۴۵۴۰۳۹
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

آنلاین‌ سواری در تهران

هر چند اخیرا واکنش‌های متفاوتی در مورد تاکسی‌های آنلاین صورت گرفته و رانندگان و سازمان تاکسیرانی از آن به تلخی یاد کرده‌اند، اما در نهایت آنچه مهم جلوه می‌کند جلب رضایت مسافران است. از این رو «آرمان» در این گزارش از طرفی نظرات مسافران و گلایه رانندگان را از تاکسی‌های آنلاین بازتاب داده و از طرف دیگر به دیدگاه سازمان تاکسیرانی پرداخته است.

روزنامه آرمان - نگین باقری: هر چند اخیرا واکنش‌های متفاوتی در مورد تاکسی‌های آنلاین صورت گرفته و رانندگان و سازمان تاکسیرانی از آن به تلخی یاد کرده‌اند، اما در نهایت آنچه مهم جلوه می‌کند جلب رضایت مسافران است. از این رو «آرمان» در این گزارش از طرفی نظرات مسافران و گلایه رانندگان را از تاکسی‌های آنلاین بازتاب داده و از طرف دیگر به دیدگاه سازمان تاکسیرانی پرداخته است.
امروزه به حدی انجام بسیاری از امور در دهکده جهانی راحت شده که با نصب یک اپلیکیشن در گوشی‌های همراه و با اشاره انگشت، تاکسی و راننده جلوی پایتان متوقف می‌شوند و شما را به مقصد مورد نظرتان می‌رسانند؛ تاکسی‌هایی که آنلاین‌اند و به راحتی در دسترس مسافران قرار می‌گیرند. «تاکسی‌های آنلاین به سرعت و بدون فوت وقت خود را به محل موردنظر می‌رسانند.» این اظهارنظر زهرا در مورد تاکسی‌های اینترنتی است که رضایت در کلامش جاری است. او می‌گوید: چندی پیش قصد داشتیم با خانواده از خیابان ستارخان به فرودگاه برویم. بلافاصله از طریق اپلیکیشن به یکی از رانندگان آنلاین وصل شدیم که نزدیک خانه ما اقامت داشت.
زهرا ادامه می‌دهد: ظرف چند دقیقه خود را رساند و هزینه کمتری را نسبت به آژانس از ما دریافت کرد، چرا که هزینه این مسافت در آژانس‌ها حدود ۱۴ هزار تومان است ولی تاکسی آنلاین از ما ۹ هزار تومان گرفت. او با اشاره به اینکه توسط خواهرش با تاکسی‌های آنلاین آشنا شده است، اظهار می‌کند: خواهر من دائما از تاکسی‌های آنلاین استفاده می‌کند و اولین بار او پیشنهاد تاکسی‌های آنلاین را به من داد. زهرا اضافه می‌کند: بارها برام پیش آمده که وقتی با آژانس‌های مسافربری تماس گرفته‌ام ماشین را با تاخیر فرستاده‌اند، در حالی که آژانس‌های آنلاین این گونه نیستند. میثم هم مانند زهرا از تاکسی‌های آنلاین راضی است و در این باره اظهار می‌کند: چند شب پیش تا دیروقت سر کار بودم و می‌خواستم از خیابان ولیعصر به سمت خانه که در خیابان پیروزی است، بروم.
شدیدا باران می‌آمد. زنگ زدم از آژانس ماشین بگیرم که بعد از اعلام مقصد متصدی آژانس گفت هزینه کرایه شما ۲۰ هزار تومان می‌شود. او ادامه می‌دهد: بلافاصله از طریق اسنپ به یک تاکسی آنلاین وصل شدم که با مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مرا به مقصد رساند. امید هم از مسافران دیگر تاکسی‌های اینترنتی است که می‌گوید: هفته پیش در اتوبان گیر افتاده بودم که دسترسی به آژانس برایم سخت بود. بلافاصله از طریق اسنپ به راحتی و با قیمت مناسب به محل مورد نظرم رسیدم. او عنوان می‌کند: اسنپ شماره پلاک ماشین و مشخصات راننده را به همراه عکس برای مسافران می‌فرستد. گرچه این پدیده نوظهور ممکن است نارضایتی بعضی شهروندان را نیز به دنبال داشته باشد و در برخی موارد هم خدمات خوبی ارائه ندهد، اما آنچه پیداست اینکه عملکردش به صورت نسبی رضایت مسافران را به خود جلب کرده است.
نظر رانندگان ثابت درون‌شهری
در سایت اسنپ آمده است: «یکی از امکانات جذاب اسنپ، مشاهده زنده خودروها روی نقشه است. به این صورت که شما قبل از اینکه اقدام به درخواست خودرو از اسنپ کنید، روی نقشه محل دقیق و تعداد اسنپ‌های موجود در محدوده اطرافتان را می‌‌بینید. پس از درخواست اسنپ و قبول سفر توسط یکی از راننده‌‌های نزدیک شما، مشخصات راننده از جمله نام و نام خانوادگی، نوع خودرو، رنگ و اطلاعات آن را خواهید دید. همچنین نقشه روی خودروی مذکور متمرکز می‌‌شود که لحظه به لحظه به شما نزدیک‌‌تر خواهد شد. پس از سوار شدن در خودروی درخواستی و آغاز سفر، نقشه به طور خودکار محل خودرو و مقصد را نمایش می‌‌دهد.
از سوی دیگر، یکی از نگرانی‌‌های مسافران درون‌ شهری کرایه‌‌های خودروهای مسافربر است ولی ما این مشکل را برطرف کرده‌‌ایم، چرا که شما قبل از درخواست خودرو از هزینه خود مطلع شده‌‌اید. اپلیکیشن اسنپ به شما این امکان را می‌‌دهد که پس از مشخص کردن مبدا و مقصد سفر هزینه نهایی خود را بدانید. با این قابلیت شما پیش از آغاز سفر از هزینه خود اطلاع کامل دارید و با برنامه‌‌ریزی بهتری قادر به درخواست خودرو خواهید بود. در برآورد هزینه سفر علاوه بر مسافت، چند فاکتور دیگر هم مد نظر است که از جمله آنها می‌‌توان به ساعت درخواست، سهولت دسترسی و... اشاره کرد.»
این در حالی است که شماره‌ای به مسافران ارائه شده که از آنها نیز پشتیبانی می‌کند. عباس یکی از راننگان با سابقه در یکی از آژانس‌های تهران است. او درباره تاکسی‌های اینترنتی می‌گوید: از وقتی این تاکسی‌ها آمده‌اند، بازار رانندگان کساد شده است و در طول روز کمتر به ما سرویس می‌خورد. علی نیز از رانندگان درون شهری است. او هم با ابراز ناراحتی از شرایط به وجود آمده، اظهار می‌کند: تعداد مسافران کم شده است و این به علت قیمت پایین آژانس‌های آنلاین است، چون مردم به دنبال هزینه کمتر هستند.
واکنش سازمان تاکسیرانی به فعالیت آژانس‌های موبایلی
مدتی است اپلیکیشن‌‌های جا به‌ جایی مسافر و آژانس‌‌های موبایلی رونق گرفته و عموم مردم از آن استفاده می‌‌کنند. چندی پیش رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درباره فعالیت آژانس‌های موبایلی واکنش نشان داد. میثم مظفر در مورد فعالیت گسترده اپلیکیشن‌‌ها در موبایل عنوان کرد: قانون صراحتا اعلام کرده است باید حمل و نقل درون شهری اعم از آژانس‌‌های خودرو و تاکسی‌ها زیر نظر شهرداری تهران فعالیت کند. او با بیان اینکه امنیت این آژانس‌های اینترنتی زیر سوال است، گفت: هیچ ‌کس پاسخگوی امنیت و تایید صلاحیت این‌گونه خودروها نیست و باید پلیس و سایر ارگان‌‌های امنیتی به این مساله ورود کنند. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به فعالیت گسترده این آژانس‌‌های موبایلی نیز ادامه داد: نحوه جذب و فعالیت رانندگان این خودروها مشخص نیست و از آنجا که هیچ‌گونه مجوز فعالیتی ندارد، لازم است ارگان‌‌های ذی‌ربط به این مساله ورود کنند.
عدم نظارت سامان‌یافته بر تاکسی‌های آنلاین
یکی از اعضای شورای شهر درباره تاکسی‌های آنلاین در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: پیشنهاد طرح بهره‌برداری از تجارت و خدمات الکترونیک با من بود. محمدمهدی تندگویان می‌افزاید: شهرداری را موظف کردیم برای ساماندهی و نظارت کامل‌تر ورود پیدا کند. موضوع تاکسی‌های آنلاین هم یکی از بخش‌های تجارت الکترونیک است. او اظهار می‌کند: در حال حاضر نظارت سازمان یافته‌ای بر تاکسی‌های آنلاین وجود ندارد و نهاد به وجود آورنده آن بخش خصوصی است. تندگویان عنوان می‌کند: ظاهرا بخش خصوصی فقط تعهداتی از جمله مدرک شناسایی و سابقه عدم سوء‌پیشینه از رانندگان می‌گیرند و رانندگان نیز از طریق اینترنت به مسافران خود دسترسی پیدا می‌کنند. او بیان می‌کند: موضوع تجارت الکترونیک در شهر نیاز به ساماندهی و نظارت کلی دارد و به هیچ وجه نباید بخش‌های خصوصی که وارد کار شده دچار مشکل شوند، یعنی باید همین سامانه‌ها باقی بمانند و امتیاز برقرار باشد. تندگویان اضافه می‌کند: شهرداری باید نظارت کامل را به عهده بگیرد و از سامانه‌های‌های دیگر در زمینه خرید و فروش کالا، موضوعات خدماتی و ایاب و ذهاب مسافران استفاده کند. این عضو شورای شهر درباره تاثیر تاکسی‌های آنلاین بر ترافیک می‌افزاید: تاکسی‌های آنلاین در ایجاد ترافیک اثر مثبت و منفی دارند.
از طرفی به نوعی حمل و نقل عمومی محسوب می‌شوند و بر کاهش ترافیک تاثیر می‌گذارند و از طرف دیگر تعدادی از این تاکسی‌های آنلاین که سرویس می‌دهند از شهرستان آمده و اقامت رسمی در تهران ندارند، حتی شب‌ها در خودرو خود می‌خوابند و به این طریق به بار ترافیکی می‌افزایند. تندگویان ادامه می‌دهد: علاوه بر شبکه‌های دیگر مثل تاکسیرانی، آژانس تلفنی و... که رسما در تهران کار می‌کنند خودروهای شهرستانی نیز حضور دارند که نظارتی در مدل حضورشان نیست و باید حتما ساماندهی در این زمینه اتفاق بیفتد.
از او در مورد امنیت تاکسی‌های آنلاین می‌پرسیم که می‌گوید: باید نظارت بر امنیت نیز برقرار باشد تا مسافران با خیال آسوده به مقصدشان برسند و اگر راننده ای تخلف کرد مشخص است که مردم به کجا مراجعه کنند، این یک بخش از موضوع است. او ادامه می‌دهد: بخش دیگر اینکه باید درآمد پایدار شهر به شهرداری به عنوان مدیریت شهری برسد و در مجموعه مدیریت هماهنگ شهری حتما باید سهم شهرداری از درآمدهای شهری لحاظ و پرداخت شود. او خاطرنشان می‌کند: اگر تا به امروز این اتفاق نیفتاده باید هر چه زودتر میسر شود، چرا که رانندگان به صورت آنلاین یا ثابت از خدمات شهری و شهرداری استفاده می‌‌کنند. او اظهار می‌کند: اگر سهم پایدار شهرداری مشخص شود، شهرداری ورود پیدا کرده و نظارت‌های جدی‌تر اتفاق می‌افتد. بسیاری از معضلات از جمله عدم امنیت نیز برطرف می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هزینش بستگی به ساعات شلوغی در شبانه روز داره مثلا اگه یک مسیرو ساعت ۴ صبح انتخاب کنی یه قیمته ولی همون مسیر ۵ بعد از ظهر یه چیز دیگس
      هزینش تو ساعت شلوغی از آژانس میزنه بالاتر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج