۴۵۸۰۷۲
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

وضعیت تولیدات علمی ایران در سال ۲۰۱۶

بر اساس اطلاعات پایگاه ISI و اسکوپ، ایران در سال ۲۰۱۶ در جایگاه ۱۶ در تولید علم قرار گرفته و در تولید ۱.۸ درصد تولیدات علمی جهان مشارکت داشته است.

ایسنا: بر اساس اطلاعات پایگاه ISI و اسکوپ، ایران در سال ۲۰۱۶ در جایگاه ۱۶ در تولید علم قرار گرفته و در تولید ۱.۸ درصد تولیدات علمی جهان مشارکت داشته است.
وضعیت تولیدات علمی ایران در سال 2016

دکتر خوش‌قلب، مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به میزان تولیدات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۵۶ درصد مقالات ومدارک علمی منتشر شده در پایگاه ISI ‌ را تولید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود ۲۷ درصد مقالات ISI را تولید می‌کنند، اضافه کرد: علاوه بر آن دانشگاه آزاد اسلامی ۱۹ درصد مقالات و مدارک علمی پایگاه ISI را تولید کرده‌ است و از این مقدار ۲ تا ۳ درصد این میزان مشترک با مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی است.

خوش قلب به تعداد مقالات منتشر شده سال ۲۰۱۶ از سوی محققان ایرانی در پایگاه اسکوپوس اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای سال ۲۰۱۶ حدود ۴۵ هزار مقاله از سوی محققان ایرانی در این پایگاه منتشر شده است و این تعداد مقاله به طور معنی‌داری بالاتر از تعداد کل مقالات منتشر شده در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بوده است.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود که با تکمیل اطلاعات سال ۲۰۱۶، این تعداد به حدود ۴۷ هزار مقاله افزایش یابد.

خوش قلب اضافه کرد: در پایگاه ISI‌ تا پایان ۲۰۱۶ حدود ۳۵ هزار مقاله علمی از طرف دانشمندان و محققان داخل کشور منتشر شده است که این میزان مقالات بالاتر از تعداد مقالات ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ است و با تکمیل اطلاعات پیش‌بینی می‌شود که تعداد مقالات منتشر شده در ISI نسبت به سال ۲۰۱۵ بیشتر باشد.

مشاور معاون و رییس حوزه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه تعداد مقالات منتشر شده از سوی محققان ایرانی در پایگاه ISI در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد، اظهار کرد: با این رشد ایران رتبه سوم دنیا را از نظر شتاب رشد علمی در میان ۲۵ کشور توسعه‌یافته علمی به خود اختصاص داده است.

وی متوسط رشد علمی دنیا را در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۶ درصد دانست و ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ سهم ایران از تولید علم منتشر شده در ISI حدود ۱.۸ درصد است؛ در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۵ درصد بوده است و این عدد به معنی آن است که به میزان ۱.۸ درصد در تولید علم جهان نقش داشته‌ایم.

خوش قلب با تاکید بر اینکه این عدد رشد قابل ملاحظه تولیدات علمی ایران را نشان می‌دهد، یادآور شد: رتبه ایران از نظر تولید مقاله علمی در پایان سال ۲۰۱۶ هم در پایگاه ISI و هم در اسکوپوس، ۱۶ است و رشد قابل توجهی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.

وی همچنین به رتبه ایران در رشته‌های علمی اشاره کرد و گفت: ایران در رشته‌هایی مانند نانو فناوری، مهندسی شیمی،‌ انرژی و رشته‌های مرتبط با آن و اقیانوس‌شناسی دارای رتبه‌های بین یک تا ۱۰ است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیکار

      مقاله به چه درد میخوره؟؟؟هر کدوم 20 تا مقاله داریم اما بیکاریم!!!!نونشو فقط اساتید بی سواد میخورن.این مقالات تا حالا چندتاشون به درده اقتصاد مملکت خورده که حالا هی اماره چرت و پرت میدین. یه نگاه بندازین ببینین کی این مقالات رو قبول داره چند بار رفرنس می شوند؟؟اصلا خود اونایی که مقالات رو نوشتن قبولشون دارن؟؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج