۴۵۵۲۴۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سه تالاب کشوردرگیر آنفلوآنزای حاد پرندگان

مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب های میقان در استان مرکزی، میانکاله و فریدونکنار در استان مازندران درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

خبرگزاری ایرنا: مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب های میقان در استان مرکزی، میانکاله و فریدونکنار در استان مازندران درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.
مجید خرازیان مقدم روز چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه اکنون ۴۵ کشور دنیا درگیر آنفلوآنزای حاد پرندگان هستند، افزود: بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی در ۱۱ استان کشور این بیماری مشاهده شده است.
وی اظهار کرد: بنا به اعلام سازمان دامپزشکی، پرندگان مهاجر منشاء این بیماری هستند که در این صورت ۲۵۰ سایت پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور در معرض خطر قرار دارند و بر این اساس، سازمان محیط زیست برای انجام اقدامات پیشگیرانه نیاز به اعتبار دارد.
وی گفت: آخرین گزارش ها نشان می دهد که هزار و ۵۴۰ قطعه پرنده در تالاب میقان تلف شده و تلفات در تالاب های دیگر کمتر است.
وی ادامه داد: سازمان محیط زیست برای جلوگیری از شیوع این بیماری بلافاصله بعد از دریافت گزارش مبنی بر بروز این بیماری ، شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی را ممنوع کرد اما موضوع این است که ابلاغ ممنوعیت شکار فقط روی کاغذ است و اجرای آن نیاز به افزایش حفاظت فیزیکی دارد که این کار هم مستلزم افزایش محیط بان و ماموران یگان حفاظت است که عملا چنین کاری ممکن نیست.
خرازیان مقدم گفت: فقط بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان نیست، بلکه با طاعون نشخوارکنندگان و یا تب برفکی در حیات وحش هم مواجه هستیم؛ بنابراین مقابله و پیشگیری از آنها نیازمند تامین اعتبار و حمایت است، شاید تلف شدن یک دام اهلی به راحتی جبران شود اما حیات وحش گنجینه کشور است و تلف شدن مثلا یک گربه سان به این راحتی جبران نمی شود.
وی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل پیشگیرانه ای که به استان ها ابلاغ کردیم، خواسته شد به محض مشاهده علائمی از بیماری به محیط زیست اطلاع رسانی کنند، از دست زدن به لاشه حیوان تلف شده خودداری کنند و همچنین بر نحوه صحیح امحای لاشه ها تاکید شد.
مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به این که گفته می شود این بیماری توسط پرندگان مهاجر وارد شده است بنابراین با توجه به کریدورهای مهاجرتی که پرندگان وارد کشور می شوند باید هر لحظه امکان داد که منطقه جدیدی درگیر شود.
وی افزود: از سال ۱۳۸۵ که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش می شود، برای پیشگیری و مقابله با آن همواره مشکل کمبود اعتبارات بوده است اما محیط بانان با تمام کمبودها و کاستی ها همواره همکاری خوبی داشته و دارند.
خرازیان مقدم گفت: این گونه ویروس ها معمولا جهش می یابند بنابراین کنترل آنها به راحتی انجام نمی شود؛ تحت تیپی که امسال شیوع یافته تاکنون گزارشی از ابتلای انسان به آن گزارش نشده است اما به این معنا نیست که نباید اقدامی جدی صورت گیرد.
وی به بازار فروش پرندگان در فریدونکنار هم اشاره کرد و افزود: اگر شکار نباشد، بازاری هم نخواهد بود بنابراین برای ساماندهی این بخش نیازمند یاری هستیم.

خرازیان مقدم تاکید کرد: در شکار پرندگان و زنده گیری آنها در تالاب فریدونکنار و میانکاله دیگر بحث معیشت مد نظر نیست بلکه زیاده خواهی مطرح است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج