جاباما
۴۷۲۱۲۰
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

ترامپ استیضاح می‌شود؟

در نخستین روزهای آغاز به کار چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده، خبرهای مربوط به پرونده ای ۳۵ صفحه ای از ارتباط تنگاتنگ میان کمپین انتخاباتی ترامپ و کرملین لرزه بر اندام مقامات واشنگتن انداخته است.

وب دیپلماسی ایرانی: در نخستین روزهای آغاز به کار چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده، خبرهای مربوط به پرونده ای ۳۵ صفحه ای از ارتباط تنگاتنگ میان کمپین انتخاباتی ترامپ و کرملین لرزه بر اندام مقامات واشنگتن انداخته است.
این پرونده همچنین شامل جزئیاتی از اقدامات غیراخلاقی و شهوت پرستی ترامپ است که می تواند به باج خواهی از رئیس جمهوری جدید آمریکا منجر شود. اگرچه اتهامات مطرح شده به طور کلی بی اساس هستند اما ظاهراً برای سازمان های اطلاعاتی آمریکا آن قدر جدی به نظر می رسیدند که خلاصه ای دو صفحه ای از آن را هفته گذشته هم برای ترامپ و هم برای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ارسال کنند.
ریشه این پرونده روسی چیست؟
سرمنشاء اصلی این پرونده شرکت تحقیقاتی «فیوژن جی.پی.اس» است که در واشنگتن استقرار دارد. این شرکت که از سوی برخی از روزنامه نگارانی اداره و مدیریت می شود که در زمینه تحقیق درباره چهره های عمومی و افشای اسرار آنها خبره هستند. یکی از مخالفان جمهوری خواه ترامپ در سپتامبر سال ۲۰۱۵ این شرکت را برای انجام برخی تحقیقات درباره وی و معاملات تجاری اش استخدام کرد. شرکت فیوژن جی.پی.اس نیز یکی از افسران سابق ضد اطلاعات بریتانیا که با روسیه ارتباطاتی قوی دارد را برای تحقیق در این زمینه استخدام کرد.
گزارش های جمع آوری شده توسط این افسر اطلاعاتی که عمدتاً بر اساس اطلاعات منابع روسی گردآوری شده به شکل پرونده ای در آمد که میان اف بی آی، سازمان اطلاعات بریتانیا و روزنامه نگاران واشنگتن دی.سی. دست به دست می شد. روزنامه نگاران اتهامات مطرح شده در این پرونده را به دقت مورد بررسی قرار دادند اما نتوانستند آنها را اثبات کنند.
«جان مک کین»، سناتور جمهوریخواه و یکی از منتقدان دونالد ترامپ در ماه نوامبر در جریان این پرونده قرار گرفت و آن را شخصاً به «جیمز کامی»، مدیر اف بی آی انتقال داد. مقامات فدرال دریافتند که ادعاهای تایید نشده در این پرونده آن قدر خطرناک است که باید خلاصه ای از آن را برای رئیس باراک اوباما و دونالد ترامپ ارسال کنند. بنابراین در نهایت آنها خلاصه ای از این پرونده را به همراه ضمیمه ای از اقدامات سایبری در مورد هک ایمیل های دموکرات ها در طول انتخابات سال ۲۰۱۶ برای اوباما و ترامپ ارسال کردند.

ترامپ این را اخبار دروغ نامیده است اما آیا می توان به آسانی این پرونده را نادیده گرفت؟

ترامپ طی کنفرانسی مطبوعاتی در برج ترامپ این پرونده را با عناوینی همچون «اخبار جعلی»، «مسائل ساختگی»، «چرند» و «اقدامات افراد بیمار در میان مخالفان سیاسی اش» خطاب و این اتهامات را به طور کلی رد کرد. بدیهی است که هیچ یک از آژانس های خبری از جمله گاردین که تا همین هفته پیش به محتوای پرونده دسترسی داشتند، قادر به تایید صحت برخی از محتوای مندرج در این پرونده نبودند اما رد این اطلاعات آن هم به سرعت و قاطعیتی که ترامپ انجام داد نیز ممکن نبود.
«کریستوفر استیل»، افسر بریتانیایی سابق MI6 و مسئول تدوین این گزارش یکی از چهره های برجسته محافل اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا محسوب می شود و زمانی نیز مسئول بخش روسیه در MI6 بوده است. مقامی رسمی در ایالات متحده در گفت و گو با گاردین او را فردی بسیار قابل اعتماد، دقیق، مطلع و دارای روابط گسترده با روسیه توصیف کرد.
آیا این پرونده شامل مسائلی است که می تواند در ریاست جمهوری ترامپ ایجاد مشکل کند؟
حساس ترین و جنجالی ترین محتویات پرونده به اطلاعات صوتی و تصویری جمع آوری شده از سوی جاسوسان روسی به اقدامات غیراخلاقی و جنسی ترامپ در مجموعه ریاست جمهوری هتل «ریتز کارلتون» مسکو باز می گردد. اثبات یا رد چنین محتویاتی تقریباً غیرممکن است و علاوه بر آن، بعید است که در شرایط کنونی چنین نواری پخش شود. خطر بالقوه دیگر محتویات این پرونده که می تواند برای ترامپ مشکل ساز شود اتهامات مربوط به اعضای تیم او است.
براساس ادعاهای مطرح شده در این پرونده، اعضای تیم ترامپ در زمینه هک ایمیل های دموکرات ها در خلال انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، در تماس نزدیک با مقامات رسمی بوده اند. گزارش های مستقل نشان می دهند که سازمان های اطلاعاتی آمریکا در حال حاضر به بررسی ارتباطات میان یک تاجر به نام «کارتر پیج» و مقامات ارشد روسیه پرداخته اند. «شان اسپایسر»، سخنگوی ترامپ این هفته گفت که دونالد ترامپ هیچ آشنایی با این تاجر ندارد و این درحالی است که ترامپ به شخصه در ماه مارس، پیچ را به عنوان عضوی از تیم سیاست خارجی اش معرفی کرده بود.
اوضاع چقدر برای ترامپ می تواند بد شود؟
به مانند همیشه، سوال درباره پایه و اساس این پرونده موضوعی علمی نیست بلکه سیاسی تلقی می شود. این که این پرونده چه ضربه ای به اعتبار چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده وارد می کند به این بستگی دارد که چقدر اشتیاق و رغبت برای پیگیری ادعاهای مطرح شده وجود داشته باشد. ممکن است رسانه های خبری این موضوع را رها کنند چرا که تاکنون همه تلاش های آنها برای اثبات حقیقت ماجرا شکست خورده است. کنگره از قدرت بسیار بالایی برای احضار شاهدان برخوردار است و پتاسیل کشف اسراری را دارد که دیگران نمی توانند به آن برسند. دو سناتور جمهوریخواه، «جان مک کین» و «لیندسی گراهام» که هر دو از مخالفان و منتقدان ترامپ هستند، تلاش کرده اند تا تحقیقات گسترده و نامحدودی را در زمینه پرونده اقدامات سایبری روسیه به راه اندازند، اما تا کنون رهبر حزب جمهوریخواه، که هر دو مجلس را در اختیار دارد و حرف آخر را در مورد تحقیقاتی از این دست می زند، ظاهراً هیچ علاقه ای برای ناراحت کردن رئیس جمهوری جدید و به دردسر انداختن وی ندارد. اکنون همه چیز به سازمان های اطلاعاتی بستگی دارد. مقامات ارشد می توانند خطر بزرگی برای ترامپ محسوب شوند، چرا که ترامپ در طول این مدت آنها را به شدت از خود رانده و حتی در اظهاراتی آنها را به نازی ها تشبیه کرده بود. بنابراین در چنین شرایطی به دست آوردن وفاداری آنها برای ترامپ بسیار سخت و شوار خواهد بود.
در بدترین حالت، آیا امکان استیضاح رئیس جمهور جدید وجود دارد و چگونه؟

در حال حاضر ما با آن نقطه فاصله بسیار زیادی داریم اما نمی توان حدس و گمانه زنی ها در مورد استیضاح ترامپ در آینده را نیز به طور کامل رد کرد. اگر دست داشتن تیم ترامپ در توطئه کرملین برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2016 اثبات شود، قطعاً این موضوع می تواند به استیضاح ترامپ منجر شود. اما باز باید اذعان کرد که ادعاهای مطرح شده در این پرونده کاملاً بی اساس هستند. اما اگر به فرض محال این اتهامات دارای پایه و اساس بوده و در نهایت اثبات شوند، آن گاه چه؟ دوباره مساله به سیاست بازمی گردد. تا کنون، هیچ رئیس جمهوری در آمریکا به خاطر استیضاح مجبور به ترک کاخ سفید نشده است («ریچارد نیکسون» پیش از رای گیری استعفا داد و «اندرو جانسون» و «بیل کلینتون» در مجلس سنا تبرئه شدند). چنین فرایندهایی برای تصویب، به تایید اکثریت مجلس نمایندگان و سپس دو سوم آرای اکثریت مجلس سنا نیاز دارد. با در نظر گرفتن این که جمهوریخواهان هر دو مجلس را در اختیار دارند حتی با وجود رسیدن به چنین نقطه ای بعید به نظر می رسد که بتوان روابط میان ترامپ و حزب متبوعش را از بین برد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میشه به یک آمریکایی اتجام این چنینی زد اصلا آنها به این اتحامهااهمیت میدن.

    • Hojat

      سلام عزیزم چطوری خوبی برادرجان؟ کجایی

    • حسن

      اول باید خانم ترامپ آن را استیضاح کند چون از ترس نمیتواند حرف بزند چون ترامپ برای کشدن زن اش تحویل بن سلمان ولیعد عربستان تحویل میدهد چون این حرف را هرروزش به زنش میگوید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج