۴۶۱۵۲۸
۱۷ نظر
۵۰۳۰
۱۷ نظر
۵۰۳۰
پ

بگذارید شهرام همایون ها از «معمای شاه» عصبانی باشند

«معماي شاه» اثري ارزشمند و نجيب است. دغدغه‌مند است. كاري از سر بي‌دردي نيست. اين روزها زياد مي‌بينيم كه فيلم و سريال تند‌تند توليد مي‌شوند و به مصرف مي‌رسند. بساز و بفروش هستند.

جوان نوشت: «معماي شاه» اثري ارزشمند و نجيب است. دغدغه‌مند است. كاري از سر بي‌دردي نيست. اين روزها زياد مي‌بينيم كه فيلم و سريال تند‌تند توليد مي‌شوند و به مصرف مي‌رسند. بساز و بفروش هستند. اين آفت در آثار تلويزيوني هم زياد است. آثار بسياري كه در طول اين سال‌ها پخش شدند و مقاطعي گل كردند ولي بعد از مدتي براي هميشه فراموش شدند؛ «معماي شاه» اما اثري متفاوت است. درست است بعضاً فضاهايي عليه آن - جريان‌سازي شده- شكل گرفته و حب و بغض‌هايي عليه آن صورت گرفته است ولي اين سريال به دلايل مختلف ارزشمند، نجيب و ماندگار و قوام يافته است.
شكي نيست محمدرضا ورزي بعد از ده‌ها تجربه ساخت آثار تاريخي وقتي به سراغ چنين موضوع سخت و سنگيني مي‌آيد بلد است مي‌خواهد چيكار كند. اگر قرار بود صرفاً حواس جامعه را چند صباحي به سريال جذب كند مي‌رفت سراغ چهره‌ها و بازارگرم‌كن‌هاي بسياري كه اين روزها در بورس هستند. او اين كار را نكرد. سراغ سوپراستارها نرفت.
ورزي اگر پي ستاره‌ها مي‌رفت و قصه‌پردازي و دروغ‌پردازي را در درامي اشك‌آور و پرهيجان مي‌ساخت الان همه به‌به چه‌چه مي‌كردند، ولي نخواست اين كار را بكند. ترجيح داد اثري خلق كند منطبق بر واقعيت‌هاي تاريخي و مستندات واقعي. كار سخت‌تر را انتخاب كرد تا اثر ماندگارتر شود و بي‌بنيه و بي‌پايه و اساس نباشد.
ساختن سريالي چندين قسمتي بر اساس مقتضيات روز جامعه و ذائقه‌ها و سليقه‌هاي معمولي شايد آسان‌ترين كار باشد. دعوت از چند چهره روز سينما، انتخاب يك ايده عاشقانه يا مثلث عشقي، ناكامي و درد و اشك بر بستري تاريخي كار سختي نبود و ورزي هم آن‌را انتخاب نكرد.
ورزي سرش درد مي‌كرد براي دردسرهاي بزرگ، خلق يك تاريخ با تصاوير. بدون چاشني دروغ، بدون اضافات عامه پسند، بدون روابط دروغين و بدون عشق‌هاي بي‌دردانه. او خواست يك تاريخ پر از حوادث بزرگ، تاريخي مملو از مردان بزرگ و ضدقهرمانان بزرگ را بسازد. انصافاً درست هم ساخت. جوان و نوجوان امروز كه از تاريخ خبر ندارند و نمي‌دانند اين انقلاب اسلامي كه مدام از طريق مردم، مسئولان و رسانه‌ها گفته مي‌شود چيست؟ ماهيتش چيست؟ چرا و از كجا آمده است؟ گفتمانش چيست؟ آدم‌هاش كي بودند؟ و هزاران معماي ديگر، با اين مجموعه به رهاورد ارزشمندي دست پيدا مي‌كند. «معماي شاه» پاسخي به اين معماهاست. بي‌ايراد نيست. مثل همه آثاري كه همه اين سال‌ها ديده‌ايم و مي‌بينيم نقص‌هايي هم دارد. مجموعه‌اي از محاسن و معايب را در خود دارد ولي شكي نيست كه پاسخي به يك نياز بود. به ضرورتي كه به‌ناحق در باره آن غفلت شد. اداي ديني به تاريخ و همه بزرگمرداني است كه متأسفانه در هجوم پرحجم هجمه‌هاي ديوانه‌كننده رسانه‌هاي نظام سلطه و كارچاق‌كن‌هاي داخلي‌اش كم‌كم دارد از يادها مي‌روند.
بگذاريد مسعود بهنودها عصباني باشند. بگذاريد شهرام همايون‌ها فحاشي كنند. نترسيد. بگذاريد بوقچي‌هاي داخلي آنها و سينه‌چاكان سلطنت دردشان بيايد و بسوزند. اين نشان مي‌دهد تلويزيون اين بار انگشت بر جاي درستش گذاشته است. جايي كه دشمن را عصباني مي‌كند. سخن امام(ره) يادمان باشد كاري كه دشمن را خوشحال كند بايد به آن شك كرد. معماي شاه دشمن را عصباني كرد. وادار به واكنش كرد. انقدر برايش سخت بود تا اينكه دست به كار شد. شايد بيشترين فيلم و مستند و ويژه برنامه در‌باره خاندان پهلوي، رضاخان و فرح با هدف تطهير و تبرئه و اسطوره‌سازي از اين جرثومه‌هاي جنايت و فساد طي همين سال‌ها از سوي شبكه‌هاي بيگانه توليد شده است. اين نشان مي‌دهد كه ورزي كارش را درست انجام داده است.
كدام سريال تاريخي به پشتوانه بيش از ۵۶۰۰ سند و با تكيه بر ۱۵۰ كتاب و براساس مستندات، روايات و مشاهدات ده‌ها شخصيت زنده و سازنده تاريخ ساخته شده است؟
توليد كارهايي با محوريت تاريخ معاصر ايران هميشه درگير چالش‌هايي با تاريخ‌نگاران، جامعه‌شناسان و حتي مردم بوده است. دليلش هم بسيار ساده است؛ هنوز آدم‌هايي از دوراني كه يك فيلم يا سريال به آن پرداخته زنده‌اند و بنابراين ممكن است نوع نگاه يك كار تصويري با آنچه بسياري در ذهن دارند مغايرت داشته باشد و عكس‌العمل‌هايي را برانگيزد. اما آيا مي‌توانيد انكار كنيد طي همين مدتي كه سريال «معماي شاه» در حال پخش است آمار فروش كتاب‌هاي تاريخي افزايش يافته و در همه محافل و دورهمي‌ها درباره آن صحبت مي‌شود؟
بيشترين نقد و تحليل حول سريال معماي شاه مي‌چرخد. ريشه عصبانيت عده‌اي از ساخت اين مجموعه بزرگ چيست؟ چرا در همه سال‌هايي كه غفلت شده و كسي پا به ميدان نگذاشته كسي صدايش در نيامده بود؟ وقتي غفلت تا بدانجاست كه رهبري انقلاب هم ناگزير مي‌شود هشدار دهند تا درباره شخصيت‌هاي مهم و تاريخ معاصر توجه ويژه شود. معماي شاه پاسخي بود به نياز و ضرورت در اين زمينه و خوشبختانه از شواهد پيداست كه اضلاع و ساختار درست و بجا چيده شده و همه واكنش‌ها و بازتاب‌هاي داخلي و بين‌المللي نشان مي‌دهد كه اثر كارش را كرده و تأثيرش را گذاشته است. شك نكنيد اين سريال در حافظه مي‌ماند و هر چه از زمان و تاريخ وقايع دورتر مي‌شويم جذاب‌تر و خواستني‌تر مي‌شود.
هوشمندي ورزي در اين بود كه فريب بازي‌هاي اغواگرانه را نخورد. نخواست مردم را فريب دهد. نخواست با چاشني دروغ، عشق و ديالوگ‌هاي خوشايند و سوپراستارهاي روز و چهره‌پردازي‌هاي ناهمگن مردم را پاي جعبه جادو بنشاند.
سعي كرد تاريخ را با ساختار‌هاي غني بصري و نمايشي روايت كند. صادقانه دست به ساخت آن زد. نخواست در تاريخ دستكاري كند. امروز بعد از گذشت سه دهه با شخصيت‌هايي چون شهيد نواب صفوي، آيت الله كاشاني، دكتر مصدق، آيت الله طالقاني، آيت الله مطهري، دكتر علي شريعتي، حضرت امام(ره) و... و در نقطه مقابل با شاه، فرح و ده‌ها وطن‌فروش و شخصيت‌هاي فسادگر خاندان پهلوي آشناتر شديم. دست‌هاي استعماري كه در تعيين سرفصل‌هاي مهم تاريخ معاصر حضور داشته‌اند و در طول قرون گذشته در حال چپاول اموال و ثروت‌هاي ملي اين سرزمين بوده‌اند. با همه اينها آشناتر شديم. حضور ذهن پيدا كرديم. تاريخ مرور و يادآوري شده و براي نسل چهارم انقلاب درسي بزرگ از اين دايره‌المعارف تصويري حاصل مي‌شود. مگر قرار است يك سريال چه‌كار كندكه «معماي شاه» نكرده است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حیف پول که خرج این سریال شد

    • بدون نام

      این سریال اصلا بیننده داره ؟

      پاسخ ها

      • حسن

        آره قدياني و شريعتمداري و مدير مسئول روزنامه جوان

    • بدون نام

      عده ای مغرض نقدهای بی رحمانه ای میکنند که تکلیفشان روشن است و معلوم است که از کجا میسوزندو عده ای هم که در هپروت هستند و درکی از تاریخ ندارند فقط انسانهای فرهیخته میتوانند درست قضادت کنند. این سریال ماندگار است. خسته نباشید آقای ورزی.

    • مرتضی

      آخه فقط اونور آبی ها عصبانی نیستند که صدای دوستان داخلی هم در اومده

    • بدون نام

      عالیه

    • نادیا

      خوبه بیشتر هنر پیشه هاش از بازی در آن ابراز پشیمانی کردند

    • بدون نام

      مگه شما تعریفش رو کنی...

    • بدون نام

      این سریال در بد زمانی ساخته وپخش میشود. چون وقتی زمان شاه را به استنادمدارک اعلام میکنند فسادوظلم بوده فقر بوده آزادی و... نبوده درجا ذهن بیننده به بسوی خلافهای برخی از مسولین ومقامهای کشوری واطرافیان آنها, مدیران نا کارامد حقوقهای نجومی برخی مدیران در این دوره میرود.

    • بدون نام

      این شمایید که خودتون رو به خواب زدید. این سریال صدای همه از جمله بستگان شخصیت های انقلابی رو هم در آورده. تا کی دنبال نبش تاریخ می رید ا

    • سعید

      آقا یه سوال این سریال قراره کی پخش بشه؟
      شبکه چند؟

    • بدون نام

      اگه کتابهای خاطرات شاه و فردوست وثریا وفرح رو بخونیم میبینیم که با حرفای اونا متابقه .نمی دونم بعضعی ها که سنشون هم قد نمیده چرا اصرار دارن که این سریال مغرضانس!!میتونین مثل بقیه شبا ماهوارنون رو ببینین .چرا به نظر بیننده های سریال کار دارین؟؟؟؟مگه زور کردن بیا ببین

    • خوزستان

      فکر نون باشید که خربزه آبه مردم آه ندارن به ناله سودا کنن اون وقت شما از شاه میگید باباش شاه رفت تموم فکری به حال بیکاری و اقتصاد کنید آخه این چه وضعشه من که نمیتونم در ماه یک‌ کیلو گوشت قرمز یا یک کیلو پسته خرید کنم برا زن و بچه ام دیگه باید از دست شما مسئولان باید بریم همون ماهواره رو نگاه کنیم لیسانس گرفتیم کار بیل و‌ کلنگ هم گیرمون نمیاد

    • بدون نام

      بسیار بسیاررررررر. سریال واقعی و پرزحمت و جذابی است البته ماها عادت داریم قدرنشناس باشیم آقای ورزی شما به بزرگی و توانمندی خودتون ببخشید و خسته نباشيد ميگيم به همه پرسنل معمای شاه واقعا سریال بی نظیریست

    • بدون نام

      عزیز برادر تکلیف امثال شهرام همایونها معلومه قالتاقن. خب شماها که برچسب دین و صداقت رو خودتون میچسبونید چرا دروغ؟

    • بدون نام

      حالا کی میخواهید این سریالو پخش کنید؟

    • بدون نام

      خوشحالم که از این سریال ناراحتند . درود بر شرف سازندگان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج