جاباما
۴۶۰۵۶۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

علل چاقی در کودکان

سابقه خانوادگی، عوامل روانی و شیوه زندگی همه در چاقی کودکان نقش بازی می کند کودکانی که والدین یا دیگر اعضای خانواده آنها اضافه وزن یا چاق هستند بیشتر احتمال چاقی دارند. اما عامل اصلی چاقی در دوران کودکی ترکیبی از خوردن بیش از حد و ورزش بیش از حد پایین است.

وب‌سایت رژیم سلامتی: کودکانی که دارای شاخص توده بدن (BMI) هم سطح و یا بالاتر از۹۵ درصد از همسالان خود دارند چاق در نظر گرفته می شوند BMI یک ابزار مورد استفاده برای تعیین وضعیت وزن است BMI یک محاسبه گر قد و وزن است. چاقی در دوران کودکی یک تهدید جدی برای سلامت کودکان است.

کودکان و نوجوانان چاق دارای اضافه وزن و در معرض خطر برای تعدادی از بیماریهای مزمن هستند سلامت ضعیف ناشی از چاقی در دوران کودکی می تواند در بزرگسالی ادامه یابد.

چاقی در دوران کودکی نه تنها روی سلامت جسمی تاثیر می گذارد بلکه کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن یا چاق را می توانند دچار افسردگی و اعتماد به نفس پایین کند.
علل چاقی در کودکان

علل چاقی دوران کودکی

سابقه خانوادگی، عوامل روانی و شیوه زندگی همه در چاقی کودکان نقش بازی می کند کودکانی که والدین یا دیگر اعضای خانواده آنها اضافه وزن یا چاق هستند بیشتر احتمال چاقی دارند. اما عامل اصلی چاقی در دوران کودکی ترکیبی از خوردن بیش از حد و ورزش بیش از حد پایین است.

یک رژیم غذایی فقیر حاوی سطوح بالایی از چربی یا شکر و دارای مواد مغذی کمی است و می تواند سبب اضافه وزن سریع در کودکان شود. فست فود، آب نبات و نوشابه عامل مهم هستند. وزارت سلامت و خدمات انسانی (HHS) ایالات متحده گزارش می دهد که ۳۲ درصد از دختران نوجوان و ۵۲ درصد پسران نوجوان در ایالات متحده ۲۴ اونس نوشابه یا بیشتر در روز می نوشند.

غذاهای راحتی، مانند غذاهای منجمد، تنقلات شور و کنسرو پاستا همچنین می توانند به افزایش وزن ناسالم کمک کنند. برخی کودکان چاق می شوند زیرا پدر و مادر آنها نمی دانند که چگونه غذاهای سالم را انتخاب و یا آماده سازی کنند. برخی خانواده ها به راحتی قادر به تهیه میوه های تازه، سبزیجات و گوشت نیستند.

فعالیت بدنی ناکافی یکی دیگر از علت چاقی در دوران کودکی است. مردم با فعالیت پایین در تمام سنین تمایل به افزایش وزن دارند. ورزش کالری می سوزاند و به حفظ وزن سالم کمک می کند. کودکانی که تشویق به فعال بدنی نمی شوند کمتر احتمال دارد که کالری اضافی از طریق ورزش بسوزانند.

مسائل روانی نیز ممکن است به چاقی در برخی از کودکان منجر شود. کودکان و نوجوانان خسته و یا افسرده ممکن است برای مقابله با احساسات منفی بیشتر غذا بخورند.

خطرات سلامت مرتبط با چاقی دوران کودکی

کودکان که چاق هستند بیشتر در معرض خطر مشکلات سلامتی نسبت به همسالان خود با وزن سالم هستند دیابت، بیماری قلبی و آسم بیماریهای جدی در ارتباط با چاقی هستند.

دیابت

دیابت نوع 2 یک بیماری است که در آن بدن شما به درستی سوخت و ساز گلوکز را انجام نمی دهد دیابت می تواند به بیماری های چشم، آسیب های عصبی و اختلال در عملکرد کلیه منجر شود کودکان و بزرگسالان که اضافه وزن دارند بیشتر احتمال دارد به دیابت نوع 2 مبتلا شوند با این حال، شرایط ممکن است از طریق تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی برگشت پذیر باشد.

بیماری قلبی

کلسترول بالا و فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آینده را در کودکان چاق بالا می برد غذاهای سرشار از چربی و نمک ممکن است باعث شود سطح کلسترول و فشار خون افزایش یابد حمله قلبی و سکته دو عوارض بالقوه بیماری های قلبی هستند.

آسم

آسم التهاب مزمن راه های هوایی ریه است چاقی شایع ترین چند اختلالی است که دو بیماری در یک فرد هم زمان رخ می دهند اما محققین مطمئن نیستید که دقیقاً چگونه این دو شرایط با هم ارتباط دارند با توجه به مطالعه اخیر که در مجله پژوهش و عمل آسم منتشر شده، حدود 38 درصد از بزرگسالان مبتلا به آسم در ایالات متحده نیز چاق هستند این مطالعه نشان داد که چاقی ممکن است یک عامل خطر برای آسم شدید در برخی مردم با چاقی اما نه همه باشد.

اختلالات خواب

کودکان و نوجوانان که چاق هستند نیز ممکن است از اختلال در خواب، مثل خروپف بیش از حد و آپنه خواب رنج ببرند وزن اضافی در ناحیه گردن می تواند راه های هوایی شما را مسدود کند.

درد مفاصل

فرزند شما نیز ممکن است سفتی مفاصل، درد و دامنه حرکت محدود را از داشتن اضافه وزن تجربه کند در بسیاری از موارد، از دست دادن وزن می تواند مشکلات مفاصل را از بین ببرد.

غذا خوردن و تغذیه سالم برای کودکان چاق

تغییر عادات غذا خوردن کودکان چاق کاملاً ضروری است نفوذ والدین الگوهای غذا خوردن کودک را شکل می دهد بیشتر بچه ها آنچه پدر و مادر خود می خورند را می خورند لذا برای غذا خوردن سالم نیاز است تا از شما شروع شود.

تغییرات اساسی تغذیه را با محدود کردن شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین در خانه انجام دهید حتی نوشیدنی های ساخته شده از آب میوه 100 درصد طبیعی می تواند دارای کالری بالا باشد آب و شیر کم چربی یا بدون چربی را با وعده غذایی جایگزین کنید مصرف فست فود کودک را کاهش دهید تهیه یک وعده غذایی و غذا خوردن با هم نه تنها در یک مفهوم تغذیه ای سالم است بلکه آن نیز یک راه عالی برای میان وعده در برخی از زمان ها در خانواده است.

بر روی وعده های غذایی و میان وعده ها با مواد غذایی تازه به جای مواد غذایی پردازش شده، محصولات پخته، یا تنقلات شور تمرکز نمایید. سعی کنید برای کودک خود از لیست غذایی زیر استفاده نمایید.

  • میوه و سبزیجات تازه.
  • پروتئین بدون چربی، مانند مرغ و ماهی.
  • غلات سبوس دار، مانند برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار و نانهای سبوسدار.
  • محصولات لبنی کم چرب از جمله شیر بدون چربی، ماست کم چرب ساده و پنیر کم چرب.

شانس خوب این است که با الگوی غذایی سالم اضافه وزن یا چاقی کودک شما برطرف شود اگر کاهش وزن رخ نمی دهد با پزشک متخصص اطفال کودک خود مشورت کنید شما ممکن است برای کودک خود به کمک های اضافی از یک متخصص تغذیه یا پزشک رژیم درمانی نیاز داشته باشید.

تغییر در شیوه زندگی برای مبارزه با چاقی دوران کودکی

چند استراتژی های مختلف که می تواند به جلوگیری از چاقی در دوران کودکی کمک کند وجود دارد.

افزایش فعالیت بدنی

سطح فعالیت بدنی فرزند خود را برای کمک به کاهش وزن آنها با خیال راحت افزایش دهید از کلمه "فعالیت" به جای "ورزش" یا "تمرین" برای علاقه مند نگه داشتن آنها استفاده نمایید بازی لی لی در محیط، برای مثال، ممکن است برای کودک ۷ ساله از آهسته دویدن در اطراف یک بلوک، جذاب تر باشد کودکان خود را برای یک ورزش که به آن علاقه نشان می دهند تشویق کنید.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده توصیه می کند که کودکان حداقل یک ساعت ورزش روزانه برای سلامت خود انجام دهند.

فعالیت های خانواده بیشتر شود

فعالیت هایی را پیدا کنید که تمام اعضای خانواده با هم از آن لذت ببرید این نه تنها برای ارتباط با هم یک راه عالی است اما آن نیز به کودک شما در یادگیری به عنوان مثال پیاده روی، شنا و یا حتی بازی گرگم به هوا کمک می کند این می تواند به کودک شما کمک کند تا فعال باشد و در مسیر برای یک وزن سالم قرار گیرد مطمئن باشید که با تغییر فعالیت از خستگی نیز جلوگیری می کنید.

زمان استفاده از صفحه نمایش را کاهش دهید

بچه ها چند ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون، بازی های کامپیوتری و یا استفاده از گوشی های هوشمند خود و یا دستگاه های دیگر می کنند و به احتمال زیاد اضافه وزن پیدا می کنند با توجه به مطالعات گزارش شده توسط مدرسه سلامت عمومی دانشگاه هاروارد دلیلی برای این موضوع ممکن است دوگانه باشد اول اینکه هنگام تماشای صفحه نمایش به جای انجام فعالیت های فیزیکی غذا می خورند و دوم اینکه زمان بیشتری را در مقابل تلویزیون قرار می گیرند یعنی زمان بیشتری را برای خوراک سرپایی و قرار گرفتن در معرض غذاهای با قند بالا و چربی بالا دارند.

چشم انداز برای چاقی دوران کودکی

چاقی دوران کودکی، یک مسئله جدی در تمام جهان است با این حال، با آموزش و تعلیم و پشتیبانی مناسب، کودکان می توانند راه سالم برای مقابله با مشکلات خود، آماده سازی غذا و فعال باقی ماندن را یاد بگیرند پدر و مادر، معلمان و مراقبان باید به کودکان راه سالم ماندن برای مدت طولانی تر را با آماده سازی مواد غذایی مغذی برای آنها و تشویق آنها برای به دست آوردن مقدار زیادی ورزش را فراهم کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج