۴۶۸۰۱۴
۵ نظر
۵۰۰۲
۵ نظر
۵۰۰۲
پ

جیب حقوق بگیران کوچک می شود

درآمد مالیات حقوق بگیران بخش خصوصی در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به سال جاری حدود ۲۰ درصد افزایش یافته که در مقابل افزایش حقوق‌ ۱۰ درصد خواهد بود که باعث کوچک شدن جیب این قشر می‌شود.

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ مجلس از معافیت مالیاتی حقوق تا سقف ۱۸ میلیون تومان در سال آینده خبر داد. این رقم براساس پیشنهاد دولت در لایحه به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده است.

براساس آمارها میزان افزایش حقوق سالانه و معافیت‌های اعمال شده در بودجه‌های سنواتی با افزایش درآمدهای مالیاتی حقوق کارکنان بخش خصوصی هم خوانی ندارد.

در لایحه بودجه سال آینده رقم مصوب مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی نسبت به مصوب سال جاری رشدی بیش از تورم و افزایش حقوق‌ برای سال آینده دارد. همچنین سقف معافیت مالیات حقوق نیز ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد.

بررسی روند افزایش درآمد مالیات این بخش نشان می‌دهد، در این سال‌ها تناسبی میان دریافتی (درآمدها) و پرداختی (هزینه‌ها و مالیات) وجود ندارد.

*مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی - ارقام میلیارد تومان
جیب حقوق بگیران کوچک می شود
مأخذ آمارها: بانک مرکزی و مرکز آمار و بودجه سالانه

طبق اطلاعات دولت در سال‌های 92 و 93 بیش از رقم مصوب، مالیات این بخش را وصول کرده است.

رشد بیش از تورم درآمد مالیاتی

این امکان برای حقوق بگیران وجود دارد، تا در صورتی که حقوق آنها کمتر از سقف تعیین شده معافیت مالیاتی است، بتوانند مالیات پرداختی را باز بستانند، اما موکول شدن فرایند آن به سال بعد از پرداخت مالیات و فرآیند پیچیده مالیات‌ها حقوق بگیران بخش خصوصی را از پیگیری آن پشیمان می‌کند.

همچنین رشد تورم نشان می‌دهد که مالیات‌ها به نسبت آن نه تنها رشد نکرده، بلکه افزایش بیش از دو برابری دارد که حکایت از کوچک شدن جیب این قشر دارد و از پیامدهای آن کاهش رفاه و قدرت خرید است.

واقعیت اینکه یکی از بخش‌های شفاف مالیات حقوق‌بگیران است و به جای اینکه افزایش و فشار مالیات‌ها به دوش بخش‌های غیرشفاف و مخل نظام اقتصادی باشد، از جیب حقوق‌بگیران که حساب آنها روشن است دریافت می‌شود.

در حال حاضر ارقام از پیشی گرفتن رشد مالیات حقوق بگیران از نرخ تورم و افزایش درآمدها حکایت دارد، علاوه بر این باید جامعه و این قشر هزینه مالیات بر ارزش افزوده مصرف را نیز پرداخت کند.

وزیر اقتصاد نیز چندی پیش از ناعادلانه بودن دریافت مالیات خبر داد و عنوان کرده بود: بیش از این، فشار مالیاتی روی بخش‌های شفاف اقتصادی منطقی نیست و منجر به تشدید و عمیق شدن رکود می‌شود.

پیش‌تر مرکز پژوهش‌ها از فساد و اعمال نظر شخصی در وصول مالیات‌ها گزارش داده و بیان کرده بود که یکی از معضلات سازمان امور مالیاتی فقدان نظام جامع اطلاعات مالیاتی است.

به گزارش فارس، نرخ مالیات حقوق‌بگیران طبق قانون 10 درصد است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بازم انتخابات نزدیکه و حرفهای شیرین بی پشتوانه از دهان بعضی افراد ...

    • عباس گلدوست

      هرروز با مالیات هایی که دولت اضافه میکند فقر بیشتر و کاراییی دولت کمتر میشود که برای قشر مستضعف این فشارها لیشتر حس میشود ....

    • حسین

      جیب ما کوچیک تر میشه هرروز .... ولی کیسه و گاو صندوق آقازاده ها هر روز بزرگ تر میشه .... حقوق نجومی دیگه جیب نمیخواد ...کیسه و کامیون لازم داره ....
      دولت تدبیر و امید دمت گرم با این بی تدبیری و ناامیدکردنمون ....

    • بدون نام

      جیب ما کوچک تروجیب اقازاده ها گشادتر ....

    • بدون نام

      عمراکوچیک بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج