۴۵۵۲۲
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال ۹۱

مي‌گويند «سالي كه نكوست از بهارش پيداست»، بياييد نگاهي به وضعيت سينما از ابتداي سال تا امروز بيندازيم. با يك حساب سرانگشتي و يك نگاه تمام قد، مي‌بينيم كه سينما در اين سالي كه داريم كم‌كم به پايانش نزديك مي‌شويم، سال خوبي را سپري نكرد.

روزنامه تهران امروز: مي‌گويند «سالي كه نكوست از بهارش پيداست»، بياييد نگاهي به وضعيت سينما از ابتداي سال تا امروز بيندازيم. با يك حساب سرانگشتي و يك نگاه تمام قد، مي‌بينيم كه سينما در اين سالي كه داريم كم‌كم به پايانش نزديك مي‌شويم، سال خوبي را سپري نكرد.

سالي كه شايد بتوان آن را بدترين سال سينماي ايران دانست. سالي كه باعث شد مخاطبان زيادي با سينما قهر(به اصطلاح) كنند و برسيم به وضعيتي نزديك به گراي صفر! وضعيتي كه به گفته سينماگران براي درست كردنش نياز به زمان زيادي است. سينماي امسال، هرچه كه بود، به روزهاي پاياني‌اش نزديك مي‌شود. به روزهاي آخر اسفند نزديك مي‌شويم و سينما يك سال ديگر را پشت سر گذاشت. مطلب پيش‌رو، گزارشي است از تمام اتفاقات اين سال؛ از پرفروش‌ترين فيلم‌ها تا خبرسازترين افراد…

كسي نيست كه اكران نوروز امسال را به ياد نداشته باشد. همان اكران مشهوركه باعث شد به اعتراف بسياري از سينماگران، سينما آسيب ببيند و تا آخر سال هم از جايش بلند نشود. در ابتدا اكران «خصوصي» و «گشت ارشاد» با مخالفت‌هايي روبه‌رو شد كه شوراي صنفي نمايش مجبور شد در ميانه‌هاي راه اكران، اين دو فيلم را از پرده سينما‌ها پايين بياورد. اصل ماجرا اين است كه چيدمان اكران نوروز، يكي از جنجالي‌ترين موضوعات امسال بود. چيدماني كه باعث شد فيلم‌هايي با مضمون سياسي در زمان اكران نوروز قرار گيرند و تنش حاصل از آن باعث برخورد بعضي نهادها با اين فيلم‌ها شد. طوري كه حتي اعتراضات به فيلم‌ها به صورت راهپيمايي، نمود بيروني پيدا كرد.

بعد از آن مردم با فرار از سينماها، اعتراض خود را اعلام كردند. حتي بسياري از صاحبان فيلم‌ها از ترس حضور فيلم‌شان در اين شرايط و احتمال برخورد بد مردم و عدم استقبال از آنها، اجازه ندادند فيلم‌هاي‌شان اكران شود. تمام اتفاقات اين يكساله باعث شد تعداد تماشاگران سينما، يك ميليون نفر كم شود. تماشاگراني كه در سال گذشته 6 ميليون و 780 هزار نفر در تهران و 7 ميليون و 500 هزار نفر در شهرستان‌ها بودند.

يعني به‌طور كلي، در تمام طول سال، حدود 14 ميليون و 200هزار نفر به سينما رفته‌اند كه معادل 19 درصد از كل جمعيت كشور است و اين به خودي خود فاجعه محسوب مي‌شود چه برسد به اينكه بخواهد اين درصد، كمتر هم بشود! اگر فروش تهران را در نظر بگيريم آن هم با متوسط قيمت بليت، 5000 تومان، تعداد كساني كه به سينما رفته‌اند كمي بيشتر از چهار ميليون نفر مي‌شود. يعني 4056340 نفر. در حالي كه در سال گذشته دو و نيم ميليون نفر، بيشتر به سينما رفته بودند! افزايش قيمت بليت سينما، افزايش تورم در زندگي شهري، كم بودن درآمد خانوارها و چيدمان غلط اكران، دست به دست هم داده تا سينماي امسال، سينماي به گل نشسته‌اي باشد.

نكته قابل تامل اين است كه از ميان 54 فيلمي كه امسال اكران شدند، نزديك به چهل فيلم، كمتر از 500 ميليون تومان در گيشه فروخته‌اند! فيلم‌هايي كه براي ساخت‌شان حداقل نزديك به 700 ميليون تومان هزينه شده است. همه اين اتفاقات در حالي است كه امسال، 70 سينما هم از گردونه اكران فيلم‌ها خارج شدند و اين خودش ضربه‌اي جبران‌ناپذير‌ بدنه سينما بود.

پرفروش‌ترين فيلم‌ها

امسال فقط ۹ فيلم توانستند فروش بالاي يك ميليارد داشته باشند كه شايد بشود گفت، همين فيلم‌ها بودند كه سينما را نجات دادند. با اين وجود بسياري از سينما‌ها دربيانيه‌اي اعلام كردند كه اگر روال فروش فيلم‌ها به همين صورت ادامه پيدا كند حتما دست به تعطيلي سينما مي‌‌زنند و اين يعني آينده‌اي نامعلوم براي سينما! در جدول شماره يك به فيلم‌هاي پرفروش اشاره شده است.

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال 91

كم فروش‌ترين فيلم‌ها

امسال را بدترين سال سينماي ايران معرفي مي‌كنند. سالي كه در آن بيش از ۷۰ درصد فيلم‌ها فروش بسيار پاييني داشتند. در جدول شماره ۲، فيلم‌هايي كه كمتر از ۱۰۰ ميليون فروش داشته‌اند معرفي شده‌اند. (جدول شماره ۲)

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال 91

چهره‌هاي خبرساز ۹۱

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال 91

پرستو صالحي: در اواسط فروردين ماه امسال، يادداشتي در رابطه با فساد در سينما در صفحه‌اش در يكي از شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كرد كه باعث بازتاب گسترده‌اي شد. تا جايي‌كه حتي بهرام رادان در جواب آن، يادداشتي منتشر كرد و گفت صالحي مي‌خواسته با اين حرف‌ها خودش را مطرح كند. صالحي در مصاحبه‌اي كه انجام داده، گفته بود ۴۰ درصد از افراد سينمايي پشت دوربين فاسد هستند.

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال 91

مسعود بخشي: با ساخت اولين فيلم بلند سينمايي خود درباره خرمشهر، حسابي جنجال به پا كرد. اين فيلم كه به تهيه‌كنندگي ايران و فرانسه با نام يك خانواده محترم ساخته شد، تنها نماينده ايران در جشنواره شصت و پنجم فيلم كن(خرداد ماه ۹۱) بود كه نظر منتقدان را به خود جلب كرد. اين فيلم حتي جايزه بهترين فيلم در بخش افق‌هاي تازه را در جشنواره بين‌المللي فيلم ابوظبي گرفت و از همانجا جنجال‌ها به وجود آمد. داستان فيلم درباره يكي از رزمندگان ايراني است كه در جبهه بوده و بعد از پايان جنگ دچار تغييراتي مي‌شود. اما اين فيلم به خاطر مضمونش و آنچه كه آن را سياه‌نمايي مي‌خوانند، بازتاب‌هاي خوبي در ايران نداشت. آنقدر كه سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد درباره‌اش گفت: «تهيه‌كنندگان و كارگرداناني كه بدون مجوز فيلم مي‌سازند و در جشنواره‌هايي كه سياه‌نمايي مي‌كنند حضور مي‌يابند، تاوان آن را خواهند پرداخت.»

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال 91

لادن طباطبايي: اوايل شهريور ماه امسال براي هميشه از دنياي بازيگري خداحافظي كرد. انتشار نوشته‌اي درباره بخش هفتم مجموعه «شام ايراني» ساخته بيژن بيرنگ با ميزباني لادن طباطبايي در شبكه ايران، واكنش شديد اين بازيگر را به دنبال داشت. در اين نوشته آمده بود كه طباطبايي آنقدر ثروتمند است كه در خانه‌اش كلفت(!) دارد و درباره زندگي او اظهارنظر شده بود. طباطبايي هم در يك روزنامه صبح كشور با چاپ جوابيه شديداللحني به اين نوشته، به دليل اين شرايط و رنجش‌هايش از بازيگري خداحافظي كرد.

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال 91

سيدمحمد حسيني: بعد از اينكه اواخر شهريور ماه، فيلم يه حبه قند به كارگرداني رضا ميركريمي به عنوان نماينده ايران براي شركت در اسكار معرفي شد، وزير فرهنگ و ارشاد به نشانه اعتراض به فيلمي موهن كه درباره پيامبر اعظم(ص) ساخته شده بود، اسكار را تحريم كرد. حسيني، اوايل مهرماه درباره اين اتفاق گفت: «چندي پيش خبر اهانت يك فيلم‌ساز آمريكايي به ساحت مقدس پيامبر(ص) را شنيديم كه متاسفانه ساخت اين فيلم اهانت آميز خشم همه مسلمانان را برانگيخت. با توافق حوزه هنري به عنوان تهيه‌كننده اين اثر سينمايي و جناب ميركريمي، تصميم گرفته شد با عدم حضور اين فيلم در اسكار، دنيا را از اعتراض سينماگران مسلمان ايران آگاه كنيم.»

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال 91

عليرضا سجادپور: اواسط دي ماه، از سمت خود در معاونت آثار سينمايي استعفا داد و استعفايش توسط جواد شمقدري، رئيس سازمان سينمايي پذيرفته شد. در ابتدا گفته مي‌شد اين استعفا به خاطر توافقي است كه بين سازمان سينمايي و حوزه هنري بر سر سينما آزادي پيش آمده. اما بعدا سجادپور اعلام كرد اينها شايعه است و براي بازگشت به دنياي فيلم‌سازي استعفا داد‌ه است.

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال 91

جواد شمقدري: اوايل اسفند ماه، طي مصاحبه‌اي گفت سازمان سينمايي به سفارش رئيس‌جمهور، سال گذشته در فرآيند اسكار به شكلي لابي‌گري كرد كه «جدايي نادر از سيمين» اصغر فرهادي جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان را دريافت كند. اين در حالي است كه او سال گذشته درباره اسكار گفته بود: «اسكار يك اتفاق سينمايي است كه در كشور آمريكا اتفاق مي‌افتد و جنس آن شبيه به جشن سينماي گچساران است.»

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال 91

مسعود فراستي: اواسط اسفند ماه امسال به ناگاه خبر كناره‌گيري فراستي از برنامه هفت در رسانه‌ها منتشر شد. او درباره اين جدايي‌ گفت: «در زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر، محمود گبرلو، مجري و تهيه‌كننده برنامه هفت اعلام كرد كه تصميم دارد بعد از اين در برنامه از نقد‌هاي نرم استفاده كند، به همين دليل من ديگر با اين برنامه همكاري نمي‌كنم.» او از هفت جدا شد و گفت اعتماد به گبرلو ساده‌لوحي بوده است.

چهره‌ها و فیلم هاي خبرساز سال 91

اسدالله نيك‌نژاد: كارگردان ايراني ساكن هاليوود كه چند وقتي است نامش براي ساخت پروژه لاله بر سر زبان‌ها افتاده است. پروژه لاله كه درباره لاله صديق، قهرمان ايراني اتومبيلراني است يكي از گران‌ترين پروژه‌هاي پيش روست. ساخت اين فيلم با چون و چراي زيادي همراه بود و يكي از مخالفان سرسخت بر سر راهش، كميسيون فرهنگي مجلس است. اما اين فيلم به تازگي و در اواسط اسفند، پروانه ساخت گرفته است. جديدترين خبر درباره اين پروژه جنجالي، جدا شدن عليرضا زرين‌دست، مدير فيلم‌برداري كار از پروژه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج