۴۶۵۴۳۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

اسرار جدید لکه های خورشیدی

دانشمندان توانستند جزییات جدیدی در مورد سوراخ های بزرگ خورشیدی کشف کنند که دو برابر قطر زمین هستند. لکه های عظیم روی خورشید در سال ۲۰۱۵ عکس برداری شده بودند اما به لطف تصاویر جدید، دانشمندان می توانند مرکز تاریک و پیچان این لکه ها را با جزییات بیشتر بررسی کنند.

وب سایت کلیک: لکه های خورشیدی ویژگی عجیبی نیستند و هنگامی در سطح خورشید ایجاد می شوند که میدان مغناطیسی آن در نقاط خاص بسیار متمرکز می شود.
اسرار جدید لکه های خورشیدی

دانشمندان توانستند جزییات جدیدی در مورد سوراخ های بزرگ خورشیدی کشف کنند که دو برابر قطر زمین هستند. لکه های عظیم روی خورشید در سال ۲۰۱۵ عکس برداری شده بودند اما به لطف تصاویر جدید، دانشمندان می توانند مرکز تاریک و پیچان این لکه ها را با جزییات بیشتر بررسی کنند.

این مساله باعث می شود تکه های سردی ایجاد شوند و به همین دلیل در تصاویر، تیره دیده می شوند و می توانند منجر به زبانه های خورشیدی عظیمی شوند که مواد خورشید را به فضا پرتاب می کند. طوفان های خورشیدی که باعث شفق های زیبا در زمین شده و در ارتباطات زمینی اختلال ایجاد می کنند.

ما چندین تلسکوپ داریم که تشکیل این لکه ها را رصد کرده و در طول موج های مختلف آن را بررسی می کنند اما محققین اکنون از یک تلسکوپ برای طول موج رادیویی استفاده کردند که جزییات جدیدی را نشان داد.

تصاویر جدید توسط آرایه میلی‌متری بزرگ آکاتاما(ALMA) در شیلی گرفته شده است.

تیم باستیان، ستاره‌شناس رصدخانه رادیویی آمریکا می گوید "ما به این عادت کرده ایم که خورشید در نور مرئی دیده شود، اما این نور تنها به ما می گوید سطح پویای آن و اتمسفر پر انرژی این ستاره چگونه است. برای درک کامل خورشید نیاز داریم سراسر طیف الکترومغناطیس، از جمله بخش های میلی‌متری و زیر میلی‌متری‌ای که ALMA می‌تواند مشاهده کند را بررسی کنیم."

ALMA اغلب برای تشخیص امواج رادیویی در کهکشان‌های دوردست استفاده می شود، اما برای خیره شدن مستقیم به خورشید نیز طراحی شده است بدون اینکه تجهیزات آن دچار آسیب شوند. به همین دلیل می تواند امواجی را تشخیص دهد که هیچ تلسکوپ دیگری روی زمین قادر به تشخیص آن نیست.

دو طول موج میلی‌متر و ۳ میلی‌متر دو طول موج هستند که این تلسکوپ آن‌ها را تشخیص می دهد. هردو طول موج، کروموسفر خورشید را بررسی می کنند، که شامل بخش های بالایی سطح خورشید می شود و ما با نور مرئی قادر به دیدن آن هستیم.

اما تصاویر ۱٫۲۵ میلی‌متری ثبت شده توسط ALMA یک لایه از کروموسفر را نشان می دهد که عمیق تر از موارد ۳ میلی‌متری هستند. جالب است که این تصاویر بسیار متفاوت بوده و نشان می‌دهد دمای کروموسفر زیر لکه های خورشیدی بسته به عمق آن تغییر می کند.

این تصویر مربوط به طول موج رادیویی ۱٫۲۵ میلی‌متری است:

اسرار جدید لکه های خورشیدی

و این تصویر طول موج رادیویی ۳ میلی‌متری:

اسرار جدید لکه های خورشیدی

این تیم امیدوار است بفهمد دقیقا این دو سطح کروموسفر چرا دمای متفاوتی دارند، و اینکه چگونه روی تشکیل لکه ها تاثیر می گذارند. روندی که هنوز به درستی درک نشده است.

سازمان فضایی اروپا(ESO) می گوید "درک گرمایش و دینامیک کروموسفر، کلید تحقیقاتی هستند که در آینده به ALMA سرنخ هایی از مناطق مورد بررسی می دهند."

این ها تصاویر اولیه ای هستند که ALMA گرفته است و ما در انتظاریم تا ببینیم تلسکوپ در آینده چه رازهای دیگری را برای ما افشا می کند. داده های اولیه از رصدخانه خورشیدی ALMA این هفته منتشرشده تا جامعه ستاره شناسان آن‌ها را مطالعه و بررسی کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج