جاباما
۴۵۷۷۸۲
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

روایت متفاوت کیهان از آیت الله هاشمی

روزنامه کیهان که همواره انتقادات تندی از آیت‌الله هاشمی داشت، درواکنش به خبر درگذشت رییس مجمع تشخیص به روایت زندگینامه وی اکتفا کرده است.

روزنامه کیهان که همواره انتقادات تندی از آیت‌الله هاشمی داشت، درواکنش به خبر درگذشت رییس مجمع تشخیص به روایت زندگینامه وی اکتفا کرده است.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۱۳ در نوق رفسنجان به دنیا آمد‌.

نام خانوادگی هاشمی برای خانواده ایشان‌، با آن‏ که سیّد نیستند، به این دلیل انتخاب شده است که نام جدّ پدری وی حاج‌هاشم بوده است که در سرتا‌سر منطقه، املاک و امکانات زیادی داشته است. هاشمی تحصیل را، از سن ۵ سالگی در مکتب‌خانه‌ای در نوق آغاز نمود. در سن ۱۴ سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و به درجه اجتهاد نائل گردید. در حوزه علمیه قم دروس مختلف را در محضر استادانی چون آیات عظام بروجردی‌، امام خمینی(ره )‌، داماد‌، گلپایگانی‌، حایری یزدی‌، نجفی مرعشی‌، علامه طباطبائی و ...فرا گرفت‌.

وی در آنجا تحت تاثیر تعلیمات امام خمینی (ره) به سیاست روی آورد و به مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت. با تبعید امام(ره)، نقش هاشمی در مبارزه با شاه و نمایندگی امام در داخل کشور پررنگ‌‌تر شد.

هاشمی در سال ۱۳۳۷ با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است‌، ازدواج کرد . ثمره این ازدواج ۵ فرزند به ترتیب و به نامهای فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد. او در دوران قبل از انقلاب‌، بسیار به امام نزدیک بود. هاشمی در دوران پیش از انقلاب و در طول نهضت امام خمینی (ره) به صورت یک عضو فعال و همیشه در صحنه حضور داشته است. نمونه بارز حمایت ایشان از امام خمینی(ره)‌، حرکتی بود که ایشان به همراه دیگر علما در اعتراض به زندانی شدن امام انجام دادند. هاشمی در طول مبارزات بارها به زندان افتاد و از سوی دژخیمان رژیم شکنجه شد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مصدر خدمات زیادی به انقلاب و مردم ایران شد. عضویت در شورای انقلاب‌، ریاست مجلس شورای اسلامی‌، ریاست جمهوری‌، ریاست مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بخشی از مسئولیت‌های آن مرحوم در طول دوران متمادی خدمت به جمهوری اسلامی است‌.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شهریورماه ۱۳۸۶ به دنبال رحلت آیت‌الله مشکینی رئیس‌فقید مجلس خبرگان رهبری در دومین اجلاس سالانه دوره چهارم مجلس خبرگان، به ریاست این مجلس مهم و تأثیرگذار برگزیده شد. وی اسفند سال ۱۳۸۹ ریاست مجلس خبرگان رهبری را به آیت‌الله مهدوی کنی سپرد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با حکم رهبر معظم انقلاب، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را از بهمن‌ماه سال ۱۳۶۸ تا پایان عمر برعهده داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هاشمی رفت ... بزرگا مردا که وی ستون بزرگ انقلاب بود اکنون ملتی داغدار است ...

    • بدون نام

      روحش شاد

    • بدون نام

      خب که چی؟
      انتقاد جای خود دارد و روایت و یاد کردن جای خود.
      لطفا کاسه داغتر از آش نشوید ایشان با تمام خدماتی که به نظام کردند اشتباهاتی نیز داشتند که غیرقابل انکار است. خدا رحمتش کند.

    • بدون نام

      چرا اولین نظر را کامل نگذاشتید؟

    • بدون نام

      خوب حالا آقای شریعتمداری دیگه همه مشکلات از بین رفت،، به مراد دلت رسیدی،، ....

    • بدون نام

      کیهان حالا بگرد یکی دیگه پیدا کن بهش گیر بده.

    • بدون نام

      بدون نام 10/07 اشتباه ان چه بود.چرا الکی به آین مرد خدا که برای اسلام وایران زحمت زیادی کشیدن تهمت میزنی.فکر کنم تو هم خیلی دلواپسی،که فکر میکنی فقط انقلاب مال شماست.پس کنید ودست بردارید از این همه حسادت وزخم زبان زدن.

    • بدون نام

      سخنرانی سال 58 : تمام ثروت من یک خانه ای است که آنرا ماهی 2500 تومان کرایه دادم و خانه علم وزیر دربار را ماهی 5000 تومان کرایه کردم. یک بلیزر قرمز و دست دوم دارم که همه مکانیک های محله مرا می شناسند. این تمام ثروت من است
      ممکنه دروغ گفته باشد!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج