۴۵۶۹۶۲
۹ نظر
۵۰۰۹
۹ نظر
۵۰۰۹
پ

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در دستور کار است

بدون‌ شک ورزش بانوان در ایران در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و کسب نخستین مدال تاریخ المپیک دراین بخش یکی از نشانه‌های این اتفاق محسوب می‌شود. با این حال خیلی از کارشناسان معتقدند که بانوان ایرانی پتانسیل بسیار بیشتری دارند و می‌توانند حتی به اندازه آقایان در رویدادهای بین‌المللی مدال کسب کنند.

روزنامه شهروند: بدون‌ شک ورزش بانوان در ایران در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و کسب نخستین مدال تاریخ المپیک دراین بخش یکی از نشانه‌های این اتفاق محسوب می‌شود. با این حال خیلی از کارشناسان معتقدند که بانوان ایرانی پتانسیل بسیار بیشتری دارند و می‌توانند حتی به اندازه آقایان در رویدادهای بین‌المللی مدال کسب کنند.
معاون امور بانوان وزارت ورزش نیز روی همین اصل تأکید دارد، اگرچه نزدیک به ٢ هفته است که دراین سمت فعالیت خود را آغاز کرده است. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با فریبا محمدیان را درباره بحث‌های پیرامون ورزش بانوان می‌خوانید:
چند هفته‌ای است که به‌عنوان معاون امور بانوان وزارت ورزش انتخاب شدید. از برنامه‌هایی که دارید، صحبت کنید.
همانطور که گفتید، روزهای زیادی نیست که در وزارت ورزش هستم و باید فرصت بیشتری داشته باشم تا اقدامات اساسی انجام دهم. البته به هیچ عنوان با جو ورزش بانوان غریبه نیستم چون قبل از این هم درفدراسیون اسکیت بودم و حالا وظیفه سنگین‌تری دارم.
خیلی از کارشناسان معتقدند ورزش بانوان می‌تواند سهم بیشتری از یک مدال برنز در رویدادی مثل المپیک داشته باشد؟
بله، ما همچنین اعتقادی داریم. کمیته بین‌المللی المپیک در مصوبات اخیر خود به تمام کشورهای عضو تأکید کرده که در رویدادهای المپیکی باید سهم ورزشکاران مرد و زن ٥٠-٥٠ باشد. ما هم به دنبال این مسأله هستیم اما نه به هر قیمتی چون زنان ورزشکار ایرانی دربرخی از رشته‌ها به دلیل حفظ ارزش‌های اسلامی نمی‌توانند شرکت کنند. البته این موضوع به صورت دستوری نیست و روی آن تأکید شده است. به‌ هرحال سهمیه‌های المپیک باید ازسوی ورزشکاران کسب شود و اینطور نیست که خود کشورها بتوانند سهمیه را ٥٠- ٥٠ کنند.
پس با این وضع می‌توانیم به کسب مدال‌های بیشتر ازسوی بانوان در بازی‌های آسیایی و المپیک آینده امیدوار باشیم؟
من هم معتقدم؛ باید امثال کیمیا علیزاده که در المپیک مدال بیاورند، بیشتر از این باشند. البته همان مدال برنز علیزاده نیز یک‌شبه به دست نیامد. به هرحال ما هم باید با دنیا پیش برویم چون در المپیک ٢٠١٦ سهم زنان ورزشکار ٤٥‌درصد بود که این مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. ما هم به دنبال این هستیم که در المپیک ٢٠٢٠ سهم زنان ورزشکار در کاروان ایران بیشتر شده و حتی مدال‌های بیشتری هم کسب شود.
بحث رفع ممنوعیت حضور زنان مسلمان درمیادین بین‌المللی بسکتبال به کجا رسید؟
وزارت ورزش در وهله اول از قوانین جمهوری اسلامی ایران پیروی می‌کند. روند اداری این فضا مربوط به فدراسیون بسکتبال است. با این حال وزیر ورزش در ماه‌های اخیر گام‌های مثبتی را دراین راستا برداشتند و حتی نامه‌ای به فدراسیون جهانی ارسال کردند. ما امیدواریم این تعاملات و مکالمات درمسیر خوبی پیش برود. البته من در به نتیجه رسیدن این موضوع تردیدی ندارم اما باید صبر و حوصله داشته باشیم که شأنیت ورزشکار مسلمان زیر سوال نرود.
به ‌هرحال ما همه در یک تیم هستیم و با فدراسیون بسکتبال همکاری می‌کنیم.
ماجرای طراحی لباس برای بانوان کشتی‌گیر این روزها داغ است. طرح پیشنهادی فدراسیون کشتی به تأیید وزارت ورزش هم رسیده است؟
برای تأیید این طرح باید بررسی نهایی صورت بگیرد. فدراسیون کشتی با توجه به بانوانی که در این رشته علاقه‌مند به فعالیت هستند، لباسی را طراحی کرده و این طرح به تأیید اتحادیه جهانی کشتی نیز رسیده است. وزارت ورزش باید پاسخگوی علاقه‌مندان به ورزش باشد اما قوانین و مقررات نیز باید درنظر گرفته شود. ما درهمین راستا لباس‌های طراحی‌شده را بررسی می‌کنیم و درنهایت باید به توافق جامعی با کارشناسان برسیم تا بانوان فعالیتشان را دراین رشته آغاز کنند. مستنداتی دراین‌باره به دستمان رسیده و جلسات کارشناسی باید برگزار شود.
‌ اخیرا شاهد حضور بانوان ورزشکار به‌عنوان لژیونر درکشورهای دیگر هستیم. روی این مسأله که حساسیتی وجود ندارد؟

این موضوع بیشتر مربوط به خود فدراسیون‌ها می‌شود و قطعا آنها نیز طبق اساسنامه و قوانین داخلی کشور عمل می‌کنند. برخی فرصت‌ها می‌تواند باعث پیشرفت یک رشته شود و لژیونرها نیز اگر درمسیر درستی باشند، قطعا به پیشرفت رشته خود کمک می‌کنند. بدون‌ شک حضور بانوان ورزشکار ایرانی درکشورهای دیگر اتفاق مثبتی است اما شورایی درمعاونت قهرمانی و معاونت امور بانوان داریم که این مسأله را بررسی می‌کند. قبل از این‌که هر ورزشکار زن ایرانی بخواهد به پیشنهاد خارجی‌اش پاسخ مثبت دهد، باید آن را به شورایی که در وزارت ورزش فعالیت می‌کند، داده و با تأییدیه آن شورا می‌تواند به تیم‌های خارجی برود.
پس درحالت کلی مشکلی برای حضور بانوان ورزشکار در تیم‌های خارجی وجود ندارد؟

همانطور که گفتم، این اتفاق برای ورزش ما مثبت است اما باید ارزش‌های زن مسلمان حفظ شود. می‌بینید که هم‌اکنون خیلی از ورزشکاران زن ایرانی درکشورهای دیگر فعالیت می‌کنند اما همه آنها باید این مجوز را دریافت کنند. کسب تجربه‌های بین‌المللی برای ورزش ایران ارزشمند است و می‌تواند به پیشرفت ورزش بانوان کمک کند.
ماجرای حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها حل می‌شود؟

این موضوع نیز قطعا یکی از پرونده‌هایی است که وزارت ورزش روی آن فعالیت می‌کند. یکی از طرح‌هایی که داریم، همین است که خانواده‌ها بتوانند در برخی از رشته‌ها که امکانش وجود دارد، شاهد فعالیت‌های ورزشی باشند. فعلا نمی‌توانم از اتفاق جدیدی خبر بدهم اما امیدوارم به ‌زودی بتوانیم از خبرهای خوبی دراین حوزه خبر بدهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باز دم انتخابات شد و شعار دادن شروع شد

    • دیدبان

      منتظر پروژه های جدید انتخاباتی هستیم .

    • حجت

      حضور زنان در ورزشگاه خیلی هم پیچیده نیست
      یه طرف ورشگاه و بذارن برای خانم ها و خانواده یه طرف هم بذارن بر ای بقیه
      چقدر موضوع رو دور سر خودتون میپیچونین

    • خاسر

      همه حرفهایش نسیه بود.

    • بدون نام

      اولا که گفته حضور زنان در ورزشگاه برای "برخی رشته ها" .. این یعنی همیشه یه تبصره ماده ای برای راه ندادن خانم ها وجود داره .
      دیگه اینکه اینها یه مشت حرف های پوپولیستی دم انتخابات بیشتر نیست .

    • بدون نام

      حضور زنها درورزشگاهها چیزی از ارزش آنان کم نمیکند زن برود در ورزشگاه اوقات خودش پر کند یا در خیابانها که هزاران فساد وفاسد دارد هرچیز عادی بشه بهتره جلو مواد مخدر مثل تریاک گرفتن هزاران نفر اعدام شد نتیجه نگرفتن جوانها گفتن بذارماهم بکشیم ببینیم چی هست اینقدر تعریف بد میکنند دیدن نه بابا چیز مضخرفی است خیلی از خیرش گذشتن عادی شد حالا قضیه خانمها است بذارید بروند بخدا هیچی پیش نمیاد ولی خانم محترم شعار تبلیغاتی نباشید جان بچت تو هم بچه بازی در نیاری عوام فریبی کنی خدا خیرت بده

    • مرتضی

      راه ندادن خانم ها به ورزشگاهها بزرگترین توهین
      هیچ جا دیگه فساد و فحشاء نیست جزء استادیوم های ورزشی. یه نگاهی به جامعه بندازید تا کل مطلب دستون بیاد

    • دختر ایرونی

      کاش آزاد بشه منم برم استادیوم خب چی میشه آخه چرا فقط ایران اینطوریه

    • بدون نام

      نزدیک انتخابات شدو اینا هم پیداشون شد خخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج