۴۷۱۴۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

باهنر: از خاتمی برای کاندیداتوری دعوت شده

نامزد بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت که شعاری برای انتخابات ندارد و برنامه​هایش هم بر اساس برنامه​های مصوب درکشور از جمله برنامه پنج ساله خواهد بود.

انتخاب: نامزد بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت که شعاری برای انتخابات ندارد و برنامه​هایش هم بر اساس برنامه​های مصوب درکشور از جمله برنامه پنج ساله خواهد بود.

محمد رضا باهنر نامزد ائتلاف پنج نفره اصولگرایان؛ در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۲ با اشاره به نام​گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری، چالش​ها و تکانه​های جدی در عرصه اقتصادی در سال ۹۱، اظهار داشت: اگرچه سال گذشته سال تولیدملی بود اما عملا گام​های کوتاهی برداشته شد. البته خوشبختانه سیاست​های کلی نظام در این زمینه تا پایان سال از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ گردید.

وی با اشاره به تحریم​های سنگین اقتصادی از سوی دشمنان که با هیچ یک از قوانین و مقررات حقوق بشر سازگار نیست، ادامه داد: ما معتقدیم که این تحریم​ها با تدبیر وخرد می​تواند به فرصت​هایی برای جهش اقتصادی کشور تبدیل شود. از جمله مستقل شدن بودجه از وابستگی به نفت تا از فروش نفت خام بی نیاز شویم.

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم اقتصاد غیر دولتی و حفظ سرمایه​های عمومی تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود که مردم با انتخاب دولتی کارآمد و توانمند بتوانند حماسه​ای سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بیافرینند.

گزیده سخنان وی از این قرار است:

· پنج نفر از کاندیداها در ئتلاف بزرگ اصولگرایان دور هم جمع شده​اند که ائتلاف بازی است و دیگرانی که شرایط اصولگرایی دارند، می​توانند با رای اکثریت اعضای پنج نفره این ائتلاف به آن بپیوندند. ما از ابتدا به دنبال تشکیل ائتلاف اکثریت بودیم. گروه ۲+۱ نیز زود شروع کردند اما درهایشان را باز نکردند که دیگران به آنها بپیوندند. امیدواریم که جبهه اصولگرایی مدیریت واحدی بیابد.

· در ائتلاف پنج نفره ما انشاءلله قبل از ثبت نام، به یک نامزد واحد خواهیم رسید.

· دولت آینده باید مجری برنامه​های پنج ساله باشد و برنامه​های اجرایی برای آن داشته باشد.

· {در پاسخ به سوالی که به شعار انتخاباتی وی و احتمال حضور خاتمی در انتخابات آینده اشاره داشت} از حضور اصلاح طلبان در انتخابات و فعالیت​های گرایش​های سیاسی مختلف در چارچوب قانون اساسی، استقبال می​کنیم. این هم نیاز آنهاست که از صحنه سیاسی حذف نشوند و هم نیاز حاکمیت است که صداهای مختلف ر چارچوب قانون اساسی، فعالیت داشته باشند. تا قبل از عید تا جایی که اطلاع داشتم، خبرها این بود که آقای خاتمی نمی​آید. خبر هم داریم که اخیرا از ایشان دعوت شده است. اما خودشان باید سبک سنگین کنند که می​خواهند بیایند یا نه. اما روسای جمهور گذشته بدانند که دیگر آرای سنگین سونامی وار ۲۰ میلیونی نخواهند داشت.

· من اهل شعار نیستم، تلاش می​کنم برنامه داشته باشم و نگاهم به آینده باشد. البته از اینکه اعتدال، عقل گرایی و ساختارگرایی در کشور مغفول مانده است، نگرانم. سیاست​های کشور را با توهم و ادبیات نامناسب نمی​توان اجرا کرد. اگر بخواهم شعاری را اعلام کنیم و بر اساس آن آرا جمع کنیم، کار سبکی است.

· موسی ​پور دبیر گروه ائتلاف اصولگرایان است. سه نامزد جبهه پیروان و دو عضو جامعه روحانیت مبارز - و نه نامزد آنها- در این ائتلاف هستند. سازوکار ما را جامعه روحانیت پذیرفته است. این به آن معنی نیست که جامعتین نامزدهای ما را پذیرفته باشند. ما نامزد جامعتین نیستیم و این دو جامعه وارد بحث مصداق نامزدها نشده​اند اما سازوکار ما را جامعه روحانیت پیشنهاد داده و به اطلاع جامعه مدرسین نیز رسانیده است.

· عنوان اکثریت را از این رو برای ائتلافمان برگزیدیم که تعداد نامزدها در ائتلاف ما بیش از ائتلاف​های دیگر است و همچنین این ائتلاف برآمده از جبهه پیروان خط امام و رهبری است که خودش متشکل از چندین حزب اصولگرا است و می​تواند گویای اکثریت باشد.

· به سمت کاندیدای واحد نمی​رویم به سمت مدیریت واحد می​رویم. ادعا نداریم که همه اصولگرایان را می توانیم به سمت وحدت سوق بدهیم. ممکن است اقتضا کند که نامزدهای اصولگرا واحد نباشد اما می​توان مدیریت واحد داشت. در جریان مقابل هم اصلاح طلبان روی چند کاندیدا بحث می کنند و نامزدهای مختلف دارند که انشالله آنها هم به مدیریت واحد برسند. قطب دولت هم با نامزدهای مشخصی وارد عرصه خواهد شد و انتخباات سه قطبی هخواهد بود.

· {برای سر و سامان دادن شرایط اقتصادی کنونی چه برنامه​ای دارید؟} در سال ۹۱ با تکانه​های اقتصادی روبرو شدیم. تورم، گرانی و بیکاری به عنوان یک واقعیت وجود دارد و اگرچه دولت باید سالانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد کند اما چنین نشد. این سه چالش، مساله اصلی خانوارها هستند. بنگاه​های تولیدی هم از امکانات تولیدی لازم برخوردار نیستند. اما این موارد سریعا قابل جبران نیستند. برخی مسائل مثل گرانی و اشتغال مساله مبتلا به خانوار هستند که باید برای آنها فکری کرد. اما اینکه به کلی ریشه کن شوند، کاری نیست که یک باره انجام شود.نقدینگی موجود باید به سمت کارهای تولیدی و سرمایه گذاری سوق داده شود وگرنه باز هم بازار ارز و سکه به راه خواهد افتاد. به نظرم می​توان ظرف یک تا یکسال و نیم نقدینگی را کنترل کرد. اما برای اشتغالزایی زمان بیشتری لازم است.

· متاسفانه دولت حدود یک میلیون شغل هم ایجاد نکرد اما ادعایی بیش از این داشت. مضاف بر اینکه در کنار آن شغل​های زیادی به سبب از رونق افتادن بنگاه​های تولیدی از دست رفت.

· {در پاسخ به سوالی که به اظهارات اخیر عسگراولادی اشاره داشت} در سال ۸۸، پس از انتخابات اتفاقات بد و مذمومی افتاد که به فتنه نام گذاری شد و هزینه زیادی به کشور و فعالان سیاسی وارد کرد. مهم واژگان نیست که سران فتنه چه کسانی بودند. مهم این است که مسائل زیادی به کشور تحمیل شد. آقایانی که مشهور به سران فتنه هستند، فضای سیاسی و اجتماعی پیرامون خود را مدیریت نکردند و در تور دشمنان افتادند. مهم نیست که آنها را فتنه گر بنامیم یا مفتون. اگر سخنان آقای عسگراولادی را بپذیریم ، آنها مفتون هستند و به جای اینکه اپوزیسیون داخل نظام شوند، بر اساس توهماتشان به اپوزیسیون خارج کشور تبدیل شدند.

· مساله قبل و بعد از انتخابات ۸۸ را باید از هم تفکیک کرد. برخی افراطیون به ۱۳ میلیون رایی که به نامزد دیگری ارائه شده، ایراد دارند. در حالی که آن آرا به نامزد مورد تایید شورای نگهبان بوده است. کسانی که باعث و بانی حوادث پس ار انتخابات بودند، خساراتی را به نظام وارد کردند که باید پاسخگو باشند.

· گاهی برخی هماهنگی ها میان قوا به تبعیت ترجمه می​شد . متاسفانه در دولت نهم و دهم گاهی که وزیری از اختیاراتش استفاده می​کرد، محکوم به عدم تبعیت از رئیس جمهور می​شد و از دولت کنار گذاشته می​شد. در حالیکه وزرا هم باید به رئیس جمهور پاسخگو باشندو هم به مجلس پاسخگو باشند.

· برای برپایی نظام ریاستی نیازمند اصلاح قانون اساسی هستیم که در اصل ۱۷۶ سازوکار آن آمده است.

· جریان انحرافی را قبول ندارم. عبارت حلقه انحرافی بهتر است. این حلقه خودش مایل است که جریان و بزرگتر از شکل واقعی آن نامیده شود. افراد عضو این حلقه به دنبال ماجراجویی سیاسی هستند و نه خردگرایی. برای همین مواردی را در کشور با ادبیات خشن مطرح می کنند و رویکردشان بر اساس اتفاق نیست و بیشتر به دنبال شهرت هستند. آنها می​خواهند به هر دلیلی مشهور شوند ولو اینکه به آنها فحش داده شود. این حلقه کاری از پیش نمی​برد ولی بالقوه باید مراقب آنها بود تا ناهنجاری در کشور ایجاد نکنند. اما بالفعل امکان کاری در کشور ندارند.

· مساله رابطه ما با آمریکا، داراری ابهامات و لایحه​های پیچیده است. در چشم انداز ۲۰ ساله نظام تصویب کردیم که در سال ۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته و در اراتباط با تمام کشورهای دنیا مگر رژیم اشغالگر قدس خواهیم بود. البته با برخی کشورها اختلاف منافع داریم که قابل حل شدن نیست. ما به عنوان یک کشور مسلمان در مورد مسلمانان دنیا و شیعیان حساس هستیم. آمریکا حساسیت​های معکوسی نسبت به ما دارد که قابل حل نیست. به دلیل این اختلافات، هزینه​هایی به ما تحمیل می​شود که آن را پذیرفته​ایم. اما دو سوال مطرح است که »آیا مسئولین نظام حق دارند با ادبیات نامناسب، این هزینه​ها را افزایش دهد؟» نه چنین حقی ندار. نکته دوم هم این است که آمریکا باید به تعبیر رهبری پنجه بوکسشان را از زیر دستکش حریر در بیاورد. نه اینکه حتی در تحریم​ها اقلام دارویی را هم تحریم کنند و بعد طلب گفت​وگو کنند. ما مسئول هستیم که از منافعمان دفاع کنیم و آن را قربانی زیاده​خواهی​های دشمنان نخواهیم کرد. اما اگر آمریکا منافعش را در رفتار اجتماعی مردم ما دنبال کند، به منزله دخالت در امور داخلی کشوری است که تصمیم گرفته مستقل باشد. ما تعامل مستقل با همه کشورها خواهیم داشت نه تعامل زورگویانه.

· {چه تدبیری دارید که در دولت شما به سفارتخانه​ها حمله نشود؟} ما هر رفتار غیر قانونی​ای را محکوم می کنیم. سفارتخانه​های هر کشور در پناه نظام جمهوری اسلامی هستند و هیچ کس حق جسارات و حمله به آن را ندارد مگر آنکه جرم یا جنایتی مرتکب شده باشد که باید بر اساس قوانین موضوعه خودمان و قوانین بین المللی با آنها برخورد شود. ما به حقوق مالکیتی کشورهای دیگر احترام می​گذاریم و این وظیفه حاکمیت است که امنیت آن​ها را تامین کند.

· موظفیم بیمه بیکاری را به همه کسانی که در کشور توان انجام کار دارند اما امکان اشتغال ندارند، پرداخت کنیم. البته این بیمه بیکاری نباید باعث تنبلی و از زیر کاردر رفتن برخی افراد شود. این بیمه باید از برنامه​های عاجل دولت آینده باشد.

· {درباره مذاکرات آلماتی} تصورمان این است که ۱+۵ در حال زمان خریدن است وگرنه مسائل از مدت​ها قبل مشخص شده است و آنها باید به سوالات ما پاسخ دهند. ما در این مذاکرات شرکت کرده و می​کنیم. مساله هسته​ای ما کاملا حقوقی است. تسلط به فناوری هسته​ای جزء حقوق ما است که از آن صرف نظر نمی​کنیم. از این فناوری هم استفاده غیرصلح آمیز نخواهیم کرد. در نشست آلماتی پیشین نیز عنوان شد که اگر آنها موقعیت رهبر نظام جمهوری اسلامی را در ایران می دانند که ایشان بزرگترین مرجع جهان تشیع است، ایشان فتوا داده​اند که استفاده غیرصلح آمیز حرام است. ۱+۵ اگر خرد به خرج دهد باید این فتوا را به ثبت سازمان ملل برساند. آنها باید از این سند حداکثر استفاده را ببرند. آنها باید دست از خصومتشان با ایران بردارند. امیدواریم که ۱+۵ دنبال وقت کشی نباشد. آنها نمی توانند از ما بخواهند که این دستاورد را نداشته باشیم اما در مورد میزان غنی سازی می توانیم مذاکره کنیم.

· {برنامه ای برای پتانسیل ایرانیان خارج از کشور دارید؟} آنها از سرمایه​های نظام هستند که اگر خوب مدیریت و اداره شوند می توانند سفیران عمومی ما در خارج از کشور باشند. سرمایه نیروی انسانی ما در صنعت نفت از معادن نفت ما بیشتر است. بخشی از این سرمایه در خارج از کشور است که باید از ظرفیت آنها استفاده کرد.

· با کاهش یک چهارم یارانه موجود به مردم می​توان کل درمان کشور را مجانی کرد. مقوله سلامت مقوله پیچیده​ای است. شان مردم ایران بالاتر از این است که برای این مساله رنج و عذاب داشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج