۴۶۷۳۴۸
۴۱ نظر
۵۰۰۱
۴۱ نظر
۵۰۰۱
پ

کیهان: «خندوانه» درباره پلاسکو سیاه نمایی می کند

یک جامعه‌شناس با حضور در برنامه خندوانه، اظهاراتی برخلاف واقعیت این روزهای جاری در بین مردم را بر زبان آورد.

کیهان نوشت: یک جامعه‌شناس با حضور در برنامه خندوانه، اظهاراتی برخلاف واقعیت این روزهای جاری در بین مردم را بر زبان آورد.

در حالی که جامعه ما به خصوص شهر تهران داغدار عزیزان آتش نشان حادثه ساختمان پلاسکو است و در کنار آن، انواع و اقسام بارقه‌ها و جلوه‌های انسانی از ورای این داغ و آوار انبوه آهن و سنگ و خاک، بیرون زده و خودنمایی می‌کند؛ چه در کمک‌های مختلف شهروندان اعم از اهدای خون و رسیدگی به بازماندگان و تامین شغل برای مال باختگان تا همدردی‌های حضوری و زبانی و اینترنتی، اما همچنان گروهی سعی می‌کنند تا با بزرگنمایی و تکیه بر اعمال ناشایست عده‌ای معدود (که به هرحال در هر جمع و حادثه‌ای رویت می‌شوند)، همه این جلوه‌های زیبای ایثار و فداکاری و همدردی را انکار نموده و ساز خود را کوک کرده و صید خویش را از این میدان شکار کنند.
این فقره از کانون‌های معلوم الحال بیگانه و رسانه‌های وابسته‌شان شروع و به برخی از فضاهای مجازی داخلی هم پمپاژ شد تا همچنان به سیاق خویش، چهره‌ای سیاه و تاریک از ملت ایثارگر ایران و رفتارشان در شرایط بحرانی تصویر نمایند. اما تاسف بسیار آنجاست که متاسفانه این رویه به رسانه ملی نیز نفوذ کرده و از زبان به اصطلاح کارشناس ویژه برنامه «خندوانه»(برای فاجعه ساختمان پلاسکو) نیز بر صفحه تلویزیون ما جاری شد!
آقای کارشناس البته با تاییدات مکرر مجری، ابتدا ساده لوحانه و به سبک و سیاق برخی بوق‌های تبلیغاتی غرب، حادثه پلاسکو را با واقعه ۱۱ سپتامبر مقایسه کرد، سپس دو نکته اصلی روز پنجشنبه (روز وقوع حادثه پلاسکو) در رابطه با مردم را خودمداری و احساسی گری دانسته! و اصل بحث و اساس خشم و ناراحتی مردم نسبت به فاجعه یاد شده را ناشی از همین دو عامل معرفی کرد!!
وی هشدار داد که ممکن است صحبت‌هایش را عده‌ای سیاه‌نمایی تلقی کنند اما در ادامه، سخنان و آمارهای شگفت‌انگیزی برزبان آورد که شاید حتی در قوطی عطاران خارج‌نشین و لس‌آنجلسی نیز یافت نشود! او دوران کنونی را فارغ از ۴۰-۵۰ سال پیش و همچنین اوضاع کشورهای دیگر، دورانی دانست که احساس می‌شود «وضع خوبی نیست»و علت آن را نوعی «خودمداری و خودخواهی» مردم ذکر کرد و آنها را بدون تعلق خاطر نسبت به یکدیگر و خصوصا آسیب دیدگان حادثه پلاسکو و اساسا دارای «خصائص چشمگیر منفی» به شمار آورد! آقای کارشناس در آمار عجیب و غریب دیگری گفت که «نیمی از زنان جامعه ایران از بوق زدن‌هایی که معنی خاصی داشته، آزار دیده‌اند»! وی ندیدن این خصائص منفی مردم ایران (به خصوص خصلت به قول ایشان «ترجیح دادن خود بر دیگران و جامعه») را کلاه گذاردن بر سر خود محسوب نمود و مدعی شد در این زمینه هیچ فرد و نهادی (حتی روحانیون و نهادهای دینی) هم آموزش‌های لازم را به مردم نداده‌اند!
کاش این دکترای جامعه شناسی، اگر چشمش را به روی تمامی لحظات ایثار و همدلی مردم در همین واقعه پلاسکو بسته، فارغ از شبکه‌های مجازی، لااقل لحظاتی از وقت خود را با مردم کوچه و بازار و شهرها و روستاهای این سرزمین می‌گذراند و در هنگامه‌های سخت و دشوارشان حضور می‌یافت تا جلوه‌های فداکاری و از خود گذشتگی آنها را مشاهده نموده و جامعه‌شناسی را نه فقط از روی تئوری‌های تاریخ گذشته غربی بلکه به طور واقعی درک کند!
یادمان باشد که آتش نشانان قهرمان نیز بخشی از همین ملت سرافراز بودند و عمل ایثارگرانه‌شان نیز نمونه‌ای از فداکاری‌ها و ایستادگی و مقاومت نزدیک به ۴۰ سال همین مردم در مقابل دنیای استکبار بوده و هست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مصطفی

      اونوقت تو سایر مسائل رو خیلی سفیدنمایی میکنی؟؟؟ کیهان باید پاسخگوی صحبت های جهت دار و مغروضانه خود باشه

      پاسخ ها

      • علی

        شما وقتی بیمار میشید و میرید دکتر، بهتون نمیگه به به چه قد و بالایی و چی پری، چه رویی و ... بلکه یه راست میره سر مشکل تا اون رو حل کنه. قبول داریم ملت دلسوز و کمک کنی داریم اما باید اون تعداد بیمارها رو که میان راه رو بند میارن و سلفی میگیرن تا حس خودشون رو ارضا کنن درمان کرد. با تشکر از خندوانه برای این حرکت زیباش.

      • بدون نام

        واقعا نزدیک عید برای شیشه روزنامه پت و پهنلازمه

      • بدون نام

        کیهان بازی با کلمات میکنه . وظیفه تجهیز و تامین امکانات با کیه من یا دیگری فیلم تیم عملیات مشابه در کشورهای دیگه رو ببین از همه امکانی استفاده میکنند تا زمانش به ذوب اسکلت سازه مثل پلاسکو نرسه چرا برج های سپتامبر نیویورک عبرت و تجربه نشد اون سازه که قوی تر بود ریخت چرا مدیریت بحران و فرمانده عملیات ساختمون پلاسکو باسازه قدیمی و ضعیف رو لحظات زودتر تخلیه نکرد
        در فیلم همسایه پلاسکو ادم عادی داره میگه این کج میشه میریزه اون شلنگ فایده نداره اونوقت متخصص نفهمید!
        اگر هلی کوپتر خاموش نمیکرد با دو نردبان و چند شلنگ چطور اون حجم آتش خاموش میشد که نشدش هم اسکلت ذوب شد باز هوایی سازه خنک میشد خم نمیشد
        یعنی چی شهردار میگه تعطیل کنم یا نکنم فلان به وظیفه اش عمل کنه 20 بار اخطار پلمپ نشه داستان داره دیگه . با شناختی که از برخورد خیلی جدی شهرداری با دستفروش داریم این نوع تعامل و مدارا با مالک اصلی جای سوال داره

    • بی نام

      دقیقا بحثه توصیف نیمه پر و نیمه خالی لیوانه ...

    • حسین

      درود بر کیهان ...
      خندوانه دیگه باید تعطیل کنه توی این شرایط ... دلقک بازی و کمدی وقتش الان نیست ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بروبابا

      • بدون نام

        بشین بابا
        منکه برنامه رو ندیدم
        ولی چشم بسته بهت منفی میدم
        مقاله نوشته درمورد یک بحث داخلی بعد یک خط در میون اسم دشمن و لس آنجلسی و بی بی سی و .... میاره

        فقط مونده به رامبد جوان انگ جاسوسی بزنه
        بابا مشکلات فرهنگی مملکت قابل انکار نیست که بخواهی بخاطر منافع سیاسی اونارو ندید بگیری
        جامعه شناسه دقیقا درست گفته

    • بدون نام

      یه روز بلاخره کیهان باید جوابگو باشه که اینطور از جانب مردم حرف میزنه ، بابا ما مردمیم و داریم مردم میبینیم کسی شما را قبول نداره ، دلتون الکی خوشه . سیاه نمایی کار شماست .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیهان همیشه سیاه نمایی کرده این همه نظر مخالف و دیسلایک سایت ها داشته باز به تخریب ادامه میده پاسخگو نیست

      • سراج

        سلام - آقاي بدون نام شما هم كه داريد بجاي ديگران حرف مي زنيد و نظر ميديد
        شما مگه همه مردم هستيد اگر هستيد حداقل بجاي من نيستيد

    • بدون نام

      این کیهان بازم حرف زد.

    • پروانه

      من کاری به این ندارم که مقایسه حادثه پلاسکو با ۱۱سپتامبر درسته یا غلط...شاید واقعا اشتباهه.نمیدونم... اما بعضی حرفهای این کارشناس واقعا درسته. واقع نماییه نه سیاه نمایی. تا کی می خواهیم سر پوش روی عیبهامون بذاریم؟؟؟ پس کی میخوایم خودمونو اصلاح کنیم؟؟ چند دهه است که مدام میگیم ما بهترینیم توی دنیا..ایرانیا باهوشترین، بافرهنگترین....پس کو نتیجه این همه هوش و فرهنگ؟؟ چرا اوضاع جامعه اینه؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

    • بدون نام

      غیر از پاک کردن صورت مساله و فرو بردن سر در زیر برف از شما کار دیگری ساخته نیست کیهان عزیز

    • علیرضا

      کارشناس روزنامه کیهان در این باره خود به نوعی سیاه نمایی کرده است ، وکاسه داغ تر از آش شده است . کارشناس محترم , مردم ایران بسیار آگاهانه همه چیز را دنبال می‌کنند ،و متوجه کارشناسی جهت دار شما هستند.

    • بدون نام

      آقی شریعتمداری! خدایی بچه هاتون خجالت نمیکشن بگن..؟؟؟

    • بدون نام

      وای میشه خواهش کنم اصلا از کیهان مطلب ننویسید . اسمش هم اعصاب ادم رو خورد میکنه ....

    • pdrm

      ! یه نگاهی به کارنامه روزنامه زردت بنداز میفهمی سیاه نمایی چیه!

    • shahin

      ببخشید ببخشید حرف ....نزن دیگه!!!!راست میگه دیگه همین شما و امثال شما کیهانی ها جامعه رو به روز رساندید

    • بدون نام

      اتفاقا اون قمسمتی که در مورد بوق زدن برای خانما گفتند سفید نمایی کردن چون بیش از نیمی از خانما با این مورد مواجه میشن، من با اینکه محجبه هستم و همیشه از پیاده رو عبور میکنم بارها با این مورد روبرو شدم واقعا اذیت کننده است

    • بدون نام

      کیهان که کلا تو کار سیاه نماییه و وارونه جلوه دادن واقعیت ها و البته خبرها و مقالات این روزنامه رو برعکس کنی به حقیقت میرسی

    • علی

      روزنامه نگار های کیهان با خواهر برادرشون هم دعواشون بشه توطئه غرب بوده!
      آخه ... شما تا حالا خودت یک تئوری کار جدید و نوآورانه تو رشته خودت کردی که انتظار داری مردم از دانش روز (که شما بهش میگی غربی) استفاده نکنند.

    • بدون نام

      من تاحالا روزنامه کیهان رو نخوندم فقط می دونم خارچشم نوریزاده وبعضی از بوق های اونور آب که این بنده خدا را خراب می کنن یه عده ای از مردم هم تحت تاثیر اونوریها از این آقای شریعتمداری بدشون میاد اونور ابی از خیلیها بدشون میاد شما باید بوق اونها بشید کمی هم ایرانی باشید واقعیت ایران را ببینید حالا پلاسکو یک اتفاق مثل تمام اتفاقهایی که تودنیا میافته دیگه این همه سر وصدا نداره نمی دونم اگر توی خونتون یکی از اعضای خانواده تون اشتباه کرد از زندگی ساقطش می کنید ویا محاکمه میشه نمی دونم والا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما خارج بودی که میگی مثل بقیه اتفاقهای دنیا ؟
        اگه ملاکت اخباریه که از رادیو تلویزیون ایران میشنوی لطفا قضاوت نکن
        ما فوقش میتونیم خودمونو با هند مقایسه کنیم نه بیشتر

    • بازجو

      نه به اندازه جنابعالی واذناب آبدارخانه . که درباره همه چیز سیاه نمایی می کنید.واز سفیدی وبارقه نور‌هم هراسانید..این علقه ها دایمی نیست.عبرت

    • بدون نام

      کیهان چیزی نگی نمی گن...!!

    • بدون نام

      در جواب کسی که گفته من کیهان نمیخونم اما کلا عاشق کیهانی هاست:
      در خانه ما کسی حقوق نمیگیره برای اعمال و وظایفش و ادعایی هم نداره و اگر هم اشتباه کنه نقد میشه و اگر هم مشاجره ای پیش بیاد بازهم کانون خانواده بی مزد کنار هم قرار میگیرند. کیهان بخشی از خانواده ملت نیست بلکه بخشی از سرمایه های بیت الماله که داره به طریق دلخواه و جهت مخالف امیال حتی صحیح مردمی حرکت می کنه. از جیب من بر علیه من!! هیچ رابطه ی خونی هم با مسوولین مواجب بگیرش ندارم که بخوام این حجم اشتباهش رو تحمل کنم یا ببخشم و خدارو شکر نماینده ی الهی هم که نیستند (بر خلاف ادعای بعضی و وقتیشان).

    • بدون نام

      مردم در هيچ كجاى دنيا از شكم مادرشان "متمدن" به دنيا نمى آيند. آدمها شعور و فرهنگ و تمدن را از جامعه اى كه در آن زندگى مى كنند ياد مى گيرند. آنهم زير لواى قانونى كه همه شهروندان در آن برابرند. اينجا اگر راننده اى صداى آمبولانس و ماشين آتشنشانى را بشنود و راه برايش باز نكند، جريمه سنگينى در انتظار اوست. قانونى كه با پول و پارتى و آشنا قابل خريد و فروش نيست. همان كسى كه در كشور خودش براى آژير آمبولانس تره خورد نمى كند، بعد از مدت كوتاهى زندگى در اينجا، به محض شنيدن آژير كنار مى كشد. اينجا براى آموزش شعور اجتماعى، قوانين سفت و سخت و پرهزينه اى بر جامعه حكمفرماست. پاى زندگيت در ميان است و چاره اى جز ياد گرفتن ندارى. دو بار مست رانندگى كنى گواهينامه ات را باطل مى كنند و از زندگى ساقطى!

      فرهنگ و تمدن و شعور را نمى شود يك شبه به كسى يا جامعه اى تزريق كرد. در جايى مثل ايران، مردم اين چيزها را چطور بايد ياد بگيرند وقتى اولين واكنش در برخورد با مأمور قانون، گذاشتنِ اسكناس زير گواهينامه است! ..... وقتى قانون به مردم احساس اعتماد و امنيت نمى بخشد، پس انصاف نيست كه در اين موارد تنها به مردم خرده گرفت. شرط اول قانونمند بودن، اعتماد به جامعه قانون گذار است. چه انتظارى مى رود وقتى بستر اجتماع و قوانينِ حاكم بر آن، بى اصول و بى پايه و از پاى بست ويران است؟

      در جوامع متمدن اولين چيزى كه فرد مهاجر ياد مى گيرد احترام به "پرايوسى" آدمهاست. كلمه اى كه حتى معادل دقيق فارسى ندارد. در ايران، در تاكسى و مغازه و سالن انتظار دكتر همه راجع به علت لنگيدنتان، سوختگى صورتتان و معلوليت فرزندتان از شما سوال خواهند كرد و راهكار ارائه خواهند داد و هيچ راه گريزى هم نيست. در جمع هاى فاميلى راجع به علت بچه دار نشدن و ميزان حقوق دريافتى تان بايد جواب پس دهيد. بدتر از آن، اين است كه قانون جامعه هم حق داشتن پرايوسى را سالهاست كه از شهروندانش ... كرده است. ما ..... قوانين سرزمين م.... است. زير ساخت اجتماع ما هم يك فرهنگ قبيله اى است. مردم كوچه و بازار از روى دست چه كسى تقلب كنند تا اصول اوليه تمدن و احترام به حريم يكديگر را ياد بگيرند.
      اينجا پدر و مادر كلى فرم و رضايت نامه امضا مى كنند كه مدرسه اجازه داشته باشد دو تا عكس از بچه هايشان بگيرد. پدر و مادر مهاجر هم ياد مى گيرند كه عكس بچه هاى مردم را سهل انگارانه و بى اجازه والدينشان نبايد بگذارند روى شبكه هاى اجتماعى. يك روى قضيه يادگيرى اصول زندگى در يك جامعه متمدن است و روى ديگر ترس از قانون.

      اما اصلى ترين فاكتورى كه جوامع مهاجر پذيرى مثل كانادا و آمريكا را منظم و متمدن نگه داشته، قانون درست و سفت و سخت آن است.

      "نغمه جاه"

    • بدون نام

      آرزو به دل موندیم و ندیدیم این روزنامه و عوامل آن از یه چیزی خوششون بیاد. بابا بسه دیگه منفی بافی به خدا حال آدم را بد میکنید اه اه

    • حامد

      کیهان و هم فکرانش سر موضوع گور خوابی چند تا معتاد چه بلوایی که درست نکردند . همه یادمون هست چقدر سیاه نمایی شد و به دولت روحانی تاختند . حالا که سر قضیه به این مهمی یعنی امنیت جانی مردم در تهران اگر کسی حرف بزند دارد سیاه نمایی میکند ؟ ؟ ؟ البته از کیهان انتظار دیگری نمیشود داشت .

    • بدون نام

      مگه کارشناس دروغ گفته؟ برای چی مشکلات و بی فرهنگی های عده ای رو می پوشونید؟ شما اگه چشماتو باز کنی و مزاحمت های خیابونی رو ببینی می فهمی بوق زدن های یه گروه مردم آزار چقدر رو اعصاب خانوم هاست و تمرکزشون رو بهم میزنه.

    • زهرا

      اون هنرمند حداقل داره فقط تو رشته خودش کار می کنه مث شما به هوای قدرت و شهرت نمیره تو کاری که بلد نیست سرک بکشه آقای جدیدی. ماشالا به این همه اعتماد به نفس!

    • مریم ب

      وای بخدا اینا چرا انقد توهم توطئه دارن؟!!!!
      چرا جمع نمیشه این روزنامه؟ خودش که استاد سیاه نماییه!!!

    • بدون نام

      یعنی این روزنامه کیهان اگه حرف نزنه میگن لاله!

    • بدون نام

      کیهان و و یکی دوتا روزنامه و افراطگرا از این صحبتا خوششون نمیاد دیگه کل ایران پشت برنامه هایی هستن که حقیقت رو میگن و سانسور نمیشن .

    • بدون نام

      به هر حال کیهان هم نظرش را گفته قرار نیست هر چی بقیه خوششون بیاد همون گفته بشه

    • بدون نام

      کیهان خودش روسیاه ترین روزنامه است و همه رو مث خودش میبینه. انگار بقیه مسایل شفاف سازی شده

    • بی نام

      این کیهان چرا ورشکست نمیشه؟تا کی میخواد به همه چیز ایراد بگیره؟بیائید از این به بعد برای شیشه پاک کردن هم اونو نخریم شاید همه به این نیت میخرن آمار فروشش بره بالا

    • مان

      بهترین کار بی توجهی به این جور مثلا نشریاته. اهمیت ندین. تعجب هم نکنین. اینا تشنه توجه و متعجب کردن مردمن.

    • رضا پ

      باز کیهان و باز اظهار نظرهای بیجا و بی محتوا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج