۴۵۴۷۵۳
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

بهار بازار نفت در زمستان ۲۰۱۷

قیمت نفت خام سال ۲۰۱۷ میلادی را سوار بر مدار صعودی آغاز کرده است. ۳ روز از شروع به کار این بازار در سال جدید می‌گذرد و قیمت نفت به شکل معجزه آسایی از مرز ۵۸ دلار برای هر بشکه عبور کرده است. اتفاق خوشایندی که از امیدواری بازار به توافق تولید‌کنندگان نفت خام عضو اوپک و غیر عضو در این سازمان خبر می‌دهد.

روزنامه ایران: قیمت نفت خام سال ۲۰۱۷ میلادی را سوار بر مدار صعودی آغاز کرده است. ۳ روز از شروع به کار این بازار در سال جدید می‌گذرد و قیمت نفت به شکل معجزه آسایی از مرز ۵۸ دلار برای هر بشکه عبور کرده است. اتفاق خوشایندی که از امیدواری بازار به توافق تولید‌کنندگان نفت خام عضو اوپک و غیر عضو در این سازمان خبر می‌دهد.
روز گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت به‌عنوان شاخص جهانی نفت خام، در زمان تنظیم این گزارش ۵۸ دلار و ۸ سنت بود. قیمتی بی‌سابقه در طول یک سال و نیم اخیر. فعالان و ناظران بازار، دستیابی مجدد به این قیمت را نتیجه سیگنال‌های مثبتی می‌دانند که تولیدکنندگان به بازار فرستاده‌اند.
۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام و ۱۲ کشور تولید‌کننده نفت خام غیر عضو در این سازمان در آخرین روزهای سال ۲۰۱۶ میلادی دست به یک اقدام بی‌سابقه زدند که موجب شگفتی بازار جهانی نفت خام شد. این ۲۵ کشور تصمیم گرفتند برای بهبود وضع بازار و افزایش قیمت‌ها، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت خام خود بکاهند.
باوجود تعهد این کشورها نسبت به کاهش تولید خود باز هم کارشناسان و فعالان بازار نفت نگران کارشکنی تولیدکنندگان بودند. اما با پا گذاشتن بازار نفت در ژانویه ۲۰۱۷ و اظهارات تولیدکنندگان این ترس‌ها جای خود را به امید داد و قیمت نفت بالا رفت. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین اقدامات و سیگنال‌های مثبت تولید‌کنندگان به بازار جهانی نفت خام می‌اندازیم.
اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام که در اجلاس ۱۷۱ اوپک متعهد به کاهش تولید نفت خام خود به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز شدند: الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ونزوئلا بودند.
دو عضو این سازمان یعنی لیبی و نیجریه معاف از کاهش تولید و ایران مجاز به افزایش تولید خود به میزان روزانه ۹۰ هزار بشکه در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ شد. عربستان با تعهد کاهش ۴۸۶ هزار بشکه‌ای از تولید روزانه خود بیشترین سهم را در کاهش تولید اوپک دارد. پس از آن تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری‌آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی نیز با اوپک همراه شدند تا حدود ۶۰۰ هزار بشکه دیگر از عرضه روزانه نفت خام به بازار بکاهند. این نخستین توافق اوپک و غیراوپک از سال ۲۰۰۱ میلادی است که با رهبری روسیه انجام شد. روسیه می‌خواهد ۳۰۰ هزار بشکه از تولید روزانه خود را بکاهد و حتی به دنبال تمدید این توافق برای ۶ ماه دوم سال ۲۰۱۷ نیز هست.
تأکید کابینه سعودی بر همکاری در زمینه کاهش تولید نفت
تمام اظهارات مقامات عربستان سعودی و بودجه این کشور از پایبندی آن به توافق اوپک خبر می‌دهد. عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت خام عضو در اوپک بودجه سال ۲۰۱۷ خود را با نفت ۵۵ دلاری بسته است و اکنون کابینه این کشور بر اهمیت همکاری کشورهای تولید‌کننده نفت در زمینه اجرای تصمیم کاهش تولید نفت تأکید می‌کنند. چراکه اگر تمام کشورهای شرکت‌کننده در این توافق به تعهد خود پایبند باشند طی سال‌جاری قیمت نفت در محدوده ۵۵ الی ۶۰ دلار برای هر بشکه به تثبیت خواهد رسید و بودجه ریاض تأمین خواهد شد. در بیانیه کابینه سعودی آمده است: شورای وزیران بر اهمیت ثبات و هماهنگی و افزایش سطح همکاری بین کشورهای عضو اوپک و تعهد به اجرای توافق کاهش تولید تأکید دارد.
روسیه آماده تمدید توافق
مهم‌ترین کشور غیر عضو اوپک که در این توافق شرکت کرده، روسیه است. کشوری که در ماه دسامبر ۱۱ میلیون و ۲۱۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد. این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت خام جهان در حال آماده شدن برای کاهش تولید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت خود است. الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه ضمن اعلام این موضوع، اظهار کرد: روسیه این توافق را که در هشت سال گذشته بی‌سابقه بود، پذیرفته است و اکنون امکان کنترل روند کاهش تولید نفت وجود دارد و می‌توان اجرای توافق را از جانب هر کشوری کنترل کرد. وی گفت: با تشکیل کمیته نظارت، اوضاع بازار و تولید نفت پایش می‌شود و در صورت نیاز، امکان یک دوره دیگر تمدید توافق کاهش تولید نیز وجود دارد. نوواک بهای هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۷ را بین ۵۵ تا ۶۰ دلار پیش‌بینی کرد. وی در پایان با طرح احتمال از سرگیری تولید گسترده نفت از سوی امریکا گفت که این کشور نمی‌تواند با فوریت تولید خود را افزایش دهد.
بغداد به سهمیه تولید نفت خود پایبند است
جبار العیبی وزیر نفت عراق نیز اخیراً بر پایبندی کشورش به سهمیه تولید تعیین شده برای این کشور از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک تأکید کرد.به گزارش رسانه‌های عراق، قرار است این کشور از اوایل ژانویه آینده روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار بشکه تولید نفت خام خود را کاهش دهد.العیبی همانند بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی کرد که نرخ هر بشکه نفت به ۶۰ دلار برسد.
کاهش تولید ونزوئلا تا سقف ۹۵ هزار بشکه در روز
وزارت نفت ونزوئلا می‌گوید که در راستای تحقق توافق اخیر اعضای اوپک، میزان تولید نفت خود را تا سقف ۹۵ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد. «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا نیز در همین رابطه در یک برنامه رادیویی گفته بود: در حال پیشنهاد یک سیستم جدید، برای تعیین بازارها و قیمت‌های بهای نفت است.وی ادامه داد: امیدوارم که حداقل ظرف ۱۰ سال ثبات قیمت‌های واقع‌بینانه و عادلانه نفت را داشته باشیم.
کویت ۹۰ چاه نفت را مسدود کرد

رئیس هیأت مدیره شرکت ملی نفت کویت اعلام کرد، در راستای اجرای توافق نفتی وین و برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت فعالیت ۹۰ چاه نفت خود را تعطیل کرده است.«جمال جعفر» در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به پایبندی کشورش به اجرای توافق وین گفت: کویت بر اساس توافقنامه تولید خود را ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد و سقف کنونی تولید نفت کویت هم‌اکنون کمی بیشتر از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز است. مقامات سایر کشورهای تولید‌کننده نفت خام نیز در روزهای اخیر از این قبیل اظهارات داشته‌اند که همگی گویای پایبندی تولیدکنندگان به تعهداتشان است.گفتنی است هر بشکه نفت خام نیز در روز گذشته ۵۴ دلار و ۹۲ سنت معامله شد. ناظران بازار می‌گویند ژانویه به‌عنوان معیاری برای محک زدن پایبندی تولیدکنندگان بزرگ به توافق کاهش تولید نفت عمل خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج