۴۶۰۵۲۶
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

از زيرزمين تا برج ميلاد!

تا قبل از اين كه فضاي مجازي اينطور گسترده شود و دوران عرصه‌ي تاختن اينستاگرام و توييتر نبود،«مجوز» بهترين و اصلي‌ترين راه كسب شهرت براي خواننده‌ها محسوب مي‌شد چرا كه فعاليت‌هايشان با انتشار آلبوم و برگزاري كنسرت دامنه‌ي گسترده‌تري به خود مي‌گرفت و مخاطبان بيش تري درگير كارهايشان مي‌شدند. امروز اما عصر ،عصر تاختن «پهناي باندها» و صفر و يك هاست.

روزنامه قانون: از چراغ خاموش زيرزمين تا نور پررنگ استيج گاهي تنها فاصله‌اي است به اندازه يك امضا!

امضايي كه مي‌تواند به راحتي شما را به ليست «مجوزدارها» وارد يا از آن خارج كند. تا قبل از اين كه فضاي مجازي اينطور گسترده شود و دوران عرصه‌ي تاختن اينستاگرام و توييتر نبود،«مجوز» بهترين و اصلي‌ترين راه كسب شهرت براي خواننده‌ها محسوب مي‌شد چرا كه فعاليت‌هايشان با انتشار آلبوم و برگزاري كنسرت دامنه‌ي گسترده‌تري به خود مي‌گرفت و مخاطبان بيش تري درگير كارهايشان مي‌شدند. امروز اما عصر ،عصر تاختن «پهناي باندها» و صفر و يك هاست. ديگر مجوز تنها گزينه كسب موفقيت يك خواننده محسوب نمي‌شود و چه بسا خواننده‌هاي بي مجوزي هستند كه شهرتشان به تنهايي با شهرت چند نفر از مجوزداران! برابري مي كند.
از زيرزمين تا برج ميلاد!

اما در اين بيين واقعيتي وجود دارد و آن هم اينکه در ايران به علت وجود سازوكارهاي خاص كه اجازه برگزاري كنسرت و آلبوم به افراد بي‌مجوز را نمي دهد ،كسب درآمد هنرمندان منوط به داشتن مجوز است.

مجوزي كه روش شفاف و مشخصي براي كسب يا لغو آن وجود ندارد و هيچكس نمي‌تواند به صراحت بگويد كه اين دستورالعمل كلي براي كسب مجوز فعاليت يا حتي ممنوع‌الكار شدن جواب مي دهد!

در اين سال‌ها كم نبوده‌اند خواننده‌هايي كه در ميان شوك و حتي خوشحالي خيلي عظيمي از هوادارنشان اعلام كردند كه از اين پس مي توانند به صورت رسمي به اجراي فعاليت بپردازند و در مقابل هم عده‌اي بودند كه از تغيير وضعيت يكباره‌شان متحير شده‌اند،تغيير وضعيتي كه يك‌باره در كارنامه هنري‌شان مهر زده:«ممنوع‌الكار!»
آخرين مورد اين مجوزدار شده‌ها یکی از شرکت‌کنندگان پیشین برنامه استعدادیابی خوانندگی در شبکه «من‌وتو»است كه فعالیت رسمی خود را در ایران آغاز کرد.

امیرحسین کریمی که به دلیل شرکت در یکی از برنامه‌های شبکه «من‌و‌تو» به مدت چهار سال ممنوع‌الفعالیت بود، کار رسمی خود را در ایران آغاز کرد. به همین مناسبت او اولین قطعه رسمی خود به نام «واله» به همراه دل نوشته‌ای را در اختیار خبرآنلاین قرار داده است.

این خواننده نوشته است: «امروز در آخرین فصل سال اولین قطعه خود با نام «واله» را در ایران منتشر می‌کنم و بعد از گذشت نزدیک به چهار سال، فعالیت رسمی‌‌ام را با یاری خداوند آغاز خواهم کرد. با وجود مسائل فراوانی‌ که در این مدت برایم وجود داشت، بالاخره می‌توانم آثار خود را در کشورم و به طور قانونی‌ به گوش دوستانم برسانم.

به دلیل حضور در یک برنامه در خارج از ایران چهار سال ممنوع‌الفعالیت بودم. شاید اگر به گذشته می‌توانستم برگردم هرگز در چنین برنامه‌ای شرکت نمی کردم و چهار سال تلاش و تمرکزم را صرفاً روی کارهای موسیقی‌‌ام می‌کردم و بدون وجود برچسبی به راحتی‌ به کار کردن می‌پرداختم. در نتیجه حال بهتری داشتم و موفق تر نیز بودم. اکنون به دوستانم که می‌‌خواهند فعالیت هنری خود را آغاز کنند پیشنهاد می‌کنم از اول در کشور خودمان و به صورت قانونی آن‌ اتفاق را رقم بزنند. دیده شدن به هر قیمت گاهی‌ تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد. شاید در بهترین حالتش سپری شدن چهار سال از عمر است. امروز می بینم که بسیار هنرمندان جوانی هستند که هر روز با شروع فعالیت هنری خویش به مراتب نتایج خوبی‌ به دست می آورند.

در این مدت تجارب زیادی به دست آوردم و این روزها با یک تیم‌ عالی‌ در حال کار کردن بر روی قطعات آلبوم هستم که امیدوارم بتوانم به زودی به دست هموطنانم برسانم.

امیدوارم بتوانم در زمینهٔ موسیقی‌ مفید واقع شوم و با هنرمندان خوب کشورم در این صنف همکاری داشته باشم.»

اين اولين مورد از مجوز گرفتن خواننده‌هاي زيرزميني نبوده و احتمالا آخرين مورد آن هم نخواهد بودو محسن چاووشي،محسن يگانه،سينا حجازي،فريدون آسرايي،زانيار خسروي،بابك جهانبخش و مازيار فلاحي همه خواننده‌هايي بودند كه از زيرزمين به روي سن رسيدند و موفق شدند كه مجوز بگيرند.

راهیابي به ليست «مجوزدار» شدن ضامن ادامه كاري فرد و بي‌حاشيه پيش رفتن مسير حرفه‌اي او نيست. بسياري از خواننده‌هايي كه با مجوز فعاليت مي كردند در اثر يك حاشيه كوچك ممنوع‌الفعاليت و از ادامه‌ي كار به صورت رسمي منع شدند.

ممنوع‌الكار شدن ۲۵ نفر از خوانندگان داخلي به بهانه پخش شدن آهنگ‌هايشان از راديو جوان شايد يكي از همين غيرمنتظره‌ها بود.موضوعي كه با واكنش شديد اين خواننده‌ها مواجه شد و آنها اعلام كردند كه در پخش شدن آهنگ‌هايشان از اين شبكه راديويي هيج نقشي نداشتند اما اين توضيحات هم براي تصميم‌گيرندگان كارگر نيافتاد.

ممنوع‌الكار شدن فرمان فتحعليان هم يكي از همين حواشي عجيب غريب دنياي موسيقي بود. اتفاقي كه به گفته فتحعليان به علت صحبت‌هاي سيروس الوند،ترانه سراي اين خواننده در يكي از كنسرت‌هايش اتفاق افتاد:« ممنوع الکاری من در سالهای گذشته از دید هیچ رسانه ای پوشیده نماند. شیطنت شخصی باعث شد یک سال و نیم ممنوعیت شامل حال من شود و این شیطنت از سوی یکی از مسئولین وقت موسیقی کشور بود. به هر حال پیامدهای ممنوع الکاری برای هر هنرمندی درایران در جامعه کنونی هزار و یک مشکل را در پی دارد. من این دوره سیاه و تلخ را گذراندم ولی هنوز هم برخی مشکلات شامل حال من می شود ولی سعی دارم آن را رد کنم.در یکی از کنسرت های من که سالها پیش در برج میلاد برگزار شد برخی صحبت های جنجالی آقای الوند بهانه ای شد که من ممنوع الکار شوم. پس از مدتی ایشان به منزل من آمدند و از من خواستند که این خاطره تلخ را فراموش کنیم و در یک همکاری جدید، اتفاقات خوشایندی را رقم بزنیم. ترانه ای را برای من خواندند و این ترانه بسیار زیبا بود. این اثر «وهم» نام داشت و من تصمیم گرفتم در آلبوم جدیدم این اثر را مورداستفاده قرار بدهم»

در ميانه اين ليست يمين و يسار هستند افرادي كه با گذشت سال‌ها همچنان در برزخ كسب مجوز قراردارند و نه خودشان و نه مخاطباشان به درستي نمي‌دانند كه تكليف آنها چيست! بالاخره مي توانندكنسرت بگذارند يا همچنان مجبورند به تبعيد در زيرزمين؟

تتلو از خواننده هایی است که به شدت پيگير آن است كه مجوز بگیر و در صورت افتادن اين اتفاق قطعا طرفدارانش غوغا خواهند کرد. صفحه شخصی بیش از یک میلیون طرفدار این خواننده در اینستاگرام شاهد قوی برای این پیش بینی خواهد بود. خواننده ای که از سال 86 آهنگ هایش بیشتر شنیده می شد. آهنگ های شش و هشت شاد و غمگینی که برخی از آنها واژه های خارج از عرفی را هم در خود جای داده است. همین موضوع بر مجوز نگرفتنش صحه بیشتری می گذارد.

ترانه ها و سبک موسیقی تتلو بيش‌تر مورد پسند شدید نسل دهه 70 است؛ به طوری که خیلی از آنها شعرهایش را به عنوان ضرب المثل به کار می برند و از او به عنوان خواننده محبوب شان یاد می کنند.

امیر تتلو چند وقتی می شد که به شکل مصرانه ای به دنبال دریافت مجوز بود و چند باری هم در صفحه اینستاگرامش به این موضوع اشاره کرد. تتلوي بي مجوز حتي روي جلد يكي از نشريات داخلي هم رفت و شنيده شد كه براي راضي شدن به اين گفت‌وگو مبلغ گزافي هم از آن نشريه طلب كرد.

اگرچه تتلوي پرحاشيه به كسب مجوز بسيار اميدوار و دراين راه هركاري را هم كه مي‌توانست كرد اما بازداشتش توسط دادگاه فرهنگ و رسانه كه البته به عذرخواهي رسمي و آزاد شدنش منجر شد، سنگ بزرگي بر سر راه مجوزدار شدن اين خواننده است.

علاوه بر تتلو خواننده‌هاي ديگري نظير ياس،آرمين هم همچنان منتظر مجوز و به روي سن آمدن اميدوارند. بايد ديد كه اين اتفاق خواهد افتاد يا خير؟!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج