جاباما
۴۶۲۱۷۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

روحانی اصلاح‌طلبان را رها نکند

شخصیت آیت‌ا...‌هاشمی دارای تاثیرگذاری در بین اعتدالیون دو جناح سیاسی کشور بود.

آرمان نوشت: شخصیت آیت‌ا...‌هاشمی دارای تاثیرگذاری در بین اعتدالیون دو جناح سیاسی کشور بود. جایگاه اعتدالی آن مرحوم در دو انتخابات اخیر موجب شد که به مرجع مناسبی برای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و در عدم حضور رسانه‌ای رئیس دولت اصلاحات تبدیل شود، اما آیت‌ا...‌هاشمی دیگر در میان جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب واعتدالی نیست و این نیاز به شخصی در حد و اندازه ایشان درمیان اعتدالیون کشور دیده می‌شود. واقعیت این است که جریان اعتدالی دیگر فردی در مقیاس آیت‌ا...هاشمی ندارد. هرچند، افرادی درجناح اصولگرا هستند که می‌توانند میداندار بخش اعتدالی جریان اصولگرا باشند. برای بررسی موارد فوق«آرمان»با مصطفی ایزدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت وگو گرده که درادامه می‌خوانید.

با فقدان آیت‌ا...‌هاشمی شرایط برای اصلاحات واعتدالگراها چگونه خواهد شد؟

آیت‌ا...‌هاشمی در عالم سیاست ایران وزنه بسیار مهمی بود که سرانجام این وزنه مهم از میان ما رفت. آنچه مشخص است، این است که آیت‌ا...‌هاشمی را در چارچوب دقیق اصلاح‌طلبی نمی‌توان قرار داد. او فراتر از چارچوب یک جناح عمل می‌کرد. وی از گرایش‌های اصولگرایی به تدریج به گرایش‌های اصلاح‌طلبی نزدیک شد. البته گرایش آقای ناطق هم به تدریج از اصولگرایی به اصلاح‌طلبی نزدیک شده. فقدان آیت‌ا...هاشمی برای اصلاح‌طلبان ضایعه بزرگی است. خصوصا در انتخاباتی که در پیش داریم فقدان ایشان هویداست. این بدین مفهوم نیست که با از دست دادن آقای‌هاشمی کمر اصلاحات و روحانی شکسته، زیرا به هر روی هر فردی روزی این دنیا را ترک می‌کند، اما به هر حال فرد دیگری جایگزین وی خواهد شد که می‌تواند مطالبات اصلاحگری را دنبال کند. فقدان آیت‌ا...هاشمی نباید دلیلی بر این باشد که اصلاحات دست از حمایت خود از روحانی بردارد. اصلاحات به عنوان یک جناح کاملا تعریف شده و با لیدری رئیس دولت اصلاحات به هر روی راه خود را خواهد رفت. بنابراین با توجه به شدت وغلظتی که همچنان دستگاه‌های نظارتی در حذف چهره‌های اصلاحات به کار می‌برند، اصلاحات همچنان نیازمند است که با اصولگرایان معتدل وارد ائتلاف شود. این ائتلاف هم بر آرای روحانی تاثیرخواهد داشت.

به هرحال آقای روحانی به مفهوم واقعی کلمه حمایت آیت‌ا...هاشمی را از دست داده است. ممکن است روحانی تحت تاثیر تخریب‌ها دیگر تمایلی برای حضور نداشته باشد؟

بله، آقای روحانی به گونه‌ای تحت حمایت آیت‌ا...‌هاشمی قرار داشت و آنها به یکدیگر نزدیک بودند. در جامعه روحانیت مبارز و دوران جنگ تحمیلی با یکدیگر همکاری داشتند. این دو شخصیت اشتراک بسیار زیادی با یکدیگر داشتند اما همه این مسائل بدین مفهوم نیست که چون آیت‌ا...‌هاشمی از میان ما رفتند، آقای روحانی میلی نداشته باشد که مطالبات اصلاحات را دنبال کند، زیرا آقای روحانی به درستی می‌داند که جریان اصلاحات و لیدر آن وزنه بسیار مهمی در جامعه است. از سویی بدنه جامعه نیز تا حد زیادی اصلاح‌طلب هستند. اگرآقای روحانی انتخابات مجلس دهم مورد توجه قرار دهد در‌ می‌یابد که هرگز نباید اصلاح‌طلبان را رها کرده و به اصولگرایان متصل شود، زیرا اصولگرایان با یکدیگراختلاف داشته و نمی‌توانند بر روحانی تمرکز کنند. از سویی تندروها برای روحانی دردسرساز خواهند شد.

تصور می‌کنید که آیت‌ا...‌هاشمی بدیلی دارد و فردی وجود دارد که مانند‌هاشمی وزنه تعادل درجامعه و محل رجوع همه گروه‌ها باشد؟

آیت‌ا...‌هاشمی مدیریت مهم‌ترین ارگان‌های کشور مانند ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرماندهی جنگ را در ۳۷ سال گذشته بر عهده داشته. درحال حاضر کسی وجود ندارد که از چنین تجربیاتی برخوردار باشد. اگرچه ممکن است فردی رئیس خبرگان و یا رئیس‌جمهور بوده باشد،اما کسی وجود ندارد که همه این زوایا را طی کرده باشد. به همین دلیل باید اذعان داشت در حال حاضر ایران فردی را در قامت‌هاشمی درفضای سیاسی ندارد. مضافا آیت‌ا...‌هاشمی به دلیل سابقه مبارزاتی خود وزنه بالایی در نظام داشت و به امام خمینی(ره) نزدیک بودند. البته نباید به علت اینکه جایگزینی برای آیت‌ا...‌هاشمی وجود ندارد مایوس شویم. افرادی وجوددارند که گام به گام پیش رفته و از شیوه مدیریت و نوع نگاه آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی بهره گرفته و جای آیت‌ا...‌هاشمی را به آرامی برای جناح‌های سیاسی پر خواهد کرد.
به نظر می‌رسد در طول سال‌های آینده ناطق نوری می‌تواند جایگزین نسبی ایشان باشد. البته به علت محدودیت‌های پیش روی رئیس دولت اصلاحات زمینه اینکه ایشان در رسانه‌ها ظاهر شوند، وجود ندارد. به همین دلیل فردی مانند ناطق نوری یا حسن روحانی می‌توانند از جایگاه و نفوذ خود درکسوت روحانیت استفاده کنند و در نتیجه اثر و نفوذ بیشتری در بین مردم و فعالان سیاسی پیدا کنند. هیچ‌کس نمی‌تواند دارای جایگاه آیت‌ا...‌هاشمی در بین نیروهای باقیمانده از انقلاب اسلامی باشد. انتخاب رئیس تشخیص مصلحت نظام دراختیار مقام معظم رهبری است و اصولا فردی فراجناحی می‌تواند در این جایگاه نقش ایفا کند. استفاده از یک فرد معتدل می‌تواند موجب فراجناحی ماندن مجمع شود. هستند افرادی که می‌توانند به فرمان رهبری این سمت را برعهده بگیرند، زیرا مجمع مکانی فراجناحی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج