۴۷۲۰۷۹
۲۸ نظر
۵۱۶۲
۲۸ نظر
۵۱۶۲
پ

مرغ و تخم‌ مرغ محلی نخورید

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی از شیوع و مشاهده کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی - دو واحد پرورش مرغ گوشتی در کشور خبر داد و گفت: این بیماری طی ماه گذشته در شش استان کشور که پیش از این آلوده بودند، گزارشی نداشته و متوقف شده است. مردم مراقبت کنند؛ به گونه‌ای که به عنوان مثال از مرغ و تخم‌مرغ‌های محلی استفاده نکنند و همه محصولاتی که با تایید سازمان دامپزشکی و به صورت شناسنامه‌دار در بازار رسمی کشور عرضه می‌شود هیچ مشکلی ندارد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی از شیوع و مشاهده کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی - دو واحد پرورش مرغ گوشتی در کشور خبر داد و گفت: این بیماری طی ماه گذشته در شش استان کشور که پیش از این آلوده بودند، گزارشی نداشته و متوقف شده است. مردم مراقبت کنند؛ به گونه‌ای که به عنوان مثال از مرغ و تخم‌مرغ‌های محلی استفاده نکنند و همه محصولاتی که با تایید سازمان دامپزشکی و به صورت شناسنامه‌دار در بازار رسمی کشور عرضه می‌شود هیچ مشکلی ندارد.

فرشاد زین‌العابدین تهرانی اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یا همان آنفلوآنزای مرغی در ۱۴ استان کشور شیوع پیدا کرده که طی ماه گذشته از شش استان اردبیل، قزوین، لرستان، البرز، آذربایجان شرقی و گلستان گزارش بیماری نداشته‌ایم و بیماری متوقف شده است و این بیماری در استان‌های مختلف به صورت یکسان وجود ندارد. به عنوان مثال در استان گیلان عمده کانون‌های بیماری روستایی است و برخی مانند استان قم کانون‌های بیماری در واحدهای صنعتی بیشتر مشاهده می‌شود و در برخی دیگر نیز مانند مازندران ترکیبی است.

وی با بیان اینکه وضعیت و حالت آماده‌باش همچنان در کل کشور و همه استان‌های درگیر بیماری و استان‌هایی که این بیماری در آنها هنوز گزارش نشده، وجود دارد، افزود: از آنجا که راه‌های انتقال و گسترش بیماری از طریق افراد، ماشین‌های آلوده، پرندگان آلوده و فرآورده‌های آلوده در حال افزایش است، حتی در استان‌هایی که گزارشی از بیماری وجود ندارد این نگرانی وجود دارد که بیماری در آنجا نیز مشاهده شود و تنها کافی است یک محموله طیور زنده آلوده به صورت غیرمجاز به آن مناطق منتقل شود.

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همچنان در وضعیت قابل کنترل قرار دارد و به حالتی نرسیده‌ایم که بخواهیم اعلام ناتوانی کنیم.

به گفته تهرانی، هم‌اکنون در کشور استان‌ها به سه گروه تقسیم می‌شوند. برخی استان‌ها کانون بیماری‌اند و همچنان در آنجا کانون‌ها شناسایی می‌شوند، گروه دیگر مانند شش استان مذکور بیش از یک ماه است که از آنها گزارش بیماری وجود نداشته است و دسته دیگر مانند استان‌های فارس، یزد و ... هنوز درگیری بیماری نشده‌اند اما سازمان دامپزشکی هیچ تفاوتی بین این سه دسته قائل نمی‌شود و رفتار بهداشتی و قرنطینه‌ای‌اش در نظام مراقبتی تعریف شده و تفاوتی با یکدیگر ندارد.

آنفلوآنزای مرغی به مرغداری‌های گوشتی هم رسید

وی افزود: دو مورد شیوع آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغ گوشتی و چندین مورد در واحدهای مرغ مادر گوشتی شناسایی و معدوم‌سازی شده‌اند اما غالبا واحدهای پرورش تخم‌مرغ، پولت و ... درگیر این بیماری هستند.

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی، اظهار کرد: این ویروس در همه گونه‌های پرنده‌ای که به صورت صنعتی نگهداری می‌شوند به آنفلوآنزا حساس هستند اما در واحدهای تخم‌مرغ‌گذار و مادر به دلیل طولانی‌تر بودن دوره پرورش احتمال ورود افراد و گسترش شیوع ویروس به دلیل وجود چنین مسائلی و پایین بودن سطح بهداشتی آنها، بیشتر است اما در پرورش و تولید گوشت مرغ نهایتا ۴۰ روز یک قطعه مرغ در سالن باقی می‌ماند تا بیماری بخواهد خودش را نشان دهد، دوره پرورش به پایان رسیده است.

مردم برای مصرف مرغ و تخم‌مرغ نگران نباشند اما مراقبت کنند

تهرانی گفت: هیچ نگرانی بابت مصرف مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد چرا که ویروس آنفلوآنزا نسبت به گرما و درجه پخت آن حساس است و تاکنون نیز هیچ گزارشی برای شیوع این بیماری در انسان‌ها در دنیا منتشر نشده است و با پختن آنها به راحتی ویروس از بین می‌رود اما مردم مراقبت کنند؛ به گونه‌ای که به عنوان مثال از مرغ و تخم‌مرغ‌های محلی استفاده نکنند و همه محصولاتی که با تایید سازمان دامپزشکی و به صورت شناسنامه‌دار در بازار رسمی کشور عرضه می‌شود هیچ مشکلی ندارد.

سهل‌انگاری مرغداران و خرید پرنده‌های زنده عامل گسترش آنفلوآنزا

وی با بیان اینکه مشاهده و گزارش بیماری آنفلوآنزا در هر منطقه و استانی نشان دهنده پویایی دامپزشکی در آنجا است، اعلام کرد: در حال حاضر دو عامل سبب گسترش شیوع بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در کشور می‌شود که می‌توان به رفتارهای پرخطر مرغداران مانند جابجایی پرندگان و نهاده‌های مورد نیازشان اشاره کرد و همین عوامل سبب می‌شود تا یک ماشین حمل فرآورده‌های طیور بدون در نظر گرفتن شرایط بهداشتی و شستشو وارد یک واحد پرورشی شود و آن را آلوده کند.

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی ادامه داد: در مناطق روستایی نیز برخی به خرید پرنده و نگهداری آن علاقه‌مند هستند به عنوان مثال در استان گیلان شالیزارها خالی از محصول است و برنج در آنجا برداشت شده اما به دلیل وجود آب مردم در مناطق روستایی در شالیزارهایشان اردک پرورش می‌دهند و همین می‌تواند عاملی برای گسترش این بیماری باشد چرا که کافی است یک پرنده مهاجر با این اردک‌ها در ارتباط باشد و از آنجا که این پرندگان در فضای محصور و بسته‌ای پرورش داده نمی‌شوند به راحتی وارد روستا شده و دیگر پرندگان را نیز آلوده می کنند.

هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرید

تهرانی تاکید کرد: به روستاییان توصیه می‌کنیم در صورت پرورش پرندگانی مانند اردک محیط پرورش را محصور و قابل کنترل کنند و تا اطلاع ثانوی از ارتباط آنها با پرندگان مهاجر مراقبت کنند. همچنین مردم تا اطلاع ثانوی از خرید پرندگان زنده خودداری کنند چرا که از ظاهر پرندگان بیماری مشخص نمی‌شود و پس از چند روز تبعات و تلفات آن در دیگر پرندگان حادث می‌شود.

وی اضافه کرد: در واحدهای پرورش طیور صنعتی نیز باید هرگونه ورود و خروج به شدت کنترل شود تا از بروز و شیوع ویروس بیماری آنفلوآنزا جلوگیری صورت گیرد. همچنین هرگونه جابجایی پرنده باید با مجوز سازمان دامپزشکی باشد و در این راستا هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های نظامی و انتظامی برای جلوگیری از جابجایی‌های پرندگان و فرآورده‌های طیور بدون مجوز سازمان دامپزشکی صورت گرفته است که به عنوان مثال می‌توان به جابجایی یک محموله "کبک" بدون مجوز در یکی از استان‌هایی که هنوز درگیری بیماری نشده اشاره کرد که پس از توقیف آن از سوی نیروی انتظامی و انجام آزمایش‌های صورت گرفته این پرندگان به بیماری آنفلوآنزا آلوده بودند.

درخواست از دستگاه‌های ذیربط برای همکاری بیشتر با دامپزشکی

مدیرکل بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی تصریح کرد: هم‌اکنون مشکلی از نظر اعتبارات و بودجه برای کنترل بیماری آنفلوآنزای مرغی نداریم گرچه افزایش آنها عاملی در راستای سریعتر شدن عملکرد و واکنش سازمان برای شناسایی و جلوگیری از بیماری است اما از دستگاه‌های متولی ذیربط دیگر درخواست داریم تا با سازمان دامپزشکی در راستای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها و ... بیش از پیش همکاری کنند که البته این همکاری همچنان وجود دارد چرا که سازمان دامپزشکی و حتی وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی قادر به کنترل و مبارزه با این بیماری نیست.

وی با بیان اینکه مرغداران در واحدهای صنعتی و روستایی به هشدارهای سازمان دامپزشکی درباره کنترل و مراقبت از گسترش و شیوع آنفلوآنزای مرغی به جد توجه کنند، گفت: معدوم‌سازی گله‌های آلوده بسیار کمتر از حدی است که نگرانی ایجاد کند به عنوان مثال بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون قطعه پرنده در کشور پرورش داده می‌شود که تاکنون حدود شش میلیون قلعه معدوم شده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      پس باید مرغ شیمیایی بخوریم

    • بدون نام

      اگه مواد غذایی و پروتئینی موجود دربازار کاملا سالم وبهداشتی بود مردم این همه با امراض گوناگون مواجه نبودن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز جان همه اینا به خاطر چای و قنده.شما چای و قند و از زندگیت حدف کن.خیلی سخت مریض میشی.نگا به همه محصولات صنعتی بکن تقریبا همش شکر داره.یکم از مضرات شکر بخونی دیگه لب نمیزنی.

    • بدون نام

      اینم از این , مرغامون هم پرید :/

    • بدون نام

      همش دروغ هست عزیزان گوست مرغ محلی بهترین کیفت رو داره مریض هم نیستن یه عده ای نشستن حرف مفت جواب مردم میدن چرا نمیگین مرغهای کارخانگی که هرار ن سوزن روی اینها تزریق میکنید به مردم بدبخت میدید تمام مریضیها ازاینها هست

    • محمد

      عجب

    • شبنم

      اگر تخم مرغ را آبپز میل می کنید حتما از زمان جوش آمدن آب حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت بپزید واگر نیمرو حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت روی شعله آتش با درب بسته بگذارید تا خوب بپزد. و گوشت مرغ را هم در قابلمه با درب بسته ویا حتی درون دیگ زودپز که به مثابه اتوکلاو (استریلیزاتور) می باشد خوب بپزید.و از خوردن جوجه کباب نیز حتی المقدور پرهیز کنید. باسپاس

    • نصیب عوض پور

      اگه مرغ و تخمرغ محلی که سالمه نخوریم پس چه بخوریم پس باید علوفه بخوریم اقا من توی این موندم تا کی تبلیغ مرغ های کارخانه ای تا کی

    • بدون نام

      وبازهم دسیسه ای دیگراز دلالان بزرگ کشور,چندی پیش به علت سرمای شدیددرشمال کشورباغهای پرتقال رو سرما زد وخرابی به بارآورد,سپس اعلام کردندذخیره میوه شب عید روسرما زده وسه سوت اعلام کردند ما مشکلی برای تامین میوه شب عیدنداریم به محض اعلام این خبر پرتقال ازکیلویی2500به کیلویی4000تومن افزایش پیداکرد,پس ازاون ساختمان پلاسکو آتش گرفت ومسئولین گفتن که پوشاک شب عید دودشد ولی مامشکلی برای تامین پوشاک شب عیدنداریم وبازهم درهمین مدت کوتاه تغییرات زیادی درقیمت پوشاک ایجادشد,حال پس از چندین بار رکوردقیمت مرغ وتخم مرغ وقتی میبینن استقبال از خریداین دو ماده غذایی کم شده اعلام میکنن که مرغ وتخم مرغ محلی نخورین که مورد دارهستند,حال این مسأله باقی میماند که عقل چه چیزی حکم میکندبه امیدتفکر!!!!!!

    • مولاوردی

      پهووووو اقا بعداین هرچی سالمه اونارو پخش کنید مااز اونا تجزیه فرماییم

    • بدون نام

      میخوان مرغها ماشینی به مردم قالب کن دست به این کار زدن
      همش کذب محض فقط دارن دروغ اراجیف به مردم تحویل میدن بخدا اگه خونه ما بیان تیکه بزرگشون گوشش هستش

    • mahyarsayari

      بازم فروش تخم مرغای اشغالشون کم شده .....

    • محمد

      من حاضرم تخم مرغ و مرغ مریض محلی بخورم ولی مرغ شیمیایی و هورمونی نخورم

    • بدون نام

      @شبنم
      مكه ميشه نيمرو رو نيم ساعت روي شعله نكه داشت؟

    • بدون نام

      لابد تخم مرغ ومرغ هورمونی بخوریم,,من خودم مرغداری کار کردم,اینقدر شیمیای قرص ودارو میدادیم به جوجه ها که جوجه صدگرمی یک ماهه میشد سه چهار کیلو

    • مرمر

      پس نه بریم مرغ ماشینی بخوریم -_- اون که ضررش بیشتره

    • بدون نام

      ب گفته خودشون بیماری بعداز ۴۰روز کم کم خودشو نشون میده و باتوجه باینکه طیور ۱ز ۳۵تا۴۰ روز بیشتر زنده نبوده و ب بازار و خانه ها رسیده پس اگر بیماری در اونها وجود داشته باشه بیچاره شدیم ک؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
      از دولت ک بخاری در نمیاد پس مردم خوب سرزمینم کمی حواستون ب سلامتیتون باشه از نظر روحی ک داغونیم حداقل جسممون سالم باشه

    • بدون نام

      ای بابا هر دفه یه بامبولی درست میکنید یدفه بگید نفس نکشیم راحت بشیم

    • بدون نام

      باید تاسف خورد برای این مدیر با این حرف هاش

    • بدون نام

      نه عامووو الکی نگوووو ... یه غذای سالم مونده اونم مرغ و تخم مرغه محلیه اونم بگین نخورین

    • محمد

      سالم ترین همین مرغ و تخم مرغ محلیه.
      اگه مسئولین واسه سلامتی مردم ارزش قائل بودن اول پارازیتارو قطع میکردن

    • دکتر مرادی

      به تمام کسانی که پیام گذاشتند عرض میکنم.
      فقط استفاده از مرغ و تخم مرغ محلی تا پایان بحران آنفلوانرای فوق حاد طیور در کشور منع نشده.
      حتی مرغ صنعتی، کبک، بوقلمون و ... اگر تحت نظر دامپزشکی و با گواهی حمل بهداشتی منتقل و یا استفاده بشه احتمال ایجاد این بیماری خطرناک رو داره.
      خواهشمندم هر چه به ذهنتون میرسه سریع تایپ نکنید.
      من کاری به سیاست ندارم. این یک بحث بهداشتیه!!
      به سلامت من و شما مربوط میشه.
      حداقل قبل از کامنت گذاشتن یه سرچ درباره بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور و سابقه اون، در اینترنت بکنید.

    • بدون نام

      دکتر جون فکر میکنی اینا برا بهداشت من و شما اینارو میگن شما ک پزشکی میدونی ک آلودگی ویروسی،میکروبی چقدر طول میکشه از بدن موجود زنده در شرایط کنترل شده و صرف دارو بیرون بیاد تازه بیرونم اومد چقدر طول میکشه آنتیبیوتیک از بدن خارج بشه

    • دکتر مرادی

      بله بحث باقیمانده های دارویی جای خود داره و بحث بیماری های مشترک هم جای خود.
      به نظرتون آیا مرغهای محلی و تخم اونها کاملا خالی از باقیمانده دارییه؟
      از پرورش دهنده های مرغ های محلی بپرسید که آیا به مرغهاشون قرص یا پودر تتراسیکلین میدن یا نه؟
      آیا واکسن نیوکاسل استفاده میکنند یا نه؟
      خب به نوعی مرغهای محلی هم صددرصد قابل اعتماد نیست حتی اگر بحث آنفلوانزا مطرح نباشه.
      من هم منکر اینکه مرغهای پرورشی صددرصد بهداشتی نیست نیستم. آیا میدونید که کشور روسیه مرغهای مارو برای واردات به کشورش تایید نکرده؟
      میدونید یعنی چه؟ یعنی حاضر نشده مرغهایی که من وشما مصرف میکنیم به شهروندانش بده!!
      همه چیز هم تقصیر دولت نیست بخشی هم خودمون مقصریم.
      مرغدانی ها، کشتارگاهها، مراکز عرضه و ... و حتی خریداران همه ما مردم هستیم.

    • بدون نام

      کوفت هم نمیشه بخوریم

    • آرش

      اصلا میخوای بگو کلا گوشت و مرغ نخوریم خیالمون راحت باشه

      پاسخ ها

      • اسی م

        باید گوشت گراز فیل کرگدن بخوریم پس آخرش نفهمیدم مرغ محلی کبک بلدرچین تخم محلی نخوریم همش مریضی داره خخخن

    • هادی

      تا اونجایی که میدونیم مد نظر ما مصرف مرغ طبیعی سالم تر از مرغ صنعتی است زیرا زنجیره غذای مرغ محلی از طبیعت نشات گرفته که نباید دست کم گرفت که بیشتر در معرض نور آفتاب در فضای باز قرار گرفته اند نه تنها گوشت مرغ محلی ارزش بالایی دارد همچنین تخم مرغ محلی که ارزش غذاییش چند برابر تخم مرغ صنعتی است که توانسته مشتریان زیادی را جذب کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج