۴۷۰۸۹۶
۳۱ نظر
۵۰۰۵
۳۱ نظر
۵۰۰۵
پ

اعتبار و احترام به پاسپورت ایرانی بازگشت!

قرار بود دولت یازدهم با تاکتیک دیپلماسی ضمن بهبود وضعیت اقتصادی، ارزش گذرنامه ایرانی را ارتقا دهد. اما با گذشت سه سال نه‌تنها این وعده محقق نشد بلکه عدم‌پاسخ مناسب در برابر کشورهای معاند جایگاه آن را تنزل داد.

خبرگزاری تسنیم: «قول می‌دهم که اعتبار و احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم» این نقل قولی از حسن روحانی است که در قالب کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در شبکه جهانی جام جم و در برنامه‌ای با موضوع پاسخ به سؤالات ایرانیان خارج از کشور شنیده شد.

از آن زمان بیش از سه سال می‌گذرد اما خبری از تحقق این وعده انتخاباتی وجود ندارد.

در تیرماه سال ۱۳۹۲، یک ماه قبل از آنکه روحانی قدرت را به دست بگیرد، «مؤسسه هنلی و همکاران» که هرساله رتبه گذرنامه‌های کشورهای جهان را اعلام می‌کند، ایران را در رده ۸۶ قرار داد، با این حال براساس وعده رئیس جمهور جدید، انتظار می‌رفت این جایگاه بهبود یابد اما یک سال بعد ارزش گذرنامه ایران یک پله دیگر هم سقوط کرد!

این روند تا مرداد امسال که سومین سال حاکمیت دولت یازدهم محسوب می‌شود ادامه داشت، تا جایی که اعتبار گذرنامه ایرانی به‌رغم برخورداری کشور از امنیت و ثبات سیاسی با اعتبار گذرنامه کشورهای اریتره،‌ اتیوپی،‌ نپال‌، فلسطین و سودان که بعضاً درگیر بحران و جنگ داخلی هستند، یکسان شد.

در حال حاضر ایران با قرار داشتن در مکان ۹۸، ارزش گذرنامه‌اش تنها از کشورهای لیبی، سوریه، سومالی، عراق، پاکستان و افغانستان بالاتر است.

بر این اساس به نظر می‌رسد سیاست تعاملی دولت در سه سال اخیر بی‌نتیجه بوده است، زیرا در همین بازه زمانی ما شاهد برخوردهای غیردیپلماتیک متعددی از سوی کشورهایی بودیم که قرار بود با تاکتیک گفتگو رویکرد آنها نسبت به ایران تغییر داده شود.

در همان زمانی که روحانی تلاش داشت از طریق مذاکره با دنیا درهای گشایش اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت را به‌روی ملت ایران باز کند، دولت اوباما به‌عنوان اصلی‌ترین طرف گفتگوی دولت یازدهم در اقدامی مخالف حقوق بین الملل برای حضور حمید ابوطالبی در آمریکا به‌عنوان سفیر پیشنهادی کشورمان در سازمان ملل روادید صادر نکرد.

نکته قابل تأمل در این میان، واکنش دولت به این مسئله بود: انتخاب جایگزین برای ابوطالبی.

اما آنچه باعث افول ارزش گذرنامه ایرانی در رده‌بندی جهان شده، محدود به بی‌احترامی به ایرانی‌ها توسط آمریکا نیست. اقدامات عربستان سعودی در سه سال اخیر با زائران و مسئولان کشورمان هم بسیار تأسف‌بار بود و نقش زیادی در این وضعیت داشت.

پیشنهاد دستبند الکترونیکی برای حجاج ایرانی، عدم صدور روادید برای وزیر ارشاد که قرار بود پس از فاجعه منا به عربستان سفر کند و همچنین اجازه حضور نیافتن نماینده کشورمان در اجلاس مقدماتی کنفرانس اسلامی در اسفند سال ۹۴ به‌دلیل صادر نکردن روادید نمونه‌ای از بی‌احترامی‌های سعودی‌ها با ایرانی‌ها است. در این رابطه اتخاذ یک تصمیم مناسب از طرف دولت می‌توانست مانع تنزل بیشتر اعتبار پاسپورت کشورمان شود.

با توجه به این اتفاقات و ناتوانی رئیس جمهور در برگرداندن عزت به گذرنامه‌های ایرانی، روز گذشته در مراسم هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری بدون اشاره به فرمان ترامپ برای جلوگیری از ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران به‌مدت دست‌کم ۹۰ روز به آمریکا، تنها به انتقاد از برنامه دیوارکشی در مرز ایالات متحده و مکزیک پرداخت.

روحانی در شرایطی دولت را تحویل گرفت که تمام امید خود برای ارتقای سطح زندگی شهروندان، افزایش درآمد ملی، رفع بیکاری و حتی آب خوردن مردم را به رسیدن به توافق هسته‌ای و اجرای برجام گره زد.

براین اساس دولت تدبیر و امید انتظار داشت برداشته شدن محدودیت‌ها و تحریم‌های بین المللی گامی در راستای بازگشت عزت و اعتبار به گذرنامه ایرانی نیز باشد، اما روند تحولات نشان داد امید بستن به خارج از کشور نمی‌تواند تضمین کننده پیشرفت و ارتقای جایگاه ایران باشد.

در همین راستا رئیس جمهور جدید آمریکا تنها به کند شدن اجرای برجام بسنده نخواهد کرد و سعی خواهد کرد از هر ابزاری برای مقابله با ایران و توافق هسته‌ای استفاده کند.

اقدام ترامپ در قرار دادن نام کشورمان کنار سوریه، عراق، لیبی، یمن، سومالی و سودان که درگیر جنگ داخلی و ناامنی هستند، سیاستی در رابطه با تبلیغات منفی علیه ایران است.

او تلاش دارد برای جلب نظر تندروهای جمهوری‌خواه که در قالب وزیر دفاع و وزیر امور خارجه به کابینه راه یافته‌اند، قدرت مانور و کنشگری ایران را در منطقه محدود کند و ارائه تصویری تهدید کننده از شهروندان کشورمان در این راستا قابل تفسیر است.

در واقع اگر قصد کاخ سفید امن‌تر کردن ایالات متحده باشد باید اتباع عربستان و مصر در این لیست قرار می‌گرفتند که عامل بزرگترین حادثه تروریستی آمریکا در حمله به برج‌های تجارت جهانی بودند.

بنابراین در این وضعیت لازم است دولت در راستای حمایت از حقوق شهروندان و جلوگیری از تبلیغات ضدایرانی آمریکا در جهان، واکنش مناسبی نشان دهد، در غیر این صورت بعید نیست با تسرّی موضوع نگرانی امنیتی از حضور ایرانیان در سایر کشورها، باز هم شاهد افول رتبه پاسپورت کشورمان باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از ماست که برماست!
      خلایق هرچه لایق
      .......

    • عبی

      کدام دولت که اسمش دوات است ولی اختیاری ندارد بنده خدا چکاری کند

    • رحمان قربانی سیرت

      تمام روسای جمهور ما ونمایندگان مجالس ما وهمین طور برو پائین قول هایی دادند که به آنها عمل نشد وشاید بعضی مواقع برعکس آن عمل شد.این آخریش هم خیلی قول های باحالی سر دادند ولی صد افسوس نشدکه نشد فقط من در تعجبم که چرا هیچکدامشان از بدعهدی خود از ملت یک عذرخواهی ساده هم نکردند ونمیکنند.یجواریی به شعور ودرک سیاسی واجتماعی ملت شریف توهین شده.ای کاش در برابر ملت پاسخگو باشیم.اگر در برابر ملت التزامی به پاسخ نیست حتما در برابر خدا التزام الهی هست.

    • بدون نام

      حسن جون دیگه کار از این حرفا گذشته فکر رفتن باش خدانگهدار

    • بدون نام

      روحانی میتونه اگه دیگران مانع نشوند

    • بدون نام

      ههه چه انتظاری دارید اصلا روحانی میدونه برخورد وجواب قاطع چیه تو این سه سال فقط یه مورد هم نداشتیم جوابی بده فقط میگه مردم جهان میبینند وقضاوت میکنند وماهم ساکت نمیشینیم همین بعدش هیچ کاری نمیکنه

    • بدون نام

      باباتروخدامردموخرفرض نکنید چه عزتی به پاسپورت ایرانی برگشته

    • بدون نام

      روحانی اعتبار پاسپورت ایرانی در جهان به 20 رسید وتا آخر سال به 5 می رسد لطفا عینک بزنید بی سوادها

    • حجت

      روحانی به کدوم وعدش عمل کرد که این دومیش باشه

    • Somi

      اگه احمدی نژاد بود ک الان اثری از ما نبود! مگه قبلش چی بوده ک الان نیس! هر چی هس از اون خیلی بهتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمدی نژاد که 8سال بود پس باید الان اثری از شما نمونده باشه جناب

    • بدون نام

      به اندازه اختیار و قدرت رییس جمهور ازش انتظار داشته باشید و اینکه چقدر به اوکمک کردیم.

    • بدون نام

      شعار و تبل تو خالی

    • بدون نام

      درود بر احمدی نژاد لااقل مرد بود و با امریکا رابطه برقرار نکرد و این همه ما رو به خفت و خواری نکشاند.

    • بدون نام

      خدایی خیلی خیلی پیشرفت کردیم با چه کشورهایی در یک رده هستیم. اعتبار پاسپورت ایرانی رده 98 شدیم انشااله تا انتخابات سال آینده می رویم در جایگاه 100 قرار میگیریم. بهترین نمره قبولی یک دولت است .به دولت بی تدبیر تبریک باید گفت .چهار سال آینده که باز هم آقای روحانی رییس جمهور هستند. انشااله می شویم رده 198 یعنی از آخر اول میشویم. بهترین دستاورد دولت

    • ایران

      عملکرد آقای روحانی خیلی ضعیفه

    • بدون نام

      آقای روحانی خیلی قولهای دیگر هم داد. فرمودند من نان را بر سر سفره های مردم خواهم آورد. نان بربری 100 تومان بود قیمت دولتیش یک صفر جلوش گذاشت. نان را آزاد اعلام کرد.دانه 1000 تومان هرکه داره بخرد. هرکه ندارد بمیرد. خدایی خیلی به قولهای که داده بود میخواست عمل کنه .اتاق عمل خالی پیدا نکرد.

    • حامد

      سݪام
      ڪاش جناب روحانی به جاے سیاست بازی وبازی باڪلمات به فڪرمردم بودوڪلیدی ڪه صدروزه میخاست درهاے امیدرابه روی مردم بازڪندسه ساله انجام میدادباحرف نمیشودمملڪت رادرست ڪرد

    • بدون نام

      برگشت دیگه سودان سومالی عراق افغانستان لیبی فرزندانتان را به کشورهای که اندازه خودتان هست بفرستید،،،

    • بدون نام

      جالبه که نمیگن در کدام دولت عزت و اعتبار پاسپورت ایرانی از دست رفته!

    • خمیدگی

      بالاخره ما نفهمیدیم الان عدم پذیرش ایرانیان بااین قانون جدیدترامپ امری خوب و مایه مباهات ماست یاموجب تحقیروکاهش اعتبار پاسپورت ایرانی ومردم ایران است؟
      اگر این قانون یافرمان توسط ترامپ امضاء نشده بود یعنی بنابراین تعبیر روحانی به قولش عمل کرده بود و جایگاه پاسپورت ایرانی راتحکیم وتعالی داده بود؟
      خب،درهر2صورت این مسائل پس ربطی به روحانی وعملکردش نداشته است،پس چرا هرازگاه این نوع مواردرابعنوان ضعف عملکردایشان مثل پتک برسرشان میگویند؟
      بابا بخدا تو بدترین کشورها هم همه کشور تلاش دارند رئیس جمهورشون رو باتمام کم وکاستی هاش حمایت کنند تاکلا کشورشون دربرابر دشمنشون تضعیف نشه ولی ما دستی دستی خودمون داریم گل به خودمون میزنیم وتازه کلی ازگلهامون تعریف وتمجید میکنیم. العجبا

    • فضولباشی

      وقتی برای حماقت های ا۰مدی نژاد کف وهوراداشتیدبه فکرپاسپورت ایرانی تبودید .... حکیم می گویدادب ازکه اموختیذ...ازبی ادبان وهمچنین باادب راادبذسپاه بس است ....بی ادب باهشتادملیون کس تنهاست

    • محمد فخری

      ... تصمیم ترامپ چه ربطی به روحانی. دارد. این نتیجه عملکرد خناسان داخلی خودمان است که فقط بفکر تخریب دولت ومخالفت با امریکا و جنگ طلبی ومنافع شخصی. و بازگشت. تحریم .وکاسبی تحریم. هستند

    • بدون نام

      اینقدر ساده نباشید این آقایون دلواپس پسران و دختران خودشان هستن که تو آمریکا و اروپا با پول بیت المال دارن حال میکنن نه به فکر پاسپورت ایرانی. ملت عادی کجا و آمریکا کجا ملت توان تهیه مخارج روزانه خود رو ندارن ابن ها فقط به فکر خودشون هستن

    • بدون نام

      احسن محمد فخری.واقعیتو گفتی ولی کو گوش شنوا

    • مسلمان

      مردم ما هیچوقت قدردان زحمات نیستند واقعا متاسفم احمدی نژاد کشور رو نابود کرد روحانی بنده خدا نمیتونه گندکاری های احمدی نژاد رو درست کنه خدا به فریادمون برسه

    • کیان

      افتصاحی که دولت قبل بوجود آورد. روحانی که سهله کل مغزهای دنیا هم که دور هم جمع بشن نمیتونن درستش کنن.
      پاسپورت هم پیشکش شما

    • بدون نام

      بابا مسلمان,کیان روحانی که شعار میداد90 روزه درستش می کنه پس کو؟حالا که نتونسته کاری بکنه میگن نگذاشتن.دیگه میخواست چیکار کنه مملکت رو به گند کشوندن فقط سوت و هورا و کف میزنن

    • جواد

      مثلا کلید اورد که درهای بسته رو بارز کنه خودش هم پشت در موند;چه برسه به ما

    • رضا

      عزیز جان اتباع غولی هایی مثل چین و هند برای رفتن به اکثر کشورها نیازمند به ویزا هستند در طرف مقابل هم اتباع شیخ نشین امارات برای سفر به اکثر کشورهای غربی نیازمند به ویزا نیستند.به نظر شما عزت و وزنه جهانی امارات از چین و هند بیشتر است؟برادر این داستان تابع مصالح اقتصادی و سیاسی،جغرافیایی و جمعیتی است و به صورت مجرد دلیل بر برتری یا عدم برتری یک کشور در عرصه جهانی نمی باشد و اصلا چین لفظی معنی ندارد مگر برای دوستانی که به دنبال بازی های سیاسی و جناحی هستند.

    • بدون نام

      یجوری میگید افغانستان وپاکستان سومالی سودان و اریتره که انگار خیلی با اونا تفاوت دارین, همه جهان سومی هستین دیگه, خودتون رو دست بالا گرفتین فقط

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج