۴۵۹۴۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

۲ شکست، و امید به حضور در جام جهانی

تیم ملی فوتبال ایران در ۱۴ مسابقه رسمی که در سال ۹۱ برگزار کرد دو شکست تلخ و تاریخی در کارنامه‌اش به جا ماند اما همچنان به صعود به جام جهانی امیدوار است.

خبرگزاری فارس: تیم ملی فوتبال ایران در ۱۴ مسابقه رسمی که در سال ۹۱ برگزار کرد دو شکست تلخ و تاریخی در کارنامه‌اش به جا ماند اما همچنان به صعود به جام جهانی امیدوار است.

تیم ملی فوتبال ایران که ویترین فدراسیون فوتبال و حتی ورزش ایران تلقی می‌شود در سال ۹۱ دو چهر‌ه‌ کاملاً متفاوت داشت. در چهره اول تیمی را دیدیدم که توانست یکدل و متحد و ۱۰ نفره تیم خوب کره جنوبی را در تهران شکست دهد که این چهره زیبای فوتبال ملی ما بود و در روی دیگر شاهد شکست‌های نوبرانه مقابل تیم‌هایی مثل لبنان بودیم.

باید بپذیریم که تیم ملی ایران در سال ۹۱ عملکرد متوسطی از خود ارائه کرده هر چند در ۱۴ مسابقه فقط سه شکست داشتیم، یک باخت مقابل آلبانی که در دیداری دوستانه رخ داد و دو شکست هم که تلخ‌ترین شکست‌های ملی ما محسوب می‌شود. باخت مقابل لبنان و ازبکستان که اگر این باخت‌ها نبود اکنون برای حضور در جام جهانی برزیلی هیچ دغدغه‌ای نداشتیم. خبرگزاری فارس با کارشناسان خبره‌ای در این زمینه گفت و گو کرد تا عملکرد تیم ملی را مورد ارزیابی قرار بدهد.

*تیم ملی با کارنامه‌ای متوسط

امیر حاج‌رضایی یکی از کارشناسان برجسته فوتبال ایران در مورد عملکرد تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید: تیم ملی یک مجموعه است که در آن سرمربی نقش خیلی مهمی دارد اما همه اعضای مجموعه باید به سرمربی کمک کنند تا به هدفش برسد. نمی‌شود به تیم ملی به صورت فردی نگاه کرد و فقط بخواهیم عملکرد کی‌روش را ارزیابی کنیم اما اگر بخواهیم در مورد عملکرد یک ساله سرمربی پرتغالی تیم ملی صحبتی کنیم باید بگوییم تیم ملی عملکردی متوسط داشت.

البته برای موفقیت تیم ملی همه لوازم باید فراهم باشد و در این راه کل فوتبال ملی یعنی باشگاه‌ها و فدراسیون باید همکاری لازم را با تیم ملی داشته باشند اما واقعیت آن است که ما در حال حاضر فقط برای موفقیت‌های مقطعی تلاش می‌کنیم و موفقیت‌های پایدار خیلی مد نظر نیست.

*کی‌روش در سال ۹۱ تغییر کرد

بیژن ذوالفقارنسب یکی از مربیان اسبق تیم ملی در مورد عملکرد تیم ملی ایران در سال ۹۱ گفت: کی‌روش با جایگاه بین‌المللی و شخصیت ورزشی که داشت در شش ماهه اول حضورش در فوتبال ایران تغییرات و تحولات مثبتی ایجاد کرد که برای نمونه می‌توان به انضباط تیمی، تمرکز بر روی بازیکنان، احاطه کامل به تیم و تعامل خوب و مثبت با فدراسیون، مربیان و مدیر رسانه‌ای و سرپرست تیم ملی اشاره کرد اما در سال ۹۱ باید بگوییم خود کی‌روش تغییر کرد و این تغییرات او باعث شد مقداری هم اعتبارش مخدوش شود و آن امیدواری که در ابتدا داشتیم کمرنگ شد. دلایل من هم نتایج ضعیفی است که کی‌روش گرفت. باخت به لبنان و ازبکستان از مهمترین آنهاست.

*آغاز سفرها و ناکامی‌ها

ذوالفقارنسب با اشاره به سفرهای فراوان کی‌روش به خارج از کشور، یکی از دلایل ناکامی تیم ملی را همین سفرهای مکرر عنوان کرد و گفت: از زمانی که این سفرها آغاز شد تیم ملی هم دچار مشکلاتی شد. ضمن اینکه عدم اعتماد کی‌روش به بازیکنان، مدیران، مسئولان و حتی روزنامه‌ها هم آغاز شد. داخل پرانتز بنویسید اگر اشتباه نکنم او هیچکس را در ایران باور ندارد و من به شخصه بسیار متأسفم که کی‌روش انرژی خود را در راهی مصرف کرد که زیاد ضرورت ندارد.

*با کی‌روش خوب نتیجه گرفتیم

مرتضی محصص رئیس سابق کمیته آموزش فدراسیون فوتبال و یکی از مدرسین بین‌المللی در مورد عملکرد تیم ملی فوتبال ایران به فارس گفت: اگر باخت مقابل لبنان را کنار بگذاریم در شکست برابر ازبکستان بدون تعارف غیبت مربی و محرومیت او تأثیرگذار بود. حضور کی‌روش در کنار زمین می‌توانست تأثیرات مثبتی بر روی تیم داشته باشد. با این حال هم در بازی با لبنان و هم در بازی با ازبکستان تیم ملی فرصت‌های گل‌زنی فراوانی را به وجود آورد که از آنها استفاده نکرد و این یک واقعیت در فوتبال است که اگر تیمی ۱۰ موقعیت گل‌زنی را از دست بدهد در واقع یک شانس مسلم گل به حریف داده است.

در بازی با لبنان در نیمه اول خوب بازی نکردیم و روی یک ضربه ایستگاهی هم گل خوردیم اما در نیمه دوم فرصت‌های گل‌زنی فراوانی را از دست دادیم. ما با کی‌روش نتایج خوبی گرفتیم و هم‌اکنون مثل کره جنوبی ۷ امتیاز داریم و شانس فراوانی هم برای صعود به جام جهانی داریم. در گروه ایران هیچ تیمی ضعیف نیست. نباید ازبکستان، قطر، لبنان و کره جنوبی را ضعیف تلقی کنیم همین لبنان سال گذشته کره جنوبی را شکست داد.

*بازی با کره پتانسیل فوتبال ملی را نشان داد

محصص در مورد انتقاد از کی‌روش و اینکه او تحولی در فوتبال ما که انتظارش را داشتیم ایجاد نکرد گفت: من به نظر منتقدین احترام می‌گذارم اما فراموش نکنیم ما در تهران کره جنوبی را که یکی از بهترین تیم‌های آسیاست را ۱۰ نفره شکست دادیم، قبول دارم که مقابل لبنان شکست بدی خوردیم اما از آن باخت هم درس گرفتیم که نتیجه‌اش پیروزی مقابل کره جنوبی با یک بازیکن کمتر بود. در بازی با ازبکستان هم نبود کی‌روش تأثیرگذار بود. در کل تیم ملی ما با کی‌روش نمره قبولی گرفته است و ما همچنان به صعود به جام جهانی امیدواریم.

*حضور دورگه‌ها اقدام مثبت کی‌روش

تقریباً تمام کارشناسان از اینکه کارلوس کی‌روش از بازیکنان بین‌المللی برای حضور در تیم ملی فوتبال ایران دعوت کرده است راضی هستند و این اقدام را تحسین‌برانگیز می‌دانند و آن را یکی از کارهای خوب سرمربی تیم ملی عنوان می‌کنند.

محصص می‌گوید در قرن ۲۱ شاهد تغییرات فراوانی در جهان هستیم بنابراین نباید زیاد بر روی مسائلی مانند بازیکنان بومی تأکید کنیم هرچند هنوز فوتبال جهان خیلی با این مسئله کنار نیامده است اما اگر یادتان باشد در جام‌جهانی آلمان نیز دکو که یک بازیکن برزیلی بود برای تیم ملی پرتغال بازی کرد پس حضور بازیکنان ایرانی که در خارج از ایران هستند مثل قوچان‌نژاد و یا دعوت از دورگه‌هایی مثل دژاگه می‌تواند مثبت باشد. استفاده از بازیکنانی که توانایی‌هایی زیادی دارند و در سطح بین‌المللی هستند بسیار مثبت است.

بیژن ذوالفقارنسب نیز در این مورد می‌گوید: استفاد از هر ایرانی در هر جای دنیا که بتواند به مملکت اجدادیش کمک کند خوب و مثبت است البته به شرط آنکه آن بازیکنان توانایی‌های زیادی داشته باشند و شایسته حضور در تیم ملی باشند مثل همین اشکان دژاگه. این یکی از کارهای مثبت کی‌روش بود.

* ناکامی یا پشتوانه سازی کی‌روش؟

کارلوس کی‌روش به عقیده کارشناسان عملکرد متوسطی در تیم ملی داشت البته در کارنامه او نقاط تاریکی هم دیده می‌شود. یکی از آنها حذف از رقابت‌های غرب آسیاست هرچند برخی از کارشناسان می‌گویند او در این رقابت‌ها به جوانانی که کمتر در میادین بین‌المللی حضور داشتند میدان داد و نمی‌توان به خاطر آنچه که هست از کی‌روش انتقاد کرد اما اگر این گفته را بپذیریم نمی‌توان بر این مسئله چشم خود را ببندیم که کی‌روش گاهی اوقات یا بهتر است بگوییم در اکثر اوقات به اهالی فوتبال ایران از موضع بالا نگاه می‌کند و کمتر حرف‌ها و نظرهای کارشناسی آنها را قبول می‌کند. علی کفاشیان رئیس فدراسیون در توصیف کی‌روش می‌گوید او یک مربی بین‌المللی بزرگ است و او را انتخاب کردیم تا ببینیم چه می‌شود.

* بیانیه‌ها و نبود سرپرستی مقتدر در تیم ملی

یکی دیگر از نقاط تاریک تیم ملی در سال ۹۱ بیانیه نویسی ستارگان تیم ملی علیه رسانه‌ها بود. بیانیه‌ای که جو منفی در فوتبال کشور ایجاد کرد و رسانه‌ها و بازیکنان ملی پوش با یکدیگر قهر کردند و این مسئله فضایی را در فوتبال به وجود آورد که ماحصل آن باخت به لبنان بود. به نظر می‌رسد که نداشتن یک سرپرست مقتدر در تیم ملی یکی از اشکالات بزرگ فوتبال ملی است.

هرچند فدراسیون با انتخاب مهدی محمدنبی دبیر فدراسیون تلاش کرد این نقیصه را به طور موقت حل کند اما همه می‌گویند اگر تیم ملی سرپرست مقتدری روی نیمکت داشت وضعیت تیم ملی بهتر بود و حداقل برخی حاشیه‌های ناخواسته برای فوتبال ملی پیش نمی‌آمد. با همه این اوصاف همچنان تیم ملی فوتبال ایران به صعود به جام جهانی امیدوار است. در خرداد ماه سال ۹۲ سه بازی سرنوشت ساز با تیم‌های قطر، کره و لبنان داریم و امیدواریم که کی‌روش بتواند در سال ۹۲ تیم ملی ایران را برای چهارمین مرتبه به جام جهانی ببرد.

* خداحافظی رحمتی و ترک اردو از سوی عقیلی

یکی دیگر از نکاتی که در مورد تیم ملی نمی توان به این راحتی آن را فراموش کرد خداحافظی مهدی رحمتی دروازه بان شماره یک تیم ملی بود. هنوز هم مشخص نشده چرا مهدی رحمتی درحالی که سال ها حراست از درون دروازه تیم ملی را برعهده داشت چنین تصمیمی گرفت. هر چند که در محافل خودمانی فوتبالی ها زبان به زبان چرخید که او با جواد نکونام اختلاف داشته است اما این مسئله هرگز از سوی این دو نفر تایید نشد. از سوی دیگر پذیرش سریع کی‌روش نسبت به خداحافظی رحمتی برای اهالی فوتبال جای تعجب داشت و اکثرا بر این عقیده هستند که کنار گذاشتن رحمتی از تیم ملی از قبل طراحی شده بوده و کی‌روش با شنیدن این خبر بی درنگ آن را پذیرفته است.

البته از مدت ها قبل هم بحث حضور دانیل داوری دروازه بان دو رگه ایرانی حاضر در لیگ دسته دو آلمان هم مطرح شده بود و با خداحافظی رحمتی از تیم ملی حضور این دروزاه بان دو رگه در تیم ملی ایران قوت گرفت. هر چند که این روزها داوری به همراه تیم خود روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد. در این مدت شاید خیلی ها در تلاش بوده اند که رحمتی را به تیم ملی باز گردانند اما کی‌روش که ثابت کرده مرغش یک پا دارد و اگر تصمیمی بگیرد به سختی و دشواری حاضر است از آن روی برگرداند اعلام کرده رحمتی دیگر جایی در تیم ملی ندارد.

از سویی هادی عقیلی در آخرین حضور تیم ملی در اردو تصمیم به ترک اردو گرفت و شبانه محل اردو را ترک کرد. هر چند که این تصمیم و رفتار عقیلی از سوی اهالی فوتبال تایید نشد و انتقادهای زیادی به وی شد اما مسئله ای که این بین مخفی ماند این بود که چرا باید برخی از بازیکنان تیم ملی به یکباره از خدمت به پیراهن مقدس تیم ملی سرباز زنند و تصمیم به جدایی بگیرند. این مسئله ای است که از فدراسیون فوتبال انتظار می رود به اتفاقات حاکم بر اردو نظارت بیشتری داشته باشد و امیدواری به این است که با حضور نبی به عنوان سرپرست این چنین مشکلاتی به حداقل برسد.

تیم ملی در خرداد سال آینده روزهای سخت و حساسی را پیش رو دارد.

از هم اکنون با وجودی که هنوز تکلیف تیم ملی برای صعود به جام جهانی مشخص نشده شایعات در مورد سرنوشت نیمکت داغ تیم ملی زیاد شده است. عده زیادی بر این عقیده هستند در صورت صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل فدراسیون فوتبال قصد دارد از مربی ایرانی در برزیل استفاده کند و البته عده ای هم بر این تصور هستند که کی‌روش تا پایان جام جهانی کنار تیم ملی ایران خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج