۴۶۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

فرار از چنـگال بيماري بهاري

بهار با همه زيبايي‌هايش، دردسرهاي خاص خودش را دارد. انواع آلرژي‌ها با بهار مي‌آيند و بسياري را آزار مي‌دهند. اما اگر نكاتي را رعايت كنيد و كمي پرهيز داشته باشيد، از انواع آلرژي ريوي، پوستي و چشمي بهاري فرار مي‌كنيد، حتي احتمال خودكشي و سكته هم پايين مي‌آيد!

فرار از چنـگال بيماري بهاري

۱ - آلرژي چه وقت متولد مي‌شود؟

همه چيز در فصل بهار و در آب و هوايي معتدل رخ مي‌دهد. اواخر‌ اسفند، آغاز گرده‌افشاني گياهان است. البته زمان بروز علائم، بسته به جغرافياي گياهان آلرژي‌زا، در هر منطقه متفاوت است. گرده افشاني درختان قبل از بهار آغاز شده و تا ماه‌هاي ابتدايي بهار ادامه دارد. در تابستان گرده افشاني چمن و برخي علف‌ها و اواخر تابستان تا ماه‌هاي ابتدايي پاييز گرده افشاني درختچه‌ها و علف‌هاي هرز اتفاق مي‌افتد. بنابراين بسته به اين‌كه بيمار در كدام مقطع و منطقه دچار آلرژي شده باشد، نشانه‌ها و علائم بيماري متفاوت است.


2 - آلرژي مختص بهار است؟

آلرژي فصلي، تنها مختص فصل بهار نيست؛ اين عارضه با آمدن بهار آغاز مي‌شود و در تابستان و پاييز ادامه پيدا مي‌كند. فصل ابتلا به اين بيماري در همه يكسان نيست. در واقع، نوع حساسيت است كه فصل بيماري را تعيين مي‌كند؛ براي مثال آنهايي كه به گرده درختان حساسيت دارند، فصل بيماري‌شان اوايل بهار است. آنهايي كه به گرده‌هاي توليد شده از علف و چمن حساسيت دارند، فصل بيماري‌شان اواخر بهار و اوايل تابستان است. آنهايي كه منشا حساسيت‌شان گل‌هاي تزئيني است، از اواسط تابستان تا اواخر پاييز، حساسيت دارند. حالا فكر كنيد اگر يك نفر به همه اين موارد حساسيت داشته باشد، فصل بيماري‌‌اش چه مي‌شود؟ از اوايل بهار تا اواخر پاييز؛ يعني در بيشتر مواقع سال!


۳ - چرا در بهار آلرژی ها بروز می کنند ؟

همه چيز در فصل بهار و در آب و هوايي معتدل رخ مي‌دهد. اواخر‌ اسفند، آغاز گرده‌افشاني گياهان است. البته زمان بروز علائم، بسته به جغرافياي گياهان آلرژي‌زا، در هر منطقه متفاوت است. گرده افشاني درختان قبل از بهار آغاز شده و تا ماه‌هاي ابتدايي بهار ادامه دارد. در تابستان گرده افشاني چمن و برخي علف‌ها و اواخر تابستان تا ماه‌هاي ابتدايي پاييز گرده افشاني درختچه‌ها و علف‌هاي هرز اتفاق مي‌افتد. بنابراين بسته به اين‌كه بيمار در كدام مقطع و منطقه دچار آلرژي شده باشد، نشانه‌ها و علائم بيماري متفاوت است.


4 - چرا آلرژي هر سال تكرار مي‌شود؟

تكرار حساسيت‌هاي بهاري بيش از هر چيز برمي‌گردد به حافظه‌ بسيار قوي سيستم بدني انسان كه دانشمندان نامش را «شاهكار بزرگ» خالق گذاشته‌اند. داستان اين تكرار از زماني شروع مي‌شود كه نخستين علامت از اين بيماري در يك نقطه‌ از بدن بروز مي‌كند. سيستم ايمني دست به كار مي‌شود و خودنمايي مي‌كند و بعد از آن تا پايان عمر هر بار كه بدن با آن عامل آلرژيك برخورد كند به ياد خاطره سال گذشته مي‌افتد و همان رفتاري را از خود نشان مي‌دهد كه در سال گذشته انجام داده است.


۵ - آلرژي به معناي ضعف سيستم بدني است؟

در واقع اين تصور عامه كه بعضي از آدم‌ها سيستم ايمني ضعيفي دارند، پايه علمي ندارد. آنچه در بدن برخي از انسان‌ها اتفاق مي‌افتد اين است كه عوامل حساسيت‌‌زا براي آنها نوعي عامل بيماري‌زا محسوب مي‌شوند و در حقيقت، حكم يك ميكروب يا يك عامل پاتوژن و بيماري‌زا دارند. اين عوامل مي‌توانند در بدن، بيماري‌هاي شديدتري ايجاد كنند. سيستم ايمني با دخالت در اين جريان، واكنش‌هاي ايجاد شده را تعديل مي‌كند. درست در همين شرايط است كه علائم حساسيتي در چشم ايجاد مي‌شود و ما آن را بيماري مي‌ناميم اما واقعيت قضيه اين است كه ما نه با يك بيماري كه با واكنش طبيعي بدن نسبت به عوامل حساسيت زا طرف هستيم. همه اين واكنش‌ها ناشي از وفاداري سيستم ايمني به بدن است. در واقع نخستين چيزي كه سيستم ايمني قبل از تولد ياد مي‌گيرد اين است كه به بدن خود وفادار باشد و از آن محافظت كند. اين ماموريتي است كه تا پايان عمر آن‌را به‌خوبي انجام مي‌دهد.


فرار از چنـگال بيماري بهاري

۶ - علائم آلرژي چيست؟

سرفه، آبريزش، خارش چشم، بيني و عطسه از علائم خفيف آلرژي هستند. اگر دچار آلرژي خفيف هستيد، خوش به سعادت‌تان اما فكر نكنيد هميشه شدت بيماري به يك صورت باقي مي‌ماند. ممكن است بيماري با گذشت زمان شديدتر شود. هر چه سن‌تان بالاتر مي‌رود، اين عارضه شما را بيشتر اذيت مي‌كند. زماني كه حس مي‌كنيد ديگر داريد از دست بهار خفه مي‌شويد؛ يعني دچار علائم شديد آلرژي شده‌ايد. آبريزش و خارش شديد بيني، اشك ريزي مداوم از چشم‌ها و درد و فشار در اثر التهاب درصورت و مجاري تنفسي، تحمل اين بيماري را مشكل مي‌كند. بي‌خوابي، خستگي و تحريك‌پذيري هم به‌دنبال اين علائم مي‌آيد و شما را كلافه مي‌كند. گود رفتن چشم‌ها و كبود شدن زير آنها نيز اتفاق ديگري است كه رخ مي‌دهد. وقتي اين بيماري آن‌قدر شديد شود كه زندگي و كارتان را مختل كند، لازم است حتما درمان شود وگرنه علاوه بر جسم، روان تان را نيز دچار مشكل مي‌كند.


7 - چطور از دست آلرژي خلاص شويم؟

شست‌وشوي مرتب چشم‌ها: نخستين قدم در راه رسيدن به آرامش در چشمان‌تان اين است كه آنها را بشوييد. اين شست‌وشو بايد مداوم و با برنامه باشد. چشم‌هاي‌تان را با آب ولرم و شامپو بچه بشوييد. لازم است هر 6 ساعت يك‌بار چشم‌ها را بشوييد‌ سپس خشك كنيد.

كاربرد محتاطانه قطره‌هاي استريل چشمي: ب عد از شست‌وشو و خشك‌كردن‌، قطره بتامتازون چشمي را ‌يك دهم درصد در چشم بريزيد يعني 2 قطره در هر چشم بچكانيد. اين كار را 4 بار در روز تكرار كنيد. طول درمان 7 روز است. توجه كنيد اگر بعد از 7 روز چشم‌تان خوب نشد؛ اين كار را ادامه ندهيد.

استفاده از داروهاي ضد‌حساسيت ديگر: آلرژي اگر بيايد؛ به اين زودي‌ها رهاي‌تان نمي‌كند. اين مهماني است كه زياد مي‌ماند و هر سال هم به شما سر مي‌زند. داروهاي ضد‌‌حساسيت خوراكي هم مي‌توانند تا حد زيادي به شما كمك كنند. خوردن قرص‌ آنتي‌هيستامين هر 6 ساعت، مي‌تواند تا 7 روز مؤثر باشد.

تغيير آب و هوا: گاهي اوقات تنها راه درمان، ترك شهر و ديار و تغيير آب و هواست. يك كلام بايد مهاجرت كنيد.راهي مناطق سرد و مرطوب شويد. اين بهترين راه براي خلاصي از اين بيماري است.


۸ - حساسيت‌ چشمي چطور شروع مي‌شود؟

با شروع گرده‌ افشاني گل‌ها، انتشار ترشحات گياهان و تماس آنها با چشم، چشم از خود واكنش نشان داده و شروع به خارش مي‌كند.

خارش چشم: ‌خارش، نخستين اتفاقي است كه ممكن است براي چشم شما بيفتد. اين مشكل معمولا شايع‌تر از قرمزي چشم‌ها و در اكثر مواقع نخستين علامت بروز حساسيت‌هاي بهاري است. چشم‌ها مدت كوتاهي پس از بيرون آمدن از منزل، دچار خارش شديد مي‌شوند؛ خارشي كه فرد نمي‌تواند كنترلش كند و آن‌قدر ادامه مي‌يابد تا چشم‌ها پرخون و كاملا قرمز شوند.به همين دليل قرمزي چشم‌ها اكثرا به‌دنبال خارش‌هاي شديد است.

قرمزي چشم: يكي از علامت‌هايي است كه به ما مي‌فهماند دچار آلرژي شده‌ايم. واكنش‌هاي آلرژيك در چشم، سبب قرمزي در سطوح داخلي پلك‌ها و كره چشم مي‌شوند. اين قرمزي در اكثر موارد به‌صورت حاد رخ مي‌دهد و فرد پس از يك روز سخت كاري يا يك گردش ساده در محيط باز در پايان شب، متوجه قرمزي چشم‌ها مي‌شود كه معمولا هر دو چشم را درگير مي‌كند اما مي‌تواند يك‌طرفه نيز باشد.

ترشحات چركي: به ندرت بيماراني كه دچار ترشحات چركي چشم مي‌شوند مي‌توانند شب‌‌ها به راحتي بخوابند. يكي از مشكلات اين افراد ترشحات صبحگاهي فراواني است كه در برخي موارد چشم‌ها را كاملا به هم مي‌چسباند. براي جدا كردن مژه‌ها و باز كردن چشم، شست‌وشو دادن آنها با مقداري آب بهترين كار است.
اين ترشحات كه اكثرا شيري‌رنگ و چرك‌آلود هستند، مي‌توانند علامت وقوع عفونت باكتريال باشد و نشان‌دهنده شديدتر شدن واكنش آلرژيك است. در اين صورت بايد در اسرع وقت درمان آنتي‌‌بيوتيكي براي فرد آغاز شود.

ريزش اشك: ساده‌ترين نوع اين بيماري،‌ زماني است كه فرد تنها از يك ريزش اشك كلافه‌كننده شكايت مي‌كند؛ ريزشي كه معمولا در فضاي باز رخ مي‌دهد و ظاهر بيمار را مختصري ناخوشايند مي‌كند.


۹ - چگونه با مشكلات چشمي مبارزه كنيد؟

براي خيلي‌ها بهار، جدا از تازگي و زيبايي يادآور شروع دوباره قرمزي و خارش‌هاي شبانه چشم‌هاست.
راز اين دردسر سالانه هم در مكانيسم پيچيده سيستم ايمني بدن است. سيستمي كه گمان مي‌كند همه عوامل خارجي برايش مضر است و بايد از بين برود. كم نيستند كساني كه با سيستم ايمني شان در بهار هر سال درگير هستند. چشم‌ها اصلا ميانه خوبي با فصل گل و بلبل ندارند و با آمدن آن،كمر همت مي‌بندند تا با تمام قوا به جنگش بروند.


۱۰ - آلرژي چطور آسم مي‌شود؟

گرده‌ گل‌ها كه در فصل بهار در هوا منتشر مي‌شوند، در دستگاه تنفس و نقاط تحتاني‌تر ايجاد التهاب مي‌كنند. اين التهاب، تنگي نفس، احساس ناراحتي و درد سينه، سرفه و خس خس سينه به همراه دارد. اين گرده‌ها با ايجاد التهاب در راه هوايي، جا خوش مي‌كنند و كم كم ماندگار مي‌شوند. سرفه‌هاي خلط دار و شديد، مهمان ثانيه‌هاي شما مي‌شوند. اين ماندگاري همان چيزي است كه آسم مي‌نامند. چيزي نمي‌گذرد كه دست به دامان اسپري‌هاي آسم مي‌شويد تا راه باريكي براي تنفس باز كنيد. دليل ۴۰ درصد از آسم‌ها، آلرژي است. عوامل اصلي تحريك اين آلرژي نيز غذا، گرد و خاك و گرده افشاني گياهان، به علاوه گزيدن حشرات و اثرات به جا مانده از آنها و فضولات باقي مانده از سوسك‌ها در حمام است.


11 - چطور از آلرژي فرار كنيد؟

دوري كنيد: از هر چيزي كه موجب بروز حساسيت در شما مي‌شود، دوري كنيد. اگر نسبت به موي حيوانات حساسيت داريد، از ورود حيوانات به اتاق خواب‌تان جلوگيري كنيد. مي‌توانيد از رو تختي‌هاي مخصوص و ضد‌حساسيت استفاده كنيد. ملحفه‌ها و پتو را در آب داغ بجوشانيد تا مواد حساسيت زا از بين بروند. از يك دستگاه تصفيه هوا هم استفاده كنيد.

خوراكي‌ها را چك كنيد: اگر نسبت به يك ماده غذايي حساسيت داريد، هميشه برچسب مواد‌غذايي را چك كنيد تا از مواد و اجزاي تشكيل‌دهنده آن آگاه شويد.


فرار از چنـگال بيماري بهاري

۱۲ - آلرژي ارثي است؟

آلرژي‌ها، به‌صورت ارثي، توسط ژن‌ها از پدر و مادر به كودك منتقل مي‌شوند. ممكن است نوزاداني با زمينه مساعد ژنتيك براي ابتلا به آلرژي به دنيا بيايند. وقتي فقط يكي از والدين مبتلا باشد، اين احتمال در فرزند ۴۸ درصد است اما اگر هر دوي آن‌ها مبتلا باشند، تا
70 درصد ممكن است كودك آنها هم درگير بيماري شود. آقايان به‌خصوص اگر نخستين فرزند خانواده باشند، بيشتر مبتلا مي‌شوند. در اين مورد، مردان مي‌توانند بگويند بدشانس‌تر از خانم‌ها هستند! فصل خانه تكاني است و طبيعتا خانه تميز و كلا پاكيزه نگه داشتن اتاق كودك و كل خانه، قراردادن اسباب بازي‌ها و عروسك‌هاي پشمالو در جعبه و تميز كردن و گردگيري مداوم اتاق نيز مي‌تواند مواد حساسيت زا را از كودك مبتلا به آلرژي دور نگه دارد. عجيب اين‌جاست كه قرار گرفتن در معرض دود سيگار در سال اول زندگي همچنين مواد حساسيت‌زاي ديگر مانند گرد و غبار و حيوانات خانگي هم آتش اين بيماري را شعله‌ور مي‌كند. يكي از جالب‌ترين روش‌هايي كه مي‌توان از همان دوران نوزادي براي پيشگيري از آلرژيك به كار برد، تغذيه با شير مادر است. كساني كه تا يك سالگي شير مادر مي‌‌خورند، در آينده كمتر آسم وآلرژي مي‌گيرند.


۱۳ - آلرژن‌هاي محيط خانه چه چيزهايي هستند؟

گاهي حساسيت نه از گرده افشاني گل‌ها و گياهان بلكه ناشي از حساسيت زاهاي محيط خانه هستند.
پر، موي حيوانات، حشرات، سوسك‌ها و كپك‌ها كه ممكن است همواره در محيط داخلي خانه وجود داشته باشند، از جمله آلرژن‌ها هستند. براي رهايي از اين نوع آلرژي نيز كافي است حشرات را از بين ببريد و خانه را تميز نگهداريد. تميز كردن داخل رختخواب با جارو برقي‌هاي مجهز به سيستم خاص نيز گرده‌ها را به حداقل ممكن مي‌رساند.


۱۴ - با گرده‌افشاني چه كنيم؟

اگر به گرده‌هاي گياهان حساسيت داريد؛ كافي است اوايل صبح و عصر از خانه بيرون نياييد؛ حتي اگر در خانه مي‌مانيد هم در و پنجره‌ها را بسته نگهداريد تا گرده‌ها از پنجره و مجراها، راه نفوذ به داخل نداشته باشند. روزهاي خشك و بادخيز را براي بيرون رفتن انتخاب نكنيد. اگر مجبور به خروج از خانه شديد درصورت استفاده از ماشين، شيشه‌ها را بالا دهيد. از عينك‌هاي مناسب استفاده كنيد تا گرده‌ها كمتر وارد چشم‌تان شود. اگر بيرون از خانه علامت خاصي را مشاهده كرديد يا براي مثال، عطسه‌هاي پي در پي داشتيد، به محض برگشت به خانه دوش بگيريد. دوش گرفتن كمك مي‌كند تا گرده‌هاي مختلف در قسمت‌هاي مختلف بدن‌تان تا حد زيادي شسته شود. بهترين زمان براي شما وقتي است كه يك باران خوب باريده و هوا را از مواد حساسيت‌‌زا آفرين پاك كرده باشد. از فيلتر‌هاي مخصوص هوا كه قابليت پاك كنندگي بالايي دارند در خانه استفاده كنيد. بهتر است براي خشك كردن لباس و ملحفه‌ها از محيط باز استفاده نكنيد. اين كار باعث مي‌شود گرده‌هاي پراكنده در محيط به بافت پارچه نفوذ كرده و به‌طور غيرمستقيم وارد محيط زندگي‌تان شوند. اگر سابقه حساسيت و آلرژي داريد؛ مي‌توانيد با مصرف داروهاي پيشگيرانه مثل كلروملين، ۲ تا ۴ هفته قبل از آغاز گرده‌افشاني گياهان، خودتان را واكسينه كنيد. به اين ترتيب يا علائم ظاهر نمي‌شود يا شدت بروز آن به حداقل مي‌رسد.


15 - با آلرژي چه بايد كرد؟

اگرچه درمان‌هاي مختلفي از قرص و شربت گرفته تا اسپري براي تسكين اين بيماري وجود دارد اما مسلم است تا وقتي ماده حساسيت‌زا در محيط وجود دارد، بدن شما به آن واكنش نشان مي‌دهد. البته اگر «ايمونوتراپي» انجام دهيد تا حد زيادي مي‌تواند آلرژي شما را مهار كند، اما انجام اين كار هم بي‌دردسر نيست. در اين روش، با تزريق دوره‌اي يك ماده حساسيت‌زا كه به‌تدريج ميزان آن زياد مي‌شود؛ حساسيت سيستم ايمني بدن را نسبت به اين ماده از بين مي‌برد. اين تزريق كه به‌صورت ماهانه و تا 5 سال انجام مي‌شود، اثرش معمولا بعد از 3 تا 6 ماه شروع مي‌شود.


۱۶ - به چه چيزي حساس هستيد؟

آگاهي از چيزي كه باعث حساسيت مي‌شود هم نعمتي است. اگر شما در فصل خاصي با بروز حساسيت‌هاي آلرژيك مواجه هستيد و نمي‌دانيد چه چيزي شما را آزار مي‌دهد؛ كافي است سري به مراكز دانشگاهي بزنيد. اين مراكز با انجام تست آلرژي به‌صورت كاملا علمي نوع آلرژي شما را مشخص كرده و دشمن را به شما معرفي مي‌كنند.


فرار از چنـگال بيماري بهاري

۱۷ - حساسيت‌زاهاي خوراكي را مي‌شناسيد؟

افراد حساس به گرده‌هاي خاص ممكن است با خوردن غذاهايي دچار علائم حساسيت و آلرژي شوند كه تا به حال از آنها استفاده مي‌كردند. كساني كه به گرده گياهي حساسيت دارند با خوردن ميوه‌هايي مثل موز، سيب، كيوي و شاه بلوط در فصل بهار دچار علائم حساسيت مي‌شوند. اين در حالي است كه همين ميوه‌ها را در فصل‌هاي ديگر مي‌توانند مصرف كنند. افزايش و تراكم گرده‌ها در فصل بهار تنها دليل بروز اين حساسيت است. شير گاو، تخم مرغ، بادام زميني، گندم، سبوس، ميگو، خرچنگ و صدف نيز از جمله غذاهايي هستند كه ايجاد آلرژي مي‌كنند.


فرار از چنـگال بيماري بهاري

۱۸ - شما سرما خورده‌ايد؟

حتما پيش آمده كه صبح از خواب بلند شويد و احساس كنيد سرما خورده‌ايد اما در حقيقت تراكم گرده‌ها شما را دچار آلرژي كرده‌اند. ساعات آغازين روز با بيشترين ميزان تراكم گرده‌ها همراه است. اين حالت در عصر هم تكرار مي‌شود. بسياري از اوقات تشخيص سرماخوردگي از آلرژي بسيار سخت است، زيرا علائم هردو مي‌توانند شبيه هم باشند. اما سرماخوردگي معمولا دو، سه روز بعد از تماس با ويروس ايجاد مي‌شود و اغلب بعد ازگذشت ۵ تا ۷ روز، علائم بيماري از بين مي‌رود. بنابراين اگر علائم سرما‌خوردگي شما بيش از ۲ هفته طول كشيد، به احتمال زياد شما دچار آلرژي شده‌ايد.


19 - آلرژي با سرماخوردگي چه تفاوتي دارد؟

بين سرماخوردگي و آلرژي تفاوت‌هايي وجود دارد. هنگام بروز علائم حساسيتي بيني و چشمان شما دچار خارش مي‌شوند. درصورتي كه در سرماخوردگي چنين حالتي به‌وجود نمي‌آيد. اگر آبريزش بيني شما ترشحاتي آبكي و گاهي غليظ و زرد رنگ دارد و كمي‌ هم بدن درد و تب داريد، احتمالا دچار سرماخوردگي هستيد اما اگر ترشحات بيني‌تان خيلي آبكي است و تب هم نداريد، بايد به فكر آلرژي هم باشيد. اگر شما عطسه مي‌كنيد، خارش داريد و به خس‌خس سينه دچار شده‌ايد يا اغلب بعد از خوردن يك ماده غذايي خاص دچار بيماري مي‌شويد، به احتمال زياد دچار آلرژي هستيد و بايد از مصرف آن ماده غذايي خودداري كنيد. استفاده نابجا از آنتي‌بيوتيك‌ها و مسكن‌ها در مواقع بروز تظاهرات آلرژيك يا استفاده از كورتون در مواقع سرماخوردگي مي‌تواند عوارضي را به‌دنبال داشته باشد. استفاده خودسرانه از آنتي‌بيوتيك شدت علائم آلرژيك را افزايش مي‌دهد. تشخيص سرماخوردگي و حساسيت براي خودتان كار سختي است؛ اين تشخيصي است كه بايد پزشك انجام دهد.


۲۰ - دچار تب يونجه شده‌ايد؟

اگر آب ريزش پيدا كرده‌ايد و احساس خفگي مي‌كنيد، اگر مدام عطسه مي‌كنيد و در تمام طول روز چرت مي‌زنيد و شب‌ها هم با دهان نفس مي‌كشيد؛ ممكن است به تب يونجه معروف است، دچار شده باشيد؛ تبي كه علتش گرد‌و‌خاك و گرده‌افشاني گياهان است. تب يونجه يكي از فعل و انفعالاتي است كه توسط فاكتور شرايط محيطي يا غذا، مردمي را كه سيستم ايمني حساسي دارند، مبتلا مي‌كند.


21 - در بهار سكته نكنيد

غير از خودكشي، يك اتفاق ديگر هم در بهار بيشتر ثبت شده است؛ سكته. سكته در فصل بهار شايع‌تر از ساير فصول سال است. نكته مهم اين‌كه افزايش خطر بروز آن در مردان، زنان، جوانان و افراد مسن مشابه است. احتمال بروز سكته در فصل بهار تقريبا چهار برابر بيشتر از فصل تابستان است. در اين بررسي، خطر سكته در ماه‌هاي مارس، آوريل و مي كه به‌ترتيب با ماه‌هاي اسفند، فروردين و ارديبهشت مطابقت دارند بدون توجه به عوامل خطرساز شناخته شده‌اي مانند فشارخون بالا، سيگار كشيدن و ديابت بالاتر بود. مكانيسم ارتباط شيوع سكته با تغيير فصل هنوز كاملا شناخته نشده است. البته مشخص شده فشارخون، تنوع فصلي مشابهي دارد. اگر فشارخون طي ماه‌هاي سرد سال بالا برود، مي‌تواند در شيوع بيشتر سكته كه در فصل بهار مشاهده مي‌شود دخيل باشد. همين‌طور شواهدي وجود دارد كه بر مبناي آن خون ممكن است طي فصل‌هاي سردتر سال بيشتر مستعد لخته شدن باشد، سطوح كلسترول خون در اين زمان از سال بالاتر مي‌روند و سطوح پروتئين‌ها و سلول‌هاي خوني خاصي كه در بروز التهاب و لخته دخيل هستند نيز در اين مقطع زماني افزايش مي‌يابد. همچنين آنفلوآنزا و ديگر عفونت‌هاي تنفسي نيز ممكن است نقش مهمي داشته باشند.


فرار از چنـگال بيماري بهاري

۲۲ - خواب بهاري هم آلرژي است؟

معروف است كه بهار فصل خواب‌هاي لذيذ است. اما چرا در بهار كه با شادابي و طراوت شناخته مي‌شود، احساس خواب‌آلودگي به سراغ انسان مي‌آيد؟ كسالت بهاري از ديدگاه پزشكي بيماري محسوب نمي‌شود بلكه اين حالت ناشي از تغييرات بدن به واسطه گذر از فصل زمستان به فصل بهار است. اين تغييرات تنها مختص انسان نيست بلكه در ميان جانوران نيز تغييرات چشمگيري در اين زمينه مشاهده مي‌شود. كافي است نگاهي به پرندگان بيندازيم؛ اغلب پرندگان بر خلاف ديگر ماه‌هاي سال، به ناگاه در اوايل اسفند يا ساكت مي‌شوند يا به ندرت آواز مي‌خوانند.
البته خواب آلودگي بهاري مي‌تواند با افزايش شيوع آلرژي در اين فصل نيز ارتباط داشته باشد. با فرارسيدن فصل بهار، ميزان بروز آلرژي‌هاي فصلي و همچنين سرماخوردگي به‌دليل متغير ‌بودن هوا افزايش مي‌يابد كه براي كنترل آن، افراد مجبورند داروهايي را مصرف كنند كه گيجي و خواب‌آلودگي در پي دارند. دانشمندان با كالبد شكافي برخي پرندگان دريافتند مغز پرندگان در فصل بهار كمي‌ بزرگ‌تر از اندازه معمول مي‌شود. آنها معتقدند، تغييرات شديد آب و هوايي باعث نياز بيش از معمول انسان به خواب در فصل بهار مي‌شود. رگ‌هاي خوني بدن انسان به‌خوبي قادرند با هرگونه دمايي خود را وفق دهند. بر اين اساس رگ‌هاي بدن در فصل گرما گشاد و در سرما دوباره تنگ مي‌شوند. با وجود اين، رگ‌ها نمي‌توانند در بهار به حد كافي و با سرعت مورد نياز، خود را با تغييرات سريع و نسبتا شديد آب و هوايي تطابق دهند كه نتيجه اين حالت ايجاد سرگيجه و سردرد در انسان است. از سويي ديگر، بدن انسان در فصل بهار به‌شدت نيازمند تامين انواع ويتامين‌ها و مواد معدني مانند آهن است، زيرا كمبود اين ماده مهم حياتي، خون‌سازي را دچار اختلال كرده و به‌دنبال آن روند تامين اكسيژن مورد نياز بدن مختل مي‌شود كه نتيجه آن خستگي، ضعف و افت كارآيي بدن است.
با اين حساب مشخص است كه در بهار بايد بيشتر اكسيژن‌گيري كنيد تا خواب بهاري كمتري سراغ‌تان بيايد. ميوه هم حسابي بخوريد.


23 - با آلرژي پوستي چه كنيم؟

آلرژي فصلي بيشتر با علائم ريوي ظاهر مي‌شود، اما ممكن است با شروع اين علائم، در ساير قسمت‌هاي بدن و به‌ويژه درصورت و پوست نيز علائمي ظاهر شود. شروع فصل بهار عموما با 2 نوع بيماري پوستي همراه است. يك دسته بيماري‌هاي ميكروبي و قارچي هستند و دسته ديگر نيز بر اثر تابش خورشيد در افراد ايجاد مي‌شود. درخصوص بيماري‌هاي ناشي از تابش آفتاب، مشكلات با مصرف يك ضد‌آفتاب تا حد زيادي برطرف مي‌شود. بيماري‌هاي قارچي و ميكروبي پوست هم با رعايت بهداشت در مكان‌هاي عمومي قابل پيشگيري است.


۲۴ - بهار فصل افسردگي است؟

بهار فصل شادي و خوشي است و نبايد انتظار افسردگي داشت. اما جالب اينجاست كه بالاترين درصد خودكشي را فصل بهار از آن خود كرده و ماه ارديبهشت سرآمد خودكشي‌هاي بهاره است. علت اين فاصله را آفتاب بهاري مي‌دانند. با اينكه آفتاب با افزايش ترشح سروتونين در مغز باعث مقابله با افسردگي مي‌شود اما گويا به كساني كه نقشه خودكشي در سر پرورانده اند، انرژي مضاعفي براي تجلي افكارشان مي‌بخشد. سروتونين ماده‌اي شيميايي‌ است كه در مغز احساس شادي به همراه مي‌آورد و ترشح آن به تغييرات مثبت خلق و خو كمك مي‌كند. اما گويا اين ماده در افرادي كه از ميزان افسردگي بالا رنج مي‌برند يا در حال خروج از آن هستند، كاملا برعكس عمل مي‌كند. روبه‌رو شدن با فصل بهار براي كساني كه به افسردگي شديد مبتلا هستند، خارج از تحمل است. همين بي‌تحملي، ميزان خودكشي در اين فصل را بالا مي‌برد.

منبع : مجله سیب سبز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج