۴۵۹۴
۵۰۲۶
۵۰۲۶
پ

همه چیزهایی که باید برای مراقبت از مو یاد بگیرید

موها زبان دارند، آن را بیاموزید!

گاهی اوقات موها سعی می‌کنند هشدارهایی مبنی بر عدم سلامت بدن به شما بدهند. برخی شرایط و درمان‌های دارویی همانطور که روی بدن تاثیر می‌گذارند، روی موها نیز اثرگذار هستند. در برخی موارد حتی لازم است شما مراقبت بیشتری از موها و پوست سر خود بکنید. با هم بررسی می کنیم ببینیم آیا این موضوع واقعیت دارد که موهای سالم نشانه بدن سالمی است.

موها زبان دارند، آن را بیاموزید!

موها زبان دارند، آن را بیاموزید!

۱ - پوسته پوسته‌های سفید چی می‌گن..؟

شوره سر همان پوسته پوسته‌های سفید مو است و پزشکان نیز هنوز در مورد علت اصلی ایجاد ‌آنها مطمئن نیستند، اما یک فرضیه در این رابطه وجود دارد و‌ آن این است که شاید در اثر رشد بیش از حد قارچ‌ها در سر ایجاد می‌شوند. از طرفی شاید خشک شدن یا چرب شدن بیش از حد پوست یا شامپو کردن زیاد و یا عدم شامپو کردن باعث بروز شوره شود. اگزما یا پسوریازیس نیز می‌تواند از عوامل ایجادکننده این حالت در سر باشد. شوره علاوه بر اینکه در ظاهر موی سر تغییراتی ایجاد می‌کند، با خارش شدید نیز می‌تواند همراه باشد که آزاردهنده است.
  • درمان این پوسته‌های سفید
شوره سر همان سلول‌های مرده پوست است. برای کاهش میزان آنها باید روزانه از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید. اجازه دهید شامپو به مدت 5دقیقه روی سر شما بماند و سپس خوب آبکشی کنید. شاید لازم باشد چندین شامپو را امتحان کنید تا متوجه شوید که کدام یک برای موهای شما کارآیی بیشتری دارد. اگر یک شامپو اثر نداشت، شامپوی دیگری را امتحان کنید. اگر در نهایت هیچ شامپویی موثر نبود، با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید.


۲ - شامپو کردن روزانه و بیش از حد باعث بروز سبوره می‌شود
  • شوره زردرنگ نشانه چیست؟
وقتی پوسته‌های سر زردرنگ و چرب باشند، بدین معناست که به نوعی بیماری سبوره مبتلا شده‌اید. در این بیماری پوست متورم می‌شود و وقتی اتفاق می‌افتد که غدد چربی صورت و پوست سر بیش از حد ترشح می‌کنند. این بیماری ارتباط نزدیکی با هورمون‌ها، قارچ‌ها و حتی مشکلات عصبی دارد. نحوه درمان آن نیز همانند شوره معمولی است و باید از شامپوهای ضدشوره استفاده شود. در موارد حادتر باید با تجویز پزشک داروهای ضدقارچ و استروئیدها مصرف شود.


۳ - ریزش ۱۰۰تار مو در طول روز طبیعی است

شاید ریزش موهایتان بیشتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید.
هنوز اندازه‌گیری دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است. اما کارشناسان و پزشکان معتقدند ریزش 100تار مو یا بیشتر درطول روز مساله نگران‌کننده‌ای نیست و اصلا بدین معنا نیست که در معرض کچلی قرار دارید. حدود 90درصد از 100هزار فولیکول مو در هر زمانی رشد می‌کنند و 10درصد بقیه در فاز استراحت قرار دارند، وقتی که مویی می‌ریزد، در عرض 2 تا 3ماه موی جدید جایگزین آن می‌شود و چرخه رشد دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کند.


۴ - ریزش مو در اثر استرس

یک شوک به سیستم بدن مثل عمل‌های جراحی، زایمان، مصرف برخی داروها، رژیم‌های غذایی نامناسب، استرس شدید و مشکلات تیروئیدی می‌تواند به اجبار مو را در فاز توقف و استراحت یا همان تلوژن قرار دهد. بعد از ۲ماه مشاهده می‌کنید که موها شروع به ریزش می‌کنند، این حالت تلوژن نامیده می‌شود. گاهی اصطلاحا به این حالت می‌گویید: «وقتی دستم را داخل موهایم می‌کنم، موهایم پایین می‌آید.» در اکثر مواقع خیلی زود موها دوباره شروع به رشد می‌کنند. درمان این شرایط بسته به تجویز و نظر پزشک دارد.


5 - گاهی ریزش موها، از علائم آلوپسیا است

در آلوپسیا یا طاسی سکه‌ای یا ناحیه‌ای، سیستم دفاعی بدن اشتباها به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث ریزش موها می‌شود و این مساله ناگهانی رخ می‌دهد. اکثر افراد یک یا 2نقطه کچلی در سر خود دارند. اما در برخی موارد تمام موهای بدن می‌ریزد. این شرایط بسیار حاد نیست و به نظر می‌رسد ریشه روانی داشته باشد. موها یا خود به خود به حالت اولیه برمی‌گردند و یا با درمان‌های خاص دوباره رشد می‌کنند.


۶ - ژنتیک باعث ریزش موی ۹۰درصد از آقایان می‌شود

اگر پدر شما کچل است، شما هم در آینده کچل خواهید شد. البته ریزش موی آقایان بیشتر از خانواده مادر به ارث می رسد تا پدر. بنابراین اگر به موهای پدر و مادرتان نگاه کنید، متوجه خواهید شد که شما در آینده چه موهایی خواهید داشت. کچلی از خانواده پدر معمولا باعث کچلی کامل فرد نمی‌شود و فقط موهای وسط می‌ریزد. استفاده از داروهایی مثل ماینوکسیدیل می‌تواند این پروسه را کمی به تاخیر بیاندازد.

اما ژنتیک در ریزش موی خانم‌ها نقشی ندارد و ریزش موی خانم‌ها اغلب به دلیل نازک شدن تار موهاست. علی‌رغم آقایان، در خانم‌ها کچلی خیلی به ندرت دیده می‌شود و ریزش مو با روند کندتری پیش می‌رود.


7 - مو هم مثل پوست به مراقبت در برابر آفتاب نیاز دارد.

در معرض نور خورشید قرار گرفتن باعث شکنندگی موها می‌شود. موها خشک شده و به راحتی می‌ریزند. اگر موهای نازکی دارید، خطر آسیب‌دیدگی در شما بیشتر است. بنابراین از محصولاتی که حاوی ضدآفتاب هستند، استفاده کنید.


۸ - موهای شفاف غذا می‌خواهند

در اکثر موارد رژیم‌های غذایی نادرست روی موها تاثیر منفی به جای می‌گذارد. موها برای سلامت خود به پروتئین آهن و اسیدهای چرب امگا۳، زینک (روی) و ویتامینA نیاز دارند. رژیم‌های غذایی کم‌کالری اغلب با فقدان این مواد همراه هستند، بنابراین می‌توانند باعث کاهش و متوقف شدن رشد موها و کدر شدن آنها شوند. اگر فقدان مواد مغذی زیاد باشد، موها دچار ریزش خواهند شد.
  • رژیم سلامت موها:
توصیه پزشکان در همه جای دنیا تقریبا یکی است. یک رژیم عادی که نه تنها برای سلامت موها، بلکه برای سلامت قلب نیز مفید است.
غذاهایی مثل سالمون، آجیل و هویج را حتما در این منو قرار دهید. وجود اسیدهای چرب امگا۳ موجود در سالمون، ویتامینA موجود در اسفناج و هویج، سلنیوم موجود در آجیل و زینک موجود در گردو باعث شفافی و درخشانی موها می‌شود. این مواد غذایی به سلامت موها و پوست سر کمک می‌کند. در این میان از لبنیات کم‌چرب، غلات و سبزیجات هم غافل نشوید.


9 - سفید شدن زودهنگام موها بدین معناست که بدنتان به سرعت رو به پیری می‌رود

سفید شدن زودهنگام ژنتیکی است. گاهی اوقات جوگندمی شدن موها ارتباطی با پیری ندارد. ممکن است شما هنوز به مرز 40سالگی هم نرسیده باشید اما موی سفید داشته باشید و این برمی‌گردد به سابقه خانوادگی شما. سفید شدن موها همیشه ناشی از عدم سلامت نیست اما مشکلاتی مثل کم‌خونی، تیروئید، فقدان ویتامین B12 و یا Vitiligo می‌تواند باعث سفید شدن زودهنگام موها شود. برای پوشاندن موهای سفید می‌تواند آنها را رنگ و یا هایلایت کنید، اما مراقب باشید زیرا برخی افراد به مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها حساسیت دارند و در نتیجه با مشکل خارش یا سوختگی پوست سر مواجه می‌شوند.


۱۰ - برس کشیدن موها به سلامت مو کمک می‌کند

ور رفتن به موها باعث تضعیف آنها می‌شود. استفاده از سشوار، اتوی مو، صاف کردن موها و برس کشیدن بیش از حد نیز از عواملی هستند که باعث آسیب‌دیدگی لایه بیرونی (کوتیکول) مو می‌شوند، زیرا حرارت باعث خشکی و شکنندگی موها می‌شود. در این صورت چاره‌ای ندارید جز اینکه موهای آسیب‌دیده را کوتاه کنید.

گاهی برخی داروها مثل وارفارین، داروهای ضدافسردگی، داروهای معده، آرتروز، ضدبارداری و فشار خون باعث ریزش مو می‌شوند. در این موارد اغلب با قطع مصرف دارو، ریزش موها متوقف می‌شود. ماساژ دادن پوست سر نیز نمی‌تواند پروسه مو را متوقف کند، زیرا پوست سر با عصب‌هایی پوشیده شده که بسیار حساس هستند و ماساژ پوست سر باعث افزایش جریان خون می‌شود. در این هنگام مغز هورمون‌های خوبی مثل لوپامین و سروتونین را ترشح می‌کند که بسیار موثر هستند.


موها زبان دارند، آن را بیاموزید!

۱۱ - کشیدن بیش از حد و بستن سفت آنها نیز می‌تواند باعث ریزش شوند

طاسی در اثر کشش موها باعث آسیب‌دیدگی فولیکول‌های مو می‌شود.
دم اسبی کردن موها اگر سفت و محکم باشد، به ریشه مو آسیب می‌رساند و باعث شکنندگی و ریزش موها می‌شود. اکستنشن و اضافه کردن مو نیز همین تاثیر را روی موها برجای می‌گذارد، زیرا وزن بیشتری را باید محتمل شود و این باعث ریزش مو می‌شود. تغییر مدل موها معمولا این حالت را از بین می‌برد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج