جاباما
۴۵۴۳۶۵
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

هندی‌ها به دنبال افزایش صادرات برنج به ایران

هیاتی از تولید کنندگان برنج هندی با هدف افزایش صادرات این محصول به ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده برنج باسماتی ،راهی تهران می شود.

خبرگزاری ایرنا: هیاتی از تولید کنندگان برنج هندی با هدف افزایش صادرات این محصول به ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای مصرف کننده برنج باسماتی ،راهی تهران می شود.

این هیات که متشکل از رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج و تعدادی از مقامات دولتی این کشور است ، ۲۷ ژانویه (۷ بهمن ) برای گفت وگو با مقامات کشورمان برای فراهم کردن زمینه افزایش صادرات برنج هندی و رفع موانع احتمالی وارد ایران می شود.

تقاضای سالانه ایران برای برنج باسماتی حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برآورد می شود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در داخل تولید و بقیه از طریق واردات از کشورهای مختلف از جمله هند، پاکستان ،اروگوئه و دیگر کشورها تامین می شود.

به گفته کارشناسان، نیاز ایران به واردات سالانه یک میلیون تن برنج وبه طور متوسط هر ماه ۱۰۰ هزار تن بازار پرسودی را برای صادرکنندگان برنج به کشور فراهم کرده است .

'موهیندرپال جیندال ' رئیس اتحادیه صادر کنندگان برنج هند گفت که صنعت برنج هند امیدوار است که ایران ممنوعیت واردات برنج باسماتی که از چهار ماه گذشته برقرار شده ، را لغو کند.

یک مقام دولتی هند که خواست نامش محفوظ بماند گفت که باید به تلاش دیگر کشورها واکنش نشان دهیم چرا که سهم هند از صادرات برنج به ایران کاهش یافته است.

براساس گزارش های منتشر شده، ایران در سالهای اخیر یکی از وارد کنندگان بزرگ برنج باسماتی هند بوده است .اما در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ صادرات برنج باسماتی به ایران تقریبا به نصف کاهش یافته و از ۱.۱ میلیارد دلار در سال قبل به ۵۷۱ میلیارد دلار رسید.

روزنامه تایمز او ایندیا نوشت درنیمه نخست سال مالی جاری ، صادرات برنج باسماتی هند به ایران به ۳۵۶ میلیون دلار رسید است .

یک مقام دیگر دولتی هند گفت که باید صادرات برنج باسماتی به ایران را افزایش دهیم زیرا کشورهای دیگر باجدیت در حال افزایش صادرات انواع برنج به ایران هستند .

وی افزود:هند در نظر دارد هرگونه نگرانی ایران درخصوص کیفیت برنج باسماتی را برطرف کند.

'راجن سوندارسان' دبیر اجرایی اتحادیه صادر کنندگان برنج هند گفت که باید شایعات در مورد برنج باسماتی که از سوی طرف های ذینفع ساخته شده را بر طرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد که ایران یک بازار باثبات و مهم برای هند است و آنها تا امروز مجوز واردات را صادر نکرده اند در حالی که این اتفاق باید در ماه نوامبر می افتاد.

دبیراجرایی اتحادیه صادر کنندگان برنج هندی گفت که هر چند علائمی در خصوص احتمال صدور مجوزهای جدید در ژانویه دریافت کرده ایم ولی تاکنون اتفاق خاصی دراین خصوص صورت نگرفته است.

وی افزود:با برداشته شدن ممنوعیت واردات برنج می توانیم شاهد رونق بازار و خوشحالی کشاورزان باشیم .

همه ساله ایران در فصل برداشت برنج برای حمایت از تولیدات داخلی، واردات این محصول را به مدت چند ماه ممنوع می کند و پس از آن بار دیگر مجوز واردات این محصول آغاز می شود.

رئیس سابق انجمن صادرکنندگان برنج هند گفت که از ابتدای سال ۲۰۱۴ دولت ایران درخواست مجموعه ای از اسناد مربوط به روشهای نظارت کشاورزی مانند ایزو ۲۲۰۰۰ که به بحث ایمنی مواد غذایی و بسته بندی می پردازد را داده است.

وی افزود علاوه براین صدور گواهینامه اصلاح ژنتیکی سطح قابل قبول آرسنیک موجود در برنج از ۱۵۰ پی پی ام به ۱۲۰ و قرار دادن برچسب درهر بسته از محموله ها ، قابلیت رد یابی کنترل کیفیت را خواستار شده بود که این ها باعث کاهش صادرات برنج به ایران شده بود.

براساس گزارش سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی فرآوری شده هند، برنج باسماتی یکی از بزرگترین کالاهای کشاورزی صادراتی هند بوده و ایران نیز یکی از بزرگترین مصرف این محصول به شمار می رود .

در ادامه این مطلب اضافه شده است میزان صادرات برنج به ایران درسال۲۰۱۴-۲۰۱۵ از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال قبل به ۹۳۰ هزار تن کاهش یافته است.

روزنامه بیزنس استاندارد نیز چندی پیش در گزارشی نوشت درسالهای گذشته صادرات غیر مستقیم برنج باسماتی هند به ایران از طریق امارات متحده عربینیزبه بازار برنج این کشور کمک کرده است.

به نوشته این روزنامه پس از رفع تحریم هاعلیه ایران ، دوبی به توقفگاه جدیدی برای صادرات برنج باسماتی هند به ایران تبدیل شده است.

معامله گران برنج اظهار می کنند که صادرات برنج باسماتی هند به امارات از ۱۵ هزار تن درسال ۲۰۱۴ به حدود ۸۰ هزار تن در حال حاضر افزایش یافته است .

به گفته این افراد بخش زیادی از برنج های هندی که راهی امارات می شوند به صورت غیر مستقیم سر از ایران در می آورند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      بازم برنج هندی ،بس کنید کنف وپلاستیک ونشاسته و.....

    • فضولباشی

      اشغالهای چین تمام شدنوبت هندرسید

    • بدون نام

      خدااااااااامن بکش که ایران باتمدن چندین هزارساله دست دامن پلاستیک ‌کهنه هندشده چرااااااا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج