۴۶۳۱۴۹
۵۱۷۸
۵۱۷۸
پ

وقتی «یک نفر سرکش»، جنگ ستارگان را به هم می ریزد

وقتی «دیزنی» در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲) با پیشنهاد چهار میلیارد دلاری به سراغ «جورج لوکاس» رفت، مشخص بود که سران استودیو این مقدار پول هنگفت را تنها برای ساخت یک سه گانه جدید فراهم نکرده اند.

مجله همشهری دانستنیها - کسری کریمی طار: وقتی «دیزنی» در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲) با پیشنهاد چهار میلیارد دلاری به سراغ «جورج لوکاس» رفت، مشخص بود که سران استودیو این مقدار پول هنگفت را تنها برای ساخت یک سه گانه جدید فراهم نکرده اند. طی مدت سه دهه عناوین فراوانی براساس «جنگ ستارگان» (Star Wars) ساخته شده بود؛ عناوینی که در قالب بازی، داستان، کمیک بوک و انیمیشن جهانی این مجموعه را گسترش داده بودند. دیزنی که با خرید «مارول» در آستانه تبدیل شدن به بزرگ ترین کمپانی فیلمسازی بود، جنگ ستارگان را بگر برنده ای به بزرگی مارول می دانست.

فراموش نکنیم که در حال صحبت درباره محبوب ترین اثر علمی/ تخیلی سینما هستیم. هدف مدیران دیزنی ساخت و توسعه جهانی عظیم بود که این بار عموما از طریق فیلم های سینمایی روایت می شد. مدتی پس از خرید استودیوی لوکاس، دیزنی اعلام کرد که علاوه بر ساخت سه گانه جدید، کار ساخت یک سری جدید با نام «Star Wars Anthology» را آغاز خواهدکرد؛ مجموعه ای که به داستان کاراکترهای کمتر دیده شده جهان جنگ ستارگان و اتفاقات مهمی که از قلم افتاده اند، می پردازد.

Rogue One (RO) یا همان «یک نفر سرکش»، نخستین فیلم از سری Anthology است که برخلاف دیگر فیلم های این مجموعه داستانی به مراتب شخصی تر دارد.
وقتی «یک نفر سرکش»، جنگ ستارگان را به هم می ریزد

شناسنامه

  • نام فیلم: Rogue One, A Star Wars Story
  • کارگردان: گرت ادوارد
  • بازیگران: فلیسیتی جونز، مد میکلسن، فارست ویتاگر
  • بودجه: 200 میلیون دلار

تخریب ستاره مرگ

داستان RO طی یک برهه تاریخی در دنیای جنگ ستارگان به وقوع می پیوندد؛ برهه ای که فیلم های سینمایی تا پیش از ساخت RO به آن نپرداخته بودند، در عوض تا دل تان بخواهد بازیسازان و نویسندگان کتاب و کمیک بوک روی آن مانور داده اند. RO قرار است برای نخستین بار حفره خالی بین قسمت سوم و چهارم را در فیلمی سینمایی پر کند.

فیلم ۱۵ سال قبل از حوادث اصلی RO آغاز می شود، وقتی دانشمندی به نام «گیلین ارسو» (Galen Erso) به همراه خانواده اش از ترس «اورسن کرنیک» (Orson Krennic) در مکانی پنهان شده اند. کرنیک دست راست «دارث ویدر» و مسئول بخش تحقیقات سلاح های پیشرفته امپراتوری است و می خواهد ارسو پروژه ناتمام «Death Star» را به اتمام برساند. اگر یادتان باشد Death Star یا «ستاره مرگ» همان پایگاه فضایی است که توانایی نابود کردن تمام کهکشان را دارد و در پایان قسمت چهارم لوک اسکار واکر نابودش می کند.
وقتی «یک نفر سرکش»، جنگ ستارگان را به هم می ریزد

کرنیک با موفقیت گیلین را دستگیر می کند، هرچند دختر او، «جین»، از مهلکه فرار می کند. ۱۵ سال بعد، جین پیام هولوگرامی را از پدرش دریافت می کند که در آن در مورد خطرناک بودن Death Star هشدار داده شده است و گیلین در مورد تاثیرش بر این ایستگاه فضایی سخن می گوید. در ادامه جین به همراه گروهی از سربازان شورشی مامور می شوند گیلین را پیدا کنند و مانع تکمیل شدن Death Star شوند.

ایده سرکش از کجا آمد؟

ایده ساخت RO مدت ها پیش مطرح شد، سال ها قبل از این که دیزنی یک جا تمامی دارایی های هنری لوکاس را خریداری کند. «جان نال» که مشاور بخش جلوه های ویژه سه گانه دوم بود، 10 سال قبل از ساخت فیلم این ایده را مطرح کرد، ایده ای که در نهایت نتوانست نظر مثبت جورج لوکاس را به خود جلب کند. با این حال پس از خرید جنگ ستارگان توسط دیزنی، نال بار دیگر ایده اش را مطرح کرد و این بار در کمال تعجب ایده او با استقبال مدیر لوکاس فیلم «کتلین کندی» مواجه شد. در تابستان 2014 (1393) «گرت ادواردز» کارگردان نسخه جدید «گودزیلا» و «گری ویتا» به عنوان نویسنده فیلم RO معرفی شدند.

گری ویتا که سابقه نوشتن فیلمنامه «کتاب عیلای» (The Book of Eli) را در کارنامه دارد، مدتی پس از پایان کار به صورت کامل از پروژه خارج شد و «کریس ویتز» سازنده فیلم های کمدی جایگزین او شد.
وقتی «یک نفر سرکش»، جنگ ستارگان را به هم می ریزد

در ادامه «تونی گیلروی» نویسنده سه گانه «بورن» هم به ویتز اضافه شد تا این دو داستانی را که ویتا و ادواردز نوشته بودند در قالب فیلمنامه ای جدید بنویسند. البته تغییرات و تحولات حتی پس از ساخت فیلم هم ادامه داشت طوری که گیلروی مامور شد پس از پایان فیلمبرداری بار دیگر سکانس آخر RO را بگیرد. این اتفاقی مرسوم بین استودیوهای هالیوودی است و بارها شده که فرد دیگری به جای کارگردان، بعضی صحنه ها را بگیرد. با این حال تجربه ثابت کرده است ایده ریشوت (reshoot) کردن بیشتر فیلم ها باعث نابودی آن ها می شود. از آن بدتر این که وقتی خبر ریشوت فیلمی منتشر می شود یعنی یک جای کار به شدت می لنگد.

استاد ریشوت در هالیوود شرکت «فاکس» است که تاکنون فیلم های زیادی را به این شکل نابود کرده است. دیزنی می خواست صحنه پایانی فیلم حماسی تر باشد و گیلروی به همین خاطر سر کار آمد. خوشبختانه این نخستین رویای گیلروی و ادواردز نبود، زیرا گیلروی پیش از این در بسیاری از صحنه های فیلم «گودزیلا» به ادواردز مشاوره داده بود. نمره های فیلم (متاکریتیک 65، راتن تومیتوز 90) هم ثابت می کنند RO از منظر کیفی فیلم خوش ساختی است.

آناکین باز می گردد

با این که هیچ کدام از شخصیت های اصلی سری در RO حاضر نیستند، اما حضور یک کاراکتر باعث شد تا طرفداران جنگ ستارگان بی صبرانه در انتظار این فیلم باشند؛ این شخصیت کسی نیست جز دارث ویدر که به واسطه این فیلم پس از سال ها با طرفداران سری تجدید دیدار خواهدکرد. خبر خوب این که «جیمز ارل جونز» صداپیشه مشهور دارث ویدر در این فیلم هم جای این بدمن مشهور صحبت کرده است.

از دیگر شخصیت های مهم این فیلم می توان به «گیلین ارسو» با بازی «مد میکلسن» بازیگر مشهور دانمارکی اشاره کرد. همچنین شخصیت «Sae Gerrera» که در سری انیمیشن «نبرد کلون ها» هم حضور داشت، در این جا «فارست ویتاکر» نقش آن را ایفا کرده است.
وقتی «یک نفر سرکش»، جنگ ستارگان را به هم می ریزد
«فیلیسیتی جونز» بازیگر سی و سه ساله انگلیسی هم که به خاطر فیلم «تئوری همه چیز» نامزد اسکار شده بود، در این جا کاراکتر جین، شخصیت اصلی فیلم را بازی کرده و به گفته منتقدان از پس نقشش برآمده است. این نخستین باری است که یک کاراکتر زن قهرمان اصلی سری فیلم های جنگ ستارگان می شود، موضوعی که با بازخوردهای مثبتی همراه بود. گفته می شود حضور کتلین کندی تهیه کننده صاحب نام هالیوودی به عنوان مدیر لوکاس فیلم و مسئول برند Star Wars، تاثیر مستقیمی روی ساخت این فیلم و انتخاب قهرمان اصلی آن داشته است.

هان سولو آغاز می کند

همان طور که در ابتدا گفتیم RO نخستین فیلم از مجموعه ای است که می خواهد داستان هایی را از گوشه و کنار جهان جنگ ستارگان تعریف کند. قرار است تا سال 2020 (1399) دو فیلم دیگر از این مجموعه ساخته شود. نخست فیلمی درباره دوران جوانی «هان سولو» که در سال 2018 (1397) اکران می شود و دوم، فیلمی که هنوز مشخص نیست درباره کدام شخصیت خواهدبود. هر چند دیزنی اعلام کرده این فیلم در سال 2020 (1399) اکران خواهدشد.

فیلم هان سولو را «فیل لرد» و «کریستوفر میلر» خواهند ساخت؛ زوج سینمایی ای که سابقه ساخت آثار پرفروشی همچون (Cloudy with a Chance of Meatballs)، «Jump Street ۲۱» و (The Lego Movie) را دارند. نکته جالب در مورد این زوج سینمایی، ساخت فیلم هایی کمدی با درون مایه اکشن است که تمامی آن ها نمرات خوبی از منتقدان دریافت کرده اند.
وقتی «یک نفر سرکش»، جنگ ستارگان را به هم می ریزد

در این فیلم، «آلدن ارنریچ» نقش جوانی های سولو را ایفا خواهدکرد و می توان انتظار داشت که «هریسون فورد» هم نقش بسیارکوتاهی در این فیلم داشته باشد.

در مورد فیلم دوم هنوز اطلاعات خاصی در دسترس نیست، اگرچه این احتمال می رود که «بوبا فت» شخصیت اصلی آن باشد؛ مشهورترین جایزه بگیر کهکشان که در بین طرفداران محبوبت بالایی دارد.«بوبا فت» از چند منظر می تواند جهان سینمایی جنگ ستارگان را متحول کند. نخست این که بوبا فت شخصیتی سیاه پوست است و برای نخستین بار قهرمان اصلی یکی از فیلم های جنگ ستارگان رنگین پوست خواهدبود. در وهله دوم نباید فراموش کنیم که فت شخصیتی منفی است و با ساخت این فیلم برای نخستین بار شاهد حضور کاراکتری منفی در راس امور هستیم تا حتی جنگ ستارگان هم از خیر و شر بودن مطلق فاصله بگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج