۴۶۳۵۳۳
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

بمب ساعتي سالمندان ایرانی

آقاي وزير بهداشت در روزهاي گذشته مطلب مهمي را اعلام كرد و گفت: «سن امید به زندگی زنان ایران به ٨٠,٥‌ سال و سن امید به زندگی مردان به ٧٩‌ سال رسیده است.

روزنامه شهروند: آقاي وزير بهداشت در روزهاي گذشته مطلب مهمي را اعلام كرد و گفت: «سن امید به زندگی زنان ایران به ٨٠,٥‌ سال و سن امید به زندگی مردان به ٧٩‌ سال رسیده است؛ البته ١٠‌ سال این عمر با معلولیت است. هزینه‌های درمان بیماری‌های غیرواگیر ناشی از چاقی، دیابت، فشارخون و کم‌تحرکی سرسام‌آور است؛ ازجمله اینکه حدود ٧٠٠‌هزار نفر از ایرانیان به آلزایمر مبتلا هستند و تعداد آنان نیز هر‌سال افزایش می‌یابد؛ بیماری که نه‌تنها فرد بلکه کل خانواده را درگیر می‌کند. شرط اول مقابله و کنترل این بیماری‌ها پیشگیری با تغذیه و ورزش سالم است؛ هم ورزش مغز برای پیشگیری از آلزایمر و هم ورزش جسم برای پیشگیری از معلولیت در دهه‌های پایانی عمر لازم است و باید گسترش یابد.» اگر چه نمي‌دانيم كه آيا اميد به زندگي در ايران به ارقام گفته شده از سوی آقای وزیر رسيده است يا خير؛ به‌ويژه اينكه آخرين آمار رسمي كه در سايت مركز آمار از اميد به زندگي درج شده به شرح زير است.

و اگر در ٥‌ سال اخير هم مثل ٥‌ سال ١٣٨٥ تا ١٣٩٠ به همين ميزان افزايش يافته باشد كه معمولاً بعيد است، در حال حاضر اميد به زندگي در ميان مردان ايران حدود ٧٣‌سال و زنان نيز ٥/٧٥‌سال خواهد بود كه حدود ٥ تا ٦‌سال كمتر از ارقام آقاي وزير بهداشت است و البته اين رقم بسيار بالايي است، زيرا رسيدن به ارقام اعلام‌شده وزير بهداشت در فاصله كوتاه ٥ساله تقريباً غير ممكن است و نيازمند زيرساخت‌هاي بهداشتي و درماني خيلي بيشتري از آنچه هست كه اكنون داريم. نكته مهم اين است كه رسيدن به اين ارقام با توجه به نكات ديگر موجود در سخنان آقاي وزير بسيار پرهزينه و مسئوليت‌آور است. به علاوه فراموش نكنيم كه سازمان ملل براي ‌سال ٢٠٥٠ يعني حدود ٣٣‌سال ديگر نرخ اميد به زندگي را براي ايران ٧٩‌ سال برآورد كرده است و لذا بعيد است كه اكنون به چنين مرحله‌اي رسيده باشيم. فارغ از اين نكته، موضوع محوري سخنان آقاي وزير سالمندي و عوارض خاص آن ازجمله آلزايمر و ديگر بيماري‌هاي خاص كهنسالان است. اگر چه مطابق آنچه كه اعلام شده در حال حاضر هم ٧٠٠‌هزار نفر از ايرانيان دچار درجاتي از آلزايمر هستند كه مراتب خفيف آن چندان مشكل‌آفرين نيست، ولي هنگامي كه اين ارقام را در كنار ساير بيماري‌هاي اين دوره مثل ازپاافتادگي، تنهایی، سرطان، مشكلات قلبي و عروقي و... قرار مي‌دهيم، متوجه می‌شویم که اگر امروز با چنين وضعي مواجه هستيم، در سال‌هاي آينده وضعيت به مراتب خطرناك‌تر خواهد شد. دو علت مهم در بروز اين امر دخالت دارند. اول از همه حضور جمعيت جوان دهه چهل و پنجاه و سپس شصت است كه در آینده روند رو به رشدي را به تعداد جمعيت سالمند خواهد بخشيد. جمعيت سالمند يا بالاي ٦٥‌ سال كشور در‌ سال ١٣٩٠ حدود ٣/٤ ميليون نفر بود كه طي سال‌هاي آينده و تا‌ سال ١٤١٠، برآورد مي‌شود كه به ٦/٨ ميليون برسد و ١٠‌سال بعد از آن نيز به ٥/١٢ ميليون نفر بالغ خواهد شد. علت دوم اينكه سن آنان طولانی‌تر و تعداد اعضاي خانوارشان نيز كمتر مي‌شود در نتيجه نگهداري‌هاي خانگي از آنها به‌شدت كاهش خواهد يافت.
با چنين تصويري چه بايد كرد؟ به‌طور قطع بايد پيشگيري كرد. دو عنصر مهم براي اين گروه همچنان كه در سخنان آقاي وزير هم هست، تحرك و تغذيه است. تحرك هم در بعد فكري و هم در وجه بدني. تغذيه و الگوي غذايي و سلامت و كيفيت غذاي مصرف‌شده نيز نقش مهمي در سلامت دارد. در كنار اينها، نيازهاي رواني و روحي اين گروه اهميت خود را دارد. مسأله اين است كه اگر در سه دهه پيش بمب جمعيتي ايران كه در حال انفجار تلقي مي‌شد، به بخش جوان جمعیت مربوط بود، امروز اين بمب به حوزه سالمندان منتقل شده است. وضعيت سالمندي در ايران را مي‌توان به مثابه يك بمب جمعيت‌شناختي تصوير كرد.
بمبي كه كوچك است ولي به صورت تصاعدي در حال بزرگ‌شدن است و در زماني كه انتظار يا آمادگي آن را نداريم، منفجر خواهد شد. فرق آن با بمب جمعيتي جوانان اين است كه جوانان داراي ظرفيت‌هاي حل مسأله خودشان نيز بودند. درواقع يك نيروي فعال و سرزنده هستند كه مي‌توانند در بهترين دوران جسمي و روحي به كمك توسعه كشور بيايند و در خدمت توليد قرار گيرند. ولي سالمندان در وضعيت كاملاً متفاوتي قرار دارند. آنان در شرايطي به بمب تبديل مي‌شوند كه خودشان توان چنداني براي حل مسائل ندارند و اين ديگران هستند كه بايد به آنان كمك كنند. بنابراين بايد اين هشدار را جدي تلقي كرد و اجازه نداد كه نسل بعد از ما عهده‌دار انجام اين كار غیرممکن شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • zizi

      زمانی که قشر جوان منفجر شدن کاربراشون فراهم کردین ؟؟؟ امکانات؟دانشگاه؟ اون موقع هم آمادگی نداشتین برای پیری شون هم آمادگی ندارین . از الان به جای مقاله نوشتن زیرساختها رو آماده کنین

    • بدون نام

      چقد حرف, زمانیکه مدارس مون دوشیفته سه شیفته شد چرا فکر کار,و ازدواج مون نبودید! چیز جدیدی م نیست سالمندی مون شما زحمت نکشید اونم خودمون ى کاری میکنیم

    • ایران دوست

      وقتی 13000000 ملیون نفر!! به علت مشکلات معیشتی و مسکن قید ازدواج را زده اند !! آیا میدانید این افراد که اکنون در دهه 40 عمر خود هستند چه سرنوشتی دارند ؟ نه همسر و نه فرزندی!! این افراد که در سالهای آینده با وضعیت کنونی باند بازی و سیاسی بازی در کشور شاید دو برابر شود چه هزینه ای برای کشور و نسل اندک جوانان آینده این مملکت دارد!؟ ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج