۴۶۸۰۴۶
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

تلاش‌ اصولگرایان برای جذب ياران مصباح

مهم‌ترین معضل اصولگرایان برای رسیدن به ائتلاف و نامزد واحد حتی با تشکیل جبهه نوظهور مردمی نیروهای انقلاب هم حل نشد. «جبهه پایداری» که سال ٩٢ با شعار انتخاب اصلح به سعید جلیلی رسید و راه خود را از اصولگرایان جدا کرد، هنوز به جبهه نوظهور نپیوسته است. سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در آخرین اظهارنظر خود گفته بود مذاکرات جدی‌ای با جبهه پایداری در جریان است.

روزنامه شرق: مهم‌ترین معضل اصولگرایان برای رسیدن به ائتلاف و نامزد واحد حتی با تشکیل جبهه نوظهور مردمی نیروهای انقلاب هم حل نشد. «جبهه پایداری» که سال ٩٢ با شعار انتخاب اصلح به سعید جلیلی رسید و راه خود را از اصولگرایان جدا کرد، هنوز به جبهه نوظهور نپیوسته است. سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در آخرین اظهارنظر خود گفته بود مذاکرات جدی‌ای با جبهه پایداری در جریان است.
معلوم است اصولگرایان همه توان خود را برای راضی‌کردن پایداری‌ها گذاشته‌اند اما همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است. محتمل‌ترین گزینه انتخاباتی جبهه پایداری، سعید جلیلی است. تحرکات سیاسی این ماه‌های اخیر او هم حاکی از عزم جدی او برای رقابتی دوباره با روحانی است. این جبهه در انتخابات سال ٩٢ با اصرار بر گزینه اصلح، چهار‌‌ میلیون از آرای اصولگرایان را به سبد سعید جلیلی ریخت و از نگاه حامیان قالیباف و برخی اصولگرایان مانع وحدت شد. آنها در انتخابات مجلس گذشته هم فهرست تهران اصولگرایان را گروگان خود گرفتند و سهم خوبی به دست آوردند. البته توصیفی که امیر محبیان برای آن به کار می‌برد، لفظ «باج‌گیری» است. او معتقد است اصولگرایان به دو دسته «باج‌گیران» و «باج‌دهندگان» تقسیم شده‌اند. در نهایت نتیجه آن گروگان‌گیری یا باج‌گیری هرچه بود به قیمت ناکامی کل جریان اصولگرایی در پایتخت تمام شد.
سال ٩٢ رقابت درون‌گروهی سختی میان حامیان جلیلی و قالیباف شکل گرفت. حامیان قالیباف معتقد بودند عدم تمکین جلیلی به وحدت درون جریان اصولگرایی عامل شکست شده است. این رقابت تا این لحظه هم هنوز از بین نرفته است. چشم‌انداز واکنش جبهه پایداری برای خود اصولگرایان هم گنگ است تاجایی‌که غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درخصوص برخی تحرکات مبنی بر معرفی کاندیدای مجزا از کاندیدای اصولگرایان از سوی جبهه پایداری به عصر ایران گفته است: «البته باید صبر کرد؛ شاید مقداری پیش برویم بهتر بتوان نظر داد و تحلیل کرد اما آنچه در شرایط حاضر به نظر می‌رسد، بسیار‌بسیار بعید است که جبهه پایداری برای خود کاندیدایی مجزا معرفی کند».
اما محمدجواد ابطحی، از معدود نمایندگان جبهه پایداری در مجلس دهم نگاهی انتقادی به جبهه مردمی نیروهای انقلاب دارد و صراحتا گفته است وحدتی رخ نمی‌دهد. او به روزنامه ایران گفته است: «اگر هدف دوستان ما انتخابات ٩٦ بود، باید حداقل دو سال قبل این کار را می‌کردند نه در فاصله شش ماه مانده به انتخابات. آقایانی که مؤسس هستند گفتند نامزد نمی‌شویم و این هم خیلی خوب است. اما هیچ تضمینی برای آن نیست. ما از این حرف‌های قشنگ خیلی در انتخابات‌های قبلی زدیم که با نامزد واحد می‌آییم و کسی انفرادی عمل نمی‌کند و از این دست چیزها. از این تشکل‌ها هم زیاد ساخته شد در میان اصولگرایان اما نتیجه‌اش چه شد؟ این جبهه جدید امیدی ایجاد کرده و ما هم آرزو داریم به ثمر بنشیند.
اما تجربیات سال‌ها و ادوار گذشته انتخابات به ما اصولگرایان می‌گوید باید قدری هم واقع‌بین باشیم و همین الان اعتراف کنیم که وحدت از این مسیر رخ نمی‌دهد. این مسیر را ما بارها رفته‌ایم و به وحدت نرسیده و الان هم فرقی نمی‌کند». او گفته است: «اینکه ما یعنی اصولگرایان به نامزد واحد برسیم که هنوز افقی برایش وجود ندارد و ما اعلام می‌کنیم که نگران نرسیدن به چنین وحدتی هستیم و دوم اینکه خود نامزدها کنار بروند که متأسفانه زمینه این هم خیلی قوی نیست. کار سخت است و متأسفانه برمی‌گردد به حب نفس که مع‌الاسف در میان اصولگرایان زیاد است».
ادعای ابطحی را وقتی در کنار رفتار اخیر اصولگرایان با سعید جلیلی قرار دهیم، ماجرا روشن‌تر می‌شود. اصولگرایان به هیچ عنوان حاضر به ازدست‌دادن قالیباف نیستند. تاجایی‌که دستور به حذف و توصیه به سانسور سخنان سعید جلیلی دادند. سعید جلیلی در یک سخنرانی، هم حقوق‌ها و هم املاک نجومی را زیر سؤال برده بود اما عبارت املاک نجومی در رسانه‌های اصولگرای منتشر‌کننده خبر، حذف شد. این دستور به حذف را اگر کنار شروط قالیباف برای آمدن قرار دهیم، این احتمال بیشتر تقویت می‌شود که شانس قالیباف برای بدل‌شدن به گزینه اصلی اصولگرایان بیشتر از جلیلی است و جبهه پایداری برای تن‌دادن به وحدت باید اول تن به پذیرش قالیباف بدهد. ظهور یکباره جبهه مردمی نیروهای انقلاب در شرایطی که گفته می‌شد جامعتین محور ائتلاف است و حتی کمیته‌های انتخاباتی آن هم تشکیل شده است، قطعا برای بسیاری محل اما و اگر بود تا جایی که جبهه پایداری که پیش از این چندان قائل به تبعیت از ریش‌سفیدی بزرگان اصولگرا به جز آیت‌الله مصباح‌یزدی نبود، هم معترض شده است.
ابطحی گفته است: «ما شدیدا نیاز به دخالت و نقش‌آفرینی نیروهای کارکشته و ریش‌سفیدانی نظیر مرحوم مهدوی‌کنی و مرحوم عسگراولادی داریم که جای ایشان واقعا در شرایط فعلی خالی است. متأسفانه در رأس جامعتین هنوز نشانه هم‌نظری دیده نمی‌شود و از سال‌های گذشته هم در بدنه آن افرادی هستند که ساز خودشان را می‌زنند و راه خودشان را می‌روند».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گل است و به سبزه نیز آراسته شود چه شود

    • بدون نام

      لپ لپ لپ‌لپ‌دلواپس سیلی خورده از ملت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج