۴۵۶۶۵
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

سلامتي خود را فداي افراط در تميزكاري نكنيد

ممنوع‌ هاي خانه تکاني

همه مشغولند و اين روزها اگر هنگام راه‌ رفتن در کوچه و خيابان کمي دقت کنيد، حتما يکي دو نمونه از اين نوع کارها را خواهيد ديد؛ کارهايي که قرار است براي استقبال از سال‌نو باشد و نه رفتن به پيشواز بيماري.

روزنامه جام جم : همه مشغولند و اين روزها اگر هنگام راه‌ رفتن در کوچه و خيابان کمي دقت کنيد، حتما يکي دو نمونه از اين نوع کارها را خواهيد ديد؛ کارهايي که قرار است براي استقبال از سال‌نو باشد و نه رفتن به پيشواز بيماري. با اين حال، متأسفانه خيلي‌ها‌ يادشان مي‌رود خانه‌تکاني چيست و با چه هدفي انجام مي‌شود.براي همين هم گاهي سلامت‌شان را ناديده مي‌گيرند و فقط به فکر تميزکردن و شستن و پاک‌کردن لوازم خانه هستند.

هر شوينده، براي يک کار!

قفسه‌هاي فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها پر از اسپري‌ها و مواد مختلف براي شست‌وشوي لوازم خانه است؛ اسپري‌ها و موادي که هر کدام وظيفه خاصي دارد و نمي‌توان از يکي به جاي ديگري استفاده کرد.البته بعضي مشتريان وقتي کالاي مورد نظرشان را پيدا نمي‌کنند، ابتکار به خرج مي‌دهند و با خريد يکي ديگر از مواد شوينده و اضافه‌کردن چند قطره استون، مايع ظرفشويي يا مواد ديگر به آن، کارشان را پيش مي‌برند.

ممنوع‌ هاي خانه تکاني

اين در حالي است که متخصصان هشدار مي‌دهند و مي‌گويند حتما قبل از استفاده از هر محصول، نحوه استفاده از آن را بخوانيد و مطابق آن عمل کنيد. آنهايي هم که فکر مي‌کنند خودشان استادند و بهتر از کارخانه سازنده شيوه استفاده از محصول را مي‌دانند، خوب است نظرشان را تغيير دهند و تا از نحوه مصرف آن مطمئن نشده‌اند، کاري نکنند.

همچنين يادتان باشد هيچ‌وقت هنگام کار با مواد شوينده و پاک‌کننده‌، بچه‌ها را کنار اين مواد و مايعات تنها نگذاريد؛ شايد همان چند دقيقه‌ کوتاه که تصور مي‌کنيد اتفاقي نخواهد افتاد، کودک يکي از اين مواد را به اشتباه بخورد يا آن را روي بدنش بريزد.

از اين مواد کمتر استفاده کنيد

«کمي مايع سفيدکننده به اضافه مقداري جوهر نمک!» از نظر بعضي‌ها اين ترکيب تاثيري فوق‌العاده دارد و با استفاده از آن مي‌توانند خانه‌اي تميزتر از ديگران داشته باشند. در حالي که متخصصان تاکيد مي‌کنند اين ترکيبات مي‌تواند بسيار دردسرساز شود و به هيچ عنوان نبايد اين مواد را با هم مخلوط کرد. بسياري از مواد شوينده و ضدعفوني‌کننده ترکيبات گازي هستند که با استفاده از ماسک هم نمي‌توان استنشاق آنها را کنترل کرد بنابراين توصيه مي‌شود تا حد امکان از اين‌گونه مواد استفاده نکنيد.

به هيچ‌وجه نبايد مواد شوينده مختلف را با هم مخلوط کنيد. البته بعضي از افراد تصور مي‌کنند چنين کاري براي نظافت بهتر و کامل‌تر به آنها کمک خواهد کرد؛ در حالي که بسياري از آنها دچار بيماري شده و مشکلاتي در اين زمينه برايشان ايجاد مي‌‌شود. بسياري از خانم‌هاي خانه‌دار هم فکر مي‌کنند هيچ‌کاري از دستشان ساخته نيست و بايد مقدار زيادي مايع شست‌وشودهنده و ضدعفوني‌کننده استفاده کنند تا خانه‌شان تميز شود و مثل گل برق بزند، اما بهتر است براي نظافت از ترکيباتي که بوي تندي دارد و محرک است، استفاده نکنيد و به جاي آنها شوينده‌هاي غيرمحرک را به کار ببريد.

ممنوع‌ هاي خانه تکاني

توصيه مي‌شود آنها که ناچارند از مواد شوينده محرک ـ که معمولا بوي تندي هم دارد ـ استفاده کنند بايد در محيطي کار نظافت را انجام دهند که تهويه خوبي برقرار است و هوا جريان دارد. بهتر است کساني که آلرژي‌هاي تنفسي دارند اين‌گونه کارها را انجام نداده و از فردي ديگر براي نظافت کمک بگيرند. اين موضوع بويژه در محيط‌هاي بسته و سرپوشيده مانند حمام و سرويس‌ بهداشتي اهميت بيشتري پيدا مي‌کند و استفاده از اين‌گونه مواد مي‌تواند آنها را دچار علائم بيماري کند.

با اين‌ که استفاده از هر ماده شوينده قانون خاصي دارد، اما بهتر است براي گردگيري‌کردن هم نکاتي را در نظر بگيريد تا مشکلات به حداقل برسد. بهتر است هنگام گردگيري نيز از ماسک استفاده کنيد و با کمک يک دستمال مرطوب اين کار را انجام دهيد تا گرد و غبار کمتري به هوا بلند شود.

دو مرتبه آب بکشيد

اين روزها در بازار، انواع مواد شوينده و ضدعفوني‌کننده با عطرهاي مختلف به فروش‌ مي‌رسد؛ عطر گل‌ها و انواع ميوه‌ها که باعث شده است بعضي از خانم‌هاي خانه‌دار مقدار بيشتري از اين مواد براي تميزکردن به کار ببرند.اين مواد به هر شکلي که مورد استفاده قرار بگيرد و وارد ريه انسان شود، هم موجب بروز علائم حاد مانند تنگي‌نفس خواهد شد و هم مي‌تواند نشانه‌هاي پايدار ايجاد کند که اثرش تا مدت‌ها باقي مي‌ماند؛ بنابراين استفاده بيش از حد از اين مواد به هيچ‌وجه توصيه نمي‌شود. بهتر است افرادي که آلرژي دارند و بخصوص کساني که دچار آلرژي‌هاي پوستي هستند، حداقل دو بار لباس‌ها و ملحفه‌هاي‌شان را آبکشي کنند تا بوي مواد شوينده روي آنها نماند يا از شوينده‌هاي خيلي ملايم استفاده کرده و بعد از آبکشي مناسب در فضاي باز آنها را خشک کنند.

به موقع به پزشک مراجعه کنيد

اشک‌ريزش،‌ آبريزش چشم، تنگي‌نفس، خارش و قرمزي شديد چشم‌ها، خس‌خس سينه و سرفه شديد از جمله علائمي است که ممکن است در طول خانه‌تکاني و هنگام کار با مواد شوينده براي افراد ايجاد شود. به کساني که به‌چنين علائمي دچار مي‌شوند، توصيه مي‌شود حتما به پزشک مراجعه کنند تا در صورت نياز اقدامات لازم صورت گيرد.بهتر است از مواد شوينده‌اي استفاده کنيد که خيلي غليظ نيست و همچنين سريع‌تر آنها را با آب پاک کنيد تا عوارضش کمتر شود. استفاده از ماسک و دستکش محافظ را نيز نبايد به هيچ‌وجه ناديده بگيريد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج