جاباما
۴۶۹۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

انتقاد از نامه رئیس جمهور

تاکید ائمه جمعه بر عدم اختلاط در دانشگاه

ائمه جمعه ۱۶ تیر علاوه بر اینکه به مناسبت روز عفاف و حجاب به یادآوری این ارزش پرداختند به طور خاص خواستار جلوگیری از اختلاط زن و مرد در دانشگاهها شده و بعضاً با صراحت از نامه رئیس جمهور مبنی بر مخالفت با طرح عدم اختلاط در دانشگاهها انتقاد کردند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری نیمه تیر ماه در نامه ای به وزرای علوم و بهداشت کابینه دهم بر ضرورت خودداری از اقداماتی که آن را سطحی و غیر عالمانه نامید، مخالفت خود را با اجرا شدن طرح عدم اختلاط در دانشگاهها اعلام کرد.

نامه احمدی نژاد در حالی رسانه ای شد که کامران دانشجو وزیر علوم یک روز قبل از این نامه، روسای دانشگاههای دولتی را از سراسر کشور به تهران فراخوانده بود تا به آنها بگوید که صریح تر از همیشه بر روی اسلامی شدن توأمان محتوا و ظاهر دانشگاهها تأکید دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع روسای دانشگاهها یادآور شده بود که شفاف تر از همیشه می گوید که یکی از راههای اسلامی سازی دانشگاه را در اجرای مصوبه ای از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر عدم اختلاط زن و مرد در دانشگاه می بیند.

کامران دانشجو به روسای دانشگاهها تأکید کرد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که خود یک قانون است، تصریح دارد که روسای دانشگاهها مسئول عملیاتی شدن برگزاری کلاسهای تک جنسیتی و جلوگیری از اختلاط زن و مرد در دانشگاه هستند. اظهاراتی که تکبیر و تایید روسای دانشگاهها را نیز در پی داشت.

با این وجود محمود احمدی نژاد رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامه ای مخالفت خود را با طرح عدم اختلاط در دانشگاهها اعلام کرد. این اقدام رئیس جمهور در حالی صورت گرفت که مراجع تقلید عالم تشیع در روزهای اخیر در پاسخ به استفتائات مردم متدین کشورمان بر جلوگیری از اختلاط جنسیتی در دانشگاهها تاکید کرده بودند.

کامران دانشجو وزیر علوم در آخرین دیدار خود با روسای دانشگاهها در ۱۴ تیر ماه ۹۰ در تهران روسای دانشگاهها را در جریان نظر مراجع عظام تقلید گذاشت.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع عظام تقلید پس از نامه رئیس جمهور مبنی بر توقف جلوگیری از اختلاط جنسیتی در دانشگاهها، از توقف طرح تفکیک جنسیتی ابراز تاثر کرد.

آیت الله مکارم شیرازی در مشهد گفت: "خبری را امروز شنیدم که بسیار متاثر شدم و آن این که وزیر علوم که بنده شجاعت و درایت ایشان را مطلع هستم قصد داشتند دو طرح را اجرا کنند، اول اینکه برخی از اساتید دانشگاه‌ها را که اصول دین و مذهب را زیر سوال می برند بازنشسته کنند، دومین اقدام ایشان این بود که دختران و پسران را در دانشگاه‌ها به تدریج و از پایه جدا کنند."
این مرجع تقلید عالم تشیع در ادامه با اشاره به نامه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: "متاسفانه از بالا دستور دادند نباید چنین کاری را انجام بدهید. اولا نباید دست به اساتید بزنید و ثانیا مساله جداسازی یک امر سطحی و غیرحکیمانه است، شنیدن اینگونه مسائل انسان را ناامید می کند."

ائمه جمعه در چند شهر کشور از جمله در شهر مقدس قم در اولین نماز جمعه ای که پس از صدور نامه رئیس جمهور برگزار شد، نسبت به توقف تفکیک جنسیتی در دانشگاهها واکنش نشان دادند.

آیت الله رضا استادی در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شهر مقدس قم به مسئله عدم اختلاط دانشجویان در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از انجام کلی مطالعات از سوی دلسوزان، آنها به این نتیجه رسیدند که باید فضای دانشگاه‌ها از نظر اختلاط جنسیتی ساماندهی شود و خانم‌ها و آقایان در فضایی جداگانه تحصیل کنند اما، متأسفانه شاهد آن هستیم که به یکباره رئیس جمهور به وزاری علوم و بهداشت نامه می‌نویسد و این امر را کار غیر عالمانه معرفی می‌کند.

امام جمعه قم با بیان اینکه مردم از وضع فعلی حجاب در جامعه رضایت ندارند افزود: مقدار اندک بی‌حجابی نیز برای نظام اسلامی مناسب نیست که بخشی از آن در دانشگاه‌ها وجود دارد و وقتی چند نفر دلسوز می‌خواهند در راستای کاهش فساد قدم بر دارند رئیس جمهور می‌گوید باید آن را متوقف کنید.

وی ادامه داد: نظام ما نظام فرهنگی است و اگر تنها به مادیات توجه کنیم و نسبت به دیانت و فرهنگ مردم بی‌توجه باشیم هیچ سودی نخواهد داشت و بی‌فایده است.

آیت الله استادی با اشاره به نامه رئیس جمهور خطاب به وزرای علوم و بهداشت برای جلوگیری از برگزاری کلاسهای تک جنسیتی در دانشگاهها گفت: رئیس جمهور با این اقدام خود همه تلاش‌ها را خنثی کرد و اگر ایشان نظری در این رابطه دارند باید در خفا بگویند نه اینکه در نامه عنوان کند.

آیت الله نورالله طبرسی - امام جمعه ساری نیز با تاکید بر اسلامی شدن دانشگاهها، خواستار اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاههای کشور شد و گفت: فرهنگ عفاف و حجاب باید از دانشگاهها و مراکز علمی فرهنگی به جامعه رسوخ پیدا کند.

بر طبق این گزارش، حجت الاسلام متقی نیا خطیب جمعه خرم آباد با تاکید بر جداسازی دانشجویان دختر و پسر در دانشگاهها، گفت: از سوی دیگر خانواده ها نیز باید به موضوع عفاف و حجاب بی توجه نباشند.

امام جمعه موقت خرم آباد با انتقاد از عدم مسئولیت پذیری برخی دستگاهها در زمینه عفاف و حجاب گفت: متاسفانه سیستم دولتی چندان جسورانه در بحث عفاف و حجاب عمل نمی کند.

حجت‌الاسلام اصغر قائمی نماینده ولی فقیه در شهرستان شهرضا نیز با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون بحث اختلاط در دانشگاه‌ها گفت: در حالیکه کشورهای غربی و کمونیست پس از سالها تحقیق و پژوهش اختلاط پسر و دختر در فضای علمی را سبب ایجاد رکود علمی و عقب‌ماندگی می‌دانند، ایستادگی عده‌ای از مسئولان در برابر اجرای این طرح در جامعه اسلامی جای بسی تعجب است.

وی ضمن اشاره به مزایای تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها افزود: برخی از مسئولان که با شعار اصولگرایی رای مردم را جمع کردند و اکنون با برخی رفتارها و سخنان انحرافی در جامعه عمل می‌کنند.

قائمی تأکید کرد: مسئولان باید بدانند که مردم ایران هیچگاه با کسی عقد اخوت نخوانده‌اند و تا زمانی که از خط رهبری خارج نشده‌اند، از حمایت مردم برخوردارند.

نمازگزاران جمعه ورامین نیز بعد از نمازجمعه این شهرستان با تجمع در میدان امام(ره) شهرستان ورامین با قرائت قطعنامه ای در۶ بند از قوای سه گانه خواستند مصرانه موضوع اساسی عفاف و حجاب را پیگیری کنند که در بند سوم این قطعنامه یادآور شده اند : حوزه های مقدس علمیه و دانشگاه ها برای تعمیق و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب وظایف خطیری به عهده دارند که به طور قطع وقوف کامل به آن دارند؛ درخواست ما از مدیران معزز این دو مرکز فرهنگساز کشور توسعه تحقیق و تولید دستاوردهای فقهی و علمی بیشتر در مقوله مهم عفاف و حجاب است.

منبع: خبرگزاری مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

تاکید ائمه جمعه بر عدم اختلاط در دانشگاه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج