۴۵۵۴۰۱
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

فارین پالسی:

جنگ ایران و عربستان چگونه خواهد بود؟

اگر درباره ماهیت جنگ ایران و سعودی از ما سوال کنید در درجه اول از خواننده میخواهیم که دقیق تر نگاه کند چرا که این جنگ در جریان است. عربستان و ایران در حال حاضر بایکدیگر در جنگند اما نه به صورت علنی.

پایگاه خبری انتخاب: فارین پالسی نوشت: اگر درباره ماهیت جنگ ایران و سعودی از ما سوال کنید در درجه اول از خواننده میخواهیم که دقیق تر نگاه کند چرا که این جنگ در جریان است. عربستان و ایران در حال حاضر بایکدیگر در جنگند اما نه به صورت علنی.

آینده احتمالا همین شکلی خواهد بود. الگوی موجود به تدریج به جنگ تند و جدی مستقیم تبدیل خواهد شد و دوباره به جنگ های نیابتی در سرزمین های دیگر عقب نشینی میکند.

حمایت قدرتمند ایران از شبه نظامیان شیعه واضح است. حزب الله لبنان به یکی از قطب های اصلی ظرفیت های نظامی ایران علیه اسائیل تبدیل شده و به درخواست ایران برای دراختیار قراردادند نیرو در حمایت از بشار اسد پاسخ مثبت داد. حزب الله لبنان یک گروه شبه نظامی نیست. حزب الله موشک های زلزال ۱ دارد که میتواند تل آویو را مورد حمله قرار دهد. حزب الله بزرگترین انبار های موشک های ضد تانک و موشک های هدف زن را دارد که میتواند همه تانک های اسرائیل مورد حمله قرار دهد. ایران موشک های C-۸۰۲ اش را به حزب الله صادر کرده است. این موشک ها در سال ۲۰۰۶ ناوهای جنگی اسرائیل را نابود کردند و اخیرا نیز موشک های پیشرفته تر ضد ناوی را به آنها داده است.

امروز نیز ایران حوثی های یمن را در زمینه های نظامی و مهمات حمایت میکند. در عراق شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران از حمایت های هوایی این کشور برخوردارند و در زمینه تجهیزات نظامی الکترونیک و دارو نیز از سوی ایران حمایت میشوند.

نگران کننده ترین بخش برای عربستان این است که بلوک ایران بدون توجه به خط قرمز های سابق درباره بحرین و استان شرقی غنی از نفت عربستان در حال گسترش است . این مناطق بیشترین جمعیت شیعه را دارد. در سال ۲۰۱۲۲ عربستان و امارات تانک ها و تجهیزات نظامی شان را به برای حفاظت از خاندان سلطنتی بحرین در خلال بهار عربی به این کشور فرستادند.

خیلی قبل از این هیاهو های اخیر عربستان سعودی و دیگر کشورهای سنی منطقه به آرامی در حال تدارک شبکه نیابتی نظامی شان در منطقه بوده اند. اولین دریافت کننده کمک های نظامی در کشورهای خلیج دولت تحت حمایت سعودی در لبنان بوده است. امارات نه هلیکوپتر کاملا مسلح را برای کمک به دولت لبنان برای حمله به گروه فتح الاسلام مورد حمایت القاعده در کمپ پناهجوها در سال ۲۰۰۷ فرستاد. در سال ۲۰۰۹ عربستان سعودی و ملک عبدالله ازآمریکا در خواست کرد که سر مار را با بمباران ایران بزند . در آن زمان عربستان نه هفته کمپین نظامی علیه شورشی های حوثی در شمال یمن ترتیب داد که در جریان آن ۱۳۷ نیروی نظامی اش را از دست داد.

حال قرار است چه اتفاقی بیافتد؟ عربستان و ایران میخواهند یکدیگر را امتحان کنند و به یکدیگر صدمه بزنند اما خواستار نابودی دیگری نیستند.

ایران از حوثی های یمن حمایت میکند واحتمالا حمایتش را از طریق دریا تشدید خواهد کرد.

قدم بعدی برای سعودی در جنگ با ایران تشدید درگیری ها در سوریه است. سوریه جبهه اصلی درگیری علیه ایران برای سعودی است. تدارک موشک های ضد هوایی احتمالا قدم بعدی سعودی است. ائتلاف آمریکا علیه داعش از درگیری در غرب فرات در سوریه جایی که مخالفان اسد و داعش سلفی های رادیکالی هستند که با غرب کاری ندارند عقب نشینی کرده است.

اما عربستان و متحدانش دقیقا در غرب فرات مشغول اند. ریاض القاعده را در شبه جزیره عرب را شر کمتری در مقایسه با حوثی های یمن می داند.

حال نه ایران و نه سعودی انتظار یک جنگ را ندارند. این جنگ از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان یک فاجعه عظیم خوانده شده. با این حال همیشه احتمال زد و خورد بین نیروهای این دو کشور در مرزهای مشترک و قضاهای بی طرف خلیج فارس وجود داشته است. میادین گازی مشترک و جزیره های مورد مناقشه همواره عامل درگیری بین این دو کشور بوده است. ایران آزمایشات موشکی اش را هر روز بیشتر به خلیج فارس و سواحل آن نزدیک میکند. جنگ سایبری نیز از جمله سلاح های غیر محسوسی است که هر یک از دو طرف علیه دیگری میتواند استفاده کند.

در سال آینده احتمالا باید منتظر باشیم که هردو طرف نیروهای نظامی اش را علیه دیگری تقویت کند. این میتواند زنگ خطر باشد. ایران و کشورهای خلیح فارس ازلحاظ نظامی قدرتمند تز از زمان جنگ ایران و عراقند. نیروی هوایی پیشرفته سعودی و متحدان کلیدی این کشور نظیر امارات امروز توانایی زیادی پیدا کرده اند. ایران میتواند با راکت های قاره پیما و موشک های دور بردش سواحل خلیج فارس را قبل از هر اقدامی از سوی این کشورها نابود کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دو زار بده آش به همین خیال باش

    • ارش

      سناريوي جنگ هميشه از طرف غربيها مطرح ميشه..اين يک حقيقت محض است که هيچکس جنگ را دوست ندارد.ولي اين غربيها در خيالاتشان اتش بيار معرکه شده اند.بيشترين سود را همين غربيها از جنگ عربستان و ايران ميبرند.روزي ميرسد که همين غربيهابا ساختن داعش دامنگير خودشان ميشود.درسته ايران وعربستان باهم اختلافاتي دارند هردوکشورمسلماني هستند که ميدانند درجنگ هيچ کدام از دو طرف سود نميبرند بلکه اين غربيها هستند که از جنگ دو کشور بيشترين سود را ميبرند.سناريوي جنگي که براي دوکشور ازطرف غربيها هميشه مطرح ميشه براي منفعت نفت است.اگرجنگي ناخواسته اتفاق بيفتد بيشترين اثار چپاول نفتي را غربيها سود ميبرند.چرايي ان اين است که هرچقدر نفت بيشترباقيمت ارزان بفروشيم از انطرف انها مهامات جنگي گراني را به دوکشور سرازير ميکنند اينجاست که هردوکشور از لحاظ زيربنايي ويران ميشوند و غربيها از دو راه سود ميبرند.يکي نفت ارزان و يکي گراني مهمات جنگي نتيجه براي غربيها شکوفايي کشورخودشان را از اين دو راه بدنبال دارد.

    • بدون نام

      احسنت بر ایران که مثل شیر حامی مردم مظلوم متطقه است

    • ناصر

      در حال حاضر یهودیان و مسیحیان وبقیه ادیان منسوخ به سرکردگی امریکاوانگلیس و روسیه دست به دست هم دادند تا اسلام را نابود کنند و مسلمانان را به دو دسته تقسیم کردند بنام شیعه و سنّی و بجان هم انداختند به والله قسم سود این جنگها به نفع دشمنان اسلام هست دولتمردان به صلح بیندیشید جوابی برای الله تعالی داشته باشید

    • بدون نام

      هیچ جنگی در راه نیست اینا حرفه او پیشنهاد میدند

    • خرمشهر

      به امید روزی که هم اسرائیل از نقشه محو بشه هم حکومت ال سعود

    • بدون نام

      دوستان اینا همش الکی جنگی در کار نبست امریکا فقط داره انبار سلاح خودش را خالی میکنه یعنی میفروشه به عرب ها هی عربها را میترسونه تا برن از امریکا سلاح بخرند

    • بدون نام

      باید تمام قد جلوی اعراب ایستاد وگرنه این قوم متعصب افراطی در تمام طول تاریخ همواره خواهان ازبین بردن شیعه بودن و هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج