۴۵۴۹۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

داماد بن لادن در ايران بود!

مقامات آمريکايي ادعا مي‌کنند سليمان ابو غيث، داماد بن لادن که دستگير شد و اکنون در انتظار محاکمه در نيويورک به سر مي‌برد، بخش عمده اي از دهه گذشته را در ايران سپري کرده است.

روزنامه ا بتکار : مقامات آمريکايي ادعا مي‌کنند سليمان ابو غيث، داماد بن لادن که دستگير شد و اکنون در انتظار محاکمه در نيويورک به سر مي‌برد، بخش عمده اي از دهه گذشته را در ايران سپري کرده است.

روزهاي گذشته برخي منابع خبري گزارش دادند كه داماد بن لادن در مرز اردن و کويت توسط ماموران سازمان سيا آمريکا بازداشت شده و به آمريکا منتقل شده است.

برخي گزارش ها حاكي است كه ابوغيث پيش از اين در تركيه دستگير شده بود. گفته شده است كه در دوم فوريه اين عضو ارشد القاعده توسط ماموران سازمان سيا و ترکيه بازداشت شده بود اما پس از مدتي توسط حکم دادگاه آزاد شد. به هنگام بازداشت وي دولت آمريکا درخواست تحويل وي کرد که دولت ترکيه با اين درخواست مخالفت کرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، مقامات دولت آمريکا اعلام کردند نظاميان آمريکايي توانستند سليمان ابوغيث، داماد و سخنگوي سابق اسامه بن لادن را در اردن، دستگير و به آمريکا منتقل کنند.به گفته يک مقام دستگاه قضايي آمريکا که خواست نامش فاش نشود، پيش بيني مي‌شود ابوغيث در دادگاه فدرال در نيويورک حاضر و محاکمه شود.همچنين پيتر کينگ، رئيس سابق کميته امنيت داخلي مجلس نمايندگان آمريکا، بازداشت ابوغيث را تاکيد کرد و گفت وي هفته پيش بازداشت شد. يک مقام امنيتي اردن نيز تائيد کرد که ابوغيث بر اساس پيمان استرداد مجرمان که بين دو کشور امضا شده است، هفته پيش به مقامات آمريکايي تحويل داده شد.

وي به علت محرمانه بودن موضوع، از ارائه جزئيات بيشتر در اين باره خودداري کرد.ابوغيث يك دهه پيش وقتي به فاصله چند ماه پس از يازده سپتامبر در يك ويديوي تلويزيوني، از مسلمانان خواست در هر جايي که هستند با آمريکا بجنگند و حملاتي شبيه حمله يازده سپتامبرصورت دهند، به چهره اي جهاني تبديل شد.وي که پيش تر در کويت، معلم و واعظ بود پس از حملات يازده سپتامبر ۲۰۰۱، امتياز شهروندي کويتي خود را از دست داد. انديشکده نيو امريکن فاونديشن، وي را يکي از مقامات هسته اصلي القاعده مي‌داند.

پيش از اين روزنامه ترکيه اي حريت، در گزارشي فاش کرده بود که ابوغيث در مسير حرکت به مقصد کويت با ترک ترکيه به اردن رفت. اين روزنامه افزود: ابوغيث بيش از يک ماه پيش در يک هتل مجلل در شهر آنکارا، پايتخت ترکيه بازداشت شده بود.بر اساس گزارش حريت، با وجود اين، مقامات ترکيه اي با اين استدلال كه وي هيچ جرمي در ترکيه مرتکب نشده است تصميم گرفتند وي را آزاد کنند.در امان، پايتخت اردن، نيز يک مقام امنيتي گفت، از بازداشت صورت گرفته توسط سيا در اردن، هيچ اطلاعي ندارد.

اين در حالي است که مقامات اطلاعاتي آمريکا در واشنگتن و نيويورک، از ابراز نظر در اين باره خودداري کردندبه گزارش ان بي سي نيوز، از زماني كه نيروهاي آمريکايي در سال ۲۰۰۱ با خلع سلاح طالبان، کنترل افغانستان را در دست گرفتند، اسامه بن لادن يک تصميم گرفت. او ماموران خود مانند خالد شيخ محمد را به شهرهاي پاکستان فرستاد تا در آنجا مخفي شوند و براي حمله‌هاي بعدي عليه آمريکا آماده باشند. تمامي بازيگران کليدي طرح‌هاي بن لادن بعدها دستگير يا کشته شدند.

البته به جز ايمن الظواهري، مرد شماره دو القاعده که با وجود سه حمله سنگين، جان سالم به در برد.در همان زمان بن لادن، مدير ارشد خود را به ايران فرستاد و بودجه اي نيز در اختيار وي قرار داد. يک مقام آمريکايي در اين زمينه مي‌گويد، بن لادن اميدوار بود که ايرانيان اعضاي اين گروه را نه به يک گروه سني تروريستي بلکه دشمن يک دشمن قلمداد کنند.

در بين مقاماتي که در جريان اين سفر به ايران رفتند، او غيث، مدير ارتباطات اين گروه و داماد بن لادن نيز حضور داشت. اما اين گروه مدت کوتاهي پس از ورود به ايران دستگير شدند و مقامات تهران دستگيري گروهي بزرگ از اعضاي القاعده را تاييد کردند. جواد ظريف، نماينده سابق ايران در سازمان پيسش از به ان بي سي نيوز گفته بود که هيچ کشوري به اندازه ايران اعضاي القاعده را دستگير نکرده است.

اين در حالي است که آمريکا نمي‌دانست اين گروه در چه نقطه اي از ايران زنداني هستند و دقيقا چه چهره‌هايي در بين دستگير شدگان حضور دارند. برخي مقامات آمريکايي ادعا مي‌کردند که ايران آنها را به عنوان يک ابزار معامله با آمريکا يا در مقابل حمله‌هاي القاعده به ايران، در زندان نگاه داشته است. چرا که القاعده تجربه انجام حمله‌ها در ايران در سال‌هاي ۱۹۹۰ را داشت.

اکنون با گذشت سال ها، ابوغيث در ترکيه بازداشت شده و براي محاکمه در نيويورک به سر مي‌برد. مقامات آمريکايي ادعا مي‌کنند که وي اطلاعات عملياتي ندارد چرا که بخش عمده اي از دهه گذشته را در ايران به سر برده است. اما بنا بر ادعاي مقامات آمريکايي، اهميت اطلاعاتي وي از آن جهت است که دوره اي طولاني از حبس را در ايران سپري کرده و اکنون مشخص نيست که آزاد شده يا اينکه فرار کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج