۴۶۳۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

۱۰ عادت تخریب کننده دندان ها

متاسفانه در جوامع امروزی اکثر افراد به طور ناخواسته به دندان های خود آسیب می رسانند. به عبارت دیگر، اکثر افراد دچار عادت های نادرستی هستند که روی سلامتی دندان ها تاثیر منفی می گذارد در حالی که این افراد از مضرات عادت های نادرست خود آگاهی ندارند.

ماهنامه مطب - ترجمه مصطفی صداقت رستمی: متاسفانه در جوامع امروزی اکثر افراد به طور ناخواسته به دندان های خود آسیب می رسانند. به عبارت دیگر، اکثر افراد دچار عادت های نادرستی هستند که روی سلامتی دندان ها تاثیر منفی می گذارد در حالی که این افراد از مضرات عادت های نادرست خود آگاهی ندارند. در این مقاله به معرفی ۱۰ مورد از عادت های نادرست مضر برای سلامتی دندان اشاره شده است که باید به سرعت آنها را ترک کرد تا دندان های بیشتری برای خود حفظ کنیم.

مکیدن شست دست

کودکانی که پس از شروع رشد دندان های دائمی خود (حدودا در سن 5 یا 6 سالگی) هنوز انگشت شست یا دیگر انگشتان خود را می مکند باعث تغییرات دائمی در ساختار فک و دندان خود می شوند. دکتر ریچارد پرایس، دندان پزشک و سخنگوی انجمن دنداپزشکی آمریکا، می گوید مکیدن انگشت شست می تواند منجر به ناهمترازی و ناآراستگی دندان ها شود. این ناهمترازی دندان ها نیز منجر به مشکلاتی در جویدن و تنفس می شود و فرد در جویدن و نفس کشیدن دچار مشکل خواهد شد بنابراین، پس از درآمدن دندان های دائمی کودکان، آنها را از مکیدن شست و دیگر انگشتان باز دارید.
10 عادت تخریب کننده دندان ها

مکیدن لیموترش

مکیدن لیموترش می تواند باعث آسیب دندان ها شود. در توضیح دلیل مضر بودن مکیدن لیموترش برای دندان ها دکتر الیساملو، دندان پزشک، می گوید: «خاصیت اسیدی لیموترش باعث پوسیدگی مینان دندان می شود.» دکتر پرایس نیز اضافه می کند تماس مکرر دندان ها با مواد اسیدی باعث پوسیدگی دندان می شود و بافت سفت و سختی را روی سطح دندان ایجاد می کند.

تند و محکم مسواک زدن

مسواک زدن مرتب دندان ها یکی از مهم ترین موارد در رعایت بهداشت دهانی است، اما مسواک زدن تند و محکم نه تنها مزیتی برای دندان ها ندارد بلکه باعث آسیب آن ها می شود. مسواک زدن تند و بسیار محکم باعث ساییده شدن مینای دندان، تحریک لثه ها، حساسیت دندان به سرما و حتی سوراخ شدن دندان می شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید از مسواک نرم استفاده کنید و موی مسواک در عین محکم بودن باید نرم نیز باشد تا آسیبی به دندان ها نرساند.
10 عادت تخریب کننده دندان ها

فشردن فک ها (دندان قروچه)

استرس ناشی از موقعیت ها می تواند باعث برهم فشردن فک ها یا ساییدن دندان ها در بعضی از افراد شود. دکتر ملو هشدار می دهد: «برهم فشردن یا ساییدن دندان ها باعث فشار زیادی روی دندان ها می شود و این فشار می تواند باعث ریزشکستگی یا شکستگی های واقعی در دندان ها شود.» علاوه بر این، برهم فشردن فک ها و ساییدن دندان ها می تواند باعث نقص در عملکرد دندان ها شود.

قرچ قروچ دندان با خوردن تکه های یخ

اکثر افراد فکر می کنند خوردن تکه های یخ هیچ ضرری ندارد، اما دکتر پرایس می گوید: «تکه های یخ حکم یک قاتل را برای دندان ها دارد.» دمای سرد و سفتی تکه های یخ می تواند منجر به آسیب شدید به دندان ها شود. دکتر ملو می گوید: «دندان های ما طوری طراحی شده اند که نمی توانند چیزهای سفت مانند یخ را خرد کنند بنابراین، از قرچ قروچ دندان ها با خوردن تکه های یخ خودداری کنید.»

استفاده ابزاری از دندان

بسیاری از افراد از دندان های خود برای کندن برچسب لباس، بازکردن بسته چیپس یا حتی بازکردن در بطری های نوشابه یا آب استفاده می کنند. دکتر پرایس می گوید با دندان ها یخودمان تنها سه کار را می توانیم انجام دهیم: «جویدن غذا، درست صحبت کردن و داشتن ظاهر خوب به هنگام خندیدن، دندان های ما چنگک یا خردکن نیستند.» اگر از دندان های خود به عنوان یک ابزار استفاده کنیم، عملکرد دندان ما مورد آسیب قرار می گیرد و حتی امکان ترک برداشتن دندان های ما نیز است.
قراردادن مداد بین دندان ها

بعضی افراد عادت دارند هنگام تمرکز روی یک موضوع، یا یک وظیفه سخت خودکار، مداد یا عینک خود را بین دندان های خود قرار دهند. دکتر ملو می گوید در صورت قرار دادن این شیء ها بین دندان های خود فشار زیادی به دندان های شما وارد می شود.

گاز زدن یک خودکار یا هر چیز مشابهی می تواند باعث تغییر ظاهر دندان یا حتی ترک دندان شود. چنین عادت نادرستی می تواند باعث آسیب به عملکرد دندانی شود.

ناخن خوردن

ناخن خوردن یا گاز زدن ناخن ها نه تنها باعث زشتی ظاهر دستان شما می شود، بلکه به دندان شما نیز آسیب می رساند و بهداشت دهانی شما در معرض خطر قرار می گیرد. ناخن خوردن مکرر باعث پوسیدگی مینای دندان و شکسته شدن دندان می شود.
10 عادت تخریب کننده دندان ها

خوردن نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار برای سلامتی دندان ها مضر هستند، چون خاصیت اسیدی این نوشیدنی ها زیاد است. خاصیت اسیدی این نوشیدنی ها زیاد است. خاصیت اسیدی نوشیدنی های گازداری همچون نوشابه باعث پوساندن مینای دندان می شود. تاثیر منفی نوشابه زمانی بیشتر می شود که جرعه جرعه می نوشید.

خوردن جرعه جرعه نوشابه به این معنا است که دندان شما در حال حمام گرفتن با یک مایع اسیدی است. خاصیت موجود در نوشیدنی های گازدار به خصوص نوشابه باعث پوسیدگی خط لثه و از بین رفتن مینای دندان می شود.

استفاده نادرست از خلال دندان

استفاده درست از خلال دندان می تواند به تمیز نگه داشتن لای دندان های شما کمک کند. استفاده درست از خلال دندان سودمند است، اما استفاده نادرست از آن باعث آسیب به بافت لثه می شود بنابراین، برای تمیز کردن دندان های خود به آرامی از خلال دندان استفاده کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در طب سنتی خوردن تره و ترخون برای کسی که خونش غلیظ هست را باعث پیورۀ دندان می دانستند . و اگر می خواستند دندان بکشند چند ساعت ترخون به پای لثه و دندان مورد نظر ماساژ می دادند دندان لق می شد و براحتی آن را می کشیدند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج