جاباما
۴۷۱۴۸
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

جزییات مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در حالی در هتل ریکسوس آلماتی در قزاقستان آغاز شده که اغلب تحلیلگران و همچنین مقامات غربی، از نوعی «خوش بینی محتاطانه» نسبت به نتایج آن سخن می گویند.

تابناک: دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در حالی در هتل ریکسوس آلماتی در قزاقستان آغاز شده که اغلب تحلیلگران و همچنین مقامات غربی، از نوعی «خوش بینی محتاطانه» نسبت به نتایج آن سخن می گویند.

گروه ۱+۵ اعلام کرده منتظر است در این مذاکرات پاسخ ایران به پیشنهادهای ارائه شده را دریافت کند و در مقابل ایران نیز خواستار به رسمیت شناخته شدن حق خود برای غنی سازی اورانیوم است.

در همین رابطه، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز گذشته اشاره کرد برای حصول هرگونه پیشرفتی در مذاکرات جاری، حق غنی سازی اورانیوم ایران باید به رسمیت شناخته شود. وی همچنین با اشاره به موضع گیری های اخیر مقامات آمریکایی، گفت این مذاکرات زمان آزمون ادعاهای مقامات آمریکایی است و مشخص کننده ماهیت رفتار آن ها خواهد بود.

اما از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» جزئیات جدیدی از پیشنهادهای ۱+۵ به ایران که در مذاکرات امروز مورد بحث قرار خواهد گرفت را منتشر کرده است. این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته پیشنهادهای ۱+۵ بر مبنای رویکرد گام به گام و متقابل تنظیم شده است.

در این بسته پیشنهادی از ایران خواسته شده تمامی فعالیتهای غنی‌سازی بالای ۵ درصدی خود که برای سوخت‌رسانی به رآکتورهای تولید برق لازم هستند را تعلیق کند. ضمن اینکه ایران باید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی فعلی خود را به سوخت رآکتورهای تحقیقاتی تبدیل کند و مابقی آنها را هم صادر یا رقیق کند. ایران همچنین باید تأسیسات فردو را بدون اینکه تعطیل کند، در وضعیت پایین‌تری از لحاظ آمادگی قرار دهد.

در این بسته پیشنهادی، به برخی از اقدامات فنی که باید در سایت فردو انجام گیرند هم اشاره شده است. طبق این بسته، ایران باید برخی از سامانه‌هایی که تا کنون این کشور را قادر کرده‌اند اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کنند را متوقف کند.

ایران همچنین باید افزایش نظارت آژانس بر تأسیسات هسته‌ایش را بپذیرد؛ تهران باید اجازه دهد دوربین‌هایی در سایت فردو نصب شود تا مقر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند بر انتقال مداوم جریان در این سایت نظارت دائمی داشته باشند.

در مقابل این اقدامات، در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کند ایران تمامی این اقدامات را انجام داده است آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های وضع شده علیه طلا و فلزات گرانبها و صادرات محصولات پتروشیمی ایران را لغو خواهند کرد.

کشورهای ۱+۵ هم با ایران در زمینه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای همکاری‌هایی خواهند داشت که از جمله آنها می‌توان به فراهم کردن سوخت برای یکی از رآکتورهای تحقیقاتی تهران ـ که برای تأمین سوخت به اورانیوم ۲۰ درصد نیاز دارد ـ و همچنین ارائه کمک‌های فنی از سوی آژانس برای داشتن یک رآکتور تحقیقاتی مدرن اشاره کرد.

امتیاز دیگری که در این بسته برای ایران در نظر گرفته شده به هواپیماهای تجاری مربوط می‌شود. آمریکا مجوز بازرسی‌های امنیتی و انجام اقدامات تعمیراتی هواپیماهای مسافربری که ایران سالها پیش از آمریکا خریداری کرده را صادر خواهد کرد.

ترکیب تیم های مذاکره کننده

هیئت‌های مذاکره کننده ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت (انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و روسیه) به اضافه آلمان و همچنین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح امروز برای دومین بار در شهر آلماتی قزاقستان و پشت درهای بسته وارد مذاکره شدند.

سرپرستی هیئت مذاکره کننده ۱+۵ را همچون مذاکرات قبل کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده دار است.

«وندی شرمن» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، «سایمون گس» سفیر اسبق انگلیس در ایران، «ما ژائوشو» دستیار وزیر خارجه چین، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، «ژاک اودیبر» مدیرکل وزارت خارجه فرانسه و «هانس دیتر لوکاس» از مقامات ارشد وزارت خارجه آلمان قرار است بر سر یک میز با «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، «سید عباس عراقچی» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، «علی باقری» معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، «حمیدرضا عسگری» مشاور وزارت امور خارجه و «رسول موحدیان» سفیر سابق ایران در لندن به گفت‌وگو و تبادل‌نظر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و سایر موضوعات بپردازند.

سخنگوی اشتون: ۱+۵ حرف جدیدی ندارد

سخنگوی کاترین اشتون گفت: حرف جدیدی در مذاکرات آلماتی جز شنیدن پاسخ ایران به پیشنهادهای ۱+۵ نداریم.

مایکل مان در جمع خبرنگاران حاضر در محل استقرار رسانه‌ها در هتل اینترکنتیننتال با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: ما منتظر شنیدن نظرات و پاسخ ایران به پیشنهادهایی که در مذاکرات قبلی به ایران ارایه کردیم، هستیم.

وی گفت که قرار نیست حرف جدیدی از سوی ۱+۵ در این مذاکرات مطرح شود.

سخنگوی اشتون در ادامه تکرار مواضع غرب درباره ایران گفت که ما می خواهیم ایران برنامه اعتمادسازی را دنبال کند و به اثبات کند که برنامه هسته‌یی‌اش به سمت و سویی نمی‌رود که ابعاد نظامی داشته باشد.

مان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ۱+۵ از سوی اسراییل تحت فشار است یا نه؟ گفت که من اینجا درباره مواضع اتحادیه اروپا و ۳+۳ (آمریکا، روسیه، چین + انگلیس، فرانسه و آلمان) صحبت می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که اگر ایران آن چه مدنظر شماست را امروز پاسخ ندهد مذاکرات فردا ادامه می‌یابد؟ گفت: ادامه مذاکرات و زمان آن به محتوای مذاکرات بستگی دارد. ما بر روی این که مذاکرات دو روزه باشد از قبل توافق کردیم اما این مساله اجباری نیست. اگر مسایل بحث شود ممکن است یک روزه مذاکرات تمام شود.

سخنگوی اشتون درباره تهدیدات اخیر کره شمالی و احتمال این که این مساله بر روی موضوع ایران تاثیر بگذارد، گفت: مساله کره تمرکز ما را بر روی موضوع ایران از بین نمی‌برد این دو، موضوع‌های جدا از هم هستند و مواضع اتحادیه اروپا درباره کره شمالی اعلام شده است.

خوش بینی روسیه و «بان کی مون» به مذاکرات

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره مذاکرات ایران و گروه موسوم به "۱+۵" در آلماتی ابراز خوش‌بینی کرد.

لکساندر لوکاشویچ، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه درباره مذاکرات ایران و گروه موسوم به "۱+۵" در شهر آلماتی گفت که مسکو با خوش‌بینی خاطرنشان می‌سازد در مذاکرات این گروه در خصوص مساله هسته‌یی جمهوری اسلامی تبادل نظر تخصصی و عمیقی جریان دارد.

پیشتر نیز ایگور مارگولف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت: مسکو امیدوار است پیشنهادهای مطرح شده از سوی میانجیگران بین‌المللی به تهران در رابطه با برنامه هسته‌یی تهران به پیشبرد مذاکرات در راستای حل مساله هسته‌یی ایران منجر شود.

وی اعلام کرد: روسیه در زمینه مسأله هسته‌یی ایران با گروه ۱+۵ همکاری نزدیکی دارد.

وی افزود: مسکو انتظار دارد «بسته به روز شده خواسته‌ها» که در نشست اخیر آلماتی به ایران ارائه شد، بتواند به پیشرفت مداوم در مذاکرات هسته‌یی بیانجامد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش بر این باور است که حل مساله هسته‌یی ایران باید بر پایه به رسمیت شناختن حقوق حقه تهران برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌یی صلح‌آمیز ایران باشد.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال، روسیه برای مذاکره نزدیک با چین در مورد برنامه هسته‌یی ایران ارزش بسیاری قائل است و مواضع مسکو و پکن در بسیاری از موارد یکسان است.

وی افزود: روسیه بر این باور است که اعمال تحریم‌های یک جانبه و فشار سیاسی بر ایران تنها به بن‌بست ختم می‌شود.

در همین حال، دبیر کل سازمان ملل نسبت نیز به حصول پیشرفت واقعی و معنادار در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در قزاقستان ابراز خوشبینی کرد.

بان کی مون بعد از دیدار با نخست وزیر اسپانیا در مادرید به خبرنگاران گفت: من قلبا امیدوارم که در این مذاکرات پیشرفت واقعی حاصل شود.

وی اضافه کرد؛ مذاکره با مقامات ایرانی درباره مساله هسته‌ای و به منظور تاکید بر این نکته است که ایران ثابت کند برنامه هسته‌ای‌اش به منظور مقاصد صلح آمیز است.

بان کی مون همچنین به سوال یک خبرنگار ایرانی گفت: من با «کاترین اشتون» رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مذاکره کردم و وی نسبت به مذاکرات خوشبین است.

شرکت هیئت ایرانی در نماز جمعه آلماتی

تيم مذاکره‌کننده ايران با گروه ۱+۵ که هم‌اکنون در آلماتي، بزرگترين شهر و پايتخت سابق قزاقستان هستند، قصد دارند در نماز جمعه امروز اين شهر حضور يابند.

براين اساس تيم مذاکره‌کننده کشورمان به سرپرستي سعيد جليلي، مذاکره با گروه ۱+۵ را موقتا ترک و در مراسم نماز جمعه شرکت خواهند کرد.

پایان دور اول مذاکرات ایران و ۱+۵/ مذاکرات ادامه دارد

دور اول مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی لحظاتی پیش پایان یافت. دور اول مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ساعت ۱۰:۳۰ به وقت آلماتی (۹ به وقت تهران) در هتل ریکسوس آلماتی آغاز شد و لحظاتی پیش دور اول پایان پذیرفت. پس از پایان دور اول، هیئت ایرانی راهی مراسم برگزاری نماز جمعه شده اند.

گزارش ها حاکی از آن است که مذاکرات ایران و ۱+۵ در آلماتی ادامه دارد و قرار است معاونان جلیلی و اشمیت در خصوص زمان دور بعدی مذاکرات گفت‌وگو کنند. هنوز مشخص نیست ادامه مذاکرات عصر امروز برگزار می شود و یا به فردا موکول خواهد شد.

پیشنهادهای مشخص ایران برای آغاز دور جدید همکاری ها

یک عضو تیم مذاکره کننده ایران گفت: در نشست صبح مذاکرات، ایران پیشنهادهای مشخص خود را برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های ایران و ۱+۵ را به طرف مقابل ارایه کرد.

علی باقری، معاون سعید جلیلی و عضو تیم مذاکره کننده ایران در جمع خبرنگاران گفت: همان طور که از قبل توافق شده بود ایران و نمایندگان شش کشور گفت‌وگوهای خود را در آلماتی آغاز کردند. جمهوری اسلامی ایران چندماه قبل طرح جامعی را برای شکل‌گیری همکاری میان هفت کشور به طرف مقابل ارایه کرد. امروز نیز در نشست صبح دکتر جلیلی پیشنهادهای مشخص ایران را برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های ۱+۵ با ایران به طرف مقابل ارایه کردند. این پیشنهادها در چارچوب طرح کلی ایران در مسکو تنظیم شده بود که ارایه شد.

باقری گفت: در این جلسه طرف ایرانی بر لحاظ کردن سه عنصر آغاز، ابعاد و سرانجام روند گفت‌وگوها تاکید کرد.

معاون مذاکره کننده ایران با ۱+۵ اظهار کرد: ایران بر این باور است آن چه به عنوان گام اعتماد ساز از آن یاد می شود، یعنی مجموعه اقداماتی که دو طرف باید با هم توافق کنند که انجام دهند، بخشی از راه حل جامع است، نه چیزی غیر از راه حل جامع یا در کنار آن. بر این اساس پیشنهادی که امروز صبح دکتر جلیلی به ۱+۵ ارایه کردند چارچوب مشخصی را ارایه کرد و طبیعی است گفت‌وگوها امروز یا در صورت نیاز فردا ادامه می‌یابد تا دو طرف دیدگاه‌هایشان را تبادل کنند تا بستر جدیدی از همکاری‌ها شکل گیرد.

آغاز دور دوم مذاکرات

نوبت دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ در هتل ریکسوس آلماتی قزاقستان آغاز شد. دور اول مذاکرات هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت آلماتی در هتل ریکسوس این شهر آغاز و ساعت ۱۳:۱۵ به وقت آلماتی پایان یافت.

تحلیل رسانه های خارجی از دور نخست مذاکرات امروز

*شبکه «المیادین» گزارش داد سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از اقامه نماز جمعه در آلماتی قزاقستان، نشست خبری «از پیش تعیین نشده» برگزار می‌کند.

*«رویترز» در پایان نخستین دور از مذاکرات هسته ای کشورمان با ۱+۵ نوشت: قدرت های جهانی در تلاش برای شنیدن پاسخ ایران به پیشنهادات هسته ای هستند.

*«سی ان ان» نتیجه مذاکرات در روز نخست را کاملاً مثبت ارزیابی کرده و نسبت به حل موضوع بحث برانگیز هسته ای کشورمان دیدگاهی خوشبینانه ارائه داد.

*«خبرگزاری فرانسه» با اشاره به پیشنهاد جدید گروه ۱+۵ به تهران در مذاکرات آلماتی ۲ درباره لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی ایران نوشت: ۱+۵ در این پیشنهاد جدید خود به جای 'توقف' غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ازای کاهش تحریم‌ها، 'تعلیق' آن را خواستار شد.

*«آسوشیتدپرس» نوشت: با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در آلماتی، اتحادیه اروپا از مقامات ایران خواست سازش بیشتری با ۱+۵ داشته باشد.

*«شین هوا» و «فرانس ۲۴» به بازتاب سخنان سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان پرداختند که خواستار به رسمیت شناخنه شدن حق غنی سازی ایران توسط غرب شده بود.

دیپلمات غربی: توضیحات جالبی از ایران دریافت کردیم

یک دیپلمات غربی با اشاره به نشست صبح مذاکرات ۱+۵ با ایران اظهار کرد که «تاکنون جواب روشنی به پیشنهادهای گروه ۱+۵ در آلماتی توسط ایران داده نشده است، اما توضیحات جالبی دریافت کردیم».

این دیپلمات غربی نزدیک به ۱+۵ که نخواست نامش فاش شود با اشاره به نشست صبح مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: توضیحات جالب، اما نه کامل به ایده‌های ما(۱+۵) توسط ایران داده شده است.

وی با اشاره به نشست عصر روز نخست اظهار کرد که طرف ایرانی می‌تواند با دادن پاسخ‌ها و جزییات بیشتر امکان پیشرفت گفت‌وگوها را فراهم کند.

هم چنین کاترین اشتون، نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران در بیانیه‌ای که پیش از آغاز مذاکرات امروز (جمعه) منتشر کرد، گفت: بار دیگر به آلماتی می‌آییم تا پاسخی روشن و اعتماد ساز از ایران دریافت کنیم. چیزی که امروز انتظار داریم از طرف تیم ایرانی ببینیم دریافت پاسخ آن‌ها و فراهم ساختن راهی برای حرکت به جلو است.

ادعای یک دیپلمات غربی علیه ایران

سایت خبری- تحلیلی EU Observer، از منابع نزدیک به اتحادیه اروپا نوشت یک دیپلمات غربی، ایران را به ابهام و تردید در مذاکرات متهم کرده است. این دیپلمات غربی مدعی شده ایران با بیان اظهارات کلی به جای پاسخ به پیشنهادات ۱+۵، فضای مذاکرات را پیچیده و ابهام آمیز نگه داشته است.

پایان دور دوم مذاکرات

نوبت دوم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی پایان یافت و طرفین بر ادامه گفت‌وگوها در نشست امروز توافق کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • gade

      اين ابهام آميز بودن مذاكرات از سوي ايران يه كمي يعني يه جورايي ........

    • کیانا

      البته ابهام آمیز به گفته ی اونا
      خودشون هم خوب میدونن که میخوان با این تعبیر ، جو رو بر علیه ایران متشنج کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج