۴۶۹۶۶۷
۵۰۸۵
۵۰۸۵
پ

تایم لپس تغییرات اقلیمی دریاچه های ایران در ۳۲ سال

با توجه به اینکه سهم اعظم این بحران ناشی از مصارف نادرست و غیرحرفه ای در کشاورزی و صنعت بوده و درصدی نیز تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در این امر دخالالت دارد، اما مشاهده خشکسالی پی در پی دریاچه های کشور سبب ایجاد مشکلات اساسی در محدوده های زیستی و اکوسیستم اطراف آن میگردد.

وبسایت علوم زمین - عدنان لاریجانی: بدون شک یکی از کاربردی ترین نرم افزارهای مرتبط با علوم مکانی گوگل ارث است که علاوه بر استفاده های عمومی و توریسیتی، توان انجام امور تخصصی در حیطه محیط زیست، زمین شناسی و تغییرات اقلیم را خواهد داشت.
تیم سازنده‌ی گوگل ارث به ‌تازگی بروزرسانی جدیدی را با قابلیت مشاهده‌ی تصاویر تایم لپس ماهواره‌ای، برای این نرم‌افزار عرضه کرده است. با این ویژگی می‌توان روند توسعه‌ معابر و پروژه‌های مرتبط با زیرساخت‌‌های شهری، گسترش شهرها، حذف پوشش های گیاهی و بسیاری موضوعات در زمینه تغییرات کاربری را مشاهده کرد.
این قابلیت بسیار جالب به نظر می‌رسد و کاربران می‌توانند هر نقطه از کره‌ی زمین را انتخاب کنند و تغییرات آن منطقه‌ را طی سال‌ها ببینند. در این آپدیت، اطلاعات جمع‌آوری‌شده‌ ۴ سال اخیر به مجموعه‌ ی اطلاعات این نرم‌افزار افزوده شد و اکنون این برنامه داده‌هایی از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۶ را در خود گنجانده است.
در عین حال چندین پتابایت (۱۰ به توان ۱۵ بایت) تصاویر با کیفیت بسیار بالا از دو ماهواره‌ی Landsat-۸ و Sentinel-۲ نیز به بانک اطلاعاتی این برنامه افزوده شده است.

اما موضوع مهم در خصوص این ویژگی، مشاهده‌ی تأثیرات انسان در ۳۲ سال گذشته بر تغییرات آب و هوایی کره‌ی زمین است. با وجود این عکس‌های باکیفیت، به‌راحتی می‌توان روند تأثیرات انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، کربن و سایر فاکتورهای انسانی بر تغییرات یخچال‌های قطبی، سطح آب دریاها و جنگل‌ها را مشاهده کرد.
یکی از نمونه‌های بارز این تغییرات و بحران‌های زیست‌محیطی را می‌توان در عقب‌نشینی یخچال‌ قطبی اگزیت (Exit Glacier) در منطقه‌ی آلاسکا دید، موردی که در نشریه‌ی معتبر Popular Science نیز به آن اشاره شده است.
می‌توانید نمونه‌های دیگر اثرات انسان بر تغییرات اقلیمی و تبدیل این نواحی به بیابان را در مناطق ساحلی لوئیزیانا و آب‌های نبراسکا مشاهده کنید.
تایم لپس تغییرات اقلیمی دریاچه های ایران در 32 سال
نمایی از تغییرات اقلیمی طی ۳۲ سال در دریاچه ارومیه

نکته قابل تامل بررسی این بروزرسانی در نواحی شاخص محیط زیستی ایران مانند دریاچه های معروف می باشد.
با جستجوی بر روی این محدوده ها و مشاهده تغییرات صورت گرفته در بازه زمانی 32 ساله می توان با دید عمیق تری به بحران آب و معضل خشکسالی در آینده نه چندان دور در کشورمان پی برد.
با توجه به اینکه سهم اعظم این بحران ناشی از مصارف نادرست و غیرحرفه ای در کشاورزی و صنعت بوده و درصدی نیز تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در این امر دخالالت دارد، اما مشاهده خشکسالی پی در پی دریاچه های کشور سبب ایجاد مشکلات اساسی در محدوده های زیستی و اکوسیستم اطراف آن میگردد.

بدین منظور وبسایت علوم زمین ویدئویی تهیه نمود تا اینبار از منظری دیگر شاهد این مشکلات بوده و امید است متخصصان و مدیران در رده های بالای تصمیم گیری به صورت جدی در این امر وارد گردند. در نشر این ویدئو سهیم باشید!
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
تایم لپس تغییرات اقلیمی دریاچه های ایران در 32 سال
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج