هيات انتخاب ١٧ دي ماه آثار منتخب خود را اعلام مي‌كند. طبق تغييرات صورت گرفته جشنواره سي و پنجم، امسال ٤٤ فيلم شامل فيلم‌هاي اول، هنر و تجربه و ديگر آثار معرفي مي‌شوند. از اين حداقل ۲۲ و حداكثر ۳۳ فيلم را در بخش سوداي سيمرغ خواهيم داشت كه فيلم‌هاي سوداي سيمرغ از دل چشم‌انداز سينماي ايران انتخاب مي‌شوند؛ به اين معني كه هيات انتخاب در ابتدا ۴۴ فيلم را به‌عنوان چشم‌انداز سينماي ايران معرفي مي‌كند و از دل اين ۴۴ عنوان ۲۲ تا ۳۳ فيلم توسط هيات انتخاب به عنوان آثار بخش سوداي سيمرغ معرفي مي‌شوند كه بر اساس تصميم هيات انتخاب و ويژگي‌هاي فني و محتوايي يك فيلم هر تعداد فيلم اول يا هنر و تجربه يا فيلم‌هاي حرفه‌اي در رقابت نهايي سوداي سيمرغ مي‌توانند حضور يابند. هر ٤٤ فيلم بخش چشم‌انداز سينماي ايران مي‌توانند براي دريافت سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران با هم رقابت كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایمان فیاض

      باسلام،میخواستم خواهش کنم مطلاقا از این کلمه استفاده نکنید.مارو یاده شبکه های خارجی میندازه..با تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج