۴۵۳۳۸۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

آب‌هایی که هر روز آب می‌روند

لرستان از جمله استان‌های پرآبی است که علیرغم بارندگی فراوانش با مشکل کم‌آبی مواجه است.

خبرگزاری ایسنا: لرستان از جمله استان‌های پرآب پس از حاشیه خزر محسوب می‌شود که علیرغم بارندگی‌های خوب چون منبع ذخیره آب وجود ندارد متاسفانه به صورت روان آب خارج می‌شود.

این درحالیست که ماه هر روز شاهد پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی هستیم و مشکل و کمبود آب در لرستان چه در بخش شرب و کشاورزی به حدی رسیده است که هم‌اکنون شهرستان‌های کوهدشت و چگنی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند؛ چنانچه این روند ادامه داشته باشد، شاهد مرگ آبخوان‌ها و نشست ناگهانی زمین و زلزله خاموش خواهیم بود.

توان فعلی بهره‌برداری از منابع آب لرستان ۸۱۲ مترمکعب است

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این باره با اشاره به اینکه ۷۳ درصد اراضی استان دیم است و این در حالیست که میانگین اراضی آبی در کشور ۴۵ درصد است، افزود: میزان بارش متوسط بلندمدت سالانه در استان ۵۵۰ میلی‌متر و حجم بارش سالانه ۱۵.۵ میلیارد مترمکعب است.

وی اضافه کرد: همچنین میزان نفوذ به آب‌های زیرزمینی ۱.۵ میلیارد مترمکعب است.

بازدار بیان کرد: تولید آب سطحی لرستان در حوضه آبریز کرخه ۳ میلیارد مترمکعب در سال بوده و حجم روان‌آب‌های ورودی به استان ۴ میلیارد مترمکعب و تولید آب استان ۸ میلیارد مترمکعب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: توان فعلی بهره‌برداری از منابع آب استان ۸۱۲ مترمکعب، آب زیرزمینی ۷۳۱ مترمکعب است که در مجموع ۱۵۴۳ میلیون مترمکعب می‌شود.

۲۲ درصد ‌اراضی آبی لرستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند

این مقام مسئول افزود: براساس آمارها برای تأمین غذای هر ۳ نفر یک هکتار زمین آبی موردنیاز است؛ بنابراین برای ۱.۷۳ میلیون نفر بیش از ۵۵۷ هزار هکتار زمین آبی نیاز است.

وی به خشکسالی زراعی در لرستان اشاره کرد و با بیان اینکه هم‌اکنون کشت محصولات کشاورزی در استان به دلیل بارش کم و خشکسالی دوماه با تاخیر آغاز شده است، یادآور شد: با این تفاسیر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی استان دچار آسیب می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: هم‌اکنون ۱۹۳ هزار هکتار گندم دیم در استان نیاز به آب دارند.

بازدار با اشاره به اینکه از مجموع ۱۸۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی آبی در استان ۴۱ هزار و ۸۰۰ هکتار (۲۲ درصد) به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شدند، افزود: در طی سه سال اخیر از این میزان ۱۳ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین مجهز شدند.

وی گفت: در حال حاضر میانگین تجهیز اراضی کشاورزی لرستان به سیستم آبیاری نوین ۲۲ درصد است که این درحالیست که این میزان در کشور ۲۰ درصد گزارش شده است.

مخزن ذخیره آب در استان نداریم

‌در این رابطه حسین پیرحیایی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان گفت: همه اراضی آبی در اطراف رودخانه سیمره در استان دوبار کشت می‌شوند.

وی اضافه کرد: عمده موتور تلمبه‌های غیرمجاز که حتی سابقه ۴۰ ساله دارند مراجعه نکردند تا مجوز بگیرند، در حوضه کرخه تاکنون یک میلیارد مترمکعب آب داشته‌ایم که الان اعلام کردند باید به ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

این معاون جهاد کشاورزی لرستان گفت: مخزن ذخیره آب نداریم پس نیاز است احداث سدها و ذخیره آب در استان جزو اولویت‌ها باشد.

برای تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه خیلی از چاه‌ها را شناسایی کردیم

در این باره نیز نادر مختاری معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه بیشتر چاه‌های غیرمجاز در شهرستان دورود وجود دارد و این در حالیست که در سایر چاه‌ها در استان نیمه‎عمیق است، افزود: برای تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه خیلی از چاه‌ها را شناسایی کردیم.

وی گفت: در شهرستان ازنا یک چاه غیرمجاز نداریم، در الیگودرز نیز تعداد چاه‌های غیرمجاز انگشت‌شمارند و تنها در شهرستان دورود شاهد چاه‌های عمیق غیرمجاز هستیم.

برداشت آبی که از حوضه کرخه می‌شود، ۵۴۱ میلیون مترمکعب است

در این رابطه علی امید سیفی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه در استان ۲.۵ میلیارد مترمکعب برداشت آب داریم، اضافه کرد: در بلندمدت میزان روان‌آب ۱۲ میلیارد مترمکعب است، متوسط بارش استان نیز در سال گذشته ۱۸.۸ میلیارد مترمکعب بوده است.

وی گفت: برداشت آبی که از حوضه کرخه می‌شود ۵۴۱ میلیون مترمکعب است که در کل ۵ استان انجام می‌شود.

سالانه ۱۰۰ چاه را مسلوب می‌کنیم

سیفی با اشاره به اینکه تا سطح زیرکشت مشخص نشود ما نمی‌توانیم حق‌آبه بدهیم، افزود: در حال حاضر ۱۵۸۰ چاه مجاز داریم، از مجموع چاه‌های غیرمجاز ۴۲۳ مورد را پر کردیم.

مدیر عامل شرکت آب‌منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: برای پر کردن هر چاه به ۲ میلیون تومان اعتبار نیاز است، سالانه ۱۰۰ چاه را مسلوب می‌کنیم.

وی با تاکید براینکه بیش از ۱۵۰۰ چاه غیر مجاز در استان شناسایی شده است، یادآور شد: باید در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان‌های استان مساله پرکردن چاه‌های آب غیر مجاز مورد بررسی قرار گیرد و پس از تصویب شرکت آب منطقه‌ای لرستان اقدام به پر کردن آنها کند.

نظارتی بر چاه‌های عمیق غیرمجاز نمی‌شود

نعمتی فرماندار دورود نیز در این باره گفت: متأسفانه نظارتی بر چاه‌های عمیق غیرمجاز نیست و مدیریت آب باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در این شهرستان ۴۰۰ حلقه چاه مجاز داریم و چاه‌های غیرمجازی که زده شده روی مدیریت منابع آب در سفره‌های زیرزمینی ندارد.

نعمتی اظهار کرد: نظارت بر چاه‌های غیرمجاز نیست و از بستر رودخانه تیره برداشت‌های بی‌رویه توسط موتور تلمبه‌ها انجام می‌شود.

فرماندار دورود افزود: افرادی تحت عنوان دلال و واسطه آب می‌فروشند، تعدادی از این موتورتلمبه‌ها را مسلوب کردیم و چنانچه در این رابطه تدبیری نشود در آینده با مشکل بزرگتری مواجه می‌شویم.

۳ سال است که بیشترین چالش را با وزارت نیرو داریم

در این رابطه مهندس هوشنگ بازوند استاندار لرستان با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای میزان خروجی روان‌آب‌های استان را ۱۲ میلیارد مترمکعب عنوان می‎کند، گفت: در حالیکه گفته می‌شود این خروجی ۶.۵ میلیارد مترمکعب است و در این مورد یا وزارت نیرو دروغ می‌گوید و یا آب منطقه‌ای از حق دفاع نمی‌کند.

وی اضافه کرد: اینکه یک مدیر منافع استان را رها کند و طرف وزارت‌خانه را بگیرد، حق نیست.

بازوند با تأکید بر اینکه ۳ سال است که بیشترین چالش را با وزارت نیرو داریم، افزود: چرا باید همیشه با مسئولین وزارت نیرو و مهندس چیت‌چیان چالش داشته باشیم در حالیکه انتظارمان این بود که آب منطقه‎ای، منافع استان را ترجیح دهد نه وزارت نیرو، متأسفانه این وزارت در رابطه با تخصیص آب، عدالت را رعایت نمی‌کند.

ارادت به خوزستانی‌ها داریم، اما نمی‌توانیم از حقمان بگذریم

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه ما ارادت به خوزستانی‌ها داریم اما نمی‌توانیم جایی که خودمان برای آب له‎له می‌زنیم تنها به منافع خوزستان فکر کنیم، یادآور شد: در قوانین مربوط به آب آمده که حق‌آبه متعلق به بالادست است ولی متأسفانه وزارت نیرو ما را اذیت می‌کند و نمی‌دانم تا کجا باید این مسأله ادامه یابد حتی در برخی مواقع برای تخصیص آبی که حق‌مان است کلمه ترحم را به کار می‌برند.

بازوند با تأکید بر اینکه وزارت نیرو باید نگرانی‌های ما را در بخش آب رفع کند که متأسفانه تاکنون این مهم را انجام نداده است، افزود: برای تخصیص آب، مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان حتی باید به روی مین برود.

نماینده عالی دولت در استان افزود: چنانچه نگاهی اجمالی به وضعیت آب زیرزمینی، استان‌های همدان، مرکزی و کردستان بیندازید خواهید دید که حتی برداشت از آب‌های زیرزمینی ما نیز مظلومانه است.

از ۱۳۵ میلیون متر مکعب تخصیص آب برای سد معشوره یک عدد کوتاه نمی‌آیم

وی تأکید کرد: آب سرمایه و داشته‌هایمان بود و نتوانستیم مردم را روی داشته‌هایمان تجمیع کنیم و با ایرادها و سخت‌گیری‌های وزارت نیرو نتوانسته‌ایم به اهداف‌مان برسیم.

استاندار لرستان گفت: علیرغم اینکه در دولت اعتبارات آب منطقه‌ای استان و سدها افزایش چشمگیری داشت، اما مردم ما توقع داشتند از این سرمایه استفاده کنند و این در حالیست که وزارت نیرو خیلی می‌توانست کار انجام دهد که انجام نداده است.

بازوند بیان کرد: وزارت نیرو برای تخصیص آب به سد معشوره گفت مجوز ۱۰۰ میلیون مترمکعب تخصیص را بپذیرید و سد را برای ۱۳۰ میلیون مترمکعب بسازید که این میزان تخصیص را نپذیرفتم و از ۱۳۵ میلیون متر مکعب تخصیص آب یک عدد کوتاه نمی‌آیم.

به گزارش ایسنا با توجه به اینکه ۷۵ درصد اراضی لرستان دیم است و این درحالیست که یکی از شاخص‌های توسعه استان بخش کشاورزی است و باید در این راستا مسئولین امر اهتمام ویژه‌ای داشته تا نه تنها مشکل کم‌آبی استان برطرف شود، بلکه دیگر شاهد مرگ آبخوان‌ها وکم‌آب شدن سفره‌های آب زیرزمینی نباشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج