۴۶۹۶۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

سریع‎ترین ابر رایانه‎ی جهان خاموش شد

ابررایانه ۱۲۱ میلیون دلاری واقع در مرکز تحقیقات هسته ای در شمال نیومکزیکو بعد از جایگزینی با نسل جدیدی از ابررایانه ها در همین مرکز خاموش گردید.

سیتنا: ابررایانه ۱۲۱ میلیون دلاری واقع در مرکز تحقیقات هسته ای در شمال نیومکزیکو بعد از جایگزینی با نسل جدیدی از ابررایانه ها در همین مرکز خاموش گردید.

دلیلی خاموشی ابررایانه قدیمی، ساخت و راه اندازی ابررایانه جدید در همین مرکز که سریعتر، کم هزینه تر و کوچکتر است، اعلام شده است.

مصرف انرژی ابررایانه جدید بسیار کمتر از ابررایانه ای است که یکشنبه خاموش شد. مسوولان در لابراتوار هسته ای لس آلاموس می گویند روآدرانر هنوز جزو ۲۵ ابررایانه سریع جهان است.

گری گریدر که در لابراتوار کار می کند در این باره می گوید: روآدرانر که مبتنی بر سیستم عامل ناول است، در سال ۲۰۰۸ اولین ابررایانه ای بود که با پردازش یک کادریلیون (عدد یک با ۱۵ صفر به توان دو) محاسبه در ثانیه رکورد محاسبات ریاضی را شکست.

لس آلاموس همراه با آی بی ام روآدرانر را ساختند. ۲۷۸ رک مجهز به سیستم خنک کننده با دو نوع پردازنده متصل به هم با ۵۵ مایل سیم از نوع فیبر نوری بهم متصل شده بودند. دهها کامیون رک ها را از نیویورک به نیومکزیکو منتقل کردند.

ابررایانه در طول ۵ سال فعالیت، ویروسها را شبیه سازی کرده و با مدل سازی از عالم، به تحقیقات دانشمندان در این زمینه کمک فراوانی کرد. همچنین به بهینه سازی فناوری لیزر و بهینه سازی تسلیحات اتمی برای امریکایی ها کمک فراوانی کرد.

همچنین محاسبات مربوط به برخی آزمایشات سری، برای بهینه سازی تسلیحات نسل جدید امریکا بوسیله این ابررایانه انجام شده است.

مرکز لس آلاموس بعنوان پیشگام، چندین دهه به توسعه سیستم عامل ناول کمک کرد. در سال ۱۹۷۶ به توسعه Cray-۱ کمک فراوانی کرد. در سال ۱۹۹۳ با توسعه ماشین فکر CM-۵ عنوان سریعترین ابررایانه جهان را از آن خود کرد.

در حال حاضر لس آلاموس و لابراتوار ملی ساندیا ابررایانه ای بنام Cielo دارند که از ان استفاده می کنند.این ابررایانه که سریعتر از روآدرانر است، با هزینه ۵۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ ستاپ شده است و اکنون به طور کامل جایگزین روآدرانر می شود.

ماه آینده متخصصان این مرکز سعی خواهند کرد تکنیکهای فشرده سازی حافظه را قبل از نابودی کامل ابررایانه انجام دهند. فناوریهای بکار رفته در این مرکز قطعا در ساخت و توسعه ابررایانه های آینده استفاده خواهد شد.

گفته می شود در طول ۱۰ تا ۲۰ سال آینده، قدرت محاسباتی ابررایانه های جهان به یک کانتیلیون (۱با ۱۸ صفر به توان دو) در ثانیه خواهد رسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج