جاباما
۴۵۵۲۷۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

با خواص چای سبز آشنا شوید

چای سبز به عنوان نوشیدنی ضدچاقی معروف شده است اما خواص درمانی دیگری هم دارد که کمتر کسی از آن ها خبر دارد. نوشیدن شش فنجان چای سبز در طول روز می تواند خطر ابتلا به دیابت را به اندازه ۳۳ درصد کاهش دهد.

ماهنامه همشهری تندرستی - ترجمه شیرین کیارستمی: چای سبز به عنوان نوشیدنی ضدچاقی معروف شده است اما خواص درمانی دیگری هم دارد که کمتر کسی از آن ها خبر دارد.

قدیم ها بیشتر دم نوش ها کارکردی درمانی داشتند و صرفا مجلس آرا محسوب نمی شدند و قیمتشان هم مثل این روزها در کافه های مدرن امروزی سر به فلک نگذاشته بود. البته هنوز می توان در گوشه گوشه خاطرات بازمانده از مادربزرگ ها در عطر بی نظیر انواع دم نوش ها را پی گرفت و مزه دم نوش هایی چون گل گاوزبان و زیره و... را زیر زبان حس کرد.

این نوشتار سراغ گیاهی رفته ایم که بومی کشورمان محسوب نمی شود اما چندسالی است که مثل همگونه معروف تَرش، چای سیاه به یکی از نوشیدنی های محبوب خیلی ها تبدیل شده است؛ چای سبز.

ویژگی اصلی چای سبز در خاصیت های مختلف درمانی اش نهفته است که این نوشیدنی پرفایده را در رده های نخست محبوبیت بین افراد مختلف با سلائق و سنین متفاوت قرار داده است. در مطلبی که خواهید خواند، یک مرور مختصر بر ویژگی ها و خواص چای سبز داشته ایم.
با خواص چای سبز آشنا شوید

چای سیاه و سبز هر دو از برگی های یک گیاه مشابه تهیه می شوند (گیاه کاملیا)، بنابراین انتظار یک خواص مشابه از آن ها را دارید اما درواقع چای سبز برنده میدان است. چای سبز دارای مقدار زیادی ترکیبات ویژه به نام کاتچین (مولکول های آنتی اکسیدان) است که در فرایند کوتاه مدت تهیه چای از بین نمی رود.

چای سبز به سادگی بخار داده می شود، پیچیده و خشک می شود، در حالی که چای سیاه در هوای آزاد خشک می شود و به همین دلیل ترکیبات گیاهان متفاوت مانند تیفلاوین (نوعی دیگر از آنتی اکسیدان) در آن رشد می یابد.

البته هر دوی آن ها به نحوی مفید هستند اما چای سبز علاوه بر گوارا بودن و باعث رفع خستگی شدن، کلی هم خاصیت درمانی اضافه نسبت به چای سیاه دارد. چای سبز دارای خواص نیروبخش است، اگرچه اندکی طعم تلخ دارد، کافئین موجود در این نوشیدنی در حدود ۴۰ میلی گرم درهر فنجان است که در مقایسه با ۵۰ میلی گرم کافئین موجود در چای سیاه و ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در قهوه، میزان آن کمتر است.

با فواید چای سبز آشنا شوید

نوشیدن چای سبز همزمان می تواند چند فایده داشته باشد؛ از لاغر شدن گرفته تا پایین آمدن قند خون. در ادامه فواید این دمنوش بی نظیر را با هم مرور می کنیم.

کاهش وزن

خوراکی های کمی هستند که به تنهایی در سوزاندن چربی بدن همکاری کنند؛ چای سبز یکی از آن هاست. وجود کاتچین در چای سبز می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد. البته یادتان باشد متاسفانه نمی توان انتظار داشت یک فنجان چای سبز جبران میزان چربی دو عدد کیک شکلاتی را بکند!
با خواص چای سبز آشنا شوید

در بررسی وضعیت ۱۰ شخص دچار اضافه وزن، مشخص شد که نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سبز در روز میزان سوخت و ساز چربی را افزایش می دهد. همچنین طبق نتیجه ای که از بررسی شرایط ۱۵ شخص در یک کلینیک تغذیه در مجله آمریکایی «تعذیه» جاص شد، به طور میانگین، افرادی که چای سبز می نوشند یک تا دو پوند (۵۰۰ گرم تا یک کیلو) وزن از دست می دهند و همچنین دو سانتی متر از دور کمر آن ها در طی ۱۲ هفته کم می شود. این را مدیون کافئین طبیعی موجود در چای سبز هستیم که باعث افزایش سوزاندن کالری در طی فعالیت های روزانه مان می شود.

سلامت قلب

بر طبق بررسی ای که انجام شد، افرادی که پنج تا شش فنجان چای سبز در روز می نوشند، خطر بروز بیماری های قلبی در آن ها به میزان زیادی کاهش می یابد. زنانی که به طور مرتب چای سبز می نوشند، در حدود 26 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها کاهش داشته است. همچنین در مطلب مجله تغذیه آمده است که کاتچین موجود در چای سبز خطر ابتلا به سکته قلبی را به میزان یک پنجم کاهش می دهد. همچنین از صدمات سلولی جلوگیری می کند و به اصطلاح کلسترول بد را کاهش می دهد و باعث کاهش احتمال لخته شدن خون و تنظیم فشار خون نیز می شود.

بهداشت دهان

چای سبز به دلیل دارا بودن فلوراید طبیعی، دارای خواص ضدباکتری است. این خبر خوبی برای دندان هاست. طبق تحقیقات بالینی مشخص شد که ترکیبات موجود در چای سبز خطر بیماری های لثه را کاهش می دهد. همچنین در یک بررسی آزمایشگاهی مشخص شد کاتچین موجود در چای سبز به طور موثر و موفقیت آمیزی با نوعی باکتری عامل بیماری های تنفسی مقابله می کند.

کنترل دیابت

نوشیدن شش فنجان چای سبز در طول روز می تواند خطر ابتلا به دیابت را به اندازه 33 درصد کاهش دهد. این باور در ژاپن وجود دارد که کاتچین موجود در چای سبز باعث بهبود عملکرد بدن به انسولین و همچنین کاهش وزن می شود که هر دو از عوامل خطر محسوب می شوند. یادتان باشد هنگام آماده کردن چای سبز صبور باشید و فرصت کافی به دمنوشتان بدهید تا خوب دم بکشد. این کار باعث می شود میزان جذب کاتچین موجود در چای سبز بالاتر برود.

میزان استفاده از چای سبز

نوشیدن سه تا شش فنجان در روز برای سلامتی مفید است در حالی که مکمل های بهبود دهنده طعم چای سبز بین ۳۰۰ تا ۷۵۰ میلی گرم در این میزان چای سبز روزانه متغیر است. میزان کافئین موجود در مکمل ها را نگاه کنید؛ یادتان باشد کافئین در یک رژیم سالم به ۴۰۰ میلی گرم در افراد عادی و ۲۰۰ گر در زنان باردار محدود می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج