۴۵۵۲۸۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

عبادی: امنیت عراق متاثر از امنیت سوریه است

نخست وزیر عراق در مصاحبه‌ای با تاکید بر ادامه حمایت واشنگتن از عراق در نبرد با تروریسم و تاکید ترامپ بر افزایش این حمایت‌ها، از ادامه همکاری‌ها با مسکو، تهران و دمشق برای مبارزه با داعش خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: نخست وزیر عراق در مصاحبه‌ای با تاکید بر ادامه حمایت واشنگتن از عراق در نبرد با تروریسم و تاکید ترامپ بر افزایش این حمایت‌ها، از ادامه همکاری‌ها با مسکو، تهران و دمشق برای مبارزه با داعش خبر داد.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه "الاخبار" لبنان که همزمان با آغاز مرحله دوم عملیات آزادسازی موصل انجام شد، ضمن امیدواری نسبت به نابودی داعش پیش از آغاز انتخابات پارلمانی این کشور، در پاسخ به سوالی درباره آرامش نسبی در جناح‌های مختلف موصل و علل واقعی آن گفت: در عملیات آزادسازی موصل شاهد موفقیت‌های سریع و پیاپی بودیم. پیروزی در این جنگ به دست نیروهای ما حاصل می‌شود و هیچگونه تعلل و یا توقفی وجود ندارد. طبیعی است که ما بخواهیم طبق شرایط میدانی تغییراتی را ایجاد کنیم. در حال حاضر تمرکز ما بر حفاظت از غیرنظامیان و نیروهای مسلح است و ما به این نکته آگاهی داریم که داعش از غیرنظامیان در این شهر به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و کسانی که با دستورات آن مخالفت می‌کند را می‌کشد. نیروهای ما ملزم هستند در عملیات خود به هر دو بعد نظامی و انسانی توجه داشته باشند.

وی افزود: سال ۲۰۱۶ برای ما سالی "حماسی" بود. در این سال استان‌های مختلفی آزاد شدند و داعش از این استان‌ها بیرون رانده شد. ما وارد نینوا شدیم و امروز در داخل شهر موصل با داعش مبارزه می‌کنیم. تاکنون دو سوم این استان را آزاد کرده‌ایم و عملیات در آن ادامه دارد.

دخالت آمریکا در زمانبندی عملیات موصل

العبادی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه دولت اوباما زمانبندی عملیات موصل را بنا بر منافع خود تغییر می‌دهد، گفت: تمامی تصمیمات درمورد آغاز عملیات آزادسازی از سوی عراق اتخاذ می‌شود. به ویژه درمورد عملیات موصل که تصمیم‌گیری درمورد آن توسط فرمانده کل نیروهای مسلح کشور انجام می‌شود. ما براساس مسئولیت خود و شناختی که از شرایط و آمادگی نیروها داریم درمورد آغاز عملیات تصمیم‌گیری می‌کنیم. آنچه برخلاف این گفته می‌شود تنها اظهارنظرها و تحلیل‌های غیرواقعی و متاثر از فضای انتخاباتی آمریکا است.

نخست وزیر عراق در ادامه در مورد برخی اظهارات مبنی بر معامله "موصل مقابل حلب" و اینکه آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که نفوذ خود را از طریق موصل در شمال عراق و سوریه حفظ کنند، تاکید کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، تنها آزادی خاک کشور و شهرهای ما است و تنها معامله مورد قبول ما آزادی عراق و سوریه و کل منطقه از تروریسم است. هر آنچه که به جاکمیت ملی عراق ضربه بزند از نظر ما مردود است. عراق تنها در راستای منافع ملی و منافع مردم خود حرکت می‌کند.

موضع دولت جدید آمریکا در قبال عملیات موصل

العبادی در پاسخ به این سوال که آیا عملیات آزادسازی موصل از اولویت‌های دولت جدید آمریکا است گفت: در این خصوص با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا صحبت شد. وی تاکید کرد که حمایت‌های آمریکا از عراق افزایش خواهد یافت و ما نسبت به ادامه این همکاری‌ها اطمینان داریم. جنگ علیه تروریسم از اولویت‌های واشنگتن بوده همانطور که پیشتر اعلام شد و در حقیقت منافع آمریکا و جامعه جهانی در رهایی از تروریسم است. در مورد عملیات موصل نیز باید بگویم ما در مراحل پایانی آن هستیم و حمایت هوایی جنگنده‌های ائتلاف و همکاری اطلاعاتی در این زمینه ادامه دارد.

حشد شعبی

وی در پاسخ به سوالی درمورد وجود برخی فشارهای سیاسی برای کارشکنی در روند عملیات حشد شعبی در شهر "تلعفر" گفت: عملیات در تمامی محورها ادامه دارد از جمله محور نیروهای حشد شعبی. ما طبق برنامه‌هایی که برای این عملیات داریم حرکت می‌کنیم. در هر عملیاتی ما با چهره‌های سیاسی، عشایر و اشخاص برجسته استان‌ها در ارتباط بوده و تلاش می‌کنیم که آنها از روند عملیات در آزادسازی مناطقشان بی‌اطلاع نباشند. در تلعفر نیز مانند فلوجه و پیش از آن صلاح الدین و بیجی ما اظهارنظرهایی را شنیدیم اما آنگونه که درست بوده و به موفقیت عملیات و حفظ جان نیروهایمان منجر می‌شود عمل می‌کنیم. طرح آزادسازی تلعفر براساس برنامه از پیش طراحی شده پیش می‌رود.

بازگشت آمریکایی‌ها به عراق

وی در پاسخ به این سوال که آیا از طرح‌های آمریکا برای بازگشت به عراق و ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید نگران است یا خیر، گفت: عراق موضعگیری قدرتمندی داشته و از هیچ چیز هراس ندارد. مردم ما سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و شکست‌های بزرگی را به داعش تحمیل کردند. درواقع می‌توان گفت سیاست آمریکا در حمایت از عراق علیه تروریسم هرگز تغییر نخواهد کرد و هیچ نیروی خارجی در خاک عراق نمی‌تواند حضور داشته باشد. این تصمیمی است که از سوی مسئولان عراقی اتخاذ شده و ما تنها از سوی کشورهای عضو ائتلاف و کشورهای دوست حمایت دریافت می‌کنیم اما با خون خود و نیروهای خود خاکمان را آزاد می‌سازیم.

همکاری چهارجانبه با ایران، روسیه و سوریه

العبادی در ادامه در پاسخ به ادامه فعالیت مرکز هماهنگی بغداد و فعالیت‌های مشترک چهار طرف مسکو، تهران، دمشق و بغداد گفت: این مرکز براساس نیاز برای مبارزه با تروریسم که کشورهای ما را تهدید می‌کرد شکل گرفت و طبیعی است که این هماهنگی‌ها همچنان ادامه داشته باشد چراکه به نفع همه این کشورهاست. ما به دنبال هماهنگی‌ها و همکاری‌های بیشتر با تمامی کشورهای منطقه بوده و می‌خواهیم تلاش‌ها در راستای مبارزه با تروریسم همسو شود.

روابط دمشق و بغداد

نخست وزیر عراق در ادامه درباره روند فعلی روابط میان دو طرف بغداد و دمشق گفت: سوریه کشوری عربی در همسایگی ماست که دوست داریم ثبات در آنجا برقرار باشد. امنیت عراق متاثر از شرایط سوریه است. داعش به دنبال امنیت پایین در مرزهای مشترک دو کشور از سوریه وارد کشور ما شد و برای ما اهمیت دارد که دولت سوریه کنترل خود بر مرزهایش را تقویت کند. ما در این زمینه با دمشق همکاری می‌کنیم زیرا داعش دشمن مشترک دو کشور است.

سوریه و آزادی حلب

نخست وزیر عراق در ادامه پیشروی میدانی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش پس از آزادسازی کامل حلب را اینگونه ارزیابی کرد: داعش شکست‌های بسیاری را در عراق و سوریه متحمل شده است. قطع خطوط ارتباطی و امدادرسانی این گروه تروریستی به نفع ما تمام شد. به ویژه در موصل که در نزدیکی مرزهای سوریه قرار دارد. اکنون این رویکرد عراق که درستی آن ثابت شد را یادآور می‌شویم که تنها راه‌حل بحران سوریه سیاسی بوده و در گرو عدم تجهیز گروه‌های تروریستی و مسلح به اسلحه و حمایت مالی از آنهاست. ادامه درگیری‌ها در سوریه حجم ویرانه‌ها را در این کشور افزایش داده و تنها مردم سوریه در این میان بیشترین زیان را می‌بینند. به همین دلیل ما از تحولات مثبت در سوریه از جمله آتش‌بس استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این بحران سریعا پایان یافته و میلیون‌های سوری به مناطق خود بازگردند. مردم این کشور به دور از هرگونه اسلحه و درگیری یکدیگر را درک کرده و در راستای بازسازی کشورشان تلاش کنند.

العبادی در ادامه هدف تروریسم را تقسیم مذهبی، طائفه‌ای و قومیتی منطقه و کشورهای آن دانست و تاکید کرد: ما در عراق با وحدت درمقابل این خطر ایستادگی کردیم و بر آن پیروز شدیم.

روابط بغداد با اربیل

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فراخوان مسعود بارزانی،‌ رئیس اقلیم کردستان عراق برای ترسیم مجدد مرزهای "سایسپیکو" گفت: از زمانی که دولت را تحویل گرفتیم در راستای حل بحران‌ها با اقلیم کردستان و آشتی با این اقلیم تلاش کردیم. روابط میان اربیل و بغداد در حال حاضر در بهترین شرایط خود قرار دارد و اگر اینگونه نبود، در عملیات آزادسازی موصل به این موفقیت‌ها دست نمی‌یافتیم. برای اولین بار ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ در یک جبهه و زیر پرچم عراق با یک دشمن مشترک مقابله کردند که این اتفاق "تاریخی" است و پیامدهای مثبتی برای وحدت عراق دارد. ما به دنبال ایجاد یک دولت مرکزی و دیکتاتور نیستیم بلکه قصد داریم یک دولت متحد و متعهد به برنامه‌ها و مسئولیت‌های مشخص شده‌اش در قانون اساسی را تشکیل دهیم. همانگونه که طبق قانون اساسی ملزم به داشتن ارتباط با اربیل هستیم، در راستای اعطای اختیارات بیشتر به استان‌ها تلاش می‌کنیم. ما بر این مساله تاکید داریم تا دولت فدرال اختیارات خود را داشته و استان‌ها و اقلیم کردستان نیز از اختیارات خود برخوردار باشند. به این ترتیب هیچ جایی برای طرح دیگری باقی نمی‌ماند.

طرح آشتی ملی

العبادی در پایان درباره احتمال موفقیت طرح آشتی ملی که عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق ارائه کرده گفت: اکنون ما در راستای ایجاد اتحاد میان مردم خود تلاش می‌کنیم. عملیات مبارزه با داعش موجب وحدت ملی شده و همه گروه‌های عراقی از جمله اهل تسنن، شیعیان و کردها با یکدیگر متحد شده‌اند. آنچه که ما به دنبال تحقق بیشتر آن هستیم همزیستی مسالمت‌آمیز و آشتی میان گروه‌های مردمی است. نام آن هرچه که می‌خواهد باشد آشتی و یا سازش. این تلاش‌ها با توجه به لزوم برقراری امنیت و ثبات و توقف کشتارها مورد نظر ماست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج