جاباما
۴۵۴۸۰۳
۳ نظر
۵۰۱۲
۳ نظر
۵۰۱۲
پ

پان ترک ها را جـدی نگیريد

مدتی است که برخی تحرکات شبه جدایی طلبانه در گوشه و کنار کشور توسط برخی طرفداران پان تركیسم مشاهده می شود که این موضوع در زیر نگاه تیزبینانه دستگاه های امنیتی راه به جایی نخواهد برد.

قانون نوشت: مدتی است که برخی تحرکات شبه جدایی طلبانه در گوشه و کنار کشور توسط برخی طرفداران پان تركیسم مشاهده می شود که این موضوع در زیر نگاه تیزبینانه دستگاه های امنیتی راه به جایی نخواهد برد. در همین راستا با حشمت ا... فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت وگو کردیم که وی نیز به نوعی، حضور این جریان را تکذیب نکرد ولی معتقد است نباید توجه چندانی به اقلیت داشت. در ادامه مشروح گفت وگوی ما را با این نماينده مجلس پی می گيریم:

فلاحت پيشه عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفت و با «قانون» با اشاره به اينكه موضوع وحدت قوميت در عين كثرت در كشور وجود دارد، اظهار داشت: مردم ايران از قوميت هاي مختلف هميشه تمام توان خود را در اتفاقات و حوادث سياسي و اجتماعي مختلف در قالب يك روح ملي در اختيار كشورشان گذاشته اند.

تعريف شما از موضوع پان و تجزيه طلبي هاي قوميتي در سطح منطقه چيست؟

فصل فعاليت هاي پان در دنيا گذشته و از طرفي واقعيتي وجود دارد كه هيچ كدام از مرزهاي جغرافيايي در منطقه اي مانند خاورميانه و قفقاز به خاطر فعاليت هاي تجزيه طلبانه و فعاليت هاي همگرايانه اي مثل پان به‌هم نريخته است. نمونه هاي زيادي در مورد اين ادعا وجود دارد مانند داعش كه دولت اسلامي عراق و شام را شكل مي دهد يا اتحاديه هايي كه مي خواستند به صورت قومي شكل گيرند. در شرايط فعلي، آن

دست از قوميت هايي توانسته اند براي خودشان آينده مطمئني ايجاد كنند كه روش مسالمت آميز و همگرايي قومي را در پيش گرفته اند. موضوعاتي كه تحت عنوان پان يا تجزيه طلبي مطرح مي شود، رد پاهاي استعماري در آن وجود دارد. خيلي از جريان هايي كه با عنوان قداست قوميت ها شكل مي گيرد هدف شان اين است كه به هر حال مناطق مختلف خارج از حوزه هاي استعماري را دچار نا آرامي هاي مزمن كنند.

برخی تحرکات شبه پان ترکیسم در کشور مشاهده می شود، شما به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی نظرتان در این باره چیست؟

ايران كشوري است با قوميت هاي مختلف كه هميشه وحدت را در عين كثرت داشته است. يك سري تحولات و جريان ها كه براي ايران شكل گرفته بيانگر اين است كه در زمان انقلاب، دفاع هشت ساله، ديدن تحريم ها، كودتاها و ساير اين قبيل موارد تمام قوميت ها در قالب يك روح ملي كنار سياست هاي كشورشان بوده اند. دشمنان تنها توانسته اند روي معدودي از رفتارها دست بگذارند و با آن ها حواشي مختلفی را ايجاد كنند اما در نهايت، تمام قوميت ها در كشور، خود را ايراني مي دانند و بايد برخورد روشنگرانه در مقابل سياست هاي پان و تجزيه طلبانه داشته باشند.

اين اتفاقات در چه حدي مي تواند به امنيت ملي ضربه بزند؟

مولفه هاي امنيت ملي ايران در كوران تحولات مختلف قوام يافته است و با يك سري رفتارهاي مختلف، اين مولفه ها دچار آسيب نمي شوند. مردم ما با هرگونه رفتاري كه حمايت ضد ملي را به همراه داشته باشد برخورد مي كنند. مولفه هاي امنيت ملي ايران به حدي قوي است كه رفتارهاي مبتني بر پان يا تجزيه، نمي تواند آسيب جدي به آن وارد كند اما در عين حال بايد حساسيت ملي و روشنگرايانه مردم به اين موضوع وجود داشته باشد.

تشيكل فراكسيون ترك زبانان تا چه اندازه مي تواند به شكل گيري اين موضوع دامن بزند؟

شكل گيري فراكسيون ترك زبان را يك موضوعي خارج از رفتارهاي تجزيه طلبانه مي دانم. به هر حال قوميت هاي مختلف در مجلس مي توانند فراكسيون هايي را شكل دهند. اين فراكسيون شكل گرفته همان طور كه در اساسنامه آن هم آمده است، وحدت در عين كثرت را در قالب اصول اخلاقي و سياست هاي نظام و با نيت همگرايي با تمام ملت ايران دنبال مي كند. هيچ يك از نماينده هاي ترك نشين مجلس به دنبال سياست هاي تجزيه طلبانه نيستند و در حوزه هايي كه رخنه هاي تفرقه انگيز دشمنان وجود دارد هميشه رفتار هايي توام با در نظر گرفتن روح ملي از آن ها شاهد بوديم.

با توجه به نزديك بودن روابط ميان جمهوری آذربايجان و اسراييل و اينكه شاهد برخي تهديدات صورت گرفته از جانب باکو هستیم، آيا در داخل كشور نبايد موضع جدي‌تري نسبت به اين برخوردها صورت گيرد؟

نوع سياست خارجه جمهوری آذربايجان به گونه اي است كه امكان همكاري با كشورهاي متعدد را دارد. همان طور كه ر‍‍ژيم صهيونيستي از سياست هاي خارجه جمهوری آذربايجان استفاده مي كند جمهوري اسلامي نيز مي تواند از اين فضا به شكل بهينه فرصت سازي كند.

در اين رابطه پتانسيل هاي لازم وجود دارد و همين طور سفير ايران در جمهوری آذربايجان داراي سه دوره عضويت در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه است. رابطه جمهوري آذربايجان با رژيم صهيونيستي به معناي نادیده گرفتن رابطه با ايران نيست و نوعي ارتباط هست كه ميان كشورهاي آسياي مركزي قفقاز مي تواند شكل بگيرد. اين موضوع قابل مديريت است و در شرايط فعلي با آمد و شد مسئولان دو كشور شرايط ميان اين دو بهتر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشالله ریشه این قوم گرایی و تجزیه طلبی در کشور خشکانده شود. البته این نماینده محترم موضوع را خیلی دست کم گرفته است و ما که آذری هستیم از نزدیک اقدامات تجزیه طلبانه را که توسط بیگانگان هدایت میشود می‌بینیم و تعجب میکنیم که چرا کسی با آنها کاری ندارد و حتی گاهی از طرف مراجع رسمی حمایت هم میشوند

    • بدون نام

      آقای فلاحت پیشه اتفاقا جدی بگیرید یا خبر نداری یا خودتو زدی به ندانی

    • اهورا

      اتفاقا خیلی ساده لوحانه ونادانی است که اینها راجدی نگیریم اینها دارند مغز جوانان را تخریب میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج