۴۶۳
۵۰۲۱
۵۰۲۱
پ

هفت‌سين پست مدرن

هر آنچه بايد پيش از چيدن سفره هفت‌سين دانست

سفره هفت‌سين يكي از سفره‌هايي است كه در جهان نماد فرهنگ و تمدن ايران و ايراني است. سفره هفت‌سين نشانه سليقه يك خانم كدبانوي ايراني است. شب‌هاي آخر هر سال، خانم‌هاي ايراني دست از هر چيزي برمي‌دارند و شروع مي‌كنند به خرج كردن هر چيزي كه در منزل دارند و البته كمي سليقه ايراني. هر سفره هفت سيني نشانه سليقه خانم آن خانه است، البته اين روزها خيلي از طراح‌ها، طراحي و چيدمان آن را قبول مي‌كنند اما اگر مي‌خواهيد هفت‌سين امسال‌تان نشانه‌هايي از سليقه فردي شما داشته باشد، خودتان دست به كار شويد. تنها ملزوم شما اندكي سليقه است كه با به كارگيري پيشنهادات اين شماره مي‌توانيد سفره هفت‌سين ايده‌آل خود را بچينيد. خانم ذوالفقاري، يكي از بهترين طراح‌هاي سفره هفت‌سين است كه البته طراحي‌هاي مربوط به سفره‌هاي عقد و. . . هم انجام مي‌دهد. به‌نظر او چون سفره هفت‌سين به سنت ايراني برمي‌گردد، بهتر است به سبك سنتي چيده شود. البته اين پيشنهاد خانم ذوالفقاري است و هر كسي مختار است كه سفره‌اش را به سبك مورد علاقه‌اش بچيند.

هفت‌سين پست مدرن


قانون اول: طبيعي طبيعي

بهترين چيزي كه در سفره هفت‌سين بايد رعايت كرد اين است كه همه چيز بوي تازگي بدهد. سفره هفت‌سين بايد روح داشته باشد. همه چيز از سيب، سركه، سير، گل سنبل و. . . بايد طبيعي باشند. به هيچ عنوان از گل‌ها و ميوه‌هاي مصنوعي نبايد استفاده كنيد. همه چيز بايد تازه باشد. هرگز به اين دليل ‌كه ميوه و گل‌هاي طبيعي خراب مي‌شوند، آن‌ها را با نوع مصنوعي‌اش، جايگزين نكنيد و انرژي مثبت آن‌ها را به هر چيزي نفروشيد. شما در كنار سفره هفت‌سين خود مي‌توانيد از شيريني‌هاي سنتي ايراني مثل باقلوا، قطاب، حاجي بادام يا حتي شيريني‌هاي خانگي استفاده كنيد كه هنگام تحويل سال دهان‌تان را با آن شيرين كنيد. در كنار اين شيريني‌ها مي‌توانيد از ميوه آرايي ، گل آرايي و آجيل هم استفاده كنيد. براي نگهداري اين گل‌ها هم مي‌توانيد دماي محيط را درنظر داشته باشيد تا گل‌ها تازه‌تر بمانند. البته انداختن يك حبه قند در آبي كه به گل‌ها مي‌دهيد، طراوت گل‌ها را ماندگارتر مي‌كند.


قانون دوم: رنگ‌ها را بشناسيم

بهترين رنگ براي سفره هفت‌سين آبي فيروزه‌اي است. اين رنگ يكي از سنتي‌ترين رنگ‌هاي ايران است كه مختص فيروزه‌هاي خود ايران است. شما مي‌توانيد براي تحويل سال سفره هفت‌سين‌تان را روي زمين بچينيد و كاملا سنتي با اعضاي خانواده دور هم بنشينيد. اگر دوست داريد سفره هفت‌سين‌تان روي ميز چيده شود، خيلي زيباتر است كه زمينه سفره چند لايه باشد و لايه رويي آن حرير باشد كه به‌صورت پف‌دار چين‌هاي نامرتبي هم به آن بدهيد. البته اگر بخواهيد كاملا سنتي باشد مي‌توان از ترمه استفاده كرد كه بهترين زمينه براي چيدن سفره سنتي است. بعد از آماده شدن زمينه كار بايد به رنگ‌ ظروفي كه در سفره به كار مي‌رود دقت كرد. يكي از اشتباهاتي كه در چينش سفره هفت‌سين اتفاق مي‌افتد اين است كه به خاطر هماهنگ كردن رنگ زمينه با ظروف، سفره به چشم نمي‌آيد. براي جلوگيري از اين اشتباه بهتر است از ظروفي با رنگي متفاوت با زمينه استفاده كنيد. براي اين كار بهتر است به هم‌خواني بعضي از رنگ‌ها توجه كنيد. مي‌توان اين رنگ‌ها را به‌صورت سليقه‌اي بين زمينه و ظروف تغيير داد. آبي با طلايي و نقره‌اي هماهنگ است. استفاده از سبز پسته‌اي هم براي سفره هفت‌سين گزينه خوبي به شمار مي‌آيد. قرمز با طلايي زيبا مي‌شود و اگر تازه عروس هستيد و مي‌خواهيد رنگ سفره به دكور خانه بيايد مي‌توانيد از رنگ سفيد و نقره‌اي يا كرم و طلايي استفاده كنيد. البته به ياد داشته باشيد به كار بردن ظروف تيره يا فيروزه‌اي در اين سفره مي‌تواند آن را جذاب‌تر كند.


كدام سبك ، كدام سفره

براي داشتن سفره‌اي كلاسيك مي‌توانيد از ظروف اصيل همداني، مسي، نقره‌اي يا ظروف بلور مات استفاده كرد. دقت داشته باشيد كه در اين نوع سفره از رنگ فيروزه‌اي يا زرشكي استفاده كنيد. مي‌توانيد سبزه عيد را در اين سبك سفره‌ها به شكل بته‌جقه شكل داد يعني يك رديف از گندم استفاده كرد و يك رديف از عدس كه بتوان شيارهاي بته جقه را هم در آن درآورد. ترجيحا اين سبك را روي زمين يا روي يك ميز مي‌چينند. در اين سفره‌ها كمتر از شمع استفاده مي‌شود. مي‌توان به جايش از وسايل سنتي و مسي استفاده كرد. مثلا مي‌توان در گوشه‌اي از سفره از پارچ مسي استفاده كرد كه در آن گل‌هاي شب بو گذاشته‌ايد. در اين سفره مي‌توان به جاي سكه‌هاي امروزي از سكه‌هاي قديمي استفاده كرد. براي چيدن سفره‌اي به سبك پست مدرن همان طور كه گفته شد مي‌توان از روميزي‌هاي چند لايه‌اي با رويه حرير استفاده كرد كه روي ميزهاي كوتاه و بلند انداخته مي‌شوند. رنگ اين روميزي‌ها مي‌تواند كرم طلايي يا فيروزه‌اي و نقره‌اي باشد. در اين سبك از ظروف كريستال استفاده كنيد. شمع‌هاي ساده تك رنگ هم مي‌تواند زينت خوبي براي اين سبك سفره‌ها باشند.

منبع : مجله سیب سبز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج