۴۵۶۸۹۹
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

از بازیکنی که در تایلند مفقود شد تا بازیکنی که برای وطن دل تنگ!

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه

نگاهی خواهیم داشت به خریدهای فاجعه بار باشگاه های لیگ برتر انگلیس در پنجره زمستانی ژانویه طی سال های اخیر

وبسایت نود: طبق روال هر سال در ماه ژانویه پنجره نقل و انتقالات زمستانی گشوده می شود. معمولاً بازار نقل و انتقالات زمستانی به گرمی بازار تابستانی نیست و بازیکن هایی وارد این پنجره می شوند که بنا به هر دلیلی از وضعیت خود در تیم کنونی راضی نیستند. سایمون برنتون نویسنده گاردین بدترین نقل و انتقالات زمستانی لیگ برتر انگلیس طی ۱۴ سال اخیر را روایت می کند.

مایکل ریکتس از بولتون به میدلزبورو در ازای ۳،۵ میلیون پوند (۲۰۰۳)

در حالی که فقط نیم ساعت به پایان پنجره زمستانی فرصت مانده بود، باشگاه میدلزبورو اعلام کرد که مهاجمی را خریداری کرده تا انقلابی را در خط حمله این تیم ایجاد کند. مایکل ریکتس می گفت که تمرینات بولتون برای او یکنواخت شده و برنامه ها مطابق انتظار وی نیست. او به همین بهانه راهی میدلزبورو شد ولی در ۱۸ ماه آینده فقط ۱۲ بار در ترکیب اصلی بورو قرار گرفت و تنها ۳ گل به ثمر رساند و پس از آن با یک قرارداد آزاد به لیدز یونایتد پیوست.

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


خوزه آنتونیو ریِس از سویا به آرسنال در ازای ۲۰ میلیون پوند (۲۰۰۴)

وقتی که این بازیکن اسپانیایی به لندن رفت ابتدا خودش را خوشحال ترین مرد دنیا نامید ولی پس از مدتی تبدیل به غمگین ترین مرد دنیا شد. دلبستگی ریس به زادگاه خود باعث گردید تا هرگز با زندگی در انگلستان خو نگیرد. او شروع خوبی در آرسنال داشت ولی پس از مدتی دچار افت فاحش شد و مسابقه با منچستر یونایتد در ورزشگاه اولدترافورد و تقابل با گری نویل و سپس اظهار نظرهای نویل درباره ریس آغاز دوران سیاه او در آرسنال بود. ریس پس از آن بازی به مدت ۴ ماه گل نزد و هرگز تبدیل به همان بازیکن آماده سویا نشد تا این که در سال ۲۰۰۶ و به بهانه دلتنگی برای وطن، آرسنال را ترک کرد.

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


ژان آلن بومسونگ از رنجرز به نیوکاسل یونایتد در ازای ۸،۲ میلیون پوند (۲۰۰۵)

رنجرز فقط به مدت ۶ ماه بومسونگ را در خدمت داشت که طی همین مدت، ارزش این بازیکن تقریباً از یک قرارداد آزاد به یک قرارداد بالغ بر ۸ میلیون پوند افزایش یافت. گرائم سونس علاقه زیادی به این مدافع فرانسوی داشت و طی مدتی بیش از یک سال علی رغم اشتباه های متعدد وی، از او حمایت کرد. سرانجام بومسونگ با ضرر ۵ میلیون پوندی فروخته شد. او می گفت که وقتی خوب بازی می کند، هیچ کس چیزی نمی گوید و مردم نباید انتظار داشته باشند که کیفیت بازی اش شبیه بکن باوئر باشد!

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


حسام قالی از فاینورد به تاتنهام (۲۰۰۶)

پس از ۱۶ ماه و فقط ۱۷ حضور در ترکیب اصلی تاتنهام، این بازیکن مصری در دقیقه ۲۹ مسابقه با بلکبرن وارد زمین شده و در دقیقه ۶۰ تعویض گردید. سپس پیراهن خود را به سوی مارتین یول سرمربی تاتنهام پرتاب کرده و در تابستان آتی در ازای ۳ میلیون پوند به بیرمنگام پیوست. قالی طی مدت ۳ روز با استیو بروس سرمربی بیرمنگام درگیر و قراردادش با این تیم نیز لغو شد. این ملی پوش مصری در ژانویه ۲۰۰۹ دوباره به تاتنهام برگشت ولی هواداران به قدری او را هو کردند که چند هفته بعد به تیم النصر پیوست.

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


ژولیوس آگاهوا از شاختار دونتسک به ویگان در ازای ۳،۵ میلیون پوند (۲۰۰۷)

ویگان در ژانویه ۲۰۰۷ و پس از تحمل ۸ شکست متوالی در قعر جدول لیگ برتر دست و پا می زد. پل جیول سرمربی ویگان خواستار تغییر چهره تیمش در میانه فصل شد و بدین ترتیب ژولیوس آگاهوا ملی پوش نیجریه ای را از لیگ اوکراین به خدمت گرفت همان بازیکنی که به دلیل شادی های آکروباتیک وار پس از گلزنی در جام جهانی ۲۰۰۲ مشهور شده بود. جیول تأکید داشت که خودش دو بار از نزدیک بازی آگاهوا را دیده و موفقیت او در ویگان رد خور ندارد! هواداران ویگان پس از گذشت ۱۰ سال چیزهای زیادی از آگاهوا به خاطر ندارند. او طی بیش از یک سال حضور در ویگان، ۲۳ بار به میدان رفت و پس از ۳ تغییر مربی در این باشگاه و بدون حتی یک گل زده از ویگان جدا شد.

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


آفونسو آلوز از هیرنفین به میدلزبورو در ازای ۱۲،۷ میلیون پوند (۲۰۰۸)

منچستر سیتی در سال ۲۰۰۶ اقدام به امضای قرارداد با جورجوس ساماراس مهاجم یونانی کرد و در سال ۲۰۱۴ باشگاه کاردیف ۲ میلیون پوند بابت مگنوس وولف ایکرام پول خرج کرد تا این بازیکن فقط ۹ بار برای این تیم به میدان برود. میدلزبورو نیز چنین اشتباهی را در سال ۲۰۰۸ بابت خرید آلوز داشت. هر ۳ بازیکن نامبرده از باشگاه هلندی هیرنفین خریداری شدند که یک مدیر انگلیسی دست و دل باز دارد. آفونسو آلوز طی ۵۰ بازی در فوتبال هلند توانست ۴۸ گل به ثمر برساند ولی طی یک فصل و نیم حضور در فوتبال انگلیس فقط ۲ بازی خوب را از او به یاد داریم. باشگاه میدلزبورو در اردوی پیش فصل تابستان ۲۰۱۰ با ضرر ۶ میلیون پوندی اقدام به فروش وی کرد.

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


ساویو انسرکو از برشا به وستهم یونایتد در ازای ۹ میلیون پوند (۲۰۰۹)

باشگاه وستهم بابت غلبه بر رقبا در به خدمت گرفتن یک مهاجم آلمانی که ستاره مسابقات قهرمانی زیر ۱۹ ساله های اروپا بود، فخر فروشی می کرد. انسرکو هرگز در وستهم جا نیفتاد و فقط یک بار در ترکیب اصلی چکش ها به میدان رفت و در پایان فصل با ضرری ۶ میلیون پوندی به فیورنتینا پیوست. این پدیده عجیب و غریب حتی یک بار هم در فیورنتینا بازی نکرد و سپس به طور قرضی به مونیخ ۱۸۶۰ رفت ولی به مدت یک هفته مفقود شد تا این که مسئولان باشگاه مونیخی فهمیدند که در خانه خواهرش است! طی دوران حضور در یووه استابیا نیز مجدداً مفقود و از تایلند سر در آورد در حالی که به دروغ ادعا می کرد که ربوده شده است!!!

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


میشل از اسپورتینگ خیخون به بیرمنگام در ازای ۳ میلیون پوند (۲۰۱۰)

تا اواسط ماه ژانویه، هنوز انتقال میشل به بیرمنگام گران ترین خرید باشگاه های انگلیسی در پنجره زمستانی ۲۰۱۰ بود. الکس مک لیش سرمربی جدید بیرمنگام علاقه زیادی به این بازیکن اسپانیایی داشت. وقتی که چند روز بعد کریگ گاردنر به بیرمنگام پیوست، همگان فهمیدند که میشل از گزینه سوم هافبک های وسط این تیم تبدیل به گزینه چهارم شده است. او ۶ بار به عنوان یار اصلی و ۶ بار به عنوان یار ذخیره به میدان رفت و سپس با نصف قیمت به ختافه فروخته شد.

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


ژان ماکون از لیون به استون ویلا در ازای ۶ میلیون پوند (۲۰۱۱)

ژانویه ۲۰۱۱ را «ژانویه ژانویه ها» می نامند زیرا نقل و انتقال های مهمی در این سال اتفاق افتاد. فرناندو تورس و اندی کارول برای فراموش کردن فصل کابوس وار خویش در ژانویه ۲۰۱۱ وارد پنجره زمستانی نقل و انتقالات شدند همان طور که بونگانی خومالو نیز به ازای ۱،۵ میلیون پوند به تاتنهام پیوست. خومالو طی ۴ سال و نیم حضور در تاتنهام حتی یک بار هم در ترکیب اصلی تیم خود به میدان نرفت در حالی که هری ردنپ در هنگام خرید خومالو، کلی تعریف و تمجید نثار وی کرده بود. وقتی ژرار هولیه سرمربی استون ویلا در زمستان ۲۰۱۱ اقدام به خرید ژان ماکون فرانسوی کرد، طی اظهار نظری جالب گفت که او دقیقاً همان بازیکنی است که ما می خواستیم. حاصل حضور ماکون در استون ویلا ۷ بازی در لیگ، ۳ کارت زرد و یک کارت قرمز بود و بس!

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


ماروین سوردل از واتفورد به بولتون در ازای ۳،۲ میلیون پوند (۲۰۱۲)

اوون کویل سرمربی بولتون در آخرین دقایق پنجره نقل و انتقالات توانست این بازیکن را از چنگ کاردیف در بیاورد. سوردل تا پایان فصل فقط ۳ بار به عنوان یار تعویضی برای تیمش به میدان رفته که هر ۳ بازی در خانه بولتون بود. جالب این که مدت زمان حضور سوردل درون زمین در ۲ بازی کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشید. در فصل بعد سوردل طی ۳ بازی نخست در ترکیب اصلی بولتون قرار گرفت ولی به تدریج با داگی فریدمن سرمربی این تیم به مشکل خورد و حتی فعالیت وی در شبکه های اجتماعی نیز بهانه ای برای برخورد با او توسط مربی بولتون شد. ماروین سوردل پس از ۳۰ ماه حضور در بولتون و فقط ۱۳ حضور در ترکیب اصلی این تیم راهی برنلی گردید.

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


وگارد فورن از مولده به ساوتهمپتون در ازای ۴،۲ میلیون پوند (۲۰۱۳)

این مدافع نروژی که در تمرینات لیورپول حضور داشت، بلافاصله پس از توافق باشگاه مولده با ساوتهمپتون از تمرینات قرمزها بیرون رفته و راهی جنوب شد. مدت کوتاهی پس از حضور فورن در ساوتهمپتون، مسئولان این باشگاه اقدام به برکناری نایجل ادکینز و انتصاب مائوریسیو پوچتینو به جای وی کردند. پس از حضور پوچتینو، حتی یک بار هم به وگارد فورن فرصت بازی نرسید و در تابستان به مولده برگشت.

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


کاستاس میتروغلو از المپیاکوس به فولام در ازای ۱۲،۴ میلیون پوند (۲۰۱۴)

او در نیمه اول فصل ۱۴-۲۰۱۳ توانست ۱۴ گل را طی ۱۲ بازی لیگ به ثمر رسانده و حتی یک هت تریک را در لیگ قهرمانان اروپا ثبت کند. آرسن ونگر نیز از میتروغلو به عنوان تمام کننده ای یاد می کرد که نمی توان از وی چشم پوشی کرد. اما در نیمه دوم همان فصل و به دنبال انتقال این بازیکن یونانی به فولام، او فقط یک بار در ترکیب اصلی و ۲ بار به عنوان یار ذخیره برای این تیم لندنی به میدان رفت و به علت مصدومیت های متوالی زانو نتوانست حتی یک گل هم بزند. کاستاس میتروغلو هیچ کمکی به رنه میولنستین همان مربی که او را به فولام آورده بود، نکرد و در نهایت نیز فیلیکس ماگات جای این مربی را گرفت. او در پایان فصل به طور قرضی به المپیاکوس برگشت.

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


آندری کراماریچ از ریکا به لستر سیتی در ازای ۹،۷ میلیون پوند (۲۰۱۵)

در روز ۷ ژانویه ۲۰۱۵ رکورد نقل و انتقالات باشگاه لستر سیتی در شرایطی شکسته شد که آنها با ۳ برد از ۲۰ بازی در قعر جدول لیگ برتر دست و پا می زدند. این بازیکن کروات در نیم فصلی که پیراهن لستر سیتی را تحت هدایت نایجل پیرسون پوشید، فقط ۲ گل به ثمر رساند و وقتی کلودیو رانیری روی نیمکت لستر نشست، به طور علنی گفت که کراماریچ یک بازیکن فانتزی بوده و نیازی به وی ندارد. رانیری فقط ۲۲ دقیقه به او بازی داد. یک سال بعد و باز هم در پنجره زمستانی به طور قرضی راهی هوفنهایم شد و دوران بسیار خوبی را در این تیم آلمانی سپری کرد تا در تابستان ۲۰۱۶ قرارداد قرضی اش با هوفنهایم تبدیل به قرارداد دائمی شود.

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه


عمر نیاسه از لوکوموتیو مسکو به اورتون در ازای ۱۳،۵ میلیون پوند (۲۰۱۶)

روبرتو مارتینز سرمربی وقت اورتون دقیقاً یک سال پیش در چنین روزهایی می گفت که نیاسه تشنه موفقیت است اما فقط در ۲ بازی لیگ به عنوان یار اصلی از او در ترکیب اورتون استفاده کرد. طی ۱۳ بازی انتهایی اورتون فقط ۱۹ دقیقه به نیاسه فرصت بازی داده شد. عمر نیاسه در فصل جاری نیز هیچ شماره پیراهن مشخصی در تیم اورتون نداشته و فقط چند بار برای تیم زیر ۲۳ ساله های این باشگاه به میدان رفته است. دیوید آنسورث مربی تیم ذخیره های اورتون علاقه زیادی به او دارد!

خریدهای فاجعه بار باشگاه‌های لیگ برتر در ژانویه

سایمون برنتون از گاردین
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج