۴۵۸۱۱۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

گفتگوی علی ضیاء با بادامچیان درباره هاشمی

«فرمول یک» امروز به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به گفتگوی سیدعلی ضیاء با اسدالله بادامچیان درباره یار دیرین امام (ره) و رهبری اختصاص داشت.

خبرآنلاین: «فرمول یک» امروز به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به گفتگوی سیدعلی ضیاء با اسدالله بادامچیان درباره یار دیرین امام (ره) و رهبری اختصاص داشت.

اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه و دوست دیرینه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دوشنبه ۲۰ دی، در گقتگو با علی ضیاء در برنامه «فرمول یک» درباره واقعه درگذشت ایشان بیان کرد: «عصر دیروز در جلسه رابطین تهران حزب موتلفه اسلامی بودیم که این خبر رسید. ساعتی قبل از آن آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت حضور داشت و دوستان بیان کردند که آیت‌الله هاشمی بانشاط بودند و درباره مسائل روز و مسائل ریاست جمهوری صحبت و تاکید کردند ما باید سعی کنیم در این دوره رییس جمهوری انتخاب کنیم که با مقام معظم رهبری همسو باشند.»

وی افزود: «محسن رضایی، مهندس باهنر، چیت چیان و... در این جلسه حضور داشتند و دغدغه های خاص ایشان برای آینده را شنیده بودند. اما ایشان متاسفانه دچار عارضه قلبی شدند و از آنجایی که وضع‌شان مناسب نبود، با ماشین به منزل می‌روند، دچار عارضه می‌شوند، سریع ایشان را به بیمارستان می رسانند و متاسفانه این اتفاق می افتد.»

قبل از سال ۱۳۴۱ ایشان را می‌شناختم

بادامچیان درباره سابقه آشنایی با این شخصیت بیان کرد: «قبل از سال ۱۳۴۱ ایشان را می شناسم، در آن سال‌ها در کار فرهنگی که با شهید بهشتی داشتیم با آقای هاشمی که طلبه جوانی بود آشنا شدم. از مکتب اسلام و تشیع کارهای فرهنگی‌مان شروع شد و سال ۴۱ که نهضت امام (ره) شروع شد خدمت ایشان با یکدیگر همکاری صمیمانه داشتیم.»

قائم مقام حزب موتلفه یادآور شد: «سال ۴۳ ایشان یکی از مسئولان اصلی موتلفه بود که در مسائل تبلیغی با بیان گرم و پرشور حضور داشتند. در مسائل مربوط به آموزش فعالیت می کردند، در مسائل مالی که مربوط به کمک به چاپ اعلامیه ها و یاری خانواده هایی که دستگیر می شدند بود، در مسائل سیاسی و جهادی که در ابعاد مختلف برای آن برنامه ریزی گوناگونی می شد و... از نزدیک با هم کار می کردیم و در موتلفه جایگاه ایشان در روحانیت را موثر می دیدم.»

هاشمی را که به سربازی بردند شورش به پا کرد

وی ادامه داد: «در جریان فیضیه، ایشان را گرفتند و به سربازی بردند. او شورشی به پا کرد. آنجا سربازان را بدون هیچ لباسی به حمام های جمعی می بردند ولی با حضور هاشمی کسی حاضر نشد به حمام برود و گفتند باید برایمان لنگ بیاورید. هاشمی که از پادگان فرار کرد خودش این خاطرات را می گفت.»

بادامچیان افزود: «بعد از اینکه آقای هاشمی از پادگان گریخت، در حالتی که نیمه مخفی زندگی می کرد، کارهای متعددی انجام داد، در ۱۵ خرداد مشکل حرکت عظیم تاسوعا و عاشورا و یازدهم محرم را داشتیم، مسئله مهم در ۱۵ خرداد قتل عام و کشتار رژیم شاه بود، آن زمان سه بار نزدیک بود شهید شوم. فشار کاری زیاد شده بود، خرداد ۴۲ شاه دستور تیراندازی کمر به بالا و کشتار را داد. بعد از قضایای ۱۵ خرداد و دستگیری امام، نقش روحانیت مثل شهید بهشتی، شهید باهنر و... زیاد بود و آقای هاشمی در زیرسازی این حرکت نقش داشت.»

اسلحه ای که حسن علی منصور را به درک واصل کرد آیت الله هاشمی داده بود

قائم مقام حزب موتلفه در «فرمول یک» پشت پرده یک واقعه مهم تاریخی را افشا و اعلام کرد: «بعد از قضایای ۱۵ خرداد به این نتیجه رسیدیم که به جهاد مسلح نیاز داریم و توانستیم ۷ سلاح کمری با ۷ فشنگ تهیه کنیم. یکی از این اسلحه ها که حسن علی منصور نخست وزیر رژیم شاه و تصویب کننده لايحه حقارت بار «كاپيتولاسيون» را به درک واصل کرد، توسط آقای هاشمی رفسنجانی داده شد. تا زمانی که آقای هاشمی زنده بود قرارمان نبود که فاش کنیم ایشان این اسلحه را دادند و این موضوع برای اولین بار در کشور در برنامه شما مطرح شد.»

وی یادآور شد: «آقای هاشمی موقعیت ویژه ای نزد امام (ره) داشت. در جلساتمان با امام برخی مسائلی را طرح می کردند و امام بسیار انسان بازی بودند و سعه صدر داشتند. اما آقای هاشمی به خاطر صمیمیت و نزدیکی که با امام داشتند، در جلسات خودمانی دو نفره شان مسائلشان را مطرح می کردند.»

نقش مهم رفسنجانی در دوران جنگ

بادامچیان تصریح کرد: «نوع مدیریت هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی یک نمونه زیبا است. در مجلس خبرگان نقش مهمی داشت. در مسئله جنگ تحمیلی و حضور در جبهه ها به عنوان جانشین امام (ره) و جانشین فرمانده کل قوا بسیار مهم بود. در جنگ تحمیلی نیز با حضور در جبهه ها و پشت جبهه حمایت از افراد موثر بود.»

وی با اشاره به دوران ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی تأکید کرد: «من به ایشان عرض کردم حالا جنگ تمام شده و بحث بازسازی کشور مطرح است، هرکسی که مسئول شود انتظارات زیادی از او وجود دارد و آسیب می بیند. ایشان هم گفت حرفت درست بود و فکر می کنم. دو روز بعد گفت فکرها و مشورتهایم را کرده ام دوره محدودی داریم کسی مثل من نمی تواند همه نیروها را جمع کند و من مجبورم که این حضور را داشته باشم.»

قائم مقام حزب موتلفه ادامه داد: «ایشان بعد از ریاست جمهوری در مجمع تشخیص مصلحت و خبرگان رهبری حضور داشتند. روحانی متدین و مبارزی که مجاهد صادق و صمیمی بود. دارای سلیقه های خاصی بود اما قرار نیست ما مطق باشیم و کسی جز معصومان هم معصوم نیستند. آنقدر ایشان را در سال ۴۳ شکنجه داده بودند، استخوان زانویشان بیرون آمده بود و لنگان لنگان راه می رفت. همواره دلسوز برای انقلاب و دنبال وحدت مردم بود. درگذشت کسی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی و افراد هم طراز با ایشان آسیب دارد اما یاد و خاطره و تاثیر وجودی شان پابرجا خواهد بود.»

«فرمول یک» که شنبه تا چهارشنبه ها هر روز ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۱۰ با تهیه کنندگی افشین حسین خانی و با خوانندگی تیتراژ حامد همایون روی آنتن شبکه یک سیما می رود، به احترام عزای عمومی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری پخش نخواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج