۴۶۶۸۳۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اولین گروه تئاتر خیابانی سندرم‌دان در جهان

نمایش «افسانه دشت بی باران» توسط اولین گروه تئاتر خیابانی با افراد سندرم دان در جهان، در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا می شود.

خبرگزاری مهر: نمایش «افسانه دشت بی باران» توسط اولین گروه تئاتر خیابانی با افراد سندرم دان در جهان، در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا می شود.
اولین گروه تئاتر خیابانی سندرم‌دان در جهان

رسول حق‌شناس که قرار است با حضور افراد مبتلا به سندرم دان در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ۳ اثر نمایشی را به صحنه ببرد درباره این آثار نمایشی و فعالیت ها به ما گفت: من سال‌هاست که با افراد سندرم دان تئاتر درمانی کار می کنم. من خیلی مایل نیستم که بگویم افراد «مبتلا به سندرم دان» بلکه به جای واژه «مبتلا» از واژه «با» استفاده می کنم. امسال با این گروه، ۲ نمایش در بخش صحنه ای و یک نمایش در بخش تئاتر خیابانی جشنواره داریم.

وی افزود: این اولین گروه در جهان است که متشکل از افراد با سندرم دان است و در بخش تئاتر خیابانی فعالیت می کند.
اولین گروه تئاتر خیابانی سندرم‌دان در جهان

حق شناس با اشاره به حضور کانون خیریه سندرم دان ایران به عنوان تهیه کننده آثار این گروه، اظهار کرد: با اعضای این گروه نمایش های «افسانه ننه ماهی» و «چترهای سپید» را در بخش صحنه ای جشنواره و نمایش «افسانه دشت بی باران» را در بخش تئاتر خیابانی جشنواره اجرا می کنیم.

وی با اشاره به حضور گروه افراد با سندرم دان در سه دوره از جشنواره تئاتر فجر و همچنین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و برگزیده شدن اثری از این گروه در سال ۲۰۱۲ در جشنواره ای در کشور هند، گفت: سه نمایش «افسانه ننه ماهی»، «چترهای سپید» و «افسانه دشت بی باران» بر اساس قصه های فولکلوریک ایرانی شکل گرفته است.

حق شناس با بیان اینکه تئاتر معلولان و تئاتر درمانی با هم متفاوت هستند، یادآور شد: در تئاتر معلولان جای بازیگر معمول از بازیگر معلول استفاده و روی یک نمایشنامه ایرانی یا خارجی کار می شود اما در تئاتر درمانی متنی از پیش نوشته نشده بر اساس تکنیک های تئاتر درمانی پیش می رود و در نهایت می بینیم که تکنیک ها با کدام نمایشنامه همخوانی دارد و آن اثر را انتخاب می کنیم. در اصل هدف ما اجرای نمایش نبوده است.
اولین گروه تئاتر خیابانی سندرم‌دان در جهان

وی با اشاره به حضور ۱۵ فرد با سندرم دان در اجرای این سه نمایش در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، درباره تأثیر تئاتر درمانی و اجرای تئاتر خیابانی در جشنواره روی افرادی که در این اثر به ایفای نقش می پردازند، توضیح داد: با اجرای یک تئاتر خیابانی با حضور افراد با سندرم دان اولا توانایی این افراد را به مخاطبان نشان می دهیم که چگونه در میان سر و صدا و رفت و آمدها، ۲۰ دقیقه با تمرکز اثر را اجرا می کنند. همچنین اجرای این اثر باعث بالا رفتن اعتماد به نفس این افراد می شود و جامعه نیز نگاه توانمندگونه ای به آنها خواهد داشت.

حق شناس در پایان تأکید کرد: دغدغه اصلی من در حوزه تئاتر درمانی، بحث آموزش است. افرادی که در این زمینه متخصص هستند به تعداد انگشتان یک دست نمی رسند. من حاضرم در سراسر ایران با برگزاری کارگاه های آموزشی چند روزه به آموزش علاقه مندان به حوزه تئاتر درمانی بپردازم.

آیدا عادل پور، حسین شکوری، مجید اقتداری، آذین بهرامی، احسان فعلی، کیارش میرزازادی، فرداد لولویی، امین جهانگیری، امین جهان عراقی، حسین روضه خوان، علی زارعی، فاطمه درگاهی، تقی اخوان، امین شعبانی، نیما نرسی، یاشار نظیف کار، کیانا حق شناس، علی اصغر حق شناس، طراح صحنه و لباس سمیه کیادربندسری، عکاس و طراح پوستر مینا شجاع و موسیقی علی رضا بازیگران و عوامل اجرای نمایش «افسانه دشت بی باران»، «افسنه ننه ماهی» و «چترهای سپید» هستند.

نمایش «افسانه دشت بی باران» روزهای ۴، ۸ و ۱۱ بهمن ماه به ترتیب در فضای باز خانه هنرمندان ایران و محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود. نمایش های «چترهای سپید» و «افسانه ننه ماهی» هم روزهای ۸، ۹ و ۱۰ بهمن ماه در تماشاخانه مشایخی اجرا می شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج